Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
tg Inte uppkopplad

tgs avatar

Reg.datum: Jun 2006
Standard RE: Om samarbetet med Relakks - 2006-08-14, 21:51

I consider this personally a good tactical move, and it also comes at a good time to create huge national and international publicity before the election. This proves again that Piratpartiet is not like the traditional parties. Besides its political agenda and all the discussion related to it, it can also participate in direct action to address a central issue on its agenda. Remember that the Greens also made their early reputation with lots of direct action, even if they have later degenerated into a more conventional political force. I can understand that some people get a counter reaction from the word 'commercial' but look at the reality of it: this is a centralized anonymizing service that needs to pay for the bandwidth being used, so some sort of payment is a must with this technology. TOR has been mentioned as an alternative but it is not a real alternative as it was never designed for bandwidth-intense filesharing but rather anonymous surfing only.

Remember what we have against us: media cartels and other monopolists with their huge lobbying resources doing everything they can to force even worse copyright laws on us and rip us off whatever privacy we have. Add to that all the vested political interests that want to establish a global Big Brother society. This will be a long and tough battle, and bold moves like this are needed to take the battle into headlines and expand the Swedish pirate revolution into a strong international political force.

About first Finnish reactions:

The people from Tietoyhteiskuntapuolue (Information Society Party) - party that is closest to Piratpartiet in its approach although much more cautious - have applauded your courage and initiative. They are considering setting up a similar service in Finland.

The early reactions from Finnish filesharers are also predominantly positive and enthusiastic, and many have stated their intention to join the service. They are sorry that there is nobody in Finland doing similar things and they appreciate Swedish pirates having the smarts and the guts to do things like this.

JackSpratts: Week In Review - the best weekly coverage of p2p news on the Net

Svara med citat
  (#2) Gammal
Mr President Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #45546
Standard RE: Om samarbetet med Relakks - 2006-08-14, 21:54

Nu lär väl hela antipiratbunten svara med att kräva en lag mot allt som ens liknar darknet, vilket Bodström gladeligen kommer ställa upp på. Något som vi då måste hindra.

http://frilansandememetiker.blogspot.com/

Svara med citat
  (#3) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Länk: #45548
Standard RE: Om samarbetet med Relakks - 2006-08-14, 21:55

Det är kändes tveko, som jag sa på annan plats, till att börja med - var inte helt bekväm med tanken på att fronta något (och det spelade nog egentligen ingen roll vad det var - man vill helt enkelt inte sälja sig hur som helst. Eller alls.).

Men ju mer jag tänker på det, desto mer tycker jag att det här någonstans är en ganska bra grej. Detta är en politisk aktion som högt och tydligt beskriver problematiken med att övervaka all internettrafik, hur lätt det är att ändra på förutsättningarna rent tekniskt, och så vidare. Mycket uppmärksamhet, vilket vi också behöver, kan hjälpa till att sprida ljus över våra frågor och det är tydligt utsagt att detta är inte tänkt som en affärsmodell att sko sig på, utan ett gigantiskt utropstecken i debatten.

Jag är en av MÅNGA som grävt ganska djupt ned i plånboken emellanåt för att sponsra partiet, för att inte tala om tid och engagemang i övrigt (som väl är svårmätt i kulor). För mig skulle det vara lite av en lättnad om vi kan få in donationer/sponsorer så länge vi inte SÄLJER våra principer och riskerar att bli ägda på något vis. Det vore jättebra att kunna få ihop till flera tryckta foldrar, valsedlar osv. Så jag personligen har inga problem med det faktum att vi kanske kan få pengar, när allt kommer omkring.

Ska jag vara ärlig, och det ska man väl vara, så tror jag att det största problemet med det här är att PPs medlemmar generellt sett inte känt sig delaktiga i beslutsprocessen. Även om vi har en "just do it"-mentalitet, kolla med några och spring med bollen (som väl självklart måste inbegripa partiledningen), så har i princip allt i PP skett mer eller mindre öppet och diskuterats med hågade. Och så var det inte nu. Det har inte legat i sakens natur att ta upp det för större diskussion, men med lite eftertanke hade dett kanske varit bra om fler känt sig delaktiga i det här steget. Skulle dylik situation dyka upp framledes, är det bara att ta till sig denna lärdom och göra bättre, som jag ser det. Hur, kanske vi kan komma fram till här och nu?

Jag håller med Gert - det är klart att vi ska vinna rejset och rycka undan mattan för behovet av dylika tjänster framöver.

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
  (#4) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #45550
Standard RE: Om samarbetet med Relakks - 2006-08-14, 22:00

Citat:
Carl Mattsson (2006-Aug-14)Värt att tillägga är också ( i skrivande stund ) att man inte kan se sida två av kommentarerna, samt att man måste trycka på företagets logotyp ( ?! ) för att komma till kommentarerna. Om man trycker läs mer/kommentera så kommer man till en sida med enbart text. Inga kommentarmöjligheter och inte ens några länkar tillbaks till piratpartiets vanliga sida.
Det stämmer. Webservern kroknade och den servar nu statiska sidor på de URLer som länkats direkt från bl.a. Digg. Från en Load average på drygt 100 svarar den nu på tilltal inom rimliga tider.

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Henrik Lindberg Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #45553
Standard RE: Om samarbetet med Relakks - 2006-08-14, 22:01

Intressant. Personligen tycker jag att det är väldigt viktigt att man tar vara på den teknik som finns i syfte att förhindra att människor blir kränkta, eftersom teknik används i motsätt riktning för att trakassera människors privatliv.

Jag har bara en frågor. Jag undrar jag vad det här sammarbetet går ut på i detalj? Jag såg att du hade skrivit några rader om det, Rick, men företaget stöttar alltså enbart oss för att de vill se oss lyckas, eller?

-----

Svara med citat
  (#6) Gammal
Nicklas W Bjurman Inte uppkopplad

Länk: #45551

Kredit ges till de ansvariga. Även om jag tycker det är fel att människor ska behöva utnyttja dessa tjänster så är det positivt att vi fått ihop ett samarbete.

Jag har varit på digg.com ett tag nu och var bland andra en av de första som grävde upp press releasen. Jag har satt en Piratparti flagga som min ikon och har lagt till alla med piratparti/PP.us ikoner till min vänskaps lista. Hjälper därmed att gräva upp intressanta artiklar som postas eller grävs upp av dom.

digg.com gav oss en mild slashdot effekt vilket är oerhört positivt. Förhoppningsvis är det mera svenska väljare som ser oss och röstar på oss. Internet är verkligen våran spel plan och detta har skapat bra mycket trafik. Vad mer kan man begära av en nyhet?

[i]

Svara med citat
  (#7) Gammal
Nils Sjöström Inte uppkopplad

Länk: #45552

Jag förstår inte riktigt varför ett politiskt parti inte skulle kunna samarbeta kommersiellt med företag och andra organisationer. Särskilt inte då dess medtävlare till riksdagsplatserna tilldelas miljoner i kampanjbidrag via skattsedeln.

Onekligen vore det en vacker tanke att partiets budskap vore så självklart att det visade sig i väljarnas drömmar, men även om det berör våran demokratis hörnpelare så säger sunda förnuftet att information trots allt behöver spridas med konventionella metoder. Som kostar pengar.

Det scenario då man som väljare verkligen borde dra öronen åt sig är när det börjar rulla in pengar från ideologiska motståndare.

Det är värt att uppmärksamma, men inte konstigt eller onaturligt, att Moderaterna tar emot donationer från Svensk Handel, att Centern säljer sin mediakoncern och lägger tillgångar på valkampanj och att Socialdemokraterna tar emot bidrag från LO till vilken 71% av svenkarna är anslutna, trots att långt ifrån så många röstar på sossarna.

Tvärtom, som sympatisör med Piratpartiet blir jag bara glad när jag ser att organisationen breddas och förstärks, vilket de påstådda "tidigare väljarna" och belackarna som uttryckt sig i kommentarerna på förstasidan kanske inte ser så positivt på.

Svara med citat
  (#8) Gammal
Henrik Lindberg Inte uppkopplad

Länk: #45554
Standard RE: Om samarbetet med Relakks - 2006-08-14, 22:05

Citat:
infinite_emma (2006-Aug-14)Ska jag vara ärlig, och det ska man väl vara, så tror jag att [b]det största problemet med det här är att PPs medlemmar generellt sett inte känt sig delaktiga i beslutsprocessen.
Det kan jag däremot hålla med om. Oavsett om ett sammarbete är rätt eller fel så är det ett stort steg att ta och det borde ha diskuterats internt, i min mening.

-----

Svara med citat
  (#9) Gammal
mobboffer Inte uppkopplad

mobboffers avatar

Reg.datum: May 2006

Länk: #45555
Standard RE: Om samarbetet med Relakks - 2006-08-14, 22:07

Måste bara få säga Bravo! Sjukt bra PR-kupp. Imorgon rasar Bodström i Aftonbladet.

Bra att hålla det hemligt eftersom PR-effekten hade minskat om nyheten sipprat ut i förväg.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Länk: #45556
Standard RE: Om samarbetet med Relakks - 2006-08-14, 22:08

Citat:
Mr President (2006-Aug-14)Nu lär väl hela antipiratbunten svara med att kräva en lag mot allt som ens liknar darknet, vilket Bodström gladeligen kommer ställa upp på. Något som vi då måste hindra.
Om det kommer ett sådant förslag som en följd av det här initiativet är det utmärkt. Då kan vi äntligen få en riktig diskussion om det som är själva kärnfrågan i piratpartiets budskap:

- Ska vi tillåta människor att kommunicera med varandra utan att myndigheterna får veta det, eller ska vi förbjuda det?

Vi pirater vill mycket hellre diskutera den saken på riktigt, än att lyssna på Sveriges sötaste fotbollspojke när han storögt försäkrar han inte alls vill avskaffa rätten till ett privatliv, och att det bara är att lita på honom.

Man kan koka en levande groda hur lätt som helst, och Bodström har visat sig vara en mästare på den konsten. Om vi tvingar honom att istället höja temperaturen rejält är det bara av godo. Då kanske den privata sfären och det öppna samhället kan få en chans, trots allt.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Internationella samarbetet YPEC TeirdeZ Idéverksamhetsplanen för 2009 5 2009-01-31 16:07
Relakks död? Ken Rabelius Övrig diskussion 2 2008-03-18 19:10
re:Relakks down In English 0 2007-10-14 22:57
Want to Relakks again? Andreas Käiväräinen Relakks 0 2007-04-14 12:05
Relakks 8/10 tixe PP i media 1 2006-09-25 17:41