Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Björn Odlund Inte uppkopplad

Björn Odlunds avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: Om samarbetet med Relakks - 2006-08-14, 23:44

Citat:
Carl Mattsson (2006-Aug-14)Japp, vi agerar reklampelare och får betalt, eller hur?

Är det all form av sammarbete med kommersiella aktörer du är emot, eller? Vad säger du om vårt sammarbete med Polyshop?

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
  (#2) Gammal
Danne_T Inte uppkopplad

Danne_Ts avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #45600
Standard RE: Om samarbetet med Relakks - 2006-08-14, 23:55

Jag har i en annan tråd kommenterat denna tjänst och då varnat för den. Nu vet jag att den var i "beta-stadiet" och därför fanns inte svar på vissa av mina frågor, t.ex. varför detta skulle vara bättre än min nuvarande ISP.

Jag vet fortfarande inte om detta är bättre än min nuvarande ISP det kanske skulle vara dags att slänga iväg ett mail för att se hur de hanterar mina uppgifter?

Trots att jag kan förstå frustrationen över beslutsgången i detta projekt måste jag ställa mig på "bra gjort-sidan". Den som inte litar på detta företag är inte tvingad att utnyttja dess tjänster utan kan fortsätta med TOR eller vad de nu använder idag.

Angående sponsringen så saknar jag ett tydligare samband från Relakks i form av en länk till oss. Ska vi samarbeta ska det synas från båda hållen. Om de sätter upp en liten logga där det står "Vi sponsrar Piratpartiet" med länk till oss vore suveränt tycker jag... Skulle Relakks gå med på det kanske vi ska ha en omröstning först?

------------------------------------

"Jag håller inte med vad du säger, men Jag skulle dö för din rätt att säga det." Francois Voltaire.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Sponkalong Inte uppkopplad

Länk: #45601
Standard RE: Om samarbetet med Relakks - 2006-08-14, 23:59

Citat:
Björn Odlund (2006-Aug-14)
Citat:
Snild Dolkow (2006-Aug-14)ett beslut för hela partiet tagits av ett fåtal (en?) personer. En sån här grej måste diskuteras i förväg, publikt för åtminstone alla medlemmar, helst även andra.

En styrelse inte bara FÅR, utan SKA ta beslut på eget bevåg, utan ett sådant förhållningsätt strandar hela organisationen.

Visst, så länge beslutet är i linje med styrelsens uppdrag. Och anledningen till diskussionen i detta fall är väl att en del ifrågasätter om så verkligen är fallet i detta ärende.

Enligt stadgarna kan styrelsen "ta initiativ som gagnar partiets intresse". Eftersom agerandet i detta ärende knappast kan påstås vara i tydlig linje med de mål som står uppställda i stadgarna så är det fullt legitimt att fråga sig på vilket sätt partiets intressen gagnas. Det självklara svaret är naturligtvis att partiet kan dra ekonomisk vinning, men frågan är väl om den badwill man riskerar att kunna få är värd det.

En fråga som är helt klart värd att ifrågasätta om det är rimligt att erbjuda en avgiftsbelagd lösning på de problem man predikar - det tenderar att bli mer marknadsföring än politik. Och partiet är ingen marknadsföringsbyrå. Dessutom är det vanskligt att ha egenekonomiska intressen i ett politiskt ställningstagande.

Om man ser till de tekniska aspekterna av tjänsten så är det sämsta formen av anonymitet. Vi har ett företag som mot en ringa avgift lovar att vidareförmedla dina paket utan att tala om var de egentligen kommer ifrån (det finns andra som erbjuder samma tjänst gratis redan idag, därför kallar jag detta "sämsta formen"). Företaget är en juridisk person (hoppas jag!) och är som sådana skyldiga att följa lagar och förordningar. Är man intresserad av anonymitet på allvar så är en decentraliserad lösning att föredra framför en centraliserad. Förutom single point of failure-problematiken så får man en juridisk måltavla på ett helt annat sätt. Se bara på Napster och vad som fick det att gå i kras.

Gagnar det partiet att vara så intimt förknippade med denna typ av tjänst? Jag tycker inte det. Jag tycker att man istället borde ta fasta på att man i stadgarna sagt att en målsättning är "att bedriva aktiv verksamhet vad gäller opinionsbildning, utbildning, information

inom partiets frågor". Man kan informera om olika sätt att uppnå anonymitet för de som är intresserade av det, och även redogöra för för- och nackdelar med olika lösningar (där Relakks kan vara en av många) och sedan låta medborgarna avgöra vad de vill satsa på. Om sedan Relakks vill stödja Piratpartiet så är det helt ok, men man bör inte gå ut och lansera deras specifika tjänst som något som är så intimt förknippat med partiet som dagens pressrelease antyder. Tycker jag alltså.

Edit: en sak till. Efter att ha läst om tjänsten på Relakks hemsida så framstår den som oseriös. Den tekniska beskrivningen är bristfällig, och det finns både stav- och sakfel i texterna. Vill vi att partiet ska förknippas med ett företag som brister i hur förtroendeingivande dom är?

Svara med citat
  (#4) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #45607
Standard RE: Om samarbetet med Relakks - 2006-08-15, 00:11

Citat:
Rick Falkvinge (2006-Aug-14)Alla,

som ni såg postade vi ett pressmeddelande idag om ett samarbete med företaget Relakks. Människorna som ligger bakom det företaget står för precis samma sak som vi står för, och det här är deras sätt att hjälpa piratrörelsen.
Jättebra!

Detta har en kompis till mig föreslagit länge, att partiet startar något som stödjer dess mål. Visserligen har han föreslagit dchubbar och bttrackers men de två är i gråzonen, så de hade varit tveksamt.

Detta med en tjänst som tar upp folks integritet på nätet är en jättebra grej. Den tjänsten är säkert högpresterande också (läs snabb).

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#5) Gammal
Gert Löwenhamn Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #45606
Standard RE: Om samarbetet med Relakks - 2006-08-15, 00:11

[quote]Sponkalong (2006-Aug-14)
Citat:
Gert Löwenhamn (2006-Aug-14)
Citat:

Nä det får jag hoppas. S skriker om hur skadligt det är med spelbolag som drar till sig missbrukare samtidigt som man säljer lotter. Vari ligger skillnaden av att vi är emot att det finns integritetskränkande regler (förutom att vi faktiskt VILL avskaffa integritetskränkande lagstiftning) som vi nu pushar på ett sätt att hantera?
Skillnaden är att ditt exempel är ett exempel på dubbelmoral. Man säger att något (spelberoende) är dåligt samtidigt som man bidrar till problemets existens (genom att sälja lotter).

Piratpartiet säger att något är dåligt (möjlighet till övervakning), men är goda nog att erbjuda en lösning (ett "darknet") - mot en ringa avgift, naturligtvis. Istället för att bidra till problemets existens så profiterar man på det. En viss skillnad.

ahh, tänkte nog mer på att man säger sig jobba för att lösa ett problem man tjänar pengar på, ungefär som vi vill lösa problemet med minskande integritet men nu kommer att tjäna lite på att det finns där.

Skillnaden är nog snarare att S haft ett antal år på sig att visa vad dom går för medans vi i princip bara finns för att lösa det här "lilla" problemet.

Hela diskussionen känns väldigt offtopic om jag skall vara ärlig, Vi är här för att sätta rodret mot norr igen, till det behöver vi pengar vare sig vi vill eller inte. Ett företag med en ägare/ledare som alltid uttalat sig positivt (ur vår synvinkel) i dessa frågor och drivit ett antal projekt i den riktningen, vill nu sponsra oss på detta sätt. Givetvis tjänar han på att vi "hjälper" dom att föra ut sin tjänst, vilket inte föringar deras intresse i att vi lyckas och styr upp lagstiftningen.

Om inte annat tjänar dom på att vi i Sverige skyddar integriteten så att dom innan vi lyckats i resen av världen kan erbjuda andra denna tjänst.

Tidigare var proxyservrar den enda metod man i många länder kunde föra ut sin åsikt på den enda möjiliga, nu finns en enkel metod som inte går att avlyssna på vägen för samma människor (och nej TOR och andra liknande tjänster är inget alternativ för journalister och andra som har datorn enbart som redskap, inte som hobby).

// Gert Löwenhamn<br>
gert@lowenhamn.nu<br>
070-310 44 98

Svara med citat
  (#6) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Länk: #45609
Standard RE: Om samarbetet med Relakks - 2006-08-15, 00:14

Citat:
Carl Mattsson (2006-Aug-14)kommer ni redovisa exakt hur det här sammarbetet är uppbyggt
Avtalet är i princip uppbyggt så att de (Relakks) tillhandahåller en tjänst, och vi hjälper dem marknadsföra den genom att tala om att den finns. Som ersättning för det får vi en provision, som beror på hur framgångsrik tjänsten blir.

Jag har läst avtalet och såg inget i det som var endera ovanligt, uppseendeväckande eller oneröst (jobbigt) för piratpartiet. För att sammanfatta:

Vi har inga särskilda förpliktelser, men ska hjälpa till att marknadsföra tjänsten (underförstått precis så mycket vi vill eller inte vill själva, men det ligger ju även i vårt intresse att tjänsten blir framgångsrik).

På avtalet står det "Strictly Confidential", som brukligt är. Därför kan vi inte publicera avtalet på forumet, men det är också det enda skälet som jag kan se.

Citat:
hur besluten har tagits o.s.v?
Beslutet togs av mig och Rick. Först tog vi ett principiellt beslut att det här lät som en bra grej, efter att vi hade pratat med Labs2 i Almedalen, och de hade kommit med förslaget.

Därefter tog vi ett formellt beslut att acceptera avtalsförslaget när vi fått det och båda hade läst det. Det skedde när vi träffades i samband med ett medlemsmöte i Stockholmsföreningen den 27 juli. Vi tog beslutet i egenskap av beslutsmässig styrelse.

Anledningen till att vi inte diskuterade saken i en vidare krets var att då skulle det inte ha varit någon nyhet när tjänsten väl blev tillgänglig. Det ville vi att den skulle vara, för att öka chanserna till genomslag i media.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#7) Gammal
Sponkalong Inte uppkopplad

Länk: #45611
Standard RE: Om samarbetet med Relakks - 2006-08-15, 00:23

Citat:
Gert Löwenhamn (2006-Aug-15)Tidigare var proxyservrar den enda metod man i många länder kunde föra ut sin åsikt på den enda möjiliga, nu finns en enkel metod som inte går att avlyssna på vägen för samma människor (och nej TOR och andra liknande tjänster är inget alternativ för journalister och andra som har datorn enbart som redskap, inte som hobby).

I alla praktiska avseenden är även denna tjänst en proxy, i alla fall om man använder begreppet proxy i dess korrekta sammahang. Skillnaden är att man har en proxy på nätverksnivå istället för applikationsnivå, men effekten är densamma och möjligheten till avlyssning är likartad som en proxy med stöd för SSL (jag förutsätter att den mytomspunna 128-bitars krypteringen dom hänvisar till är lika stark som en namngiven krypteringsalgoritm med 128 bitars nycklar).

Och TOR är ett utmärkt redskap som inte är svårare att konfigurera än en PPTP-tunnel. Prova att installera Torbutton om du kör Firefox - enklare än så går det knappt att göra.

Den fundamentala tekniska skillnaden är att TOR är en decentraliserad lösning som garanterar psuedonymitet genom sin design, medan Relakks påstår sig göra det åt dig. Vill man ha så bra psuedonymitet som möjligt så piskar en decentraliserad lösning skiten ur en centraliserad förutom på punkten prestanda. Anledningen till detta är att krypteringen i TOR är så pass hård, men det är väl en tradeoff man får göra.

Sedan skulle jag vilja ifrågasätta följande lilla påstående från Relakks:

RELAKKS är snabbt, du får precis samma bandbredd som du har från din operatör idag (dvs har du en 100 Mbps uppkoppling så kommer du att få samma hastighet av RELAKKS). Observera att du aldrig kan få en högre hastighet än vad du får av din operatör idag). Krypteringen kommer att belasta processorn men inte innebära någon försämring av din hastighet.

Om detta är sant så ägnar de sig åt svart magi. Aldrig att de kan garantera att de erbjuder samma hastighet från sin VPN-server till slutdestinationen som jag har från min operatör - speciellt om dom får en stor kundbas. Och att krypteringen inte skulle innebära någon försämring av hastigheten motsägs av i stort sett alla benchmark av kryptoalgoritmer. Då har jag inte ens nämnt den overhead som PPTP ger heller...

Svara med citat
  (#8) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Länk: #45617
Standard RE: Om samarbetet med Relakks - 2006-08-15, 00:53

Citat:
Danne_T (2006-Aug-14)Jag vet fortfarande inte om detta är bättre än min nuvarande ISP det kanske skulle vara dags att slänga iväg ett mail för att se hur de hanterar mina uppgifter?
Det är en bra och relevant fråga, men det finns ett vettigt svar.

Relakks lyder under samma lagstiftning som vanliga internetleverantörer (enligt <a href=https://www.relakks.com/faq/security/>deras faq</a>), och rent teoretiskt skulle de kunna bete sig lika nonchalant med person- och trafikuppgifterna som många ISP:er gör. De kan ju rent tekniskt se vilka IP-nummer det är i bägge ändar av förbindelsen. Om de skulle få för sig att (i strid med vad de utlovar) lagra det datat och skicka det direkt till polisen, skulle man som användare av tjänsten inte märka det förrän polisen gjorde ett tillslag.

Men då kommer skillnaden ur (deras) rent kommersiella synvinkel. Det enda de säljer är anonymitet. Om det kommer ut att de inte lever upp till sina löften och förpliktelser, finns det ingen som helst anledning för någon att ha kvar tjänsten. Och om de skulle börja slafsa ut information till polisen och andra på lösa boliner, skulle hela internet ju veta det inom ungefär fem minuter. Då vore tjänsten stendöd i fortsättningen. Därför finns det skäl att tro att de kommer att anstränga sig för att inte göra det.

För en vanlig ISP - typ Telia eller någon annan - gäller en annan logik. Deras kunder vill i första hand få en möjlighet att komma ut på internet. Om det visar sig att ISP:n läcker som ett såll till alla som uppger sig vara poliser i telefon, kommer de allra flesta av deras kunder fortsätta sina abonnemang ändå. I många fall för att det inte finns någon bättre ISP att byta till som kan leverera samma hastighet, men i ännu flera fall för att kunden inte förstår problemet eller bryr sig om det.

En vanlig ISP har alltså inget särskilt att vinna på att anstränga sig för att skydda kundernas privatliv. Varför ta en massa trassel med att säga emot poliser som kommer med förfrågningar som ISPn egentligen inte har skyldighet att svara på, när de ändå inte riskerar att förlora mer än enstaka kunder på det?

Det finns förstås en del ISPar som tar sina kunders integritet på allvar, men det är i så fall normalt beroende av ISPns goda vilja att acceptera besvär fast han inte har något direkt ekonomiskt intresse av att göra det. I det fallet är man som konsument mycket mer utlämnad till faktorer som man inte kan bedöma, än om man kan se ett rakt och hårt kommersiellt (egen-)intresse av att verkligen hålla på formalia i kontakterna med rättsskipande myndigheter.

Citat:
...måste jag ställa mig på "bra gjort-sidan". Den som inte litar på detta företag är inte tvingad att utnyttja dess tjänster utan kan fortsätta med TOR eller vad de nu använder idag.
Exakt. Om vi tänker oss att det med tiden växer fram en marknad med många olika företag och ideella organisationer som erbjuder den här typen av tjänst, kommer gemene man kunna välja den anonymitetsleverantör han själv känner störst förtroende för. Visar det sig sedan att leverantören inte levde upp till det förtroendet, är det oändligt mycket lättare för konsumenten att byta till en annan anonymitetstjänst, än det är att byta ISP.

Det senare brukar ju vara ett jäkla elände i praktiken även i bästa fall.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#9) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #45621
Standard RE: Om samarbetet med Relakks - 2006-08-15, 01:15

Citat:
Snild Dolkow (2006-Aug-14)

Nu ska jag inte påstå att jag är expert på organisationers uppbyggnad, men rent instinktivt skulle jag säga att styrelsen och partiledningen är rätt mycket samma grej.
Inom Piratpartiet har ledningen en ganska odefinierad roll (en brist vi på sikt nog bör åtgärda) men inom politiska partier och en hel del andra större ideella organisationer är det vanligt med en uppdelning mellan styrelse och ledning.

Styrelsen i Piratpartiet ansvarar för långsiktig planering, har ett ekonomiskt ansvar gentemot medlemmarna och så vidare. Styrelsen får sitt mandat från partiets medlemmar på årsmötet.

Ledningen inom Piratartiet har inget tydligt mandat i stadgarna, men genom styrelsebeslut har den löpande verksamheten delegerats till partiledaren och för att detta ska fungera rent organisatoriskt har en ledning växt fram som hanterar den löpande verksamheten. Ledningen har fått sitt mandat från styrelsen och är därmed rent konkret underordnad denna.

Så ser partiet ut idag. Har man synpunkter på den updelningen är det något som lämpligast diskuteras i en motion inför årsmötet nästa år. Om någon är intresserad av frågan kan ni gärna ta kontakt med mig då organisationsstrukturer inom ideella organisationer är något av mina favoritämnen.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#10) Gammal
spjuth Inte uppkopplad

Länk: #45629
Standard RE: Om samarbetet med Relakks - 2006-08-15, 01:52

Om det är sant att det är Labs2 som ligger bakom Relakks så blir jag ännu mer skeptisk till denna tjänsten. Jag har haft Labs2 som isp och har mycket dåliga erfarenheter. Dom är ett oseriöst företag som säljer sina tjänster med sensationella, men tomma, löften.

Det jag har läst om denna tjänst visar bara att den är fullständigt meningslös. Den ger ingen som helst extra säkerhet. Alla eventuella brister i anonymiteten hamnar istället för hos ens nuvarande isp istället hos Relakks (Jag litar nog hellre på Bahnhof än Relakks).

Det enda Relakks/Labs2 gör är att sälja en illusion för 5 euro i månaden. Och det värsta med detta är att PP agerar säljare.

Jag är kanske paranoid, men jag är rädd att ni har fallit för Jonas Birgerssons skitsnack precis som jag gjorde när jag valde Labs2 som isp (jag har numera bytt).

--------------------------------------------------------------------------------<br>
The Internet treats censorship as a malfunction and routes around it.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Internationella samarbetet YPEC TeirdeZ Idéverksamhetsplanen för 2009 5 2009-01-31 16:07
Relakks död? Ken Rabelius Övrig diskussion 2 2008-03-18 19:10
re:Relakks down In English 0 2007-10-14 22:57
Want to Relakks again? Andreas Käiväräinen Relakks 0 2007-04-14 12:05
Relakks 8/10 tixe PP i media 1 2006-09-25 17:41