Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
hkkla Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Finns ingen anonymitet i relaxxs. - 2006-12-15, 19:17

Allvarligt nu, mupparna på Relax påstår och försöker vagga in folk i nån falsk trygghet genom att säga att dom bara lagrar de uppgifter DU väljer att ange. "Coolt!" tänker nog många sen betalar dom med sitt VISA-kort...

Svara med citat
  (#2) Gammal
ATIX Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006

Länk: #63960
Standard RE: Finns ingen anonymitet i relaxxs. - 2006-12-15, 20:09

Jag har funderat på en annan sak kring det hela.

Om man nu tankar ner och sprider lite filmer man inte får sprida eller hämta hem så ser man ju ändå vilket ip-nummer som gjort det. Det spårar man sen till Relakks som i sin tur är tvingade att lämna ut uppgifter angående det ip-numret till polisen när dom knackar på dörren. Här finns ju inga direkta kunduppgifter (för det mesta) men nog borde det finnas vilket ipnummer som kom in och lånade detta "skyddade ip-nummer". Då borde polisen ta det och gå till nästa IPS och där sen kunna hitta uppgifterna för att finna mig.

Visst sparar inte Relakks uppgifterna men dom försvinner ju inte direkt och dom lagras ju ändå på något sätt. Har inte riktigt förstått hur skyddad man är i deras "nät"

Svara med citat
  (#3) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Länk: #63977
Standard RE: Finns ingen anonymitet i relaxxs. - 2006-12-15, 22:20

Det är helt rätt att Relakks rent tekniskt skulle kunna spara ip-numren och den information som länkar dem till kreditkortsinformationen.

Det handlar om huruvida man har förtroende för Relakks som anonymitetsleverantör. Har man inte det tillför de ingenting.

Argumenten för att en tjänst som Relakks skulle öka säkerheten mot spårning är:

<ul>[*]De har en betalningsmodell som gör att de inte har någon nytta av trafikuppgifter för sin fakturering. Det gör att det (idag) är förbjudet för dem att lagra ip-nummer och vad dessa nummer kan tänkas ha gjort.

[*]Det enda de säljer är just anonymitet. Därför är hela deras verksamhet beroende av att de kan uppräthålla ett förtroende hos sina kunder att de faktiskt levererar anonymitet.

Det är en helt annan sitiuation än den som vanliga ISPer har. Om en vanlig ISP - låt oss rent hypotetiskt kalla den för "Perspektiv & Bendel" - ger blanka fasen i att skydda sina kunder, förlorar de antagligen i princip ingenting på det. Deras kunder köper i första hand access till internet från Perspektiv & Bendel. De hoppas bara i andra hand att Perspektiv & Bendel lever upp till lagens krav om att inte lämna ut deras trafikuppgifter till höger och vänster.

Skulle det visa sig att Perspektiv & Bendel struntar i sina skyldigheter, och gör precis vad IFPI eller Antipiratbyrån ber dem om, utan att protestera det minsta, kommer antagligen de flesta av Perpektiv & Bendels kunder i slutändan stanna kvar ändå. Endera för att det inte finns några andra leverantörer som man tror är bättre att tillgå, eller helt enkelt för att man är för bekväm för att byta. Det vet Perspektiv & Bendel. I valet mellan den jobbiga vägen att stå upp för sina kunders integritet, eller att bara rycka på axlarna och göra som överheten ber dem, har de mycket mindre anledning att välja att försvara kunderna. "Worst case scenario" är antagligen att de förlorar någon enstaka procent av sin kunder, och den risken kan de antagligen leva med.

För ett fristående företag som bara säljer integritetsskydd, blir den rent företagsekonomiska ekvationen annorlunda, även om man helt bortser från alla moraliska aspekter. Kommer det ut att de slarvar med anonymiteten (om de skulle göra det), är de plötsligt tvärdöda på marknaden. Då handlar det om 100% bortfall av kunder, istället för enstaka procent. I det läget slarvar man inte om man är intresserad av att företaget ska leva vidare.
[/list]
Det här är inte detsamma som att det skulle vara tekniskt omöjligt för ett företag som Relakks att förråda sina kunder (och därmed bryta mot lagen). Det är faktorer att ta med i beräkningen när man fattar beslutet om man tror att en tjänst som Relakks hjälper till att öka ens säkerhet.

Men i slutändan är det helt rätt att det handlar om förtroende.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#4) Gammal
ATIX Inte uppkopplad

Länk: #64000
Standard RE: Finns ingen anonymitet i relaxxs. - 2006-12-16, 06:37

Jag är fullt ening om att jag tror Relakks gör vad dom kan för att skydda anonymiteten hos deras kunder.

Frågan jag egentligen ställde var ju vad lagen säger - och om det är möjligt rent lagligt att kuna spåra upp mig, sålänge relakks följer lagen samt gör allt dom kan för att skydda min anonymitet?

För det kan väl inte bara handla om att man betalar i förskott och inte lämnar några uppgifter till ett kundregister?

Så frågan igen i annan form, finns det några spår vilket ip-nummer som inkommit till relakks för att sedan få ett nytt ip-nummer?

Kan dom med säkerhet garantera anonymitet till 100% i samtliga fall, ja då är väl deras tjänst värd att betala för. Som jag ser det känns det mest som att dom spelar på folks osäkerhet och egentligen inte kan erbjuda 100% anonymitet, därför vill jag veta hur det faktiskt ligger till.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Ken Rabelius Inte uppkopplad

Länk: #64005
Standard RE: Finns ingen anonymitet i relaxxs. - 2006-12-16, 08:23

<DIV>
Citat:
ATIX (2006-12-16)Jag är fullt ening om att jag tror Relakks gör vad dom kan för att skydda anonymiteten hos deras kunder.

Frågan jag egentligen ställde var ju vad lagen säger - och om det är möjligt rent lagligt att kuna spåra upp mig, sålänge relakks följer lagen samt gör allt dom kan för att skydda min anonymitet?

För det kan väl inte bara handla om att man betalar i förskott och inte lämnar några uppgifter till ett kundregister?

Så frågan igen i annan form, finns det några spår vilket ip-nummer som inkommit till relakks för att sedan få ett nytt ip-nummer?

Kan dom med säkerhet garantera anonymitet till 100% i samtliga fall, ja då är väl deras tjänst värd att betala för. Som jag ser det känns det mest som att dom spelar på folks osäkerhet och egentligen inte kan erbjuda 100% anonymitet, därför vill jag veta hur det faktiskt ligger till.
</DIV><DIV></DIV><DIV>Om du vill ha mer information om relax och hur de sköter anonymiteten får du nog fråga relaxx själv.</DIV><DIV>jag litar iaf på att de gör allt de kan för att se till att APB téx inte ska kunna leka privatdeckare i min dator.</DIV><DIV>men det får var och en avgöra hur mycket de vill lita på relaxx</DIV>
  Skicka ett meddelande via MSN till Ken Rabelius  
Svara med citat
  (#6) Gammal
ATIX Inte uppkopplad

Länk: #64008
Standard RE: Finns ingen anonymitet i relaxxs. - 2006-12-16, 09:10

Citat:
Ken Rabelius (2006-Dec-16)<DIV>
Citat:
ATIX (2006-12-16)Jag är fullt ening om att jag tror Relakks gör vad dom kan för att skydda anonymiteten hos deras kunder.

</DIV><DIV></DIV><DIV>Om du vill ha mer information om relax och hur de sköter anonymiteten får du nog fråga relaxx själv.</DIV><DIV>jag litar iaf på att de gör allt de kan för att se till att APB téx inte ska kunna leka privatdeckare i min dator.</DIV><DIV>men det får var och en avgöra hur mycket de vill lita på relaxx</DIV>

Huruvida Relakks sköter anonymiteten är irrelevant då det inte handlar om hur dom sköter det hela utan om det rent tekniskt sett är möjligt för polisen att knacka på hos Relakks och sen kunna spåra vidare hem till mig hur spårningen än görs.

Sen som földfråga blir ju om det är lagligt att radera allting som har med inkommande ip-nummer och vidare koppling.

För så som jag ser det är att det är att jämställa med en vanlig ISP bara det att den vanliga lagrar mina personuppgifter. Alltså borde det i mina ögon gå att spåra mitt "lånade ip" till min riktiga ip och vidare till min ISP och sen står det vem som hade det ipnumret.

Därav frågar jag här och inte Relakks själva. Dels för att dom är direkt part i frågan och jag tror att det rent lagmässiga kommer bättre upp här.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Länk: #64017
Standard RE: Finns ingen anonymitet i relaxxs. - 2006-12-16, 11:30

Citat:
ATIX (2006-Dec-16)Sen som földfråga blir ju om det är lagligt att radera allting som har med inkommande ip-nummer och vidare koppling.
Ja, det är helt lagligt för Relakks att radera all information om vilka ip-nummer som har varit kopplade till vilka vid olika tidpunkter. Det är till och med olagligt om de inte skulle göra det.

Relakks lyder under samma lagstiftning som vanliga ISPar när det gäller hur de hanterar information om vad kunderna gör. Lagen säger att det är förbjudet för en ISP (och därmed Relakks) att spara information om vad kunderna har gjort, om inte uppgifterna behövs för faktureringen (eller av andra tekniska skäl).

Det är därför som betalningsmodellen är viktig. Eftersom Relakks tillämpar "flat rate" med förskottsbetalning har de ingen nytta i faktureringssammanhang av att kunna titta på vilket ip-nummer som var kopplat till vilket, eller hur mycket data som skickades över den förbindelsen. Därför får de inte spara de uppgifterna. Det är så att säga det som är det fina i kråksången.

Man ska i och för sig notera att det här är vad som gäller med dagens lagstiftning. När datalagringsdirektivet blir implementerat i svensk lag kommer det att bli tvärtom. Enligt datalagringsdirektivet blir varje ISP skyldig att lagra den här typen av data, istället för att som idag vara förbjuden att göra det. Då kommer det hela att hamna i ett annat läge.

Men med dagens lagstiftning kan en tjänst som Relakks tillföra ökat skydd för den personliga integriteten.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#8) Gammal
ATIX Inte uppkopplad

Länk: #64018
Standard RE: Finns ingen anonymitet i relaxxs. - 2006-12-16, 12:17

Citat:
Christian Engström (2006-Dec-16)
Citat:
ATIX (2006-Dec-16)Sen som földfråga blir ju om det är lagligt att radera allting som har med inkommande ip-nummer och vidare koppling.
Ja, det är helt lagligt för Relakks att radera all information om vilka ip-nummer som har varit kopplade till vilka vid olika tidpunkter. Det är till och med olagligt om de inte skulle göra det.

Relakks lyder under samma lagstiftning som vanliga ISPar när det gäller hur de hanterar information om vad kunderna gör. Lagen säger att det är förbjudet för en ISP (och därmed Relakks) att spara information om vad kunderna har gjort, om inte uppgifterna behövs för faktureringen (eller av andra tekniska skäl).

Det är därför som betalningsmodellen är viktig. Eftersom Relakks tillämpar "flat rate" med förskottsbetalning har de ingen nytta i faktureringssammanhang av att kunna titta på vilket ip-nummer som var kopplat till vilket, eller hur mycket data som skickades över den förbindelsen. Därför får de inte spara de uppgifterna. Det är så att säga det som är det fina i kråksången.

Man ska i och för sig notera att det här är vad som gäller med dagens lagstiftning. När datalagringsdirektivet blir implementerat i svensk lag kommer det att bli tvärtom. Enligt datalagringsdirektivet blir varje ISP skyldig att lagra den här typen av data, istället för att som idag vara förbjuden att göra det. Då kommer det hela att hamna i ett annat läge.

Men med dagens lagstiftning kan en tjänst som Relakks tillföra ökat skydd för den personliga integriteten.

Oki, tack. Ja det låter ju vettigt det du säger men jag får genast en ny fråga i huvudet då och det är varför min nuvarande ISP lagrar den informationen angående vilket IP-nummer jag haft vid en viss tidpunkt då det inte behövs för fakturering.

Jag har ju bara beställt ett abonnemang för att kunna surfa 10 eller 100 Mbit/s. Dom skickar ju en räkning oavsett hur mycket eller lite jag surfar och oavsett vilket ip-nummer jag haft vid vissa tidpunkter. Jag får liksom inte det du säger med min egen logik att gå ihop riktigt ;/

Så om det vore olagligt att spara ifall det inte behövs - och jag ser inte varför det skulle behövas - så borde ju varje ISP göra olagliga saker samt borde Pontén lägga ner sin spaning då det inte kommer hjälpa ifall ISPerna skulle vara lagliga.

Nu är det mycket möjligt att jag inte fattat allting och att mina tankar blir helt felaktiga och kanske löjliga men jag vill ändå ha ett svar på dom tack!

Svara med citat
  (#9) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #64020
Standard RE: Finns ingen anonymitet i relaxxs. - 2006-12-16, 12:38

Citat:
ATIX (2006-Dec-16)Jag har ju bara beställt ett abonnemang för att kunna surfa 10 eller 100 Mbit/s. Dom skickar ju en räkning oavsett hur mycket eller lite jag surfar och oavsett vilket ip-nummer jag haft vid vissa tidpunkter.
Om du kollar de finstilta villkoren så har flera ISPer som påstår sig sälja bredband till flatrate friskrivit sig för stora trafikmängder då de kan börja debitera dig för förbrukad bandbredd. Jag vet inte om nån av dem idag gör det (troligen inte) men de KAN göra det. Dessutom har samtliga som jag har kollat väldigt vagt skrivna klausuler om att de samlar in information för att ha till precis vad som helst.

Ur Bahnhofs villkor:

Citat:
Kund ansvar för att inte avvika från normalt utnyttjande av tjänsten. Maximal storlek på ett e-post meddelande är 30 MB. Kunden har rätt till egna webbsidor och andra tjänster (såsom anges i produktinformationen för tjänsten). Men trafiken till dessa tjänster är begränsad till 1000 000 accesser per månad, samt maximalt 2 GB total datatrafik per månad. Vid överskridande debiteras kund enligt Bahnhofs prislista.

Såhär skriver Bredbandbolaget i sina villkor:

Citat:
Utöver de uppgifter som Abonnenten lämnar i samband med ingående av Avtalet samlar Bredbandsbolaget kontinuerligt in uppgifter om Abonnenten i samband med dennes användande av Tjänst. Sådana uppgifter avser uppgifter om användningsfrekvens, användning av tjänster på Webbplatsen och orsak till uppsägning av Avtal.

6.2.Uppgifterna om Abonnenten samlas in och behandlas i syfte att ansluta och tillhandahålla Tjänst, administrera Avtalet, för kundprofilering och marknadsanalys vid affärs och produktutveckling, för marknadsföringsändamål, inklusive direkt marknadsföring, av Bredbandsbolagets från tid till annan förekommande Tjänster, samt för fakturering.

Telia slår rekord i luddighet:

Citat:
Kunden är införstådd med att Telia behandlar personuppgifter om Kunden för att kunna tillhandahålla och administrera Tjänsten, samt för den verksamhet som Kunden har samtyckt till.

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#10) Gammal
ATIX Inte uppkopplad

Länk: #64033
Standard RE: Finns ingen anonymitet i relaxxs. - 2006-12-16, 13:39

Oki, då blir det ju lite klarare om dom skriver att dom samlar in uppgifter för vidare "utveckling" av tjänsten, även om det inte är lagligt enligt ovan. Men här kanske man får avtala sig bort lagen? Jaja, strunt samma om det nu

Men med detta resonemang borde ju inte ens (första) ISP se hur mycket man tankar alls isf ju eller? Eftersom dom vill veta hur mycket man tankar för att bl a vidareutveckla produkten. Eller tänker jag helt fel nu?

Äsch skit samma =) Jag fattar nästan men tycker hela alltet är extremt krångligt alltså!

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Piratbubblan sprucken - Frågor om fildelning och anonymitet är snart ingen politisk fråga AnoTorrent Kultur och upphovsrätt 5 2009-06-06 13:51
Varför finns det ingen folder för Kävlinge? Leif Svahn Skåne 13. Skåne läns södra valkrets 0 2009-05-27 22:15
Samtidigt i en insändardebatt i VLT: Det finns ingen närpolis Mist PP i media 2 2009-04-23 07:44
Varför finns det ingen info om EU-valet på PPs hemsida? Gästskriverier (på svenska) (STÄNGD) 1 2009-01-24 11:19
Anonymitet gäckar polisen / Anonymitet på nätet försvårar för polisen Joakim Holgersson PP i media 5 2006-11-04 21:05