Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Standard Nya stadgar: struktur - 2008-12-31, 02:24

Hej.

För att fokusera på något konstruktivt såhär på småtimmarna tänkte jag ta tag i och posta början på vad jag ser som partiets första riktiga uppsättning stadgar. Det kräver givetvis en hel del jobb om vi ska få bra stadgar, och jag tror att rätt väg är att börja från grunden. Därför tänkte jag i den här tråden diskutera vilken kapitelindelning som bör göras av våra stadgar.

Det kanske verkar irrellevant, men om man börjar med att definiera vilken av vår verksamhet som behöver regleras i ett eget kapitel så kommer det till stor del styra hur vi sedan utformar stadgarna och vad som kommer att fokuseras på.

Här är i alla fall mina föreslagna kapitel med en kort beskrivning av vad de bör reglera:

Kapitel 1 Stadge- och organisationsstruktur

Här redogörs för vad partiet är för sorts organisation, hur stadgarna hänger ihop och hur de ändras. Även hur man upplöser partiet och vad som händer då.

kapitel 2 medlemmar

Vem är en medlem, hur länge är man medlem, hur utesluts en medlem, medlemsavgift?

Årsmötet

När ska årsmötet äga rum, vad ska tas upp på årsmötet. Vilka poster väljs på årsmötet. Vem är behörig att rösta på årsmötet. hur går röstningarna till på årsmöten?

Medlemsomröstning

Hur hålls en medlemsomröstning, vem kan rösta i en medlemsomröstning, när får en medlemsomröstning hållas?

Styrelsen

Styrelsens uppgifter, sammansättning och befogenher, samt regler för deras möten, här regleras även partistyrelsens presidium

Verkställande utskottet

VUs uppgifter, sammansättning och befogenher, samt regler för deras möten

Partiledningen

partiledningens uppgifter, sammansättning och befogenher, samt regler för deras möten

revisorer

Revisorernas uppgifter, sammansättning och befogenheter.

valberedning

partiledningens uppgifter, sammansättning och befogenher, samt regler för deras möten

Distrikt och lokal organisation

Här styrs vår regionala organisation från distriktsansvariga ner till kommunansvariga. Regler för hur partiet kan ställa upp i kommuner och landstingsval finns här. här regleras även Samrådsgruppen för kommuner och landsting

Riksdagsgruppen

Här regleras vår riksdagsgrupp

EU-parlamentsgruppen

Här regleras vår eu-parlamentsgrupp.

Externa samarbetsorganisationer

Här regleras partiets koppling till UP, PPI och eventuellt framtida studieförbund som vi samarbetar med.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hur Internetbaserad struktur i och efter kommunvalet i kommunen bör vara Gammelpiraten Lokalval 2010: Diskussion 2 2009-11-10 07:31
Bättre struktur och plan krävs för fortsatta val! chifen Europaparlamentsval 2009 12 2009-04-26 01:10
Nya forumkategorier och struktur Andreas Wesik Forumgruppen/teknisk support 73 2009-04-16 21:58
Motion angående organisationens struktur Nicklas W Bjurman Övrig piratpolitik 25 2006-09-25 12:39
Forumets struktur asdax IT - Webbstrategi- och utvecklingsgruppen 3 2006-07-23 14:09