Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
chifen Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009
Standard Bättre struktur och plan krävs för fortsatta val! - 2009-04-20, 20:09

Hej en nybliven pirat

Jag har följt dramat under dom här dagarna, jag är glad att nått parti står upp för den misshandeln som internet genomgår. Några brister som jag tycker mig ha upptäckt är att det inte direkt finns nån struktur och plan med olika uttalande. ex att motståndarna frossar i att piratpartiet ska äta upp utgivarnas levebröd är ju en riktig snyfthistoria och kan aldrig leda till en seger, borde det inte finnas en punkt där man kanske vill utöka bidrag till författare, musiker, olika kultur projekt? Det cirkulerar mycket om att piratpartiet står för den moderna kulturen och ett bidrag är ju då inte fel på låt säga 50miljarder!Hur ska man finansiera det? Släng ut Jas och andra krigsleksaker så finns det massor med pengar som kan läggas på människorna istället! bra va Garanterat att fler kultur människor kommer att stödja pp.

Nått som jag saknar är 4st punkter det här står vi för!!

-Ökat bidrag till kulturen

-Avrustning av internet avskaffa övervakningen

-Ökade ungdomsatsningar

-Modernisera upphovsrätten

vad är ditt förslag?

Sen pratar man inte om nånting annat än dom 4 punkterna

En sak som skulle vara bra är kanske att byta namn på partiet. -ja ja jag vet! det är känsligt men man bör tänka över det. Loggan skulle kunna vara kvar även allt tingel tangel i shopen. Mitt förslag skulle bli Moderna Partiet inte direkt bra men iallafall

Allt kom till efter synpunkter från människor runt mig och deras osäkerhet om partiet.

Hoppas att ni inte blir upprörda! Som nybliven pirat lägger jag min röst här! tack för mig

(#2) Gammal
J. C. Inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2008

Länk: #139652
Standard RE: Bättre struktur och plan krävs för fortsatta val! - 2009-04-20, 20:24

Hejsan, och välkommen till Piratpartiet!

Jag tänkte bara kort nämna att två av dina förslag, ökat bidrag till kulturen och ökade ungdomssatsningar, är så kallad fördelningspolitik som Piratpartiet inte driver. Vi utgår från att värna om de demokratiska rättigheterna i ett informationsamhälle som ständigt är i utveckling, och genom att lägga alla andra frågor som inte berör detta åt sidan kan vi skapa en så stor opinion som möjligt från både höger- och vänster-sidan.

Dina andra två förslag, avskaffa övervakning och modernisera upphovsrätten, är två frågor vi redan driver starkt. Vad exakt det är vi står i dessa kan du läsa under principprogrammet: http://www.piratpartiet.se/principer

Hoppas du kommer trivas här

(#3) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #139689
Standard RE: Bättre struktur och plan krävs för fortsatta val! - 2009-04-20, 21:14

Problemet är just om vi ska börja bestämma var pengar ska hamna, var ska dom tas ifrån? Det är inte värt att lägga sig i den diskussionen.

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

(#4) Gammal
chifen Inte uppkopplad

Länk: #139787
Standard RE: Bättre struktur och plan krävs för fortsatta val! - 2009-04-20, 23:35

Oki jag förstår tanken.

Men nån förklaring måste göras hur utgivaren av verken ska tjäna pengar, folk tappar förtroende.

Själv anser jag att om man laddar ner nått verk så tjänar man pengar laddar man inte ner nått verk så tjänar man inte pengar enkelt!

Ganska patetiskt och se vissa politiker och företrädare tycka synd om utgivarna av verken, dom svälter jööö. För att i nästa stund rösta för lägre Sjukpening, A-kassa, FRA, IPRED och allt skit som olika intressegrupper lyckas lura på dem

(#5) Gammal
John Nilsson Inte uppkopplad

John Nilssons avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #139821
Standard RE: Bättre struktur och plan krävs för fortsatta val! - 2009-04-21, 00:20

Citat:
chifen (2009-Apr-20)Men nån förklaring måste göras hur utgivaren av verken ska tjäna pengar, folk tappar förtroende.

Just den frågan har också ägnats ändlösa diskussioner här på forumet.

Kort kan man sammanfatta de två synpunkter som dessa diskussioner framhäver så här:

a) Det finns massor av affärsmodeller som redan används och som bara väntar på att upptäckas för de som vågar satsa. Söker man lite här på forumet så kan man hitta många exempel. Allt som krävs är lite nytänkande och en vilja att utnyttja de möjligheter som tekniken nu erbjuder, inte bara se den som ett hot.

b) Vill man tillämpa statligt stöd av allehanda verksamhet så finns det inget i piratpartiets politik som hindrar detta. Piratpartiet ställer sig neutrala i dessa frågor med fullt förtroende för att de redan etablerade partierna kan reda ut detaljerna kring sådant alldeles utmärkt.

John Nilsson Svensk mästare i sär skrivning

Mail: john.nilsson@piratpartiet.se

Skicka ett meddelande via MSN till John Nilsson  
  (#6) Gammal
Oldtimer Inte uppkopplad

Oldtimers avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #139828
Standard RE: Bättre struktur och plan krävs för fortsatta val! - 2009-04-21, 00:30

Citat:
chifen (2009-Apr-20)Men nån förklaring måste göras hur utgivaren av verken ska tjäna pengar, folk tappar förtroende.
De måste i så fall vara den enda yrkesgrupp där andra har skyldighet att tala om för dem hur de skall tjäna pengar.

Men allvarligt talat - antingen arbetar man åt någon annan och får lön (och då spelar upphovrätten ingen roll) - eller också är man entreprenör som själv måste tänka ut hur man skall få andra människor att ge en pengar. Man behöver givetvis inte vara 100% det ena eller det andra, men man kan heller inte blanda ihop de två begreppen. "Upphovsrätten garanterar min lön" är ju bara rent felaktigt. Det enda upphovsrätten gör är att peka mot en affärsmodell som inte längre fungerar (sälja exemplar med monopol i en bristmarknad). Den är egentligen en fälla för upphovsmannen - en fälla som upphovsrättsmaffian försöker få att vara en gyllene bur.

Mikael Börjesson

Valkretsledare för Bohuslän

mikael.borjesson(kanelbulle) piratpartiet.se

(#7) Gammal
mobboffer Inte uppkopplad

mobboffers avatar

Reg.datum: May 2006

Länk: #140236
Standard RE: Bättre struktur och plan krävs för fortsatta val! - 2009-04-21, 19:17

Citat:
chifen (2009-Apr-20)-Ökat bidrag till kulturen
Mitt förslag är att donationer ska vara skattefria nu när gåvor är skattefria. Skatteverket hävdar att de ska beskattas, men det verkar inte finnas nån dom på det ännu (ändringen om gåvor kom så sent som 2005).

(#8) Gammal
chifen Inte uppkopplad

Länk: #140423
Standard RE: Bättre struktur och plan krävs för fortsatta val! - 2009-04-21, 22:58

Citat:
Oldtimer (2009-Apr-21)De måste i så fall vara den enda yrkesgrupp där andra har skyldighet att tala om för dem hur de skall tjäna pengar.

Ja visst är det sjukt vuxna människor som snyftar i tv -ähh det är ju pinsamt. En rappare från nån förort som beklagar sig, säkert så laddar han hela dagarna.

(#9) Gammal
mackanme Inte uppkopplad

Länk: #140455
Standard RE: Bättre struktur och plan krävs för fortsatta val! - 2009-04-22, 00:04

De tjänar pengar genom att erbjuda billiga, enkla och smidiga tjänster som inte krånglar till det för användaren. Exempel på tillkrångling är drm-skydd mm som gör att man inte kan spela tex musiken i vilken spelare som hellst. Även via kringtjänster som konserter etc. Dvs, lyssna på vad användaren vill ha, försök inte att diktera vad ni tycker de ska ha.

Är det sjukt enkelt kommer alla medel-Svenssons som har jobb betala för de tjänsterna. Hur betalningen går till skiter jag i, reklam, prenumeration, per exemplar, whatever works.

Lite svinn får de räkna med dock. Yngre som inte har råd kommer kanske krångla med fildelning istället (eller anv tex Spotify), låt de hållas. Det är jämförbart med kassettband, men i lite större skala, get over it.

De får väl göra som andra företag, effektivisera okså. Har sett bakomkulliserfilmer om filmmakare som betalar sjuka mängder för bara nån liten detalj, Sagan om ringen filmerna är fyllda av detta tex. Skådespelarlöner kanske inte behöver va flera miljoner. Musikindustrin kanske skulle ditcha fysiska formatet tex, borde ge större besparingar. Artister kanske skulle slå sönder lite färre hotellrum, supa mindre och jobba mer.

Lite tillägg:

Spelindustrin är visserligen okså en bunt med whiners (inte lika mycket som filmindustrin dock) men de jobbar på lösningar som ger ett mervärde för konsumenten. Ex är OnLive som om, förutsatt att det fungerar, innebär att för under tusen kronor så har man en spelmaskin man aldrig behöver uppgradera. Allt körs i "molnet". Det är nog värt för många att betala en prenumerationsavgift för att slippa köpa ny dator varje halvår för att få spela det nyaste spelet som det är designat.

Som sagt tidigare så är det ändå upp till de som ska tillhandahålla tjänsten att tänka ut lösningen och ekonomin i det hela. Har man inte kompetens nog att göra det får man kanske köpa in den kompetensen eller se sig om efter en annan karriär.

(#10) Gammal
Blod-Svente Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #140467
Standard RE: Bättre struktur och plan krävs för fortsatta val! - 2009-04-22, 00:52

Vinsten med att (nästan) alla människor får kostnadsfri tillgång till all digital kultur är mycket mycket större än den eventuella förlusten som drabbar vissa upphovsmän.

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Fortsatta problem under Distrikt och lokalavdelningar agnesson Distrikt och lokalavdelningar 0 2010-02-28 19:09
Nya forumkategorier och struktur Andreas Wesik Forumgruppen/teknisk support 73 2009-04-16 22:58
Nya stadgar: struktur Mab Organisationsutvecklingsgruppen 6 2009-02-10 16:49
Fortsatta problem med USA:s terror-lista Staffan Lindberg PP i media 11 2008-08-24 18:35
Bättre omvärldsbevakning krävs för en bättre informationshantering för partiet Forky Mediagruppen 3 2006-11-01 19:24