Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Marielle Inte uppkopplad

Marielles avatar

Reg.datum: Mar 2006
Standard RE: Demonstration -> GBG? - 2007-03-07, 21:39

Vi måste ändra i det brevet Björn; "Mail till tex SVT" funkar inte, däremot bankärenden, mail till banken, läkaren, mm mm . Vi måste få den vanlige svensken att fatta vad som händer. Tex Att de kan bli kolladenär de använder sin mobil på olika sätt (sms,mms,ringer,wapar) var de befinner sig o så... annars e idén kanonbra...

Kanske inte ens ska skriva mail.... E-post tyckte mamma var bättre, hon tänkte mer på folk i hennes ålder o uppåt. Vissa i hennes bekantskapskrets har inte en aaaaaning om vad FRA är eller vad som pågår.

BTW så har AB en artikel idag: http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...017254,00.html

//Marielle

"Ett välbevarat barnasinne är ett hot mot all världens vansinne!"
Tage Danielsson

Svara med citat
  (#2) Gammal
Björn Odlund Inte uppkopplad

Björn Odlunds avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #69711
Standard RE: Demonstration -> GBG? - 2007-03-11, 19:01

Ok, här kommer den bearbetade texten.

Citat:
Skydda rätten till ett privatlivI skrivande stund pågår en namninsamling mot regeringens planer på att låta Försvarets radioanstalt (FRA) kunna avlyssna data- och telefontrafik som förs över landets gränser. Namninsamlingen ordnas av Piratpartiet, Liberala Ungdomsförbundet och Grön Ungdom och hittas på webbadressen www.namninsamling.com/ratten_till_ett_privatliv

Utöver att stoppa förslaget uppmanar vi också riksdagens ledamöter att åtminstone inte ta några beslut om utvidgningar av tvångsmedel, övervakning och integritetskänsliga ingripanden mot medborgarna förrän Integritetsskyddskommittén kommit med sitt slutbetänkande.

Vi är övertygade om att det är viktigt värna den personliga integriteten. Generell avlyssning eller att avlyssna utan att det finns en brottsmisstanke mot den som avlyssnas är inget som anstår en demokratisk rättstat. Att man enbart får lyssna på sådan trafik som passerar landets gränser är också problematiskt då Internet inte är uppbyggt med nationsgränser i tankarna. Ett mail till en journalist, din läkare eller din egen granne kan mycket väl tänkas gå via utlandet. Tänk bara på alla dem som använder hotmail eller liknande tjänster.

Riksdagens ledamöter har enligt regeringsformen möjlighet att låta förslaget vila i ett år och vi uppmanar slutligen riksdag och regering att stoppa den blinda tjurrusningen mot ett kontrollsamhälle som vi inte vill ha, och istället låta eftertanke och respekt för de grundlagsskyddade medborgerliga rättigheterna bli ledstjärnor i lagstiftningsarbetet.

/Piratpartiet - Södra Älvsborg

Någon som vill göra en extra korrektur? Vad sa vi egentligen om mail/e-post. Det var kluddigt att få in, man kan ju säga ett mail, men man säger väl gärna inte en/ett e-post (och lägger man till meddelande efter blir det onödigt krångligt, tycker jag iaf.)

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
  (#3) Gammal
Marielle Inte uppkopplad

Marielles avatar

Länk: #69785
Standard RE: Demonstration -> GBG? - 2007-03-12, 19:00

Vi är övertygade om att det är viktigt värna den personliga integriteten" lägg till ett "att" efter viktigt, och ett "om" efter värna...

"Att man enbart får lyssna på sådan trafik som passerar landets gränser är också problematiskt då Internet inte är uppbyggt med nationsgränser i tankarna." kommatecken efter problematiskt.... (Lång mening)

Tycker att brevet e bra som de e nu.

//Marielle

Tage Danielsson

Svara med citat
  (#4) Gammal
Marielle Inte uppkopplad

Marielles avatar

Länk: #69786
Standard RE: Demonstration -> GBG? - 2007-03-12, 19:06

Tillägg på mitt föregående inlägg...

Citat:
Någon som vill göra en extra korrektur? Vad sa vi egentligen om mail/e-post. Det var kluddigt att få in, man kan ju säga ett mail, men man säger väl gärna inte en/ett e-post (och lägger man till meddelande efter blir det onödigt krångligt, tycker jag iaf.)

"I skrivande stund pågår en namninsamling mot regeringens planer på att låta Försvarets radioanstalt (FRA) kunna avlyssna data- och telefontrafik som förs över landets gränser." Ta bort "kunna"... låter konstigt..

//Marielle

Tage Danielsson

Svara med citat
  (#5) Gammal
Marielle Inte uppkopplad

Marielles avatar

Länk: #69788
Standard RE: Demonstration -> GBG? - 2007-03-12, 19:10

Just nu på tv4 nyheterna... Bodström motsäger sig FRA-direktivet, och tycker inte att det ska gå igenom....Cooool

Trodde jag aldrig

//Marielle

Tage Danielsson

Svara med citat
  (#6) Gammal
Marielle Inte uppkopplad

Marielles avatar

Länk: #69790
Standard RE: Demonstration -> GBG? - 2007-03-12, 19:17

Citat:
Marielle (2007-Mar-12)Just nu på tv4 nyheterna... Bodström motsäger sig FRA-direktivet, och tycker inte att det ska gå igenom....Cooool

Trodde jag aldrig

ser att tiden inte stämmer... forumtiden ligger en timme efter...

(onödigtvetande, men tänkvärt kanske)

//Marielle

Tage Danielsson

Svara med citat
  (#7) Gammal

Björn Odlunds avatar

Länk: #69878
Standard RE: Demonstration -> GBG? - 2007-03-13, 23:09

Ok, jag tycker vi väntar och ser hur saker å ting utvecklar sig, (s) skall formellt bestämma sig efter en hearing om lagförslaget den 20 mars (nästa tisdag).

Personligen tror jag att det ligger mycket i det, som någon sa, att Bodström var emot just det här förslaget även när den socialdemokratiska regeringen tog fram det. Det var knappast för att han var orolig för integriteten, om man betänker alla hans andra integritetskränkande lagförslag. Det handlade nog om att det skulle bli militären snarare än han själv som skulle få tjuvlyssna.

Jag tror vi kan komma få se ett liknande förslag som man "förbättrat". Jag tror inte Bodström å gänget insett att generell övervakning är fel, jag tror att de genom att attackera en detalj i lagförslaget kan försena/sänka förslaget för att senare lägga fram ett i princip lika illa förslag.

Dessutom kan ju isåfall Bodström ta äran för det också, jag tror att han är lite sur på att han inte är ohotad som "Sveriges svar på Storebror". Hörde ni föresten Odenberg sa i gårdagens Aktuellt (21-sändningen)

Citat:
Odenberg- Om Bodström är emot det här av integritetsskäl, så böjer jag mig för det. Han är experten på integritetskränkande lagförslag.
lololololol

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
  (#8) Gammal

Björn Odlunds avatar

Länk: #70592
Standard RE: Demonstration -> GBG? - 2007-03-24, 21:24

Christian Sandström (doktorand och Fellow vid den borgerliga tankesmedjan Captus) hade igår en insändare vid namn Stoppa Odenbergsamhället. Numera kan man kommentera insändarna, så jag skrev en kommentar till den där jag nämnde namninsamlingens adress.

Citat:
Björn Odlund, PiratpartietHelt rätt. Att avlyssna misstänkta kan mycket väl vara befogat, men att massavlyssna i presumtivt syfte är inget som anstår en demokratisk rättstat. Det finns en namninsamling mot förslaget på http://www.namninsamling.com/ratten_till_ett_privatliv
Kanske det bästa vi kan åstadkomma med tanke på att det är oklart vad (s) verkligen kommer göra idagsläget, och insamlingen avslutas nästa lördag.

Ses imorgon!

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Demonstration 1 maj Anton Nordenfur 5. Östergötlands län, 28 2009-05-02 21:55
Demonstration, Lör 2/5 Dill Luleå 1 2009-05-01 21:31
Demonstration mot FRA? Paxdax Integritet och privatliv 2 2008-06-19 17:27
Demonstration 31/5-08 Jan Lindgren Allmän information och frågor 1 2008-03-05 22:19
Demonstration: FRA Jonas Lihnell Gamla trådar 39 2007-02-20 12:50