Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets vårmöte 2017
Mötesklocka   
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Faye Inte uppkopplad

Fayes avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard "Sluta knycka vår musik!" Men vilket år är artikeln skriven? - 2009-07-16, 10:35

Här en en sak jag skrev lagom till 1:a april, men jag vågade faktiskt aldrig skicka in den, av ren fegisrädsla för att inte få den publicerad. Skulle vara intressant att höra eran åsikt om det jag skrivit! Jag vore verkligen tacksam för erat tyckand om det jag har skrivit. Snälla? Ris eller ros!

[Smile]

Eftersom jag inte fick någon respons i min andra tråd lägger jag upp den här i OT-forumet. OM moderatorerna tycker det är opassande ber jag om ursäkt.

"Sluta knycka vår musik!" Men vilket år är artikeln skriven?

Citat ur artikeln: " Nu går svenska musiker och artister till angrepp mot den alltmer utbredda hemkopieringen av musik.

- En massa nya band och artister blir "snodda" på betalning för ett arbete de utfört. Det handlar om deras inkomster de ska leva av, säger Tomas Ledin som undertecknat ett upprop tillsammans med 150 kollegor."

Men här kommer "the curvebol". Denna artikel skrevs inte idag. Inte heller förra veckan. Den skrevs inte ens detta årtusende om vi ska vara riktigt jävliga. Och det ska vi tycker jag!

Vill ni veta vad jag menar? Jag drar några citat till ur artikeln och ser om det sker en deja vu upplevelse för er också.

"I uppropet vädjar de till dem som lånar skivor av varandra och kopierar eller spelar in från radio att sluta göra det.

Det såldes ca 30 miljoner tomkassetter i Sverige i fjol.

-Varje kassett är på 60 minuter och används två eller tre gånger, säger Lars Gustavsson, jurist på den svenska sektionen av huvudorganisationen International Federation of Phonograms and Videograms (IFPI).

- Det ger lite av storleken på problemet fortsätter han.

......

- Men vi har märkt att man till exempel på arbetsplatser går samman och lånar skivor av varandra.

-Frågan är om det åtminstone är på gränsen till det olagliga."

Är det bara jag eller låter detta alldeles FASLIGT bekant? Tänk, jag tycker jag hör samma debatt just nu? Fast nu pratar det om ord som "internet", "fildelare", "torrents" "piratkopiering" och andra underliga saker.

Jag ska avsluta detta med ett citat ur artikeln som gör mig väldigt bekymrad men samtidigt oerhört fascinerad.

"30 miljoner kassetter säljs varje år i Sverige. De håller nu på att ruinera skivmarknaden."

Detta gör mig ju mycket bekymrad eftersom det måste ha varit oerhört jobbigt för den stackars skivmarknaden, men samtidigt oerhört fascinerad för tänk.. Den tycktes ju överleva alldeles utmärkt ändå? Och t.om öka? Det var väl starkt gjort av skivmarkanden? Trots alla hemska kassettband och svenskar som lånar skivor av varandra. För att inte TALA om de hemska människor som spelar in musik rakt ifrån radion!

Men det underliga är... Jag tycker precis jag hörde nästan exakt samma ord häromdagen...

Fast då var det inte kassetter som höll på att ruinera skivmarknaden utan fildelningen....

Men denna gång blir jag av någon anledning inte det minsta bekymrad över skivbolagens ord.

Undrar varför.

Imorgon är det 1:a april. Jag vet i alla fall vad jag tycker årets bästa aprilskämt är.

/Faye.

Bara för att man är paraniod betyder inte det att man inte är förföljd.. :alien:

http://blogg.aftonbladet.se/26704

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
"Sluta knycka vår musik!" Men vilket år är artikeln skriven? Faye PP i media 6 2009-07-15 19:00
Andra PP-artikeln i Corren på två dagar... oahu PP i media 12 2009-05-28 16:06
Något stör mig med denna artikeln eXistenZe Integritet och privatliv 8 2008-01-09 15:03
Artikeln Ayrin 28. Västerbottens län 3 2006-08-23 01:33
Kommentarer över artikeln Jack Kultur och upphovsrätt 0 2006-06-11 04:23