Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard Nyhetsbrev 2009-02-03 - 2009-02-03, 19:03

Jag har varit ordentligt förkyld och mestadels utslagen under större delen av januari i vad som bara kan beskrivas som en otroligt enveten bonnförkylning. Men nästa måndag är det 100 dagar till valurnorna öppnar. Etthundra dagar jämnt.

Därför är det dags att titta på allvar på vår organisation. Den nionde februari blir ta-ansvar-i-Piratpartiet-dagen. Då kommer det att postas länkar för alla som vill hjälpa till att skriva historia. För alla som vill ta riktigt ansvar på sina axlar för att vara med och förändra världen. För alla som vill vara med i historieböckerna när det gäller.

Piratpartiet behöver lokalt ledarskap. Rörelsen består av idéer, men behöver människor, riktiga människor av kött och blod, som tar ansvar för att idéerna får bärkraft på lokal nivå. Som tar personligt ansvar för att saker fungerar ute på gator och torg. Som t.ex. ser till att det finns valsedlar i alla vallokaler. Som samordnar de lokala piraterna inför det stora slaget som kommer i sommar.

Vi har 26 av 30 valkretsledare idag, och 109 av 290 kommunledare. Dessutom behöver vi ett stort antal ställföreträdare — alltså andrechefer på respektive nivå som jobbar tillsammans med den lokala ledaren för att få allt att klaffa — och ett ännu större antal aktivister.

Så här ser kartan ut idag, så kan du jämföra med hur det ser ut i just kommunen där du bor. Vi vill ha två valkretsledare överallt, och minst en kommunledare. De områden som vi framför allt vill förstärka är alltså de mörka och de röda:

De ansvarsposter vi behöver är:

Aktivister — helt vanliga människor som hjälper till på gator och torg. Att vara aktivist innebär helt enkelt att man får ett meddelande till sin telefon och mail när någonting händer i närområdet, utan någon som helst skyldighet att dyka upp. Med ett kontantkort och en hotmailadress går det utmärkt att vara aktivist anonymt, utan att vara medlem.

Kommunledare — medlemmar i partiet som tar ansvar för att organisationen fungerar inom en kommun, som tar ansvar för att lyssna på piraterna i den kommunen, och som tar ansvar för att det som behöver göras, blir gjort. Det betyder inte att man måste göra allting själv. Det betyder framför allt att man är en länk mellan piraterna i den kommunen och resten av organisationen. Det här är inget man väljs till som något slags lokal ordförande. Vi fungerar inte så. Det är något man utses till av organisationen, det är ett ansvar man anförtros med på operativ nivå. Därför är det bara att anmäla intresse, så kan man ha posten ett telefonsamtal senare. Vi är en extremt målinriktad operativ organisation där det går snabbt att ta och få ansvar.

Vice kommunledare — medlemmar i partiet som hjälper kommunledaren med det operativa ansvaret. Idealiskt finns det två ledare som hjälps åt på varje operativ nivå, där en är utsedd förstaledare.

Valkretsledare — en medlem i partiet som tar ansvar för att organisationen fungerar inom en valkrets. En valkrets är i de flesta fall samma sak som ett län, eller i några fall lite mindre (Västra Götaland har fem valkretsar, Skåne har fyra, Stockholms län har tre). Här handlar det framför allt om att stötta kommunledarna och hjälpa dem, och att vara en länk mellan kommunledarna och distriktsledarna som ingår i den operativa partiledningen. Vi saknar valkretsledare i Bohuslän, Södra Skåne, Norra Älvsborg och Gävleborg.

Vice valkretsledare — medlemmar i partiet som hjälper och stöttar valkretsledaren i hans eller hennes uppgifter.

Den nionde februari kommer det länkar där man kan skriva upp sig, så att vi alla kan hjälpas åt att ta ansvar inför valrörelsen.

Nyheter sedan senast

Det är annars fyra stora nyheter som har hänt sedan senast.

Det första är att rättegången mot Pirate Bay-operatörerna börjar om två veckor, den 16 februari. Räkna med mycket täckning från Piratpartiet men också massor av täckning från gammelmedia.

Nästa och relaterad är den s.k. Medina-rapporten, som har lagts fram i EU-parlamentet av bl.a. Jannelly Fourtou, som är gift med VDn för skivjätten Vivendi. Dessa och några andra lobbypersoner försöker få EU-parlamentet att besluta att Stockholms tingsrätt ska döma the Pirate Bay som skyldiga i nyss nämnda rättegång (!!). Och massor av annat vidrigt. Se t.ex. Erik Josefsson och Copyriot.

Som tredje nyhet har det kommit ut två böcker om den svenska piratrörelsen så här precis inför rättegången. Den ena heter “6 miljoner sätt att jaga en älg på” och är en filosofisk bok kring idéerna som florerar nu. Den andra heter rätt och slätt “Piraterna” och är en mycket skickligt skriven dramatisering av hela framväxten av den svenska piratrörelsen. Den senare kunde jag inte lägga ifrån mig.

Sist men inte minst har det varit utdelning av Stora Bloggpriset, där pirater tog hem alla priser vi var nominerade till. Opassande Emma tog hem kategorin Politik och Samhälle, och Micke och Anna på StoppaFRAlagen.nu fick Aftonbladets hederspris. Välförtjänt.

(#2) Gammal
Guest

Länk: #127250
Standard RE: Nyhetsbrev 2009-02-03 - 2009-02-03, 21:58

Hur anmäler man sig som aktivist som icke-medlem?

Sparar ni pengar om man bara anger adress för epost-notifieringar som aktivist?

(#3) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #127253
Standard RE: Nyhetsbrev 2009-02-03 - 2009-02-03, 22:07

Citat:
Anonymous (2009-Feb-03)Sparar ni pengar om man bara anger adress för epost-notifieringar som aktivist?
Att skicka SMS kostar pengar... ja något att fundera på att systemet programmeras så att det även accepterar email-aktivister utan mobilnummer.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#4) Gammal
Guest

Länk: #127263
Standard RE: Nyhetsbrev 2009-02-03 - 2009-02-03, 23:25

Jag skulle kunna tänka mig att dela ut valsedlar till de lokaler som är nära mig när det är dags, men tror inte att jag kan lova mer än det, delade ut valsedlar förra valet till de två vallokaler som var nära mig då. Jag behöver då veta var de är och sånt och jag kanske kan klara förtidsröstnings valsedlar också om det finns sådana ställen nära, jag har ingen aning hur det fungerar, och jag vet inte riktigt vilken typ av roll det motsvarar i ovanstående heller.

(#5) Gammal
Drakvakt Inte uppkopplad

Drakvakts avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #127267
Standard RE: Nyhetsbrev 2009-02-03 - 2009-02-04, 00:40

Det skulle nog varit bra med en kompletterande lista över de poster som behövs. Lite svårt att utläsa ifrån en karta liksom.

(#6) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #127284
Standard RE: Nyhetsbrev 2009-02-03 - 2009-02-04, 07:54

Citat:
Anonymous (2009-Feb-04)Jag skulle kunna tänka mig att dela ut valsedlar till de lokaler som är nära mig när det är dags, men tror inte att jag kan lova mer än det, delade ut valsedlar förra valet till de två vallokaler som var nära mig då. Jag behöver då veta var de är och sånt och jag kanske kan klara förtidsröstnings valsedlar också om det finns sådana ställen nära, jag har ingen aning hur det fungerar, och jag vet inte riktigt vilken typ av roll det motsvarar i ovanstående heller.
Det skall vad jag vet komma ett liknande system att anmäla sig till en vallokal som användes 2006. En sak som borde finnas är en länk till en karttjänst där lokalen är markerad, ifall en sådan tjänst inte är alltför dyr eller till och med är gratis.

Jag var tvungen själv att slå upp hos Hitta och skriva ut då jag tog några vallokaler i en angränsande liten kommun då jag har bil. I år har jag tänkt dessutom att ta vallokaler i nästa kommun längs den riksvägen. Det går en väg mellan huvudorterna. Om det behövs.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#7) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #127286
Standard RE: Nyhetsbrev 2009-02-03 - 2009-02-04, 08:19

Citat:
Anonymous (2009-Feb-03)Hur anmäler man sig som aktivist som icke-medlem?
Länken kommer den 9 februari.

Citat:
Sparar ni pengar om man bara anger adress för epost-notifieringar som aktivist?
Ja, drygt 60 öre per SMS. Men det är viktigare att vinna valet än att spara de 60 örena.

(#8) Gammal
Guest

Länk: #127409
Standard RE: Nyhetsbrev 2009-02-03 - 2009-02-04, 22:01

Hej,

Är relativt ny i PP men kommer att jobba hårt i Kalmar. Planerar att ha aktiviteter igång och synas på stan varje helg fram till EU-valet. Utmanar alla andra PP-medlemmar att göra detsamma på sin hemort! Det bär bara genom att synas ute på stan som vi kan påverka folk att rösta på oss. Interna diskussioner må vara intressanta och tankeväckande men ger inte ett skvatt ifråga om väljarsympatier. Ge er iväg ut! Se till att synas där folk finns! Det är bara så vi kan nå våra mål.

Jan-Olov, Kalmar.

(#9) Gammal
Guest

Länk: #127421
Standard RE: Nyhetsbrev 2009-02-03 - 2009-02-04, 22:40

Citat:
Rick Falkvinge (2009-Feb-04)Ja, drygt 60 öre per SMS. Men det är viktigare att vinna valet än att spara de 60 örena.
Ok, var det bara 60 öre så är det struntsamma, hade det varit 5pix per person och utskick hade det inte varit lika självklart.

(#10) Gammal
Da_Nerd Inte uppkopplad

Da_Nerds avatar

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #127428
Standard RE: Nyhetsbrev 2009-02-03 - 2009-02-04, 23:22

Citat:
Anonymous (2009-Feb-04)Hej,

Är relativt ny i PP men kommer att jobba hårt i Kalmar. Planerar att ha aktiviteter igång och synas på stan varje helg fram till EU-valet. Utmanar alla andra PP-medlemmar att göra detsamma på sin hemort! Det bär bara genom att synas ute på stan som vi kan påverka folk att rösta på oss. Interna diskussioner må vara intressanta och tankeväckande men ger inte ett skvatt ifråga om väljarsympatier. Ge er iväg ut! Se till att synas där folk finns! Det är bara så vi kan nå våra mål.

Jan-Olov, Kalmar.

Kul!

Kalmar har runt 100 medlemmar i UP, du borde kanske snacka ihop dig med dom så kan ni göra något gemensamt. Det finns en rekryterings tävling för ung pirat under feb. så varför inte hjälpa UP på er hemort att rekrytera i feb. så vi blir fler på gator och torg när det närmar sig val.

här finns meer info om tävlingen, 5000kr i gåva från mig till den som rekryterar bäst http://forum.piratpartiet.se/Topic12....aspx?Update=1

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Nyhetsbrev 2009-12-28 Rick Falkvinge Allmän information och frågor 18 2010-06-07 21:12
Nyhetsbrev 2009-09-27 Rick Falkvinge Allmän information och frågor 13 2009-11-28 12:14
Nyhetsbrev 2009-10-13 Rick Falkvinge Allmän information och frågor 11 2009-10-20 18:54
Nyhetsbrev 2009-09-19 Rick Falkvinge Allmän information och frågor 13 2009-09-21 16:48
Nyhetsbrev 2009-02-09 Rick Falkvinge Allmän information och frågor 25 2009-02-17 06:33