Piratpartiets mötesplattform

< DöljPiratpartiets extra medlemsmöte februari 2018
Mötesklocka   

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard Nyhetsbrev 2009-10-13 - 2009-10-13, 06:56

Hej alla,

det händer mycket just nu. Det mest pressande är att riksdagen röstar om FRAs massavlyssning imorgon, alltså onsdag. Lite förenklat, så finns det två linjer som riksdagen kan välja att rösta efter: antingen “inför massavlyssningen med några efterkontroller av att en myndighet, som struntar i regler, har rätt regler att strunta i”, eller “riv upp skiten”. (Det är som sagt en förenkling, och inte riktigt sant. Den senare lämnar utrymme för att återinföra en värre variant senare. Men det viktigaste är att kablarna med vår kommunikation inte kopplas in till staten just nu.)

Tyvärr har det gått blockpolitik i frågan. Det som från början var socialdemokraternas lag om massavlyssning — den lades fram av S-regeringens dåvarande försvarsminister Leni Björklund 2005 — försvaras intensivt av Alliansen. Allt detta medan S säger emot i vad som inte kan vara annat än en kuliss (det är ju deras lagförslag).

Vi hade demonstrationer i de större städerna i Sverige i lördags, och fick bra täckning i gammelmedia, både i TV och press.

Den 1 december kopplas kablarna in, om vi inte lyckas övertyga fyra Alliansledamöter att rösta nej imorgon, eller åtminstone åtta att avstå. Och det är nu det är sista rycket: att ringa och skälla på dem driver dem bara närmare partiledningens linje om att införa massavlyssningen. Lite kontraintuitivt, och efter en idé från Hax, så är ett av de effektivaste sätten nu att skicka dem saker de genuint tycker om, personliga saker som inte går att avfärda hur som helst. Choklad. Blommor. Teddybjörnar. Saker som visar att vi har hopp till att de fortfarande kan göra rätt. Vi kan alla skicka sådant till dem så att det kommer fram under idag tisdag eller allra senast imorgon onsdag lunch. Allt märkt med “Stoppa FRA” eller “Riv upp, gör om, gör rätt”.

Namnen på riksdagsledamöterna för Alliansen hittar vi på samma ställe där vi mailar dem. Välj en alliansledamot och skicka ett budskap. Det är inte försent. Adressen är,

[ditt val av ledamotsnamn]

Riksdagen

Mynttorget 2

111 28 Stockholm

För den som bor i Stockholmstrakten och vill vara med när riksdagen faktiskt röstar, så samlas vi utanför riksdagen klockan 1430 imorgon onsdag, och går in och följer omröstningen när den sker.

För att gå vidare till ett annat ämne, så är telekompaketet nu formellt inne i slutförhandlingar nere i EU. Det är det lagstiftningspaket, som egentligen handlar om att normalisera saker i telenätet över Europa — gemensamma nödnummer och så, som i grund och botten är bra saker — men där upphovsrättslobbyn lyckats smyga in saker om att kunna stänga av folk från Internet, ivrigt påhejade av franska intressen.

Knäckfrågan på bordet är om man får straffa folk med en avstängning från nätet före rättegång eller om rättegången måste komma först. Det låter helt verklighetsfrämmande, men ministerrådet — med vår svenska Åsa Torstensson (C) i spetsen — kräver faktiskt att få stänga av människor från nätet först och eventuellt ha en rättegång i efterhand.

I ministerrådets senaste bud, så skulle rätten till en domstolsprövning också kunna begränsas i syfte att bekämpa, eller till och med upptäcka, andra och flera brott. Läs lagstiftningsbudet till parlamentet själv hos La Quadrature. Barockt. I klartext: “om det kommer ivägen för den takt vi tänkt att stänga av personer i, eller om vi bara tycker det tar för mycket resurser från rättsväsendet, så får vi strunta i kravet på opartisk rättegång helt och hållet”. Det är innebörden av det lagförslag som ministerrådet nu försöker få igenom.

Människor ska naturligtvis inte få stängas av från Internet över huvud taget. Det är en modern motsvarighet till att tvingas i exil. Det innebär att kastas ut ur det moderna samhället och jag är bestört över att vi har politiker som över huvud taget försvarar en sådan linje — och dessutom till och med utan rätt till föregående rättegång.

Som tur är, så har vi Christian Engström (PP) mitt i förhandlingsprocessen som rapporterar löpande.

Som avslutande glädjande notis konstaterar skivindustrin själva att det nu är tre miljoner svenskar som fildelar (Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet). Det stämmer väl med våra uppskattningar (drygt två miljoner svenskar använder The Pirate Bay under en given vecka).

Höres snart igen!

Rick

(#2) Gammal
Guest

Länk: #172899
Standard RE: Nyhetsbrev 2009-10-13 - 2009-10-13, 08:09

Jag läste igenom artikeln (Göteborgs posten) som du länkade till och la märke till en sak. Man listar totalt sett 6 olika partier/grupper som deltog i demonstrationen men Piratpartiet är inte en av de grupper som nämns? Detta får mig att undra, var det så få från Piratpartiet med eller väljer man att utesluta att nämna oss av någon annan anledning?

(#3) Gammal
Guest

Länk: #172911
Standard RE: Nyhetsbrev 2009-10-13 - 2009-10-13, 09:36

Så fik alla dom i riksdagen ett mail from mig i Danmark via mit job mail.

helsan Åstorp Vice L

(#4) Gammal
J. C. Inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2008

Länk: #172920
Standard RE: Nyhetsbrev 2009-10-13 - 2009-10-13, 10:30

Citat:
Anonymous (2009-Oct-13)Jag läste igenom artikeln (Göteborgs posten) som du länkade till och la märke till en sak. Man listar totalt sett 6 olika partier/grupper som deltog i demonstrationen men Piratpartiet är inte en av de grupper som nämns? Detta får mig att undra, var det så få från Piratpartiet med eller väljer man att utesluta att nämna oss av någon annan anledning?

Det kändes snarare som att det var flest piratpartister i demonstrationen, troligtvis beror det på den mänskliga faktorn att vi inte står med med tanke på att de senare i artikeln intervjuar vår Kalle Vedin. Som "kompensation" stod det dock i gårdagens Metro att det BARA var PP som arrangerade demon

(#5) Gammal
Guest

Länk: #172922
Standard RE: Nyhetsbrev 2009-10-13 - 2009-10-13, 10:51

++FRA lagen är bara en till av "hitlertysklandlagar" som sakta håller på att föravandla Sverige till något fuktansvärt hemskt dåligt.

ORWELLS 1984 är redan distanserad dubbelt upp ,

fast än har dom inte en kamera i 'TV-apparaten som måste vara på alltid i hemmet som en hastighetskamera dirktuppkopplad till statens datorer,

men alla datorer med rätt ( fel =) spionprogram kan ju både avlyssna och se i ditt rum via webbkameran.

Så detta sker redan i stor utsträcknng.

Sedan alla stickprovskontroller på vägar och gator med alkotester ocjh ID-kontroller amt fartkameror är ett ofog , och rörligheten i EU finns inte utan är stoppad med regler och tullkontroller och förbud.

För att inte tala om fysiska hinder på gator att köra över , så värkfyllda äldre inte klarar att åka på gator med bulor och höga bussfyrkanter, samt alla nya hastighets skyltar som är totalt vansinnigt,

( är utbildad lärare från högskola samt trafikskolelärare och utbildningsldedare samt maskiningenjör samt officer i det militära sedan värnplikten och 14 år i utlandstjänst )

Vansinniga ..-30 , 40 , 50, 60, 70, 80, 90, 100, 110, 120, eller vad det var sist, som är omöjöligt att hålla reda på vilke man senast passerade.

De beslutande är totalt vansiniga ´´hitlertyper´´ med storhetsvansinne

Sedan skall man miska pensionärers pensioner med ca 500 i månaden nästa år , samtaidigt som hyror och annat stiger med mer än 500 i månaen varaje år , FY FAN säger jag bara om Sverige,

VI LEVER REDAN UNDER FÖRBEHÅLLSBELOPPET OCH HAR INTE RÅD GÅ TILL FRISÖR ELLER TANDLÄKARE ELLER SJUKHUS ,

mina barn har emigrerat till USA resp Austaralien,

hade jag varit ung hade jag själv emigrerat till Australien som fortfarande har vissa friheter kvar när man väl passerat tullen oCh hara visa.

Men en svenk medborgare är inte välkommen till att bo i något annat land i världen om man inte ha mycket pengar och under trettio år ,

och bara för tre månader som turist som betalar mycket,

Jag är glad att mitt liv snart är över då jag är närmare hundra än trettio , tycker synd om alla som är unga i dag utan hopp om ett bra liv.

Fast många invandrare kommer hit till Sverige med enda skälet att Sverige är det enda landet de kan få pengar i utan att arbeta.

Piratamedlem

Roland Nilsson , Landskrona

, alfakeroland@hotmail.com , amwayskane@hotmail.com

(#6) Gammal
Niddler Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #173020
Standard RE: Nyhetsbrev 2009-10-13 - 2009-10-13, 17:28

Avstängning från internet är ju helt sjukt. Det är som att förbjuda individer från att använda motorfordon eller neka dem sjukvård. Ungefär lika nödvändigt är det, för ett fungerande liv i det här samhället. Och det ska man kunna straffas med för hur man uttrycker information.

Leve fildelning.

lämna mig ipred

(#7) Gammal
mobboffer Inte uppkopplad

mobboffers avatar

Reg.datum: May 2006

Länk: #173045
Standard RE: Nyhetsbrev 2009-10-13 - 2009-10-13, 18:47

Rick fulspelar, som vanligt.

Citat:
Knäckfrågan på bordet är om man får straffa folk med en avstängning från nätet före rättegång eller om rättegången måste komma först. Det låter helt verklighetsfrämmande, men ministerrådet — med vår svenska Åsa Torstensson (C) i spetsen — kräver faktiskt att få stänga av människor från nätet först och eventuellt ha en rättegång i efterhand.
Att vara emot 138:an är inte samma sak som att kräva att få stänga av människor från nätet utan rättegång. Har Åsa Torstensson verkligen sagt att hon kräver detta? Tillåt mig tvivla.

(#8) Gammal
J. C. Inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2008

Länk: #173077
Standard RE: Nyhetsbrev 2009-10-13 - 2009-10-13, 22:13

Citat:
Människor ska naturligtvis inte få stängas av från Internet över huvud taget. Det är en modern motsvarighet till att tvingas i exil. Det innebär att kastas ut ur det moderna samhället och jag är bestört över att vi har politiker som över huvud taget försvarar en sådan linje — och dessutom till och med utan rätt till föregående rättegång.

Jag är inte säker jag håller med dig. Avstängning från internet är mycket väl att många gånger tvingas i exil, ja, precis som att hamna i fängelse är. Ifall ens bruk av internet anses skadlig för samhället borde en avstängning efter domstolsbeslut kunna vara ett alternativ. Dock självklart inte för små skitbrott som fildelning och liknande, utan snarare datorintrång i högt sekretessbelagda databaser och liknande. Att inte kunna stängas av från internet över huvud taget skulle innebära om jag tolkar dig rätt att man även skulle ha rätt till det på anstalter?

(#9) Gammal
Guest

Länk: #173079
Standard RE: Nyhetsbrev 2009-10-13 - 2009-10-13, 22:30

Citat:
Tyvärr har det gått blockpolitik i frågan.

Varför "tyvärr"? Om det nu är så att (s) röstar nej till sin egen lag enbart på grund av att den för tillfället drivs av alliansen, så är väl detta bara tur för oss? Annars så skulle vi väl aldrig kunna stoppa eländet.

(#10) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #173093
Standard RE: Nyhetsbrev 2009-10-13 - 2009-10-13, 23:45

Citat:
Jimmy Callin (2009-Oct-13)Jag är inte säker jag håller med dig. Avstängning från internet är mycket väl att många gånger tvingas i exil, ja, precis som att hamna i fängelse är. [...] Att inte kunna stängas av från internet över huvud taget skulle innebära om jag tolkar dig rätt att man även skulle ha rätt till det på anstalter?

Till att börja med: det har man.

Men avstängning från nätet ska aldrig vara ett ensamt straff. I så fall ska det vara ett allmänt kommunikationsförbud, till exempel i samband med en häktning under utredning av mycket grov brottslighet. Där förekommer sådant.

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Nyhetsbrev 2009-12-28 Rick Falkvinge Allmän information och frågor 18 2010-06-07 22:12
Nyhetsbrev 2009-09-27 Rick Falkvinge Allmän information och frågor 13 2009-11-28 13:14
Nyhetsbrev 2009-09-19 Rick Falkvinge Allmän information och frågor 13 2009-09-21 17:48
Nyhetsbrev 2009-02-09 Rick Falkvinge Allmän information och frågor 25 2009-02-17 07:33
Nyhetsbrev 2009-02-03 Rick Falkvinge Allmän information och frågor 11 2009-02-11 00:46