Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
j4zz Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2009
Standard RE: Utkast till plattform för kommunalvalet 2010 - 2009-07-14, 15:53

Tror faktiskt inte att det finns platser i vår kommun där det begås brott som kostar mer än 2-3 milj.per år. Varför lyfter ni inte kamerabevakning i egen tråd?

Svara med citat
  (#2) Gammal
Victoria Inte uppkopplad

Victorias avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #169368
Standard RE: Utkast till plattform för kommunalvalet 2010 - 2009-09-11, 20:04

Något jag tycker vi borde satsa på är IT i olika former, som kan tillämpas på många områden. Jag rekommenderar rapporten "Färdplan för tillväxt och välfärd" från IT&Telekomföretagen, som kan hämtas här: http://www.itotelekomforetagen.se/we...valfard_2.aspx.

Den rapporten tar upp många bra punkter vi kan rikta oss in på, t ex vården. Akademiska sjukhuset använder idag, så vitt jag har förstått, datorsystem med sluten källkod. Vi borde ta fram siffror på hur mkt pengar man kan tjäna på att byta till öppen källkod, och om/hur det gör systemen lättare och bättre att förstå, samt mer sammarbetsvilliga. Jag har hört skräckhistorier om windowsdatorer som har börjat med automatiska uppdateringar mitt under en operation..

I rapporten står det också om kultur, informationssamhället, Sveriges förutsättningar för att bli ledande inom teknik/IT, hur IT kan bidra till ett hållbart samhälle som inte tär för mycket på miljön osv. Det står också mycket bra om skolan, och lite om IT som sysselsättning. Helt klart värd rapport att läsa. Sen får man självklart ha i åtanke att rapporten är skriven utav just IT&Telekomföretagen, som knappast är opartisk i den här debatten. Det står en del om hur staten borde satsa mer pengar på att hjälpa företagen att bygga ut infrastrukturen. Det låter ju inte helt fel tycker jag, men det känns som att det handlar om fördelningspolitik då.

Jag tycker också att PP borde främja tekniska lösningar på det mesta, då det ofta sparar pengar, energi och tid. Den här länken är ett häftigt exempel på det: http://www.nyteknik.se/nyheter/energ...icle634533.ece. Jag uppfattar det som att kunskapssamhället = kultursamhället = informationssamhället = IT-samhället = Teknik är (oftast) bra. Vi kan göra mycket i skolan, som många redan har skrivit om här. Varje elev bör få en egen dator, iallafall i gymnasiet, och lärarna borde integrera internet mer i undervisningen. I min skola lämnas ungefär hälften av alla uppgifter ut på internet, vilket sparar en väldans massa papper. Det är ju bra för miljön, plus att det lär både eleverna och lärarna får en vana att handskas med datorer och internet, något som i det flesta arbeten är väldigt viktigt.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Valplattform för Regionvalet 2010 - Utkast 1 dansve Västra 13 2010-01-24 19:47
Utkast på möteshandlingar för fsmöte 22 - 24 januari 2010 agnesson Styrelsemöteshandlingar 2009 0 2010-01-13 16:50
Utkast Verksamhetsplan 2010, Ung Pirat Stefan Flod Verksamhetsplanen 2010 6 2010-01-12 21:12
PP Vänersborg i kommunalvalet 2010? dansve 18. Norra Älvsborgs valkrets (Västra Götaland norra) 1 2009-12-10 14:58
Utkast till flygblad Marcus Dahlman Gamla trådar för Bohusläns valkrets (Västra Götaland västra) 11 2006-07-04 11:19