Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Simon Strandman Inte uppkopplad

Simon Strandmans avatar

Reg.datum: Mar 2006
Standard Apple stämmer Nokia om Iphone - 2009-12-11, 19:54

http://www.e24.se/business/internet-...ne_1740441.e24

Citat:
Apple går till motattack mot Nokia i bråket kring det amerikanska företagets succé Iphone och stämmer den finländska mobiltillverkaren för 13 patentintrång.

Stämningen var ett svar på Nokias anklagelser i oktober om att Apple stulit tio patent inom tekniker för GSM, UMTS och WLAN. Apple offentliggjorde dock inte vilka intrång det var frågan om i motstämningen.
Visst är det vackert?
  Skicka ett meddelande via MSN till Simon Strandman  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Greyman Inte uppkopplad

Greymans avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #186187
Standard RE: Apple stämmer Nokia om Iphone - 2009-12-11, 20:41

Och folk tror inte på oss när vi säger att företag använder patent främst för att hämma konkurrenter, och kunna stämma tillbaka om de blir stämda själva.

- Grå - Homo Conscientia (den kunskapsdelande människan, människan med samvete)

Svara med citat
  (#3) Gammal
RUTROS Inte uppkopplad

RUTROSs avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #186214
Standard RE: Apple stämmer Nokia om Iphone - 2009-12-12, 03:27

Nej och det för att det sällan är sant att någon utestängs inom telecom.

I detta fallet ville Nokia ha betalt för de miljarder som de lagt ner i produktutveckling. Apple, som inte investerat i denna utveckling vill inte betala sin andel
och försöker vi motstämning komma billigare undan. Vem har rätt? Ja inte vet jag, men dessbättre avskrivs den nedlagda utvecklingen i och med att patenten går ut och dessbättre är det främst ett USA fenomen. Klart att detta sätt att fördela FoU kostnader inför domstol är onödigt, men det stoppar dessbättre inte utvecklingen.

Det är ingen som försöker utestänga den andra från marknaden som du hävdar.
Faktum är att ett stort antal aktörer som t.ex HTC, LG och Samsung har etablerat sig på marknaden förutom Apple och senast en asiatisk chipstillverkare Mediatek, som har förvärvat de nödvändiga 3G licenserna från Qualcomm, vilket kraftigt motsäger ditt påstående.

Att fördelningen av FoU kostnaderna faktiskt fungerar visas bla av att Ericsson, som har störst FoU drar in ca 9 miljarder i licensintäkter. Det är många sköna FoU jobb det, nu när arbetslösheten närmar sig 10%

Fd Partimedlem
Ett parti vars patentpolitik vill göra 40 000 av våra mest nyskapande utvecklingsingenjörer arbetslösa kan jag inte försvara även om resten är bra.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Winston Smith Inte uppkopplad

Winston Smiths avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #186247
Standard RE: Apple stämmer Nokia om Iphone - 2009-12-12, 13:15

Citat:
RUTROS (2009-Dec-12)Att fördelningen av FoU kostnaderna faktiskt fungerar visas bla av att Ericsson, som har störst FoU drar in ca 9 miljarder i licensintäkter.
Ericsson drar in en hel del på sin patentportfölj, men knappast så mycket.

Svara med citat
  (#5) Gammal
RUTROS Inte uppkopplad

RUTROSs avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #186266
Standard RE: Apple stämmer Nokia om Iphone - 2009-12-12, 16:21

Jag vet inte detaljerna, men det är den summan som står under licensintäkter i årsredovisningen och den har också föranlett sura kommentarer bland analytikerna, eftersom denna summa döljer det verkliga rörelseresultatet.

Fd Partimedlem
Ett parti vars patentpolitik vill göra 40 000 av våra mest nyskapande utvecklingsingenjörer arbetslösa kan jag inte försvara även om resten är bra.

Svara med citat
  (#6) Gammal

Winston Smiths avatar

Länk: #186338
Standard RE: Apple stämmer Nokia om Iphone - 2009-12-13, 07:17

Citat:
RUTROS (2009-Dec-12)Jag vet inte detaljerna, men det är den summan som står under licensintäkter i årsredovisningen och den har också föranlett sura kommentarer bland analytikerna, eftersom denna summa döljer det verkliga rörelseresultatet.
Om det gäller 2008 eller tidigare så är nog huvuddelen av denna summa försäljning av plattformar till mobiler.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Martin Ekdahl Inte uppkopplad

Martin Ekdahls avatar

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #186420
Standard RE: Apple stämmer Nokia om Iphone - 2009-12-14, 00:09

Det glädjer mig faktiskt litegrann när det just är Nokia som åker på en smäll. Det kan de ha..

They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. – Benjamin Franklin

Följ mig på Twitter.

Svara med citat
  (#8) Gammal

Winston Smiths avatar

Länk: #186422
Standard RE: Apple stämmer Nokia om Iphone - 2009-12-14, 00:16

Citat:
Martin Ekdahl (2009-Dec-14)Det glädjer mig faktiskt litegrann när det just är Nokia som åker på en smäll. Det kan de ha..
Nja, smäll och smäll. När ett storföretag stämmer ett annat storföretag för patentintrång så brukar det komma en motstämning tämligen omgående. Det kom knappast som en överraskning för Nokia. I slutändan kommer det att bli en uppgörelse mellan Apple och Nokia om vilken ersättning Apple ska ge Nokia. Det blir alltså inte domstolen som avgör saken. Om nu allting går till som det brukar, vill säga.

Svara med citat
  (#9) Gammal
Martin Ekdahl Inte uppkopplad

Martin Ekdahls avatar

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #186654
Standard RE: Apple stämmer Nokia om Iphone - 2009-12-14, 14:25

Citat:
Winston Smith (2009-Dec-14)
Citat:
Martin Ekdahl (2009-Dec-14)Det glädjer mig faktiskt litegrann när det just är Nokia som åker på en smäll. Det kan de ha..
Nja, smäll och smäll. När ett storföretag stämmer ett annat storföretag för patentintrång så brukar det komma en motstämning tämligen omgående. Det kom knappast som en överraskning för Nokia. I slutändan kommer det att bli en uppgörelse mellan Apple och Nokia om vilken ersättning Apple ska ge Nokia. Det blir alltså inte domstolen som avgör saken. Om nu allting går till som det brukar, vill säga.
Det är väl så det slutar. Patenten plattar nog bara till den lille forskaren i labbet..

They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. – Benjamin Franklin

Följ mig på Twitter.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Magnus Hansson Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2010

Länk: #196076
Standard RE: Apple stämmer Nokia om Iphone - 2010-03-03, 08:28

GAHHHH vansinnet fortsätter!

Beskrivningen i nyhetsbrevet verkar ha "viss" merit iaf ^^

http://www.mobil.se/nyheter/Apple-HT...-1.330593.html

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Apple stämmer Nokia om Iphone Slasher Kunskap och patenträtt 1 2009-12-11 20:51
Nokia stämmer Apple eXistenZe PP i media 4 2009-10-28 20:30
Apple disables Egyptian iPhone GPS Simon Strandman PP i media 2 2008-12-10 01:42
Grundläggande iPhone-funktion kan stå Apple dyrt IonCarcass PP i media 4 2008-03-01 12:54
Beatles produktionsbolag Apple Corps stämmer Apple Computer - igen... Joakim Holgersson PP i media 4 2006-05-08 21:32