Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Denuviate Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006
Standard Nintendo shuts down Fan-made Zelda Movie 'Hero of Time' - 2010-01-02, 21:06

http://www.theherooftime.com/2009/12...-01-01-10&a=2/
Citat:
Hey, everyone. We just wanted to let you know that Dec. 31 was the last day that The Hero of Time was available for viewing. We came to an agreement with Nintendo earlier this month to stop distributing the film. In the spirit of the holiday season they were good enough to let us keep the movie up for you to watch and enjoy through the end of 2009, but not past 2009. We understand Nintendo’s right to protect its characters and trademarks and understand how in order to keep their property unspoiled by fan’s interpretation of the franchise, Nintendo needs to protect itself — even from fan-works with good intentions.
Bör fanfiction vara lagligt?

Hade tänkt se den nu i helgen

Svara med citat
  (#2) Gammal
DrakeICN Inte uppkopplad

DrakeICNs avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #188881
Standard RE: Nintendo shuts down Fan-made Zelda Movie 'Hero of Time' - 2010-01-02, 21:21

Ja, för Zelda-seriens rykte har ju aldrig varit i farozonen att spoileras...
http://www.youtube.com/watch?v=9mHw5g55oC4
http://zelda.wikia.com/wiki/Ankle

“What are the differences between Mark Zuckerberg and me? I give private information on corporations to you for free, and I’m a villain. Zuckerberg gives your private information to corporations for money and he’s Man of the Year.” – Julian Assange

Svara med citat
  (#3) Gammal
Greyman Inte uppkopplad

Greymans avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #188883
Standard RE: Nintendo shuts down Fan-made Zelda Movie 'Hero of Time' - 2010-01-02, 21:23

Det bör det absolut vara. Många tv-spelsföretag, författare, etc. förstår att sådana saker är gratisreklam, men det finns alltid de som är trångsynta.

Så vitt jag förstod var filmen helt ideell. Men misströsta inte. Tack vare en viss "bukt" och några andra platser med kraftfulla "störtfloder" finns The Hero of Time ännu tillgänglig.

- Grå - Homo Conscientia (den kunskapsdelande människan, människan med samvete)

Svara med citat
  (#4) Gammal
Argument Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2009

Länk: #188888
Standard RE: Nintendo shuts down Fan-made Zelda Movie 'Hero of Time' - 2010-01-02, 22:00

Detta gör mig väldigt, väldigt arg. Jag brukar inte vara lättretad, men det här...

Inte för att jag bryr mig om filmen, men... Det är en principsak, man gör inte så.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Billy Gellerstedt Inte uppkopplad

Billy Gellerstedts avatar

Reg.datum: Apr 2008

Länk: #188913
Standard RE: Nintendo shuts down Fan-made Zelda Movie 'Hero of Time' - 2010-01-03, 02:38

Det här är inget konstigt, I vissa länder så _måste_ företag stänga ner sådant här annars släpper de på sin copyright på zelda. Games Workshop har gjort samma sak med en fan made film om 40k universumet som gjordes i tyskland. Tack vare att tyska upphovsrättsregler ser ut som de gör så betydde det att de som gjorde fan made filmen skulle mer eller mindre få ta över GW's copyright på just film om de fick publicera filmen.. (sen om den läckte ut underground är en helt annan sak)...

Copyright är ibland sin egen värsta fiende..

+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+

A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!

+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+

Svara med citat
  (#6) Gammal
nicco77 Inte uppkopplad

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #188915
Standard RE: Nintendo shuts down Fan-made Zelda Movie 'Hero of Time' - 2010-01-03, 04:54

Jag tycker också filmen är gjord i ett idiellt syfte, men i slutet av filmen står de:

Copyright "BMB Finishes" 2009
All rights reserved

Det hade varit betydligt svårare för Nintendo's advokater att stoppa filmen om de varit under Creative Commons licens, men den ligger ju ute på många p2p siter såsom TPB etc nu så de enda advokaterna lyckades med var att marknadsföra filmen, kanske de var baktanken för de vet ju hur lönlöst de är att försöka stoppa en sån här produktion på nätet.

Svara med citat
  (#7) Gammal
Martin Ekdahl Inte uppkopplad

Martin Ekdahls avatar

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #188961
Standard RE: Nintendo shuts down Fan-made Zelda Movie 'Hero of Time' - 2010-01-03, 14:51

Fanfiction SKA vara lagligt. Jag älskar Zeldaserien och tycker att det är fördjävligt av Ninetndo att sparka på sina egna fans på det här sättet. Fast de bryr sig väl inte. Den nya målgruppen är nog medelålders kvinnor som ska vicka fram och tillbaka på ett Wiifit-bräde för att bränna julskinkan.

They that can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. – Benjamin Franklin

Följ mig på Twitter.

Svara med citat
  (#8) Gammal
Devilus Inte uppkopplad

Länk: #188972
Standard RE: Nintendo shuts down Fan-made Zelda Movie 'Hero of Time' - 2010-01-03, 17:32

Hah hade tänkt göra en tråd om just detta nu, alltså jag fattar inte, får de verkligen förbjuda en sån här sak?! Det är helt obegripligt för mig, i så fall vore det förbjudet att ens rita en karaktär som på något sätt liknar en karaktär i filmen. fanfic kan juh inte vara förbjudet, det skulle va omöjligt att stoppa men ändå verkar de ha lyckats nu. Med denna logik skulle det inte finnas någon kultur över huvudtaget, som att förbjuda mig från att rita en kåltrast för att det finns redan någon som har ritat en kålstrast. NU FÅR DET VA NOG SÄGER JAG!

Ty vår teater är ett klasskampvapen mot orättvisan och mot galenskapen!
  Skicka ett meddelande via MSN till Devilus  
Svara med citat
  (#9) Gammal
Argument Inte uppkopplad

Länk: #188976
Standard RE: Nintendo shuts down Fan-made Zelda Movie 'Hero of Time' - 2010-01-03, 18:52

Citat:
Devilus (2010-Jan-03)[---]i så fall vore det förbjudet att ens rita en karaktär som på något sätt liknar en karaktär i filmen.
Det låter på dig som att du tror att så är inte fallet. Den som har upphovsrätten får bestämma hur folk ska använda den personens karaktärer... Web comics som använder sig av copyright-skyddade karaktärer kan åka dit.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Devilus Inte uppkopplad

Länk: #189057
Standard RE: Nintendo shuts down Fan-made Zelda Movie 'Hero of Time' - 2010-01-04, 04:23

Ja men jag menar i privat mening, ska de sätta dit småbarn som ritar av deras favoritkaraktärer. jag menar låt oss säga att min son skulle måla en teckning av super mario i skolan och ge den till mig och jag lägger upp på, låt oss säga min blogg "titta vilken snygg bild min grabb gjort" så skulle detta innebära en olaglig handling?! det skulle juh då kunna tänkas att teckningen vore mer lik en fyrkant än super mario men bara påståendet av tecknaren att det är det gör den olaglig?! fortsätter man så skulle det i så fall va förbjudet att leka zelda, ska nintendo skicka böter å straff på barn som leker link i skogarna eller?

Det håller juh på och görs en megaman film nu till exempel, snart klar också, capcom prisar skapar och säger att de är fantastiskt glada över att någon kunnat göra något sådant av deras koncept. de känner sig hyllade. Så är det man ska reagera på något sådant. De hylalr även 8bits rekreationerna av megaman 7 och 8 som fans har gjort och släppt ut gratis. de säger att sådär skulle vi aldrig tänka, tänkt va kul. de hade inte en tanke på att de varit "bestulna".
Nintendo har inte fått annat än guldfeber nu när de får in stålar i osannolika summor med wii-försäljningen, de struntar till och med i att det kommer vettiga spel till maskinen, enda är deras egna titlar som kommer typ 1-2 gånger vart annat år, sviker sina trogna riktiga spelfan och låter "casual-gaming" förstöra konsten å det gedigna skapandet som man kunde hitta i tv-spel förr.

Ty vår teater är ett klasskampvapen mot orättvisan och mot galenskapen!
  Skicka ett meddelande via MSN till Devilus  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Germany shuts down Wikileaks Oxen PP i media 1 2009-05-14 13:11
"Storbråk om Guitar Hero" Simon Strandman PP i media 3 2008-08-16 16:01
Demonoid Shuts Down Again Staffan Lindberg PP i media 4 2007-11-12 00:44
Nintendo Wii spionerar på dig? Stefan Flod PP i media 2 2006-11-28 20:28
Microsoft och Nintendo stäms för idéstöld Ken Rabelius PP i media 2 2006-08-08 17:21