Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard Nyhetsbrev 2010-08-19: En månad till valet - 2010-08-19, 19:13

Month-474px

När det här postas, klockan 20:00, är det exakt en månad till valurnorna stänger den 19 september. Det är inte lång tid.

Ute på gator och torg har man börjat ana att vi går in i slutspurten. Det står halvbyggda valstugor lite varstans. Inatt kommer Sverige att detonera i valplakat när tillstånden för affischering börjar gälla. Det kommer att bli ett annorlunda landskap över natten.

Nu går vi också in i slutspurten. Vad vet vi om läget?

Vi vet att “övriga” ligger mellan 2 och 3,5 procent, och att vi är “dominerande” i den gruppen. Det gör att vi har chans till en fantastisk slutspurt på upploppet.

Vi har inte sett någon mätning sedan det blev känt att vi tar ansvar för WikiLeaks’ säkerhet och drift. Det ska bli spännande att se mätningar som gjorts från och med den 18 augusti.

Vi vet att vi har en potential på cirka sex procent, enligt mätningar som gjordes av Sidfo i juli.

Vi vet att det är fler förstagångsväljare än på riktigt länge och att vi är extremt starka i den gruppen.

Sammantaget är upploppet tufft, men vi kan fixa det här med hårt arbete. Men inte utan hårt arbete. Och där behövs vi alla.

Nu kan vi räkna med att media försöker smeta ner och skandalisera oss allt vad de orkar. Räkna med att se rena karaktärsmord på våra riksdagskandidater, särskilt i kvällspressen. Det är då det gäller att ha is i magen och veta att det är framtidens idéer vi slåss för, och att idéerna är mycket större än vad en viss person kanske gjorde för femton år sedan.

Två nyheter i övrigt har dominerat veckan:

Piratpartiet tar ansvar för WikiLeaks. Organisationen WikiLeaks, som arbetar med att säkra anonymiteten för journalistiska källor som vill avslöja missförhållanden, har både kritiserats och rosats av olika aktörer. Framför allt har Pentagon skällt på WikiLeaks sedan de publicerade ett stort antal dokument om hur kriget i Afghanistan egentligen har gått, vilket visade sig vara helt annorlunda än den officiella historien.

WikiLeaks har servrar lite varstans men är under ständig risk för angrepp genom t.ex. husrannsakan. Tidigare var det känt att organisationen hade servrar på det svenska webbhotellet PRQ, som tidigare har råkat ut för husrannsakan då polisen har tagit med sig alla servrar (även grundlagsskyddade) och helt enkelt tömt lokalen. Genom att vi ställer WikiLeaks servrar hos Piratpartiet så höjer vi kostnaden avsevärt för att bråka med WikiLeaks. Även om det inte är någon juridisk skillnad, så vet alla att man inte kan torpedera ett utmanarparti utan att det får konsekvenser. Därför erbjuder vi vårt namn som skydd och sköld till en organisation som arbetar enligt våra ideal, vilket WikiLeaks accepterade. Nyheten blev känd i tisdags klockan 1930 i Rapport och har fått enorm internationell och svensk uppmärksamhet, nästan uteslutande positiv.

Den andra nyheten jag vill lyfta fram är att Centerpartiet ger upp integritetsfrågorna. Enligt partiledaren Maud Olofsson (C) är det något man “fortfarande tycker, men inte tänker kämpa för”. Med det finns det inte längre ett enda parti i Alliansen som står upp för integritets- och demokratifrågor. Vad gäller de rödgröna, så har Miljöpartiet och Vänsterpartiet en del sådana frågor på agendan, men de kompromissar bort dem direkt och lägger sig platt för Socialdemokraterna (så som t.ex. skedde i våras med trafikdatalagring — alltså att varje mobiltelefon ska göras till en statlig spårsändare och att alla våra telefonkontakter ska loggas, ett lagförslag som ligger färdigt). Centern har till och med gått så långt att de har tagit bort det tidigare öppenhetsmanifestet från sin website. De låtsas med andra ord som om de aldrig pratat om integritet.

Så nu är det viktigare än någonsin att vi pratar om våra tre huvudfrågor — integritet, kultur och kunskap — överallt vi kommer åt.

31 dagar kvar. Det är nu det gäller.

Rick

(#2) Gammal
Greyman Inte uppkopplad

Greymans avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #227512
Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-08-19: En månad till valet - 2010-08-19, 19:24

Som den nörd jag är kan jag inte låta bli att påpeka att en månad inte är samma sak som ett månvarv. Ja, det står inget sådant i utskicket, men rubriken säger "En månad" och bilden visar ett månvarv. Det går ungefär 13 månvarv på ett år, men bara 12 månader. Vi kan ha två fullmånar inom en och samma månad (inte ofta, men då och då).

- Grå - Homo Conscientia (den kunskapsdelande människan, människan med samvete)

(#3) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #227518
Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-08-19: En månad till valet - 2010-08-19, 19:37

Citat:
Ursprungligen postat av Greyman Visa inlägg
Som den nörd jag är kan jag inte låta bli att påpeka att en månad inte är samma sak som ett månvarv. Ja, det står inget sådant i utskicket, men rubriken säger "En månad" och bilden visar ett månvarv. Det går ungefär 13 månvarv på ett år, men bara 12 månader. Vi kan ha två fullmånar inom en och samma månad (inte ofta, men då och då).
Är nymånen i bilden belyst av jordsken?

Man brukar inte se den....

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#4) Gammal
Oregistrerade
Guest

Länk: #227524
Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-08-19: En månad till valet - 2010-08-19, 20:38

Jag skulle rösta på PP men nu har ni tappat min röstsedel. Wikileaks kommer med sina publicerande ta livet av människor som samarbetar med USA i Afghanistan. Snacka om duktiga idioter som springer Talibanernas ärenden...

(#5) Gammal

Henry Rouhivuoris avatar

Länk: #227526
Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-08-19: En månad till valet - 2010-08-19, 20:41

Citat:
Ursprungligen postat av Oregistrerade Visa inlägg
Jag skulle rösta på PP men nu har ni tappat min röstsedel. Wikileaks kommer med sina publicerande ta livet av människor som samarbetar med USA i Afghanistan. Snacka om duktiga idioter som springer Talibanernas ärenden...
Felet ligger inte hos Wikileaks. Felet ligger hos USA.

Piratpartiet ska som politiskt parti inte styra vad Wikileaks publicerar. Det vore vårt LO annars, typ.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#6) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #227540
Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-08-19: En månad till valet - 2010-08-19, 21:37

Citat:
Om WikiLeaks (eller någon annan) hade publicerat uppgifterna tidigare hade tiotusentals oskyldiga liv kunnat räddas. Det har de andra partierna ett ansvar för.

Nu bidrar vi åtminstone till att förkorta ett krig baserat på lögner, och räddar på så vis tiotusentals oskyldiga ännu inte dödade, när det blivit uppenbart att den officiella storyn varit en gravt friserad variant av sanning.

Informationsfrihet och tryckfrihet, så att sanningen alltid kan kommuniceras, är lite av vår grej. Om det kan bidra till att förkorta ett krig är det ännu trevligare, även om vi hade gjort det ändå.

Att välja att inte agera är också ett val. Av någon anledning är det få som ställs till svars för det. Så argumentet "information riskerar liv" är bara varmluft. I det här fallet räddar det liv. Tiotusentals.

(#7) Gammal

Henry Rouhivuoris avatar

Länk: #227544
Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-08-19: En månad till valet - 2010-08-19, 22:19

Just så, räddar liv.

Kollaboratörer som samarbetar med en ockupationsmakt har nog annat att tänka på än bittra kommentarer på ett webbforum i ett land långt borta.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#8) Gammal
Oregistrerade
Guest

Länk: #227554
Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-08-19: En månad till valet - 2010-08-19, 22:57

GO PP lets take this home!!

(#9) Gammal
Oregistrerade
Guest

Länk: #227564
Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-08-19: En månad till valet - 2010-08-20, 05:34

"Kollaboratörer som samarbetar med en ockupationsmakt har nog annat att tänka på än bittra kommentarer på ett webbforum i ett land långt borta. "
Du har nog inte fattat någonting! Kollaboratörerna är vanliga Afghaner som riskerar sina liv för att bekämpa Talibanerna. Ska tjejer få gå i skola? Ska kvinnor få röra sig fritt eller ska dom tvingas gå omkring i tält? Ska män få kroppsdelar avhuggna för att dom rakar sig?
Jag kan rad upp hur många exempel som helst hur dom fattiga Afghanerna lider under Talibanregimen men i ditt löjliga USA-hat så blundar du för allt.
Jag vet mycket väl att oskyldiga har dödats och det är givetvis fruktansvärt men det händer och kommer att hända när man bekämpar slödder som Talibanerna.
Hur många oskyldiga dog när USA kämpade mot Hitler? Är vi glada att Hitler är borta?
När USA stoppade kriget i forna Jugoslavien skrek många idioter i Sverige ut sitt USA-hat men jag känner en serbisk kvinna som var mycket tacksam(!) för att USA grep in och stoppade kriget. Detta hände när hela EU inklusive Sverige stod handlingsförlamade och tittade på när Serberna massakrerade män, kvinnor och barn.
Jag kan bara konstatera att vad USA än gör så är det alltid fel... Pinsamt!!!

(#10) Gammal
Mariam Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2010

Länk: #227582
Standard Sv: Nyhetsbrev 2010-08-19: En månad till valet - 2010-08-20, 09:18

Citat:
"Kollaboratörer som samarbetar med en ockupationsmakt har nog annat att tänka på än bittra kommentarer på ett webbforum i ett land långt borta. "
Du har nog inte fattat någonting! Kollaboratörerna är vanliga Afghaner som riskerar sina liv för att bekämpa Talibanerna. Ska tjejer få gå i skola? Ska kvinnor få röra sig fritt eller ska dom tvingas gå omkring i tält? Ska män få kroppsdelar avhuggna för att dom rakar sig?
Jag kan rad upp hur många exempel som helst hur dom fattiga Afghanerna lider under Talibanregimen men i ditt löjliga USA-hat så blundar du för allt.
Jag vet mycket väl att oskyldiga har dödats och det är givetvis fruktansvärt men det händer och kommer att hända när man bekämpar slödder som Talibanerna.
Hur många oskyldiga dog när USA kämpade mot Hitler? Är vi glada att Hitler är borta?
När USA stoppade kriget i forna Jugoslavien skrek många idioter i Sverige ut sitt USA-hat men jag känner en serbisk kvinna som var mycket tacksam(!) för att USA grep in och stoppade kriget. Detta hände när hela EU inklusive Sverige stod handlingsförlamade och tittade på när Serberna massakrerade män, kvinnor och barn.
Jag kan bara konstatera att vad USA än gör så är det alltid fel... Pinsamt!!!

Ookeeej... Nu tar vi ett lugnt andetag och tänker efter, ingen har nämnt något om hat och ingen har lagt skulden på enbart USA. Dessutom så handlar inte Wikileaks bara om USA heller. Sluta klumpa ihop andra exempel som du tolkat som "USA-hat" med detta.

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är