Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Björn Odlund Inte uppkopplad

Björn Odlunds avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Val av ny valkretsledare - 2009-12-04, 00:49

Detta är en kopia på det mail som skickades ut via mail till alla medlemmar i Göteborg.

Citat:
Hej göteborgspirater!

Valkretsledaren för Göteborgs valkrets, Kalle Vedin har meddelat att han vill lämna över posten som valkretsledare till någon annan. Vi tackar Kalle tusenfaldigt för all den tid och engagemang som han har lagt ner som valkretsledare, dessutom ytterligare lite extra med tanke på att han tillträdde i ett läge där aktiviteten i valkretsen var i princip helt obefintlig!

Valkretsledarval

Men, nu behövs altså en ny valkretsledare och denne skall utses genom val. Man kandiderar till posten genom att skriva en kandideringstext om sig själv som man lägger upp som en separat tråd i det här forumet med där namnet på tråden är enligt formen "kandidat:förnamn efternamn". Andra pirater kan sedan sedan ha möjlighet att ställa frågor till och debattera med de olika kandidaterna. Kandidaturen som valkretsledare är öppen fram till den 12 december.

Man får bara kandidera själv. Dock, om man vet någon som man tycker borde kandidera kan man fråga/uppmana denne att göra det. Om man själv inte vill, vågar, eller av annan anledning, göra det kan man be mig, distriktsledare Björn Odlund (lämpligast via mail till bjorn.odlund@piratpartiet.se) att fråga om denne vill ställa upp och nominera sig själv. Jag kommer isåfall inte tala om vem som bett honom göra detta, om personen inte uttryckligen vill det.

Det kommer som sagt att finnas möjlighet att diskutera och ställa frågor till valkretsledarkandidaterna i det här forumet. Dessutom är det pirafika på Café Vanilj den 12 december kl 18:00, och förhoppningsvis kommer det då finnas möjlighet att träffa dem på riktigt.

Det kommer även att finnas tillfälle för diskussion och frågor vid det tillfället som valet kommer hållas, nämnligen på det stormöte som kommer vara söndagen den 20 december kl. 14.00. Det är alltså då och där valkretsledaren kommer att röstas fram. Mer information om plats och formerna för detta möte och omröstningsproceduren kommer i senare mail.

Under mötet den 20:e kommer det även utvecklingen av organisationen diskuteras (med utgångspunkt från det här dokumentet) samt definiera nya ansvarsområden inom Piratpartiet Göteborg. Alla piratpartister är välkomna, och de som känner att de skulle passa i en ansvarsposition får väldigt gärna säga till.

Alltså:
12 december: Piratfika kl 18:00 på Café Vanilj med möjlighet att träffa kandidater.
20 december: Stormöte kl 14:00 med val av valkretsledare samt diskussioner kring organisationens framtid.

Har du några frågor? Kontakta:

Björn Odlund
Distriktsledare Väst
bjorn.odlund@piratpartiet.se

Tess Lindholm
Medieansvarig, Piratpartiet Göteborg
tess.lindholm@piratpartiet.se
och här är en kopia på det mail om mötet på söndag då VL ska väljas och en vidare diskussion om organisationen.

Citat:
Stormöte för Göteborgspirater!

Jag vet att det är en oläglig tid att skicka ut ett mail då många upplever att de får många nyhetsbrev, inte minst nu när riksdagsvoteringen satt igång. Jag hoppas ni har överseende och ändå läser följande information.

Nu på söndag klockan 14:00 har vi stormöte i Göteborg.
Vi kommer hålla mötet i Openends lokal på Norra Ågatan 10. Lokalen är på 4:e våningen och ligger i närheten av Svingeln.

Vi kommer att välja valkretsledare för Göteborg där Anders Andersson och Jacob Hallén kandiderar för positionen.
För att hitta mer information eller ställa frågor till dem kan ni gå in på forumet.

Vi kommer även diskutera fortsatt organisation för Piratpartiet Göteborg utifrån detta dokument. Jag uppmanar återigen alla som är intresserade av ansvarsposter att komma, oavsett tidigare roll i organisationen.
Alla behövs för att skapa en bra organisation!

Ni som redan nu vet att ni är intresserade av någon ansvarspost eller har något ni vill ha med på dagordningen kan kontakta mig. Har ni frågor angående valkretsledarvalet så är ni välkomna att kontakta Björn Odlund.

Vi ses förhoppningsvis på söndag!

Hälsningar, Tess

Kontaktuppgifter:

Björn Odlund
Distriktsledare Väst
bjorn.odlund@piratpartiet.se
0737-229710

Tess Lindholm
Medieansvarig Piratpartiet Göteborg
0706-458299

Björn Odlund, Borås

Svara med citat
  (#2) Gammal
Jacob Hallén Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #185604
Standard RE: Val av ny valkretsledare - 2009-12-08, 01:11

Rättelse:

Piratfikat är som vanligt på torsdag den 10 december och inte lördag den 12 december som står i det utskickade mailet.

Jag kommer att vara på fikat kl 18-19. Sedan måste jag gå till annat engagemang.

/Jacob Hallén

Svara med citat
  (#3) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Länk: #186627
Standard RE: Val av ny valkretsledare - 2009-12-14, 11:51

Citat:
Björn Odlund (2009-Dec-04)Detta är en kopia på det mail som skickades ut via mail till alla medlemmar i Göteborg.
1. Jag har i alla fall inte fått någon kopia på detta brev. Men å andra sidan är jag ju bara vice VL (och har i praktiken fungerat som förste VL för Göteborg under de snart fyra åren som piratpartiet funnits till -- alltmedan olika VL1:or utnämnda av dig har passerat revy) så jag kanske inte skall ha någon kopia? Att jag sedan tydligen räknas som kommunledare för Hisingen (som inte ens är en egen kommun trots sina 135.000 invånare) skall jag för tillfället lämna okommenterat.

EDIT: Kanske du, okunnig om Göteborgs PP-organisation som du tydligen är, "glömde" att skicka mailet till alla som står registrerade på "kommunen" Hisingen?

2. Åtta dagars nomineringstid mitt under riksdagskandidatskampanjandet? Är det verkligen tillräckligt tycker du?

Och nej, jag tänker inte kandidera, jag tycker bara att detta har skötts synnerligen dåligt. Är det något att undra över att piratpartiets starkaste fäste i Sverige, vk16 Göteborg, har sådana problem med organisationen, när det sitter en Boråsare och fattar alla beslut för oss?

Vilket leder mig till den viktigaste frågan av alla:

3. Du blev vald till distriktsledare väst i en undanskymd omröstning här på forat för mer än två år sedan. Som vanligt utan föregående mailavisering till alla och bland annat därför med totalt bara 33 röstande. I hur många år till tänker du stanna kvar på din post utan att de numera mer än 10.000 medlemmarna i distrikt väst får göra sin stämma hörd? I evigheter amen, eller...?

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#4) Gammal
J. C. Inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2008

Länk: #186787
Standard RE: Val av ny valkretsledare - 2009-12-14, 19:01

Björn Felten,

Jag kan intyga att mailet gick ut till alla i Göteborgs valkrets, där även Hisingen ingår. Du som har en piratpartiet-adress bör ta en titt i den ifall du inte gjort det tidigare då alla mailutskick skickas till den istället för din vanliga mailadress.

Sedan får du börja bättra på din attityd, att slänga anklagelser runt sig på det viset skapar bara dålig stämning och hjälper inte en kotte.

EDIT: Distriktsledarval kommer hållas nån gång under nästa kvartal.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Tsim Inte uppkopplad

Tsims avatar

Reg.datum: Nov 2009

Länk: #186792
Standard RE: Val av ny valkretsledare - 2009-12-14, 19:20

Citat:
1. Jag har i alla fall inte fått någon kopia på detta brev. Men å andra sidan är jag ju bara vice VL (och har i praktiken fungerat som förste VL för Göteborg under de snart fyra åren som piratpartiet funnits till -- alltmedan olika VL1:or utnämnda av dig har passerat revy) så jag kanske inte skall ha någon kopia? Att jag sedan tydligen räknas som kommunledare för Hisingen (som inte ens är en egen kommun trots sina 135.000 invånare) skall jag för tillfället lämna okommenterat.

EDIT: Kanske du, okunnig om Göteborgs PP-organisation som du tydligen är, "glömde" att skicka mailet till alla som står registrerade på "kommunen" Hisingen?
Det är väll inget fel att ha KL för Hisingen även om termen blir lite fel eftersom det inte är någon kommun? Just för att det är så många som bor där. Sedan tycker jag att du starkt överdriver när du säger att du fungerat som VL under fyra år, i så fall en mycket dålig sådan, då jag nyligen fick reda på vem du var. Kalle Vedin har gjort ett fantastiskt jobb, och det tyder på din okunskap om valkretsen när du säger att du har dragit lasset själv.

Citat:
2. Åtta dagars nomineringstid mitt under riksdagskandidatskampanjandet? Är det verkligen tillräckligt tycker du?

Och nej, jag tänker inte kandidera, jag tycker bara att detta har skötts synnerligen dåligt. Är det något att undra över att piratpartiets starkaste fäste i Sverige, vk16 Göteborg, har sådana problem med organisationen, när det sitter en Boråsare och fattar alla beslut för oss?
Här ska det understrykas att Björn ville ha längre kampanjtid. Men vi pratade om det i Göteborgskanalen, och eftersom Kalle Vedin avgick som Valkretsledare den 7e december, och det snart är jul, så kommer det ta alldeles för lång tid innan vi får en ny VL, och dessutom kommer det krocka med den absolut intensivaste delen av primärvalet i riksdagen. Så efter mycket diskussion bestämdes detta.

Citat:

3. Du blev vald till distriktsledare väst i en undanskymd omröstning här på forat för mer än två år sedan. Som vanligt utan föregående mailavisering till alla och bland annat därför med totalt bara 33 röstande. I hur många år till tänker du stanna kvar på din post utan att de numera mer än 10.000 medlemmarna i distrikt väst får göra sin stämma hörd? I evigheter amen, eller...?
Jag tycker du har en fruktansvärt dålig och negativ inställning. Du klagar på att det är omröstning i Göteborg, du klagar på att det inte är distriktsledarval, du klagar på det mesta. Håll tyst och gör någon nytta själv istället, och det gör du inte genom odemokratiska utskick via mail.

Tess "Tsim" Lindholm
Press & Medieansvarig Ung Pirat

http://blogg.tsim.se/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Tsim  
Svara med citat
  (#6) Gammal

Björn Feltens avatar

Länk: #186844
Standard RE: Val av ny valkretsledare - 2009-12-15, 07:33

Det är tråkigt att se att föreningsformalia tydligen inte står särskilt högt i kurs på alla håll.

Valet av ledare för piratpartiets Göteborgsavdelning är otroligt viktigt. Kanske mer viktigt än vad alla riktigt inser.

Det gäller framför allt att vi får en ledare som är organisatoriskt duktig. Bland annat innebär det att kalla till regelbundna möten åtminstone ett par gånger om året. Det gjorde till exempel vår förste VL, Balder, och det var så vi lyckades bygga upp vår organisation här i rikets andra stad.

Efter att Balder trädde tillbaka, så har det i stort sett inte hänt någonting. Och nej, mysiga caféträffar räknas inte, det är ett fantastiskt bra initiativ, men vi behöver formellt korrekta möten, med dagordning, ordförande, sekreterare och så vidare.

Att allt detta är extra viktigt i just Göteborg är för att vi måste ha en välsmord organisation som backar upp alla fantastiska aktivister, aktivister som är anledningen till att Göteborg av hävd alltid har varit ett av partiets starkaste fästen.

Med mer än 3000 medlemmar i Göteborg, så är det viktigt att få fler än det sedvanliga fåtalet medlemmar med på våra aktiviteter, och det går inte utan en stark organisation bakom. Och en stark organisation kräver en stark organisatör bakom rodret. Med mycken entusiasm kommer man förvisso långt, men definitivt inte hela vägen fram på den posten.

Således reagerade jag, på ovan kraftiga sätt, mot att detta viktiga val inte verkade ha tagits på det allvar det förtjänar. Att hafsa över de nödvändiga tiderna "bara för att det snart är jul" är definitivt inte acceptabelt när det gäller en så här stor och viktig fråga. Men eftersom Björn O tydligen håller med mig beträffande nomineringstiden (något som jag inte kände till) så ber jag Björn oförbehållsamt om ursäkt.

Alas... Nu är det som det är, och det är väl tyvärr inte mycket att göra något åt. Om ni sedan väljer att tolka detta som ett utslag av "fruktansvärt dålig och negativ inställning" eller dålig "attityd" så må det vara hänt -- jag själv är i sammanhanget totalt oviktig, det är piratpartiets bästa som är det enda viktiga i det här sammanhanget.

--

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#7) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #186863
Standard RE: Val av ny valkretsledare - 2009-12-15, 10:33

Citat:
Björn Felten (2009-Dec-14)
FYI: På senaste ledningsgruppsmötet gavs följande info:

Ordagrant från Rick under mötet.

Citat:
Övriga DL-val kommer att annonseras ut inom kort och det är fri kandidering och röstning inom resp distrikt. Maximalt engagemang och insyn.
Från protokollet

Citat:
Anna Troberg (2009-Dec-08)DL-val
Anna Svensson har på grund av tidsbrist lämnat sin post som DL för det östra distriktet. Ledningen passar på att tacka Anna för allt hårt och bra arbete hon lagt ner som DL.
Detta betyder att posten som DL för det östra distriktet nu är vakant och ett nyval bör hållas. Mötet diskuterade tillfällig ersättare och kommer att återkomma till frågan på nästa möte.

Nya DL-val kommer dessutom att utlysas även i de övriga distrikten. Tidsplanen för detta är inte fastställd än.

Svara med citat
  (#8) Gammal

Björn Feltens avatar

Länk: #186871
Standard RE: Val av ny valkretsledare - 2009-12-15, 11:10

Tack Daniel för den informationen. Kanske i vagaste laget ännu, men förhoppningsvis kommer närmare information att skickas ut i god tid (helst till alla berörda medlemmar...), så att vi får fler än förra gångens 33 röster.

--

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#9) Gammal
Tsim Inte uppkopplad

Tsims avatar

Reg.datum: Nov 2009

Länk: #186898
Standard RE: Val av ny valkretsledare - 2009-12-15, 13:14

Citat:
Det är tråkigt att se att föreningsformalia tydligen inte står särskilt högt i kurs på alla håll.

Valet av ledare för piratpartiets Göteborgsavdelning är otroligt viktigt. Kanske mer viktigt än vad alla riktigt inser.

Det gäller framför allt att vi får en ledare som är organisatoriskt duktig. Bland annat innebär det att kalla till regelbundna möten åtminstone ett par gånger om året. Det gjorde till exempel vår förste VL, Balder, och det var så vi lyckades bygga upp vår organisation här i rikets andra stad.
Självklart är valet av Valkretsledare viktig. Den är t o m så viktig att folk bävar inför att ha sådant ansvar på sina axlar. Det har under lång tid varit diskussion kring vilka som ska ställa upp i valet av VL. Detta är en diskussion som förts bland alla aktiva i Göteborgsorganisationen, folk som visat sitt engagemang och som gått att bilda en organisatorisk uppfattning kring. Och eftersom det är så viktigt att vi har en VL vill vi inte vänta ytterligare flera månader, för att saker och ting inte ska krocka för mycket.
Men det är få som vill ställa upp, och få som har tid, och få som vill axla det ansvaret. Därför kommer vi i samband med VL valet ha ett organisatoriskt möte, för att lätta på bördan från VL och börja med precis det du säger; att ha regelbundna möten.

Citat:
Efter att Balder trädde tillbaka, så har det i stort sett inte hänt någonting. Och nej, mysiga caféträffar räknas inte, det är ett fantastiskt bra initiativ, men vi behöver formellt korrekta möten, med dagordning, ordförande, sekreterare och så vidare.
Inte har hänt någonting är en fruktansvärd underdrift och återigen luftas din dåliga attityd. Vi har under året som gått expanderat vår organisation väldigt mycket. Vi hade valstugor, distribuerade ut valsedlar till hela Göteborg, satte upp affischer och allt möjligt, och resultatet visade sig efter EU-valet. Vi gjorde absolut ett bra jobb. Och då undrar jag, vart någonstans har folk endast haft Café möten? Vi har gjort otroligt mycket mer än så, även om det kanske är din negativa bild av saken, då du själv uppenbarligen har missat att haka på, eftersom du tydligen inte har någon aning om att detta skett under det gångna året, utöver alla mysiga caféträffar som inte räknas.

Tess "Tsim" Lindholm
Press & Medieansvarig Ung Pirat

http://blogg.tsim.se/
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Tsim  
Svara med citat
  (#10) Gammal

Björn Feltens avatar

Länk: #186918
Standard RE: Val av ny valkretsledare - 2009-12-15, 15:07

Snälla Tsim, du kan väl i alla fall försöka läsa allt jag skriver och inte hoppa på vissa lösryckta citat? Jag skriver att:
Citat:
Bland annat innebär det att kalla till regelbundna möten åtminstone ett par gånger om året. Det gjorde till exempel vår förste VL, Balder, och det var så vi lyckades bygga upp vår organisation här i rikets andra stad.

Efter att Balder trädde tillbaka, så har det i stort sett inte hänt någonting.
Tonvikten här ligger på regelbundna möten som i korrekt genomförda dito med dagordning och så vidare, och några sådan har i alla fall inte jag sett skymten av. Om det hållits några sådana så har jag tydligen missat den kallelsen också. Även om vi till stor del är nätburna, så kan regelmässigt genomförda AFK-möten aldrig helt ersättas av något virtuellt.

Och att det är få som ställer upp är ju inte svårt att förstå, det är ett enormt ansvar. Desto större anledning då att anstränga sig lite extra genom att exempelvis kalla till just ett korrekt genomfört AFK-möte. Med över 3000 medlemmar i Göteborg borde det gå att hitta gott om intresserade och kompetenta individer. I Kalles folder på PW med personer som anmält intresse ligger det massor av obehandlade anmälningar och väntar. Jag har inte räknat efter, körde bara några page-down, men ett 50-tal var det säkert.

EDIT: Nu har jag räknat dem. Totalt 104 personer rör det sig om. Nu vet jag i och för sig av erfarenhet att många har klickat i fel ruta när de anmälde sig som medlemmar, men mer än hälften brukar vara genuint intresserade av att ställa upp.

EDIT2: Det är med sorg i hjärtat jag konstaterar, att bland dessa 104 personer, de äldsta registreringarna har legat där sedan februari i år, som anmält intresse för att bli funktionärer i Göteborg, så finns det ett flertal kvinnor och invandrare -- båda kategorierna en bristvara i vår organisation. Och vi saknar alltså för närvarande helt och hållet KL (såväl 1:or som 2:or) i tre av våra fem "kommuner", så nog finns det ett uppdämt behov alltid...

--

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Val till valkretsledare Zillen VL-val Värmland 2010 39 2010-01-27 08:40
Ny valkretsledare Andreas Svensson 20. Skaraborgs valkrets (Västra Götaland östra) 2 2009-05-21 13:14
Ny Valkretsledare Andreas Rönnqvist 25. Gävleborgs län 1 2009-02-22 11:29
Lägsta ålder för valkretsledare, vice valkretsledare, kommunledare och vice kommunledare Urban Sundström Meta-diskussioner för valkretsar (STÄNGD) 13 2006-09-16 00:17
Guide för nya valkretsledare Rick Falkvinge Valkretsledare 0 2006-03-25 11:04