Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Christian Engström Inte uppkopplad

Christian Engströms avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Sjökort för upphovsrätt och kultur - 2006-07-14, 14:01

Om sisådär 65 dagar har vi förhoppningsvis ett valresultat där piratpartiet har kommit in i riksdagen i <a href=http://www2.piratpartiet.se/vagmastarstallning>vågmästarställning</a>. Den ska vi utnyttja för att få igenom så mycket som möjligt så fort som möjligt.

Så vad är möjligt? Alla minns säkert scenen ur Life of Brian där The Peoples Front of Judea (eller vilken fraktion det nu var) ställer som krav att det romerska imperiet ska vara avvecklat i dess helhet inom tre dagar.

Att gå ut så hårt tillför inget. Det kommer ta tid att få igenom allt vi vill, och mycket av det kan realistiskt sett bara genomföras på europanivån.

Men det betyder inte att vi ska vara mesproppiga i våra krav. Det ska smälla till ordentligt här uppe i Sverige, så att frågorna verkligen kommer upp till debatt överallt. Som jag ser det är det tre saker som är viktigast:

1. En tydlig kursomläggning i Sverige, som sänder en stark signal till resten av Europa.

2. Den svenska regeringen (vilken det nu blir) ska driva våra frågor med kraft i Bryssel.

3. Sluta omedelbart statuera exempel mot fildelare under tiden som lagarna förändras.

När jag funderar på de här frågorna brukar jag dela upp det på två olika sjökort. Sjökort Sverige är sådant som vi kan göra i svensk lagstiftning och praxis under mandatperioden. Sjökort Europa är sådant som realistiskt sett bara kan göras på europanivån.

I regeringsförhandlingarna är det Sjökort Sverige som står i fokus. Europanivån kommer ta tid, så vi behöver inte nödvändigtvis ha Sjökort Europa helt färdigt till den 18 september. Men ju mer vi har funderat igenom det svenska sjökortet, desto bättre.

Därför vill jag gärna att vi börjar diskutera det redan nu.

Synpunkter så långt?

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#2) Gammal
pmanlig Inte uppkopplad

pmanligs avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #40653
Standard RE: Sjökort för upphovsrätt och kultur - 2006-07-14, 15:10

Punkt 1 känns lite luddig. Visst är det ett mål vi vill uppnå, men det målet måste väl uppnås genom att göra något konkret (som de saker som nämns i punkt 2 och 3)? Finns det något som behöver göras utöver det som nämns i punkt 2 och 3? Ett uttalande om att "nu har vi lagt om kursen" är ju bara en floskel om det inte kopplas till något konkret.

Vad gäller punkt 2 så kan man väl fråga sig om vi t.o.m. skall begära egna representanter i EU? Vill vi verkligen lita på att medlemmar från ett annat parti driver rätt politik? Vi kanske inte kan få igenom det, men skadar det verkligen som öppningsbud? I övrigt tycker jag att det är ett bra krav.

Punkt 3 bör kanske konkretiseras. Först och främst tycker jag att vi skall kräva att kontraorder utgår till polisen angående prioriterande av fildelningsbrott som Bodström har beordrat. Regeringen kan ju inte styra polisens arbete direkt (ministerstyre, ni vet), så det är nog det bästa som går att göra. Sedan skall - om möjligt - det undantag som APB har från PUL genast dras in. Med de två åtgärderna tror jag att man lyckas sätta P för fildelarjakten i praktiken. Om man kan göra mer i praktiken, visst - men det gäller ju att passa sig för att begå samma dumheter som de vi kritiserar.

Om man sedan får spinna vidare på vad som behöver göras så måste vi väl ändå ställa krav på att fildelningslagen skall avvecklas inom mandatperioden? Visst, det är på lite längre sikt - men det är fortfarande "Sjökort Sverige" det handlar om. Det finns nog fler lagar som skulle behöva stiftas/tas bort också, men exakt vilka vågar jag som lekman inte uttala mig om.

Till sist tror jag att det är bra om vi funderar över hur WTO egentligen fungerar. Som jag förstår det så är WTO bakgrunden till att lagar kan tvingas på oss från USA, eftersom WTO kräver att alla länder skyddar varandras affärsintressen lika bra. Alltså kan USA kräva att vi inför samma lagar som de har. Det här känns i grund och botten osunt, och jag tror att vi behöver en strategi för att tackla den här frågan. Jag har för mig att Brasilien lyckats blåsa USA rätt så duktigt genom att påvisa att USA bryter mot vissa WTO-regler, och därför behöver inte Brasilien uppfylla sina åtaganden gentemot USA (eller något liknande). Kan vi hitta något sätt att gå runt WTO? Finns det någon möjlighet att gå ur WTO? Har vi lagar i Sverige som inte respekteras av USA/övriga EU som vi kan använda som slagträ?

Det finns mycket annat också, naturligtvis, men ovanstående är det jag tror är viktigast.

Svara med citat
  (#3) Gammal
mobboffer Inte uppkopplad

mobboffers avatar

Reg.datum: May 2006

Länk: #40675
Standard RE: Sjökort för upphovsrätt och kultur - 2006-07-14, 16:44

Det här togs även upp i http://www.piratpartiet.se/forum/Topic41209-17-1.aspx

Det viktigaste är att få stopp på alla försämringar. Skulle vi kunna få igenom att vi får veto på alla försämringar inom våra tre områden? Det skulle vara en gigantisk framgång tycker jag.

1.Det kanske skulle räckamed att sänka upphovsrättstiden till livstid + 50 år. Det skulle visa att vi går åt rätt håll.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #40682
Standard RE: Sjökort för upphovsrätt och kultur - 2006-07-14, 17:14

Citat:
malavel (2006-Jul-14)1.Det kanske skulle räckamed att sänka upphovsrättstiden till livstid + 50 år. Det skulle visa att vi går åt rätt håll.
Det vore en bra början och ungefär så mycket vi kan göra åt internationella skapare. Däremot är jag, utan att vara jurist, ganska säker på att vi får lattja med vår inhemska upphovsrätt som vi vill. Vi får alltså sänka den till fem minuter för svenska skapare inom Sverige om vi vill, så länge som vi respekterar Bernkonventionen för utländska upphovsmän. Där kan det finnas nåt att göra.

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#5) Gammal

Länk: #40690
Standard RE: Sjökort för upphovsrätt och kultur - 2006-07-14, 17:48

Citat:
pmanlig (2006-Jul-14)
Punkt 1 känns lite luddig. (...) målet måste väl uppnås genom att göra något konkret
<br>
Precis.<br>
<br>
Mitt förslag är att regeringen deklarerar som sin avsikt att <b>omedelbart upphäva den nya lagen som trädde i kraft den 1 juli 2005, och istället återgå till den lagstiftning som rådde innan</b>.<br>
<br>
"Omedelbart" är förstås ett relativt begrepp, eftersom det tar lite tid rent praktiskt att genomföra en lagändring, men jag kan inte se varför det skulle vara omöjligt att få den lagändringen att träda i kraft den 1 januari 2007. Eftersom det är frågan om att gå tillbaka till en lagstiftning som vi hade fram tills nyligen behövs det ju inget särskilt omfattande beredningsarbete.<br>
<br>
Att återgå till den gamla lagen medan man diskuterar hur en ny lag bör utformas borde heller inte behöva innebära någon stor prestigeförlust för de etablerade partierna. Säga vad man vill om politiker, men snacka kan de ju faktiskt.<br>
<ul><li>mp och c röstade ju emot skärpningen innan den infördes, så de kan bara säga "vad var det vi sa". Ingen prestigeförlust.<br>
<li>m och v har, om jag har förstått det hela rätt, redan försökt vända kappan efter vinden i valrörelsen, och säga att de nu inser att lagen inte blev så lyckad, och att den borde ses över. De kan klämma till med "vi håller våra vallöften" eller något liknande positivt. Ingen prestigeförlust där heller.<br>
<li>s, fp och kd kan säga "vi har tagit intryck av debatten och inser att frågan behöver studeras mer på djupet", och rädda ansiktet även de.</ul><br>
Observera dock att de bara kommer att säga så här om piratpartiet verkligen kommer in i vågmästarställning. Gör vi inte det spelar det ingen roll vilka vallöften vi har lyckats provocera fram från de gamla partierna under valrörelsen. Utan den genuina vilja som suget från regeringsmakten har på de etablerade partierna, kommer det inte ta dem många minuter att hitta problem och invändningar som gör att förändringen "tyvärr" måste skjutas på framtiden.<br>
<br>
Men sitter piratpartiet i vågmästarställning inspirerar vi de gamla partierna till att hitta lösningar istället för problem. Då kan de lätt få det att framstå som att det var deras egen förtjänst att Sverige gjorde den här kursomläggningen. Det bjussar vi gärna på, så länge kursomläggningen verkligen kommer till stånd. <br>
<br>
Även om en sådan återgång till lagen före den 1 juli 2005 egentligen inte gör så stor skillnad rent juridiskt (eftersom det fortsätter vara olagligt att ladda upp), blir det ändå ett kanonskott som ger ordentligt eko i korridorerna i Bryssel.<br>
<br>
I just det här sammanhanget är det faktiskt en fördel att lagen som implementerar EU-direktivet redan har trätt i kraft. Hade den inte gjort det hade det varit lätt att förhala införandet genom att bara maska, men det är något som olika länder gör hela tiden med olika direktiv, så det väcker ingen särskild uppmärksamhet.<br>
<br>
Att ett land däremot <i>upphäver</i> en direktivsimplementation som de redan har gjort, och säger "stopp, hallå, det vart visst inte så bra så nu vill vi diskutera saken en gång till", blir något enastående. Såvitt jag vet har det aldrig någonsin har förekommit i EU:s historia. Vi kan vara helt säkra på att det kommer att skapa uppmärksamhet.<br>
<br>
Det räcker inte som slutmål för vad vi vill uträtta i Sverige, men det blir en munter inledningssalut. <br>
<br>
<br>
Citat:
Vad gäller punkt 2 så kan man väl fråga sig om vi t.o.m. skall begära egna representanter i EU?
<br>
Nej, det är ministrarna som åker på ministerrådens möte, så det skulle innebära att vi krävde att få sitta med i regeringen.<br>
<br>
I det aktuella fallet skulle det dessutom betyda att vi krävde att få posterna som både justitieminister och utrikesminister till piratpartiet, eftersom det är de ministrarna som är mest berörda. Vågmästarställning i all ära, men just det kan vi nog med förlov sagt fetglömma. <br>
<br>
Men även bortsett från det, så <i>vill</i> vi inte sitta med i någon regering, även om vi skulle bli erbjudna, eftersom det skulle äventyra trovärdigheten i vår vågmästarstrategi under mandatperioden. En minister måste kunna hantera alla ärenden och ha en åsikt om alla politiska områden. Det har inte vi, och tänker heller inte skaffa oss. Vår plats är i riksdagen, inte i regeringen.<br>
<br>
Citat:
Vill vi verkligen lita på att medlemmar från ett annat parti driver rätt politik?
<br>
Naturligtvis har vi fullt förtroende för våra politikerkollegors integritet och hederlighet. Något annat vore otänkbart. <br>
<br>
Men för att som goda medmänniskor skydda dem från onödiga frestelser, ser vi till att hålla ordentlig koll på dem.<br>
<br>
Hittills har ministrarna (inte bara i Sverige) kunnat komma undan med nästan vad som helst genom att säga en sak hemma och något annat i Bryssel, och sedan komma hem och säga att det var "de andra" som bestämde. Det ska det bli slut på.<br>
<br>
Vi ska se till att knyta nära och förtroliga band med alla de aktivistorganisationer i Europa som håller koll på vad som sägs och beslutas i Bryssel. På så sätt får vi ögon och öron därnere som inte missar något. Vad justitieministern än kan komma att heta efter valet, ska han inte kunna spela bodströmskt dubbelspel och komma undan med det.<br>
<br>
Om han (eller hon) ändå försöker, ställer vi först till ett jäkla liv om saken. Räcker inte det börjar vi av en slump glömma utskrifter av <a href=http://www2.piratpartiet.se/vagmastarstallning>vår vågmästarstrategi</a> på de mest olämpliga ställen, såsom statsministerns och oppositionsledarens inkorgar. <br>
<br>
Känner vi att regeringen börjar slira på sina löften, och inte skärper sig när vi påtalar saken, har vi redan innan valet deklarerat vad vi kommer göra. Då tar vi en kopp kaffe och släntrar över till oppositionsledaren och frågar om inte han kan erbjuda ett regeringsalternativ som vi kan stöda med större entusiasm. Det kan vi göra precis när som helst under mandatperioden, om vi känner att det är befogat. Regeringsformen är en ganska trivsam liten lag för ett vågmästarparti.<br>
<br>
<i>Vertrauend ist gut, aber Kontrolle ist besser</i>, som man brukar uttrycka det så käckt på tyska. <br>
<br>
<br>
Citat:
Punkt 3 bör kanske konkretiseras.
<br>
Ja, helt rätt. Men nu postar jag det här inlägget innan jag får förslitningsskador i tangentbordsfingrarna. Jösses vad långrandigt jag skriver.<br>
<br>
Fortsättning följer.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
  (#6) Gammal

mobboffers avatar

Länk: #40692
Standard RE: Sjökort för upphovsrätt och kultur - 2006-07-14, 17:54

Citat:
Richie (2006-Jul-14)Det vore en bra början och ungefär så mycket vi kan göra åt internationella skapare. Däremot är jag, utan att vara jurist, ganska säker på att vi får lattja med vår inhemska upphovsrätt som vi vill. Vi får alltså sänka den till fem minuter för svenska skapare inom Sverige om vi vill, så länge som vi respekterar Bernkonventionen för utländska upphovsmän. Där kan det finnas nåt att göra.
Intressant tanke, men det kanske finns vissa risker. Det skulle inte vara så kul om inhemska skapare kände sig tvungna att flytta utomlands på grund av det. Men om vi nöjer oss med 30 år så har jag svårt att tro att nån skulle flytta utomlands bara på grund av det. Däremot kanske en del företag skulle kräva en flytt innan en musiker får ett skivkontrakt.

Hur blir det med projekt där vissa skapare bor i sverige och vissa i andra länder?

Svara med citat
  (#7) Gammal
Richie Inte uppkopplad

Richies avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #40693
Standard RE: Sjökort för upphovsrätt och kultur - 2006-07-14, 18:11

Citat:
malavel (2006-Jul-14)Men om vi nöjer oss med 30 år så har jag svårt att tro att nån skulle flytta utomlands bara på grund av det. Däremot kanske en del företag skulle kräva en flytt innan en musiker får ett skivkontrakt.
Skyddstiden lär ju bli en spännande förhandlingsfråga. Vi får kanske inte igenom fem år så vi får helt enkelt se var vi hamnar. Utgångspunkten bör vara att sänka den i ett första skede, inte att till varje pris nå ner till ett visst antal år. Då är egentligen kriminaliseringen av nerladdning viktigare att få bort.

Men, det finns delar av lagen som infördes 2005-07-01 som vi kanske vill ha kvar. Det handlar om paragraf 16, sista stycket; paragraf 26k, tredje stycket; paragraf 26l, andra stycket och paragraf 52d, sista stycket (den sista där är kanske viktigast, det är den som t.ex. tillåter en person som köpt en CD att kringgå kopieringsskyddet för att rippa en kopia). Det gjordes en himla många till synes små ändringar i lagen och jag tror knappast att alla var genomtänkta.

Citat:
Hur blir det med projekt där vissa skapare bor i sverige och vissa i andra länder?
Stämplas med "KRYPHÅL" och läggs i korgen för utländska skitartister, den runda med en bild på Britney. ;-)

-- Old pirates never die, they just row faster
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Richie  
Svara med citat
  (#8) Gammal

mobboffers avatar

Länk: #40694
Standard RE: Sjökort för upphovsrätt och kultur - 2006-07-14, 18:19

Citat:
Richie (2006-Jul-14)Skyddstiden lär ju bli en spännande förhandlingsfråga. Vi får kanske inte igenom fem år så vi får helt enkelt se var vi hamnar. Utgångspunkten bör vara att sänka den i ett första skede, inte att till varje pris nå ner till ett visst antal år. Då är egentligen kriminaliseringen av nerladdning viktigare att få bort.
Men håller du inte med om att vi kanske inte ens vill få ned den till 5 år bara får svenska skapare?Alltför många skulle kanske flytta utomlands.

Svara med citat
  (#9) Gammal
pmanlig Inte uppkopplad

pmanligs avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #40789
Standard RE: Sjökort för upphovsrätt och kultur - 2006-07-15, 11:41

Citat:
Christian Engström (2006-Jul-14)Mitt förslag är att regeringen deklarerar som sin avsikt att omedelbart upphäva den nya lagen som trädde i kraft den 1 juli 2005, och istället återgå till den lagstiftning som rådde innan.
Mycket bättre (och nästan en kopia av det jag skrev - men det gör ju inget).

Citat:
Nej, det är ministrarna som åker på ministerrådens möte, så det skulle innebära att vi krävde att få sitta med i regeringen.
Posten som justitieminister till PP? himla fel skulle inte det kännas, faktiskt. Visst inser jag att det inte är troligt, men varför själv pruta på den här punkten?

Citat:
Men även bortsett från det, så vill vi inte sitta med i någon regering, även om vi skulle bli erbjudna, eftersom det skulle äventyra trovärdigheten i vår vågmästarstrategi under mandatperioden. En minister måste kunna hantera alla ärenden och ha en åsikt om alla politiska områden. Det har inte vi, och tänker heller inte skaffa oss. Vår plats är i riksdagen, inte i regeringen.
Behöver posten som justitieminister verkligen ha så mycket med politiken i övrigt att göra? Styrning av polisen är förvisso inget som har med PPs politik att göra, men det känns inte speciellt politiskt kontroversiellt heller. Dessutom är det i just den positionen vi har möjlighet att omsätta våra frågor i praktiken: justitieministern om någon har möjlighet att se till att inte polisen lägger resurser på att jaga fildelare eller investerar i DNA-register och övervakning.

Vad gäller frågan om trovärdigheten förstår jag inte varför det skulle vara ett problem. Vi profilerar oss som en oberoende säkerhetsspärr som granskar regering och polis för att se till att de inte stiftar lagar som förvandlar samhället till 1984. Ungefär som idén är med USA:s maktfördelning där domstolarna i teorin skall vara en motvikt till kongress och president. Varför skulle ett sådant arrangemang hota vår vågmästarroll?

Jag upprepar: jag vet att det här troligen är optimistiska drömmar, men kan inte låta bli att ifrågasätta varför vi själva skall säga nej? Varför inte överlåta det till de partier vi förhandlar om ett samarbete med?

Citat:
Hittills har ministrarna (inte bara i Sverige) kunnat komma undan med nästan vad som helst genom att säga en sak hemma och något annat i Bryssel, och sedan komma hem och säga att det var "de andra" som bestämde. Det ska det bli slut på.
Har ingen annan försökt med det tidigare? Varför har inte de lyckats?

Jag vill inte vara pessimist här, men det skulle kännas tryggare med ännu mer kontroll. Precis som resonemanget om att bli ett politiskt parti från första början: det kanske är bra med lobbying, men det är bättre att själv sitta med i beslutsfattande församling.

Svara med citat
  (#10) Gammal

Länk: #40801
Standard RE: Sjökort för upphovsrätt och kultur - 2006-07-15, 14:08

Citat:
Richie (2006-Jul-14)Men, det finns delar av lagen som infördes 2005-07-01 som vi kanske vill ha kvar. Det handlar om paragraf 16, sista stycket; paragraf 26k, tredje stycket; paragraf 26l, andra stycket och paragraf 52d, sista stycket (den sista där är kanske viktigast, det är den som t.ex. tillåter en person som köpt en CD att kringgå kopieringsskyddet för att rippa en kopia).

För oss som inte är lika pålästa:

Klippt ur <a href=http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19600729.HTM>Upphovsrättslagen</a>.

paragraf 16, sista stycket:

Regeringen får i enskilda fall besluta att vissa andra arkiv och bibliotek än de som anges i tredje stycket skall ha rätt till exemplarframställning enligt denna paragraf. Lag (2005:359).

paragraf 26k, tredje stycket:

Upphovsmännen har dock inte rätt till [kassett]ersättning, om de tillverkade eller införda anordningarna skall [...] användas till framställning av exemplar av verk till personer med funktionshinder.

paragraf 26l, andra stycket:

Näringsidkaren har rätt till nedsättning av ersättningsbeloppen enligt [kassettersättningen], om [...] ersättningen med hänsyn till omständigheter hänförliga till en anordning eller i övrigt förhållandena på marknaden är oskäligt hög.

paragraf 52d, sista stycket:

[Förbudet mot att knäcka DRM] gäller inte när någon som lovligen har tillgång till ett exemplar av ett upphovsrättsligt skyddat verk, kringgår en teknisk åtgärd för att kunna se eller lyssna på verket.

Klippte jag ut rätt bitar?

I så fall håller jag spontant med om att det här ser ut som vettiga tillägg som det är bra om de får stå kvar.

/Christian
EU-parlamentariker

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Nytt valmanifest med tillhörande sjökort agnesson Allmän information och frågor 0 2009-08-12 12:52
Ordet kultur... Tommten Principprogram 3.1 (STÄNGD) 9 2009-06-16 23:45
Sjökort för patent och kunskap Rick Falkvinge Regeringsförhandlingar 2006 (STÄNGD) 87 2006-09-10 15:22
Sjökort för skyddat privatliv Rick Falkvinge Regeringsförhandlingar 2006 (STÄNGD) 60 2006-09-09 23:22
Fri kultur etrash Kultur och upphovsrätt 2 2006-01-11 17:32