Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Daniel Gustafsson Inte uppkopplad

Daniel Gustafssons avatar

Reg.datum: Apr 2006
Standard Förslag till upplägg av kampanjande i mindre orter - 2009-03-04, 17:16

Jag som bor i en medelstor stad (Kristianstad) antar att mönstret för hur folk beteer sig och rör sig är i stort sett samma för alla städer av medelstor karaktär, men det kan ju finnas avvikelser också.

Men i Kristianstad är det i stort sett så här.

Staden vaknar till liv runt kl. 6 och är igång till runt kl. 18 - 20, (då folket åker hem till förorterna och byarna runt omkring) med undantag för dem som bor i stadskärnan, raggare som bränner gummi på P-däcket och de som besöker stadens biograf. Undantaget är helgerna då staden lever i princip dygnet runt förrutom runt söndag kväll/natt. Jag antar att det ser ut precis så här i många städer i Sverige?? Förrutom då i de städer med befolkningar på över 100 000 upp till Malmö/Stockholm/Göteborg som förmodligen har sina egna unika mönster??

Mitt förslag till kampanjande i de mindre städerna är i såfall följande.

Affischer skall vara uppe hela veckan runt, förslagsvis, sätter man upp dessa och kontrollerar deras status typ 2 - 3 kvällar i veckan, dessa bör sitta i varje basort och förort vid affärerna/mackerna där folk samlas, i stadskärnan gärna där folk rör sig runt krogarna och uteställena, några öl i kroppen och man blir politisk. Glöm inte heller tåg/bussstation/Resecentrum eller vad det kallas, massor av folk kommer ju att se affischerna där varje dag. Om man har tid, så bör man defentivt stå här och dela ut flygblad, runt eftermiddagstid då folk rör sig här. Antar att det funkar så också i andra städer??

I Kristianstads fall så är det mest lönt att ha flygbladsutdelning på lördagar och eller söndagar men det säkraste korten är nog på lördagar, framförallt den lördagen som är direkt i samband med löneutbetalningen då affärerna har långöppet, hos oss kallas detta långlördag, ibland har de långsöndag också. Jag förmodar att detta förekommer på många andra orter också. Men i stort sett varje lördag skall partiet röra sig och synas i staden.

Daniel Gustafsson
Tfl distriktsansvarige Syd
E-post: daniel.gustafsson@piratpartiet.se
Mobil: 0708-676561, 010-3333451
Blog: http://www.integritet.se
"Hej mitt namn är Daniel, jag är en människa av kött och blod, och ingen avatar "
  Skicka ett meddelande via ICQ till Daniel Gustafsson Skicka ett meddelande via MSN till Daniel Gustafsson  
Svara med citat
  (#2) Gammal
Drakvakt Inte uppkopplad

Drakvakts avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #130703
Standard RE: Förslag till upplägg av kampanjande i mindre orter - 2009-03-04, 23:30

Har du några tankar på var man kan sätta upp affischer och sådant? De flesta byggnader är ju privatägda, busshållplatser är väl förbjudet o.s.v. Om du har någon kunskap i hur man går till väga för att hitta bra tillåtna platser att affischera på, så att man slipper bli utskälld eller få sakerna nedrivna direkt.

Svara med citat
  (#3) Gammal
Falathar Inte uppkopplad

Falathars avatar

Länk: #130724
Standard RE: Förslag till upplägg av kampanjande i mindre orter - 2009-03-05, 04:12

jag tänkte mest be att du försöker få din signatur att inte ta upp en halv sida daniel detta djävla forum med sin envisa fason att meka in dubbla rad avstånd precis överallt där man inte tvingar det till att uppföra sig

Andreas Larsson
Styrelseledamot
andreas.larsson@piratpartiet.se
Falathar (skype-nick)
  Skicka ett meddelande via ICQ till Falathar Skicka ett meddelande via MSN till Falathar Skicka ett meddelande via Skype™ till Falathar  
Svara med citat
  (#4) Gammal
maloki Inte uppkopplad

malokis avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #130797
Standard RE: Förslag till upplägg av kampanjande i mindre orter - 2009-03-05, 15:27

Note to self (and others): När siggen ser ut som du vill, gå inte in där :>

Marie Axelsson, Riksdagskandidat
Läs min kandidatur text är
Kampanjsida
marie.axelsson@piratpartiet.se
#piratpartiet, #ungpirat, #karlstad, #gothenburg @ irc.piratpartiet.se

Svara med citat
  (#5) Gammal
Daniel Gustafsson Inte uppkopplad

Daniel Gustafssons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #130811
Standard RE: Förslag till upplägg av kampanjande i mindre orter - 2009-03-05, 16:50

Citat:
Drakvakt (2009-Mar-04)Har du några tankar på var man kan sätta upp affischer och sådant? De flesta byggnader är ju privatägda, busshållplatser är väl förbjudet o.s.v. Om du har någon kunskap i hur man går till väga för att hitta bra tillåtna platser att affischera på, så att man slipper bli utskälld eller få sakerna nedrivna direkt.

Vi i Kristianstad använder kartong för att fästa afficher på, sedan använder vi buntband/stripes/stripes eller kan man använda balaband/snöre och fästa kartongen kring en lyktstolpe med. Det syns MYCKET bättre om affischerna sitter kring lyktstolpar på ögonhöjd än på skåp etc etc på fotnivå. Dessutom sabbar det inte, två eller tre knips med en avbitare och den är borta om man använder buntband och då är det INTE skadegörelse som då man klistrar/tejpar.

Jag personligen höll på att åka på skadegörelseböter ÄVEN om det INTE var Piratpartiet i Kristianstad som hade satt upp klistermärken i Kristianstad om demostrationen mot FRA i Malmö. Det var ett annat parti. Vår logga var på klistermärket och Kristianstad kommun genom C4 Teknik ringde upp mig och sa att om inte klistermärkena var nere inom 24 timmar så skulle jag åka på böter typ 600 kr/klistermärke. Som tur är har jag divese kontakter och jag ringde polisen och frågade om kommunen kunde sätta dit mig för något jag inte hade gjort, det kunde de inte. Men detta är en lärdom. Sätt aldrig upp partiets klistermärken på lyktstolpar och andra offentliga ytor, partiet kan råka illa ut.

Daniel Gustafsson
Tfl distriktsansvarige Syd
E-post: daniel.gustafsson@piratpartiet.se
Mobil: 0708-676561, 010-3333451
Blog: http://www.integritet.se
"Hej mitt namn är Daniel, jag är en människa av kött och blod, och ingen avatar "
  Skicka ett meddelande via ICQ till Daniel Gustafsson Skicka ett meddelande via MSN till Daniel Gustafsson  
Svara med citat
  (#6) Gammal
Anton Aderum Inte uppkopplad

Länk: #132381
Standard RE: Förslag till upplägg av kampanjande i mindre orter - 2009-03-08, 15:20

Citat:
Drakvakt (2009-Mar-04)Har du några tankar på var man kan sätta upp affischer och sådant? De flesta byggnader är ju privatägda, busshållplatser är väl förbjudet o.s.v. Om du har någon kunskap i hur man går till väga för att hitta bra tillåtna platser att affischera på, så att man slipper bli utskälld eller få sakerna nedrivna direkt.

Jag vet inte hur det ser ut i andra städer, men här i Vänersborg finns det ett antal ställen där det sätts upp (musik)affischer mest hela tiden. Vid olika musikställen mm. Där antar jag att det är helt ok att sätta upp? Men det kanske är förbjudet att sätta upp politiska budskap på sådana... hmm!

-------------------------------------------------------------------

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones. - Albert Einstein

Svara med citat
  (#7) Gammal
Drakvakt Inte uppkopplad

Drakvakts avatar

Länk: #132509
Standard RE: Förslag till upplägg av kampanjande i mindre orter - 2009-03-09, 10:26

utmärkt, då vet vi iallafall lite mer om man vill sätta upp material.

Svara med citat
  (#8) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #132543
Standard RE: Förslag till upplägg av kampanjande i mindre orter - 2009-03-09, 14:07

Om det finns anslagstavlor där det brukar sitta affischer om annat så är det som regel bara att affischera på, det är oftast kommunen som ställer ut allmänna anslagstavlor.

Inför valet så bör någon i varje kommun kontakta valnämnden för att höra sig för om affischering. Under viss tid före valet brukar det vara tillåtet att - inom vissa gränser - ställa upp egna skyltar på kommunens mark. Skyltar tillverkas lätt av spånskiva och trästolpe och körs ner i marken på lämpliga ställen.

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#9) Gammal
mengedej Inte uppkopplad

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #133251
Standard RE: Förslag till upplägg av kampanjande i mindre orter - 2009-03-13, 09:46

När det gäller allmän affischering krävs normalt polistillsånd för stolpar, skyltar, skåp, husväggar etc.

Åtminståne i vår kommun. Undantag kan som sagt gälla inför allmänna val, så kontakt med valnämnden i kommunen är smart om man vill förhöra sig om vad som verkligen gäller.

Svara med citat
  (#10) Gammal
Axel Källström Inte uppkopplad

Länk: #133992
Standard RE: Förslag till upplägg av kampanjande i mindre orter - 2009-03-18, 20:37

Citat:
Daniel Gustafsson (2009-Mar-05)

Sätt aldrig upp partiets klistermärken på lyktstolpar och andra offentliga ytor, partiet kan råka illa ut.

Man ser ju Ung Vänsters klisterlappar överallt, och allra främst på lyktstolpar! Är detta alltså inte tillåtet?

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Mindre dekaler till bilen Robert Lager Affischer, flyers, klistermärken osv. 8 2009-04-20 23:56
Vill se en Sverigekarta med orter.... €xit Forumgruppen/teknisk support 0 2008-12-15 21:05
Minskad fildelning leder till mindre försäljning - Analogi Henry Rouhivuori Kultur och upphovsrätt 0 2008-11-16 13:56
Möte/kampanjande/aktivitet i allmänhet Alexander Toresson 12. Skåne läns västra valkrets 0 2008-07-20 21:17
Skickade svar till en mindre tidning... Mika Sjöman PP i media 3 2006-02-05 12:35