Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard RE: 16. Ytterligare nomineringar till styrelse - 2006-04-08, 16:29

Citat:
gelo38 (2006-Apr-08)Måste säga att jag sekunderar det förslaget. att ha en styrelse där alla är överens påminner mig om ett gammalt citat.. "om du och jag alltid är överens är en av oss överflödig" kommer tyvär inte ihåd varifrån jag hört det.
*skratt* Oj, det är skönt att du inte sett de diskussioner som varit mellan t.ex. mig och flera av de (av valberedningen) nominerade. Vi har rykt på varandra duktigt - men det har hela tiden varit konstruktivt, och resultatet har blivit bra.

Så om det ser ut som om alla håller med varandra, så garanterar jag att det är en illusion.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Gert Löwenhamn Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #15706
Standard RE: 16. Ytterligare nomineringar till styrelse - 2006-04-08, 16:32

[quote]Rick Falkvinge (2006-Apr-08)
Citat:
Björn Felten (2006-Apr-08)
Citat:
Om det är möjligt, så förordar jag att vi överger ovanstående princip, och att det går bra att nominera enskilda kandidater för valfri post, att sedermera ställas mot varandra i enskilda pollar.

Hmm. Här måste jag, som vald mötesordförande, fatta ett beslut - och jag väljer att fortsätta mötet med den ordning som redan beskrivits.

Den enklaste motiveringen är, att för den som vill föreslå någon annan kandidat till t.ex. kassörsposten, så är det ju inte krångligare än att ta valberedningens förslag och byta ut namnet vid "Kassör".

Vidare kan jag ha viss förståelse för att du dissar hur personkemin misslyckades förra gången, men minns då också att vi var en purfärsk organisation. Om jag ska ta mig själv som exempel, så har jag känt av flera personer, i både den här organisationen och andra, som jag inte skulle fungera bra i en grupp tillsammans med -- och jag kännermig obekväminför tanken på att kunna bli invald i en styrelse där jag inte haft möjlighet att tala om för den nominerande hur jag arbetar tillsammans med de andra i den konstellationen. Det är en enorm skillnad på en grupp där alla till nöds tolererar varandra, och en där alla känner sig inspirerade av varandra.

Det är, kort och gott, den nominerandes ansvar att se till att gruppen fungerar. För det är som en grupp den måste arbeta.

förutom att man också måste ta kontakt med alla i den konstellationen och få deras godkännande av den nya varianten...

Enkelt utryckt blir den ordningen ett sätt att se till att ingen utom valberedningen kan lägga ett godkänt förslag. kanske inte den bästa demokratiska metoden att få erkännande för ett nytt parti...

// Gert

// Gert Löwenhamn<br>
gert@lowenhamn.nu<br>
070-310 44 98

Svara med citat
  (#3) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #15709
Standard RE: 16. Ytterligare nomineringar till styrelse - 2006-04-08, 16:33

Citat:
Rick Falkvinge (2006-Apr-08)och jag kännermig obekväminför tanken på att kunna bli invald i en styrelse där jag inte haft möjlighet att tala om för den nominerande hur jag arbetar tillsammans med de andra i den konstellationen.
Hur skall det då gå när vi hamnar i riksdagen? Skall du ställa krav på vilka kandidater du kan tänka dig att samarbeta med där också?

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#4) Gammal
Albihn Inte uppkopplad

Albihns avatar

Länk: #15708
Standard RE: 16. Ytterligare nomineringar till styrelse - 2006-04-08, 16:33

Citat:
burlöv-kommun (2006-Apr-08)Hmm.. är det inte tänkt att valberedningen skall bereda personvalen så att man sätter upp kandidater mot varann. och därefter står med det antalet kandidater som önskas.. sedan utser årsmötet i efter följande votering vem som blir ordförande resp.kassör.

Nej. Valberedningen skall komma fram till ett förslag på styrelse. Som kallas "valberedningens förslag". Sen kan vem som helst komma med ett annat förslag. Det är inte alls ett konstigt sätt att arbeta på. Vi gör så på varje sektionsmöte. Om du t ex tycker att nästan hela förslaget är bra förrutom ex kassörs posten. Så kan du posta ett förslag som ser likadant ut som valberedningens fast byta ut namnet på kassörs posten till någon du tycker skulle passa bättre.

Detta är ett mycket bra sätt att arbeta på just av den anledningen att man vill att personkemi etc skall funka.

Svara med citat
  (#5) Gammal
Frida Franzén Inte uppkopplad

Frida Franzéns avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #15711
Standard RE: 16. Ytterligare nomineringar till styrelse - 2006-04-08, 16:36

Nominering till Styrelse:

Ordinarie:

Rickard Falkvinge, ordförande (1 år)

Björn Felten, kassör (2 år)

Christian Engström, ledamot (2 år)

Balder Lingegård, ledamot (1 år)

Ersättare:

Joakim Lundborg (1 år)

Mika Sjöman (2 år)

Har kollat med Björn Felten och med han är detta OK

---

Frida Franzén, Kassör Valkrets 16. Göteborg.

~ Den som dömer mellan två vänner, förlorar den ene ~

Svara med citat
  (#6) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #15712
Standard RE: 16. Ytterligare nomineringar till styrelse - 2006-04-08, 16:38

Citat:
gelo38 (2006-Apr-08)förutom att man också måste ta kontakt med alla i den konstellationen och få deras godkännande av den nya varianten...
Om man inte har funderat på vilka styrelsealternativ som finns förrän man sitter på årsmötets förhandlingar, så ärman redan (i mitt tycke, som medlem) för sent ute. Det tar TID att sätta ihop en fungerande grupp, och är absolut inget man kan eller ska göra i stundens ingivelse.

Det du säger är i stort sett att man ska slippa ta ansvar för att den grupp man föreslår fungerar, och det håller jag kort och gott (återigen, som medlem) inte med om...

Svara med citat
  (#7) Gammal

Rick Falkvinges avatar

Länk: #15714

Citat:
Frida (2006-Apr-08)Ordinarie:
Rickard Falkvinge, ordförande (1 år)
Björn Felten, kassör (2 år)
Christian Engström, ledamot (2 år)
Balder Lingegård, ledamot (1 år)

Ersättare:
Joakim Lundborg (1 år)
Mika Sjöman (2 år)
En styrelsenominering är mottagen.

Svara med citat
  (#8) Gammal
Gert Löwenhamn Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #15713

Har du övriga nominerades ok också?

Det jag ser som en savghet i ordningen... för att citera vår ordförande "Det förutsätts också att alla nominerade är tillfrågade dels om de accepterar uppdraget att sitta i styrelsen, och dels om de accepterar uppdraget att sitta i den styrelsekonstellation som du nominerar"

Så inte bara din ändring du behöver ok från.. alla andra i den nya konstellationen också.

// Gert

// Gert Löwenhamn<br>
gert@lowenhamn.nu<br>
070-310 44 98

Svara med citat
  (#9) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Länk: #15718
Standard RE: 16. Ytterligare nomineringar till styrelse - 2006-04-08, 16:41

Citat:
Frida (2006-Apr-08)Har kollat med Björn Felten och med han är detta OK
Med reservationen att jag gör vad medlemmarna anser mig bäst på att göra.

Själv tror jag att jag är bättre på att kritiskt granska vad andra gör än att sitta och föra bok, även om jag iofs gjort det i en stor förening, ett handelsbolag och tre enskilda bolag, varav ett just för tillfället.

*betrakta detta som en kraftig brasklapp*

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#10) Gammal
Frida Franzén Inte uppkopplad

Frida Franzéns avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #15722
Standard RE: 16. Ytterligare nomineringar till styrelse - 2006-04-08, 16:42

OK, för att få rättvisa!!

Är det OK för övriga eventuella styrelsemedlemmare med denna sammansättning?

---

Frida Franzén, Kassör Valkrets 16. Göteborg.

~ Den som dömer mellan två vänner, förlorar den ene ~

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Förslag till ytterligare en räknare på PP hemsida Robin Royal-Teaze Affischer, flyers, klistermärken osv. 0 2009-04-24 16:07
§6. Nomineringar till valsedlar Balder Lingegård Konstituerande årsmöte GBG 10/4 8 2006-04-11 01:59
24. Nomineringar till revisor(er) Rick Falkvinge Årsmöte 8-9 april 2006 39 2006-04-09 11:29
25. Nomineringar till ny valberedning Rick Falkvinge Årsmöte 8-9 april 2006 22 2006-04-09 11:24
Nomineringar till styrelse Richie Allmän information och frågor 66 2006-01-27 23:04