Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005
Standard RE: 16. Ytterligare nomineringar till styrelse - 2006-04-08, 16:42

Citat:
gelo38 (2006-Apr-08)Har du övriga nominerades ok också?
Poäng. Det räcker ju att man tror att de fungerar bra tillsammans baserat på något mer än vilda gissningar, men om man tittar på hur valberedningen arbetat, så har de ju hört sig för hur man upplever olika personer som funnits som kandidater. I och med det, så behöver man inte stämma av det slutliga förslaget, eftersom man redan vet hur alla ser på varandra.

EDIT, tillägg: I och med det så behövs formellt inte alla nominerades ok på den exakta konstellationen, så länge man har riktiga data på att de klarar att och vill arbeta med varandra.

Svara med citat
  (#2) Gammal
Jens Tuvebrink Inte uppkopplad

Jens Tuvebrinks avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #15721
Standard RE: 16. Ytterligare nomineringar till styrelse - 2006-04-08, 16:42

Citat:
Frida (2006-Apr-08)Nominering till Styrelse:

Ordinarie:
Rickard Falkvinge, ordförande (1 år)
Björn Felten, kassör (2 år)
Christian Engström, ledamot (2 år)
Balder Lingegård, ledamot (1 år)

Ersättare:
Joakim Lundborg (1 år)
Mika Sjöman (2 år)

Har kollat med Björn Felten och med han är detta OK
Posta gärna en länk till presentationen och motiveringenav nya kandidater.

Vi är INTE beredda att ge upp vår frihet för att BLI fria!

0733196596

*U Know I Love U*
  Skicka ett meddelande via MSN till Jens Tuvebrink  
Svara med citat
  (#3) Gammal
Anders Häggström Inte uppkopplad

Anders Häggströms avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #15725
Standard RE: 16. Ytterligare nomineringar till styrelse - 2006-04-08, 16:43

Citat:

Hmm. Här måste jag, som vald mötesordförande, fatta ett beslut - och jag väljer att fortsätta mötet med den ordning som redan beskrivits.

Den enklaste motiveringen är, att för den som vill föreslå någon annan kandidat till t.ex. kassörsposten, så är det ju inte krångligare än att ta valberedningens förslag och byta ut namnet vid "Kassör".

Om vi vill fungera som ett "gräsrotsparti", där vi vill ha stor aktivitet och beslutsrätt bland medlemmar. Så anser jag att det är mer demokratiskt att använda ett enkelt sätt för folk att nominera in andra personer än de som valberedningen har nominerat.

Och vad är då enkelt? Ett sätt kan vara en "HowTo". En enkel förklaring för hur man går till väga, eftersom alla medlemar inte är vana med hur en organisation fungerar. Och alla är kanske inte heller vana med hur ett årsmöte fungerar online.

Ett annat sätt som kan vara bra är, som nämnts tidigare, att valberednigen nominerar minst 2st personer till varje post. Detta för att medlemmarna ska ha större valmöjlighet.

Jag håller dock helt med dej Rick, i att det är viktigt att den valda styrelsen fungerar som grupp.

[hr]

E-post: anders.haggstrom [it-bulle] piratpartiet.se

Om du vill kopiera och/eller använda mina ord, varsågod! Jag är tacksam om du kan förbättra dom. Information är till för att spridas!

Länktips: http://tor.eff.org/, http://truecrypt.sf.net/, http://www.ffii.org/, http://www.debian.org/

Svara med citat
  (#4) Gammal
Gert Löwenhamn Inte uppkopplad

Länk: #15723
Standard RE: 16. Ytterligare nomineringar till styrelse - 2006-04-08, 16:43

Nja, vad jag säger att det är inte jag som sätter ihop gruppen.. det gör årsmötet. Personligen är jag helt inne på valberedningens förslag, dom har tänkt länge och arbetat hårt med sitt förslag. Styrkan med att vem som helst kan lägga till namn är att valberedningen (liksom alla andra här) inte kan ha koll på alla medlemmars potential eller möjligheter medans jag kanske känner någon som är riktigt bra som kassör, eller ledamot osv.

// gert

// Gert Löwenhamn<br>
gert@lowenhamn.nu<br>
070-310 44 98

Svara med citat
  (#5) Gammal
burlöv-kommun Inte uppkopplad

Länk: #15727
Standard RE: 16. Ytterligare nomineringar till styrelse - 2006-04-08, 16:45

<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>Sammanfattar tiden i årsmötet framtill nu såhär, </FONT></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>&nbsp;</FONT></o:p></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>Då intresset hos deltagande medlemmar är litet att styrelsen följer gällande stadgar.</FONT></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>&nbsp;</FONT></o:p></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>(resultatet av voteringen visade detta där flertalet röstade för ansvarsfrihet. </FONT></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>Respekterar såklart voteringen till fullo, men ser det som en brist att inte fler </FONT></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>reagerar på fakta.)</FONT></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>&nbsp;</FONT></o:p></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>Samt att det klart framgår i önskemålen om den nya styrelsen att man ska arbeta bra i grupp.</FONT></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>Tittar i backspegeln hur styrelsen hanterat arbetet fram till nu.</FONT></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>Vägrat svara på direkta frågor innan votering om ansvarsfrihet för styrelsen.</FONT></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>Vägrat värna den personliga integriteten för medlemmar.</FONT></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>Tagit beslut utan mandat.</FONT></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>&nbsp;</FONT></o:p></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>&nbsp;</FONT></o:p></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>Önskemål från avgående styrelse är att man ska jobba bra i grupp .</FONT></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT size=3><FONT color=#000000><FONT face="Times New Roman">Jag tolkar det lite enkelt .Gruppen önskar<SPAN style="mso-spacerun: yes">&nbsp; </SPAN>?ja nickare? <SPAN style="mso-spacerun: yes">&nbsp;</SPAN></FONT></FONT></FONT></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>Så det inte tar onödig tid att bereda arbetet enligt stadgarna.</FONT></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>&nbsp;</FONT></o:p></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>&nbsp;</FONT></o:p></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>Även en blind höna se att jag inte passar i denna grupp. </FONT></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>&nbsp;</FONT></o:p></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>&nbsp;</FONT></o:p></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><B style="mso-bidi-font-weight: normal"><U><FONT size=3><FONT color=#000000><FONT face="Times New Roman">Återkallar härmed min kandidatur till styrelsen.<o:p></o:p></FONT></FONT></FONT></U></B></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><B style="mso-bidi-font-weight: normal"><o:p><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>&nbsp;</FONT></o:p></B></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>Med det inte sagt att jag fortfarande kommer att vara kritisk,</FONT></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT size=3><FONT color=#000000><FONT face="Times New Roman"><SPAN style="mso-spacerun: yes">&nbsp;</SPAN>men jag inser att vara det inom Piratpartiet kanske inte är så effektivt som att stå utanför .</FONT></FONT></FONT></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>&nbsp;</FONT></o:p></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>Tvärt om som i vanliga organisationer.</FONT></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>&nbsp;</FONT></o:p></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT size=3><FONT color=#000000><FONT face="Times New Roman">Och framför allt?.. Att inte deltaga i ?rävspelet? (kandidera till styrelsen)<SPAN style="mso-spacerun: yes">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; </SPAN><SPAN style="mso-spacerun: yes">&nbsp;</SPAN>så riskerar jag ju inte att vid nästa årsmöte <SPAN style="mso-spacerun: yes">&nbsp;&nbsp;</SPAN>ingå i styrelsen och vilja ha ansvarsfrihet. <SPAN style="mso-spacerun: yes">&nbsp;</SPAN></FONT></FONT></FONT></P><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>Från medlemmarna <SPAN style="mso-spacerun: yes">&nbsp;</SPAN>(som förhoppningsvis har fått större inblick i hur viktiga stadgar är )</FONT>

<STRONG>Kjell Olofsson</STRONG><P>medlem boende i Burlövs kommun</P><P>SAMT ledamot i den interimistiska styrelse Piratpartiet Skåne.

Svara med citat
  (#6) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #15728
Standard RE: 16. Ytterligare nomineringar till styrelse - 2006-04-08, 16:46

Citat:
Frida (2006-Apr-08)Är det OK för övriga eventuella styrelsemedlemmare med denna sammansättning?
Helt ok med mig. Den enda reservation jag kan ha är samma som den Björn postat tidigare, att Björn och jag känner varandra sedan tidigare;

Citat:
BjörnFör övrigt skulle det gränsa till nepotism inom styrelsen, eftersom Rick och jag är nära vänner sedan nästan 20 år tillbaka.
Men visst, vi jobbar bra ihop, ingen tvekan om det. Även om vi ryker ihop ibland också. Till exempel här.

Svara med citat
  (#7) Gammal

Länk: #15730
Standard RE: 16. Ytterligare nomineringar till styrelse - 2006-04-08, 16:49

Citat:
burlöv-kommun (2006-Apr-08)
<P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>Sammanfattar tiden i årsmötet framtill nu såhär, </FONT><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3></FONT></o:p><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>Då intresset hos deltagande medlemmar är litet att styrelsen följer gällande stadgar.</FONT><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3></FONT></o:p><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>(resultatet av voteringen visade detta där flertalet röstade för ansvarsfrihet. </FONT><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>Respekterar såklart voteringen till fullo, men ser det som en brist att inte fler </FONT><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>reagerar på fakta.)</FONT><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3></FONT></o:p><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>Samt att det klart framgår i önskemålen om den nya styrelsen att man ska arbeta bra i grupp.</FONT><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>Tittar i backspegeln hur styrelsen hanterat arbetet fram till nu.</FONT><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>Vägrat svara på direkta frågor innan votering om ansvarsfrihet för styrelsen.</FONT><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>Vägrat värna den personliga integriteten för medlemmar.</FONT><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>Tagit beslut utan mandat.</FONT><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3></FONT></o:p><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3></FONT></o:p><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>Önskemål från avgående styrelse är att man ska jobba bra i grupp .</FONT><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT size=3><FONT color=#000000><FONT face="Times New Roman">Jag tolkar det lite enkelt .Gruppen önskar<SPAN style="mso-spacerun: yes"> </SPAN>?ja nickare? <SPAN style="mso-spacerun: yes"></SPAN></FONT></FONT></FONT><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>Så det inte tar onödig tid att bereda arbetet enligt stadgarna.</FONT><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3></FONT></o:p><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3></FONT></o:p><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>Även en blind höna se att jag inte passar i denna grupp. </FONT><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3></FONT></o:p><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3></FONT></o:p><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><B style="mso-bidi-font-weight: normal"><U><FONT size=3><FONT color=#000000><FONT face="Times New Roman">Återkallar härmed min kandidatur till styrelsen.<o:p></o:p></FONT></FONT></FONT></U></B><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><B style="mso-bidi-font-weight: normal"><o:p><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3></FONT></o:p></B><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>Med det inte sagt att jag fortfarande kommer att vara kritisk,</FONT><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT size=3><FONT color=#000000><FONT face="Times New Roman"><SPAN style="mso-spacerun: yes"></SPAN>men jag inser att vara det inom Piratpartiet kanske inte är så effektivt som att stå utanför .</FONT></FONT></FONT><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3></FONT></o:p><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>Tvärt om som i vanliga organisationer.</FONT><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><o:p><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3></FONT></o:p><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT size=3><FONT color=#000000><FONT face="Times New Roman">Och framför allt?.. Att inte deltaga i ?rävspelet? (kandidera till styrelsen)<SPAN style="mso-spacerun: yes"> </SPAN><SPAN style="mso-spacerun: yes"></SPAN>så riskerar jag ju inte att vid nästa årsmöte <SPAN style="mso-spacerun: yes"></SPAN>ingå i styrelsen och vilja ha ansvarsfrihet. <SPAN style="mso-spacerun: yes"></SPAN></FONT></FONT></FONT><P class=MsoNormal style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt"><FONT face="Times New Roman" color=#000000 size=3>Från medlemmarna <SPAN style="mso-spacerun: yes"></SPAN>(som förhoppningsvis har fått större inblick i hur viktiga stadgar är )</FONT>
<br>
<br>
För att fortsätta med påpekandet av sak... såvitt jag kan se av tidigare inlägg har ingen nominerat dig till styrelsen... <br>
<br>
// Gert

// Gert Löwenhamn<br>
gert@lowenhamn.nu<br>
070-310 44 98

Svara med citat
  (#8) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #15732
Standard RE: 16. Ytterligare nomineringar till styrelse - 2006-04-08, 16:50

Citat:
BSDHagge (2006-Apr-08)Jag håller dock helt med dej Rick, i att det är viktigt att den valda styrelsen fungerar som grupp.
Är det inte så att vi här sitter och skärskådar millimetrar medan vi missar på metrarna? Vi är ju för tusan piratpartister allihop! Skall det då kunna finnas så stora ideologiska eller andra meningsskiljaktigheter, att det skulle omintetgöra styrelsens samarbete? Det är ju lixom inte snack om att rösta in en sverigedemokrat i styrelsen...

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#9) Gammal
burlöv-kommun Inte uppkopplad

Länk: #15733
Standard RE: 16. Ytterligare nomineringar till styrelse - 2006-04-08, 16:52

Nja.. Valberedningen har ju faktiskt skrivit övriga nominerade..

och där återfinns mitt namn.

Men då det klart framgår attårsmötet inte har för avsikt att ställa nominerade mot varann för att till slut ha det antal namn som önskas.. så ville jag bara medela att mitt namn inte längre skall anses vara nominerat..

EOD

<STRONG>Kjell Olofsson</STRONG><P>medlem boende i Burlövs kommun</P><P>SAMT ledamot i den interimistiska styrelse Piratpartiet Skåne.

Svara med citat
  (#10) Gammal

Länk: #15734
Standard RE: 16. Ytterligare nomineringar till styrelse - 2006-04-08, 16:53

Citat:
Björn Felten (2006-Apr-08)
Citat:
BSDHagge (2006-Apr-08)Jag håller dock helt med dej Rick, i att det är viktigt att den valda styrelsen fungerar som grupp.
Är det inte så att vi här sitter och skärskådar millimetrar medan vi missar på metrarna? Vi är ju för tusan piratpartister allihop! Skall det då kunna finnas så stora ideologiska eller andra meningsskiljaktigheter, att det skulle omintetgöra styrelsens samarbete? Det är ju lixom inte snack om att rösta in en sverigedemokrat i styrelsen...

Mina inlägg handlar nog mer om att årsmöte och styrelse måste kunna skärskådas utanför partiet utan problem. När vi kommer in i riksdag och beslutsrummen kommer allt sådan att skärskådas in absurdum för att hitta fel att hacka ner på.

// gert

// Gert Löwenhamn<br>
gert@lowenhamn.nu<br>
070-310 44 98

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Förslag till ytterligare en räknare på PP hemsida Robin Royal-Teaze Affischer, flyers, klistermärken osv. 0 2009-04-24 16:07
§6. Nomineringar till valsedlar Balder Lingegård Konstituerande årsmöte GBG 10/4 8 2006-04-11 01:59
24. Nomineringar till revisor(er) Rick Falkvinge Årsmöte 8-9 april 2006 39 2006-04-09 11:29
25. Nomineringar till ny valberedning Rick Falkvinge Årsmöte 8-9 april 2006 22 2006-04-09 11:24
Nomineringar till styrelse Richie Allmän information och frågor 66 2006-01-27 23:04