Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard RE: 23. Motion 2: Varvad kandidatlista - 2006-04-08, 19:09

Citat:
Bo Leuf (2006-Apr-08) Jag räknade just som hastigast till 6 kvinnliga kandidatnamn hittills:

Visserligen är jag ibland larger than life, men du behöver inte räkna mig två gånger!

Jag ryser varje gång någon säger "du som är tjej kan väl..." oavsett sammanhang. Även om min egenskap som kvinna antagligen påverkar vem jag är, så är det min person och mina kvaliteter som är de viktiga - representerar jag något som någon inte gillar, så är det bara så och jag går ogärna på fester jag inte är bjuden till.

Det har dock funnits tillfällen när man måst tvinga människor att acceptera att leva och arbeta med kvinnor på lika villkor, precis som historiskt sett "européer" har måst lära sig att acceptera andra nationaliteter i skolor och på arbetsplatser (och fortfarande måste lära sig). Så visst finns det anledning att överväga att krasha ett och annat party. Jag upplever piratpartiet som så - dvs inget som har med genus att göra, men en stor grupp av människor som lägger sig i beslutsprocessen eftersom de som har ansvaret nu inte har kunnandet.

Så - ja, självklart ska det finnas kvinnor med på listan - om kompetens och vilja finns.

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
  (#2) Gammal
C. M. Inte uppkopplad

C. M.s avatar

Länk: #15816
Standard RE: 23. Motion 2: Varvad kandidatlista - 2006-04-08, 19:09

Citat:
Jag kan ju bara tala för mig själv, men jag är totalt emot varje form av kvotering, det månde vara m.a.p. ras, kön, sexuell läggning, religion, hårfärg, musiksmak eller vad som helst -- det är fortfarande inget annat än diskriminering (om än i en märklig, omvänd form), och jag är emot all form av diskriminering.

Håller med fullständigt, jag anser att kvoteringar är fel. Rätt person på rätt plats, oavsett kön och religion o.s.v.

Att vi tar med kvinnor skall i så fall vara av anledningen att kvinnor röstar på kvinnor. Inte för att det ska vara kvoterat.

Svara med citat
  (#3) Gammal
allMANkind Inte uppkopplad

allMANkinds avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #15817
Standard RE: 23. Motion 2: Varvad kandidatlista - 2006-04-08, 19:13

Citat:
ricce_n (2006-Apr-08)Visst är det bra med jämnlikhet, men ... ...hamna på en plats de inte är värda - varken via votering eller åsikt. ...I stället bör man få fler kvinnor att engagera sig i de viktigare frågorna och på det sättet få en mer balanserad lista.

Balansen vi uppnår sammanhänger med det sätt som vi tänker och genom samt påde mönster som är kulturpräglade i oss...

SE på individuella nomineringslistan(!) ...och det är vi killar som tar för oss och är "heta på gröten"... I samhället finns en omvittnad strukturell snefördelning i maktpositionerna där killarnas "sätt" drar till sig och omhuldas av oss själva (killarna)

Tankens mönster och intentiones kraft är oerhört viktig. Jag tror många skulle se oss som mer balanserade ju mer blandat och heterogena talanger vi kan bära fram till förtroendeuppdrag...

På grund av det jag nämner ovan (om tankens och intentionens kraft) ställer jag ett motförlsag som ligger i motionens anda nämligen att;Vi antar en avsiktsförklaring med det uttryckliga målet: Piratpartiet förespråkar en viljemässig attityd till att nå en god spridning av partiets förtroendeuppdrad (såväl kring kön, etnicitet, etc.)

Pär Henriksson - for allMANkind...

Svara med citat
  (#4) Gammal
Mattias Agar Inte uppkopplad

Mattias Agars avatar

Länk: #15843
Standard RE: 23. Motion 2: Varvad kandidatlista - 2006-04-08, 19:52

Om det är någon kvinna som lämpar sig bra som kandidat är jag absolut för detta förslaget. Jag dock inte att vi skall ha med kvinnor p.g.a jämlikhet. Jag är för jämlikhet, men man skall inte få jobb "bara för att man är kvinna". Då blir det ju diskriminering åt andra hållet istället. Men jag är absolut för om någon kvinna vill ställa upp som är lämpad. Samma sak som det är med män, de män som inte är lämpade borde inte kandidera.

Kan låta lite drastiskt men tänk på det. Om kvinnor får jobb bara för de är kvinnor och alla är rädda för jämlikheten. Då blir det ju lika mycket diskrimingering som när män får jobb för att de är män.

Jämlikhet är bra!

- Mattias
  Skicka ett meddelande via MSN till Mattias Agar  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Karin Engström Inte uppkopplad

Karin Engströms avatar

Länk: #15845
Standard RE: 23. Motion 2: Varvad kandidatlista - 2006-04-08, 19:56

Jag är helt emot könskvotering i det här fallet.

Var och en som röstar måste tro på den eller dem man röstar på. Jag tycker att vi låter den demokratiska processen styra.

När väl vår riksdagslista är klar och innan vi presenterar den för media måste vi ha ett bra svar på varför vi har så få kvinnor bland våra kandidater. Just detta brukar intressera pressen en del.

Jag föreslår att vi helt enkelt säger sanningen. Här upprepar jag mig själv: Endast en liten del av befolkning ingår än så länge i "Internetkulturen", en liten del av alla killar och en ännu mindre del av alla tjejer. Fler killar än tjejer har valt att arbeta aktivt för dessa frågor.

Kommer inte ihåg kommentarerna FI fick i media. Var det varannan herrarnas där?

Svara med citat
  (#6) Gammal
Roger Abrahamsson Inte uppkopplad

Roger Abrahamssons avatar

Länk: #15847
Standard RE: 23. Motion 2: Varvad kandidatlista - 2006-04-08, 19:59

Att varva kandidatlistan tycker jag är fel, vi är ju ute efter att få dugliga kandidater som medlemmarna tror kan föra fram våra åsikter. Det är sant att det är brist på tjejer både bland de som kandiderar till de 10 riksplatserna och i partiet i övrigt. Men det finns flera duktiga som klart synts, och jag tvivlar inte en sekund på att vi kommer att ha tjejer på listan efter att valet är klart här.

Oavsett hur vi gör kommer vi inte att få en perfekt lista, men jag tror det är viktigast att låta medlemmarna kunna påverka listan och verkligen känna sig delaktiga, då mycket arbete återstår till valet...

[hr]

Roger Abrahamsson, Umeå

epost: roger.abrahamsson@piratpartiet.se

Kandidat på rikslistan

Svara med citat
  (#7) Gammal
Bo Leuf Inte uppkopplad

Bo Leufs avatar

Länk: #15851
Standard RE: 23. Motion 2: Varvad kandidatlista - 2006-04-08, 20:06

Alla kan åtminstone svära en helig ed för sig själva att aldrig göra som statsministern, vända ryggen till eller börja samtala med någon annan när en kvinna talar!

---

— Att vara pirat är att segla rak kurs oavsett väder och vind -- för endast då når vi fram.

Svara med citat
  (#8) Gammal
Hanna Dönsberg Inte uppkopplad

Hanna Dönsbergs avatar

Länk: #15856
Standard RE: 23. Motion 2: Varvad kandidatlista - 2006-04-08, 20:14

Helt absurt. Usch, nu mår jag sådär illa igen.

Blev själv tillfrågad om jag ville stå på den centrala listan. Mårten, det var kanske med god intention från dig - men du hade juh ingen anledning till att nominera mig, annat än att jag är kvinna. På samma sätt ville mina styrelsefränder i Västmanland ha kvar mig på ordförandeposten bara för att jag är en ung kvinna (är idag ordinarie ledamot, och inte ordförande).

No offense, idioter, men det är sådana här tankesätt som hindrar jämställdhet. Oavsett om duförsöker göramig mindre värd eller mer värd för att jag är kvinna - så är det diskriminering.

Och ett annat argument - är vi kanske ett parti som ställer oss och kämpar för just jämställdhet? Näe...just det. Vi tar juh inte ställning i ngt annat än våra 2 frågor. Har ni plötsligt glömt det? Har medias spel om jämställdheten påverkat er utan att ni märkt det?

Think again pirates! Det jag älskar med vårt parti att det helt ärligt och rakt går in i den politiska striden utan erfarenhet, utan att ta ställning i sakfrågor, utan att välja block och med en härlig intention att göra sitt bästa utifrån alla medlemmars förutsättningar.

Och på frågan om "hur vi ska möta pressens frågor"...förresten: HELLO! Är ni rädda för media? Står det verkligen pirater och skakar i knäna med tanke på en löjlig näst-intill-skvaller-reporter? SKÄRPNING!

Så till svaret: Vi säger sanningen. Och då menar jag inte halvsanningen (ngns egna uppfattning) att det inte finns lika mycket kvinnor i internetvärlden. Jag vill iaf att vi i partiet ska sträva efter att sprida vår politik längre än till IT- och teknikvärldens ändar. Och då försvinner det argumentet! Näe, sanningen är den att vi inte är lika många kvinnliga medlemmar som manliga. Så enkelt är det. Inte har vi väl heller så värst mycket medlemmar med invandrarbakgrund, är inte det lika illa?

Hursomhelst, så borde inte enligt mig ngn form av kvotering eller riktad medlemsvärvning förekomma. Istället borde vi alla kämpa för en positiv, klar, tydlig och lättförståelig bild av vårt parti och vad vi kämpar för. Informationsmaterial, speciellt om upphovsrätt och patent, behövs.

Tack!

~ Hanna TOQig Dönsberg ~
valberedare för Ung Pirat och Ung Pirat Västerås samt
lekmannarevisor Distriktsstyrelsen Öst, Ung Pirat
Läs gärna min blogg!
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Hanna Dönsberg  
Svara med citat
  (#9) Gammal
Veronika Inte uppkopplad

Länk: #15859
Standard RE: 23. Motion 2: Varvad kandidatlista - 2006-04-08, 20:17

Visst är det bra med fler tjejer. Men jag tror inte heller att kvotering är rätt sätt. Rätt person på rätt plats.

Veronika

en av organisatörerna i Västra Götalands östra valkrets

Svara med citat
  (#10) Gammal
allMANkind Inte uppkopplad

allMANkinds avatar

Länk: #15860
Standard RE: 23. Motion 2: Varvad kandidatlista - 2006-04-08, 20:21

Men att varva de kvinnor som kommer in (om de ej av sig själv tar sig in högt) i jämn fördelning... är det nåt att fundera på?

Pär Henriksson - for allMAN&WOMENkind...

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Motion 03: Motion angående EU-konstitution/Lissabonfördraget megaman Motioner 9 2009-03-03 14:55
Punkt 19 - Motion: Motion om stadgeändring rörande införandet av en värdegrund Stefan Flod Ung Pirats förbundskongress 2007 4 2007-06-15 22:13
29. Motion 2, varvad topplista, votering Rick Falkvinge Årsmöte 8-9 april 2006 2 2006-04-09 13:03
Varvad topplista Mårten Fjällström Motioner 3 2006-04-07 18:19
Kandidatlista Appel 1. Stockholms kommun 9 2006-04-06 14:45