Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mårten Fjällström Inte uppkopplad

Mårten Fjällströms avatar

Reg.datum: Feb 2006
Standard RE: 23. Motion 2: Varvad kandidatlista - 2006-04-08, 23:51

Jag är inte sämre än att jag kan se när jag har förlorat, hade det varit ett IRL-möte hade jag yrkat på streck i debatten och omröstning. Hell, hade det varit ett IRL-möte hade jag till och med varit med från början och kunnat yrka streck i debatten efter tio minuter, så förlorat var det här förslaget.

Nu är det ju inte IRL så tråden kommer vara öppen till imorgon och först då har vi omröstning, så det är först då jag kan se hur stort min motion blir nedröstad.

Men tänk ändå på det här till imorgon och försök lägga era röster på kandidaterna så att chanserna att komma in i riksdagen maximeras, det vill säga välj ut den lista som ni tror har störst chans att bli vald. Det är varje fall vad jag kommer göra. Det är långt kvar till riksdagen, det kommer komma både motgångar och framgångar på vägen. Allt vi kan göra nu för att underlätta för vårt arbete under de kommande månaderna bör vi också göra.

"Med bevis finns inga hinder att döma så kallade muslimer i svenska domstolar, det sker dagligen. Terroristlagstiftningen gäller bara så kallade muslimer som är oskyldiga i lagens mening." - Jan Guillou

Svara med citat
  (#2) Gammal
Tor Skude Inte uppkopplad

Tor Skudes avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #15923
Standard RE: 23. Motion 2: Varvad kandidatlista - 2006-04-09, 00:16

Citat:
allMANkind (2006-Apr-08)Men att varva de kvinnor som kommer in (om de ej av sig själv tar sig in högt) i jämn fördelning... är det nåt att fundera på?

Om jag har förstått styrelsens intentioner rätt har de planer på att göra just det (och har därför reserverat sig rätten att flytta en kandidat högst tre steg upp eller ned i ordningen). Och så länge det inte handlar om att peta någon invald från top 10 så tycker jag att man gott kan rumstera om i ordningen som man vill. När vi kommer in i riksdagen så kommer de på top 10 att vara med, en ändring av deras inbördes ordning är högst kosmetisk. Om en sådan kosmetisk ändring ger oss ett bättre valresultat är det bara bra.

[HR] | 0702-748398 | tor@skude.se | Skype: torskude | Blogg: Soffsittarbloggen
  Skicka ett meddelande via ICQ till Tor Skude  
Svara med citat
  (#3) Gammal
SwedishElk Inte uppkopplad

SwedishElks avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #15928
Standard RE: 23. Motion 2: Varvad kandidatlista - 2006-04-09, 00:21

Kvotering är inget bra alternativ. Det är som sagts tidigare en form av omvänd diskriminering. Alla ska kunna delta på lika vilkor, det är kunskapen vi vill åt inte ett kön eller hudfärg. Kvotering är bara ett ruttet system för att snygga upp den yttre bilden.

Svara med citat
  (#4) Gammal
Mika Sjöman Inte uppkopplad

Länk: #15984
Standard RE: 23. Motion 2: Varvad kandidatlista - 2006-04-09, 06:00

Kvotering kan som du säger vara en kosmetisk förändring. Om vi däremot fokuserar på begreppet representation, då blir det problematiskt att effektivt hävda att större skiljelinjer i samhället blir representerade när större delen av riksdagsledarmöterna blir män. Det leder till att kvinnors frågor blir underrepresenterade, oavsett om männen så vill driva dess frågor.

Arbetar man för jämlikhet, där det inte rimligt att hävda något sådant utan att dra den kanske synligaste skillnaden i samhället; den mellan kvinnor och män.

Det är absolut inte en fråga om feminism jag förespråkar, det är en könsideologi med ofta felaktiga grundantaganden och överdrifter utan ett fokus på genus - d.v.s. man balanserar inte upp maktförhållanden mellan könen, mannens tillkortakommanden saknas nästan uteslutande i debatten. Inte sällan med gräsliga slutsatser.

Omvänt i det politiska klimat vi lever i kommer frågan ställas av media och våra motdebatörer; varför är politiskt kompetenta pirater nästan enbart män?

Det blir kanske det öppnaste målet mot vårt parti i valdebatter, det har redan skrivits i tidningen VLT med jämförelser om ett mannsparti. En sådan debatt flyttar definitivt bort vårt fokus från våra frågor. Är vi intresserade av den diskussionen närmare valet?

En riksdagledarmot är sitt partis representanter med medborgarnas framröstade förtroende. Partiet i sin helhet beslutar om riksdagsledarmöternas politik, de ledarmöter som avviker från denna är självklart inte välkommna och blir således uteslutna.

Jag skulle vilja undvika en allt för merokratisk diskussion när det gäller 10-top kandidaterna. Samtliga av dem måste självklart kunna partiets frågor, och vara väl insatta.

Men, vi vill vi bli ett elitparti - där endast den starka eliten i partiet får platserna? inte sällan har ju partierna flera av de främsta i partiarbete, men inte i riksdagen.

Jag förespråkar således en pragmatism, den att inte bli det värsta partiet i riksdagen när det gäller könsfördelning. Partiet beslutar, representanterna röstar och driver dess frågor. Frågan behöver då inte bli så laddad, här kan vi lära från de andra partierna. Om det är för att man blir av med sin egen chans att bli riksdagskandidat, är det då partifrågorna som är de centrala? Inte för att jag tror att så många tänker så här, men jag förespråkar att vi fokuserar på partiets frågor istället för en hätsk debatt om könsdiskriminering. Förstå mig rätt; jag avskyr kvotering som princip, men representation har stora inbyggda problem när det gäller principen representation i samhället; män tenderar att bli grymt överrepresenterade i samtliga församlingar som har personval. Den kritiken har feministerna fört framgångsrikt, och i princip samtliga studier påvisat att de har rätt.

-- statsvetaren

------------------------------------------------<br>
"De inskränkningar av "... medborgarnas rättigheter till privatliv... " som förslaget innebär är proportionella och nödvändiga om det gemensamt erkända målet att förebygga och bekämpa brottslighet och terrorism skall kunna uppnås." - [Datalagringsdirektivet] Sjukt!

Svara med citat
  (#5) Gammal
Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Länk: #15987
Standard RE: 23. Motion 2: Varvad kandidatlista - 2006-04-09, 06:19

Citat:
Mika Sjöman (2006-Apr-09)Kvotering kan som du säger vara en kosmetisk förändring. Om vi däremot fokuserar på begreppet representation, då blir det problematiskt att effektivt hävda att större skiljelinjer i samhället blir representerade när större delen av riksdagsledarmöterna blir män. Det leder till att kvinnors frågor blir underrepresenterade, oavsett om männen så vill driva dess frågor.
Här missar du ett flertal punkter.

Om jag börjar med den sista, så trodde jag att vi i piratpartiet var överens om att vi har bara en (eller tre, beroende på hur man räknar) frågor på vår agenda. Således har vi lika lite kvinnofrågor som höger/vänster-frågor att ta ställning till.

Om vi sedan arbetar oss uppåt i din ovanstående text, så spelar det väl ändå ingen roll om det råkar vara personer med snopp mellan benen eller inte, som ser till att vi får drivit igenom våra frågor, det viktigaste är väl fortfarande att vi får igenom dem?

Vad gäller slutligen frågan om representation, så har jag inte lika låg tanke om våra kvinnliga medlemmar som du förefaller att ha. Jag är övertygad om att de klarar sig alldeles utmärkt på egen hand thank you very much utan att bli förnedrade av misstanken att de lyckats ta sig hela vägen enbart med hjälp av konstlade (kvoterings)regler.

Att det sedan inte spelar någon roll i vilken ordning namnen 1-10 står i på våra valsedlar är däremot en väldigt viktig sak att ta hänsyn till. Eftersom det inte spelar den minsta roll, så kan jag gärna skriva under på förslaget "varannan damernas" så länge det finns tillräckligt många av varje kön att välja mellan. Men aldrig att någon, på grund av kön, skall få företräde på bekostnad av någon som fick fler röster av medlemmarna.

--
Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
-- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
Min nya blogg

Svara med citat
  (#6) Gammal
fredux Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #15993
Standard RE: 23. Motion 2: Varvad kandidatlista - 2006-04-09, 07:07

Jag har läst alla poster i denna tråd och alla tjejer säger bestämt nej och det är väl deras åsikt vi ska lyssna på.

Ingen av tjejerna vill komma in på riksdagslistan för att dom kvoterats in.

Sedan om vi ska kvotera in tjejerna så är min fråga, ska vi kvotera in invandrare också? Moderaterna fick skämmas i media för att dom inte hade några invandrare. Ska vi också skämmas? Ska vi då kvotera in speciella invandrare från speciella länder? Och sedan ska man inte glömma alla sexuella grupper. Ska vi kvotera in homosexuella, bi osv?

Nej låt medlemmarna rösta fram sina kandidater. Men främst lyssna på tjejerna själva. Dom vill inte komma in på ett sådant sätt för att dom är tjejer.

Piratpartiet säger att dom inte tar ställning i andra frågor än 3 frågor, att nu plötsligt ta ställning för ett kön framför det andra låter fel.

Om Media säger något är det väl bara att säga att vi gjorde våran lista utifrån medlemmarna. Det tror jag ökar våran trovärdighet. Tänker vi däremot göra kosmetiska förändringar för att passa media så kommer vi inte vara trovärdiga utåt och inte inåt heller.

Svara med citat
  (#7) Gammal
allMANkind Inte uppkopplad

allMANkinds avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #16019
Standard RE: 23. Motion 2: Varvad kandidatlista - 2006-04-09, 09:42

Jag tror att vi finner bäst möjlighet att hitta en gemensamm stånd punkt genom en att ta fram större oenighet och sluta mé att va för mehållssamma (åtminstone överdrivet) till en början mé ...och efter det ta ett djupt andetag, ...fundera på vad vi är ute efter (=principförklaringen/partiprogrammet + framtida idéer till intentioner och utveckling om vad vi egentligen står för/kan vara/bli)<br>
<br>
Citat:
Björn Felten (2006-Apr-09)
Citat:
Mika Sjöman (2006-Apr-09)
Kvotering kan som du säger vara en kosmetisk förändring. Om vi däremot fokuserar på begreppet representation, då blir det problematiskt att effektivt hävda att större skiljelinjer i samhället blir representerade när större delen av riksdagsledarmöterna blir män. Det leder till att kvinnors frågor blir underrepresenterade, oavsett om männen så vill driva dess frågor.
<br>
<br>
Citat:
Här missar du ett flertal punkter.
<br>
<br>
Jag vill här ge min syn på dina åsikter Björn...<br>
<br>
Citat:
Om jag börjar med den sista, så trodde jag att vi i piratpartiet var överens om att vi har bara en (eller tre, beroende på hur man räknar) frågor på vår agenda. Således har vi lika lite kvinnofrågor som höger/vänster-frågor att ta ställning till.
<br>
<br>
I mitt inlägg tidigare om denna motion använder jag frasen "tankens och intentionens kraft" (styrka) Det som slarvigt (?) kallas "Internetkulturen"* sägs (ibland av oss /andra?) vara mansdominerad...<br>
<br>
Jag vill påstå att det är en pastisch, ...förmodligen används Internet delvis olika av män ("grabbar") och kvinnor ("tjejer") och förmodligen är jämlikheten (andelen procent) MASSIV...<br>
<br>
Gå till ungdommar av idag och "Internet" (datorer) är en av de viktigaste områdena för mänsklig aktivitet och sociala kontakter... Okey, mobilt är på gång - men är egentligen en sammanlänkning/utvidgning av det stationära Internet.<br>
<br>
Vi jämför oss redan nu med "forna tiders" spriande folkrörelser (Miljörörelsen mfl) OCH FÖRMODLIGEN MED GODA GRUNDER...<br>
Vi har förmodligen ett emormt intresse av att attrahera både kvinnor och män som väljare !... <br>
Förmodligen är både män och kvinnor (som väl prövar våra erfarenheter/idéer) lika intresserade av att förstå vad det innebär att stödja "piratrörelsen"...<br>
<br>
Om vi har intentionen att vara en blanserad rörelse som attraherar balanserade och utvecklade (intelligenta) människor bör vi sätta dessa intentioner i ögonblicklig handling<br>
<br>
Jag vill direktreferera vår omröstning till rixlistan och samtidigt påstå att vi alla de facto redan agerar i den riktningen då (bortsett från Tor - grattis, du ledde nyss över Rick) samtliga kvinnliga representanter som helhet presterar bättre resultat än vi män... Vi är flest män som har röstat här inne (är det nån som vågar motsäga mig där...)<br>
<br>
Trots att vi - så att säga - självsanerar frågan med att extra uppmärksamma och "support:a" våra kvinnliga representanter (vilket vissa här säger är "avskyvärt" - lugn, jag raljerar/överdriver...) så är förmodligen topp 10 mer män än kvinnor...<br>
<br>
[b]Vem vågar utmana mig på att - typ; om jag KOM TOP 10 - avsäga sig sin plats (ponera att en kvinna ligger på plats 11, 12 som ett "påhitt")[b/] Om det utåt sett är bra för partiet så gagnar det i själva verket (förmodligen) även den person som "offrar" sin "populäritet" i leden för att nå bättre uppslutning och intresse för partiet (=väljare/stöd)...<br>
<br>
Galet...?! Döm själv (din dom är en mycket tydlig markör över inre åsikter/värderingar)<br>
<br>
<br>
<br>
<br>
Citat:
Om vi sedan arbetar oss uppåt i din ovanstående text, så spelar det väl ändå ingen roll om det råkar vara personer med snopp mellan benen eller inte, som ser till att vi får drivit igenom våra frågor, det viktigaste är väl fortfarande att vi får igenom dem?
<br>
<br>
Mao skulle du kunna avsäga dig ett medlemmsförtroende att hålla dig top 10 till förmån för att avsäga dig platsen om du (vi/nån/partiet) kanske bedömmer partiets chanser öka...<br>
<br>
Ärligt... vi är väl mer eller midndre blåbär allihop, om än färgstarka härliga och hängivna sådana (...nåväl, även jag erkänner att riktiga proffs florerar bland oss!) och vi ska alla lära upp oss och tränas mot det utlimata målet; [b]att få tillstånd en oerhört viktig förändring i funktionen i vårt (skenande) samhälle. Att vi de facto redan agerar "kvinnovänligt" (mot de få kvinnliga kandidater vi har) kan vi ytterligare spä på (och förmodligen vinna stor uppmärksamhet i media genom<br>
<br>
En riksdagsplats låter härligt och fint... men det är lätt att koppla på det egna egot och "använda vassa armbågen", möjligen för just egoistisk vinning...<br>
<br>
Politiken är nr 1 (och vi kommer få hell att bygga upp en plattform att lyckas med, men shoot - let"s do it) och vem som kommer in (ur privat synvinkel) är bara medlet för att nå målet.<br>
<br>
[b]Kvinnor är en viktig målgrupp som väljere... Vi skulle ta mig f*n slå FI på tafsen (försål svordomarna) om vi internt lyckades enas om 50/50 kvinnor/män på top 10 platserna (via val och eller personligt uppoffrande)<br>
<br>
Citat:
Vad gäller slutligen frågan om representation, så har jag inte lika låg tanke om våra kvinnliga medlemmar som du förefaller att ha. Jag är övertygad om att de klarar sig alldeles utmärkt på egen hand thank you very much utan att bli förnedrade av misstanken att de lyckats ta sig hela vägen enbart med hjälp av konstlade (kvoterings)regler.
<br>
<br>
Citat:
Att det sedan inte spelar någon roll i vilken ordning namnen 1-10 står i på våra valsedlar är däremot en väldigt viktig sak att ta hänsyn till. Eftersom det inte spelar den minsta roll, så kan jag gärna skriva under på förslaget "varannan damernas" så länge det finns tillräckligt många av varje kön att välja mellan. Men aldrig att någon, på grund av kön, skall få företräde på bekostnad av någon som fick fler röster av medlemmarna.
<br>
<br>
Så du skulle förståss acceptera om vi hellt fräckt la alla kvinnor högdst upp (de facto kommer vid 4 % alla 10 plus fyra till in i Rixdn ändå!!!)... No big deal... lr...<br>
<br>
<br>
<br>
Pär Henriksson - for allMAN&WOMENkind<br>
<br>
*(Vi pratar om den här inne ibland och mer än en miljon människor fildelar, förmodligen väl över halva befolkningen använder IT/Internet/dator på en permanentregelbunden basis, Sverige är nog fortfarande i världstopp i dessa frågor...<br>

Svara med citat
  (#8) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #16025
Standard RE: 23. Motion 2: Varvad kandidatlista - 2006-04-09, 10:06

Citat:
fredux (2006-Apr-09)Jag har läst alla poster i denna tråd och alla tjejer säger bestämt nej och det är väl deras åsikt vi ska lyssna på.
Ingen av tjejerna vill komma in på riksdagslistan för att dom kvoterats in.
Onekligen ett mycket starkt argument.

Svara med citat
  (#9) Gammal
infinite_emma Inte uppkopplad

infinite_emmas avatar

Länk: #16033
Standard RE: 23. Motion 2: Varvad kandidatlista - 2006-04-09, 10:23

Jag hoppas VERKLIGEN inte att när man läser medlemmars inlägg sitter man och lägger värderingar på den personen beroende på genus eller ursprung. Men man kan inte styra folks fördomar och måste dessutom hålla koll på sina egna om man är något sånär vettigt funtad, så kvotering faller på eget grepp någonstans. Men den som använder min inställning till kvotering för att HÅLLA KVINNOR BORTA, kan ta sig där solen inte skiner.

* * *
Bloggar på opassande.se
  Skicka ett meddelande via Skype™ till infinite_emma  
Svara med citat
  (#10) Gammal
allMANkind Inte uppkopplad

allMANkinds avatar

Reg.datum: Mar 2006

Länk: #16061
Standard RE: 23. Motion 2: Varvad kandidatlista - 2006-04-09, 11:01

Citat:
Mårten F (2006-Apr-08)Jag är inte sämre än att jag kan se när jag har förlorat, hade det varit ett IRL-möte hade jag yrkat på streck i debatten och omröstning. Hell, hade det varit ett IRL-möte hade jag till och med varit med från början och kunnat yrka streck i debatten efter tio minuter, så förlorat var det här förslaget.

Det var storartat av dig att stå på dig för en mindre "väl sedd" fråga

Min respekt och mitt gehör (se min senaste post innan)

Pär Henriksson

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Motion 03: Motion angående EU-konstitution/Lissabonfördraget megaman Motioner 9 2009-03-03 14:55
Punkt 19 - Motion: Motion om stadgeändring rörande införandet av en värdegrund Stefan Flod Ung Pirats förbundskongress 2007 4 2007-06-15 22:13
29. Motion 2, varvad topplista, votering Rick Falkvinge Årsmöte 8-9 april 2006 2 2006-04-09 13:03
Varvad topplista Mårten Fjällström Motioner 3 2006-04-07 18:19
Kandidatlista Appel 1. Stockholms kommun 9 2006-04-06 14:45