Piratpartiets mötesplattform

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
John Lind Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2009
Standard Motion till Piratpartiet angående piratmynt. - 2009-06-25, 14:48

Motion till Piratpartiet angående piratmynt.

Torgny Persson startade företaget Liberty Silver för ändamålet att sprida kunskap om ädelmetaller och vårt ekonomiska system samt för att ge gemene man en möjlighet att skydda sig mot den samhällskollaps vi nu bevittnar.

På Piratpartiets forum ”Affischer, flyers, klistermärken osv”.har nu Torgny Persson, VD för Liberty Silver valt att gå ut med att han är intresserad av att göra piratsilvermynt/guldmynt med exempelvis piratpartiets logotyp, för att uppmärksamma och bekämpa politikernas och elitens egentillskansade rätt att skapa pengar ur tomma intet!

Alla papperspengar skapas idag genom skuld såsom kredit från privata banker eller utgivning av skuldebrev som obligationer. Guld & silver är den naturliga valutan och har så varit under 6000 år. Alla ouppbackade pappersvalutor destrueras förr eller senare genom överdriven skuldsättning och inflation. Att slopa det statliga monopolet på papperspengar skulle vara det mest frihetsskapande enskilda aktiviteten möjlig!

Ett av Piratpartiets kärnfrågor är just att bekämpa privata och skadliga monopol. Med tanke på krisen så kan ju privata Federal Reserve anses vara både ett skadligt och privat monopol. Federal Reserve är som sagt lika privat som företaget Federal Express.

Så att bekämpa privata och skadliga monopol genom att försvara rätten för konkurrerande valuta kan mycket väl ligga i linje med Partiets politik.

Att reformera valutasystemet skall dock inte vara den direkta målsättningen med att skapa piratmyntet. Försäljningen av piratmyntet ska i första hand sprida kunskap om hur dagens papperspengar skapas med ett informativt textdokument om valutamonopolet. Om detta piratmynt kan få backning officiellt av Piratpartiet så finns möjligheten att detta mynt kan bli en inkomstkälla till Piratpartiet i samarbete med Liberty Silver, samt att myntet i sig får symbolisera ett ställningstagande mot valutamonopolet och för frihet.

Många på piratpartiets forum har för övrigt uttryckt sig positivt angående detta piratmynt och uttryckt en önskan att kunna få äga ett om det blir producerat.

Designförslag på myntet som kommit fram är följande:

1. Piratpartiets logotyp ”piratflaggan” på framsidan och Pirate Bays logotyp ”piratskeppet” på myntets baksida eftersom Pirate Bays verksamhet är starkt kopplad till fri fildelning som är en av piratpartiets hjärtefrågor.Dessa två kända symboler kan lätt associeras till fria pengar.

2. Ett allmänt piratmynt med piratmotiv som exempelvis piratskepp, piratsymboler etc.

3. Ett piratmynt med något av de ovanstående förslagen på piratmotiv på framsidan, samt företaget Liberty silvers motiv föreställande en världskarta på baksidan av myntet.

Yrkande

Med ovanstående som bakgrund yrkar jag/vi på ...

att Piratpartiet skall backa upp detta projekt och officiellt arbeta fram ett piratmynt tillsammans med företagets VD Torgny Persson på Libertysilver.

att Piratpartiet kontaktar företagets VD Torgny Persson på Liberty Silver för att diskuterar denna fråga ytterliggare.

Undertecknad

John Lind

(Om du också gillar förslaget så se till att skriva under motionen med ditt namn när den lämnas in som motion. Det är fritt för alla att ta sig an det här motionsförslaget)

Bilaga till: Motionsförslaget till Piratpartiet angående piratmynt.

Bilaga till motion för kontaktinformation till företaget Liberty silver och dess VD Torgny Persson

Kontaktinformation:

Liberty Silver

Hemsida: http://www.libertysilver.se/

Kontaktsida: http://libertysilver.se/contact_us.php

Email: support@libertysilver.se

tp@libertysilver.se

Telefon: 040-611 01 00

Adress:

Liberty Silver AB

Box 251

201 22 Malmö

Avstängd pga upprepade personangrepp. /Simon Rosenqvist - moderator

(#2) Gammal
Abel Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #160654
Standard RE: Motion till Piratpartiet angående piratmynt. - 2009-06-25, 18:08

Pr-mässigt är piratmynt (bokstavligen) guld!

+1

Political tags... are never basic criteria. The human race divides politically into those who want people to be controlled and those who have no such desire.

Robert A. Heinlein

(#3) Gammal
Tor Skude Inte uppkopplad

Tor Skudes avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #160674
Standard RE: Motion till Piratpartiet angående piratmynt. - 2009-06-25, 19:25

Jag gillar idén med Piratmynt, men inte kritiken mot valutasystemet som man får "på köpet". Därför tycker jag inte om den här motionen.

[HR] | 0702-748398 | tor@skude.se | Skype: torskude | Blogg: Soffsittarbloggen
  Skicka ett meddelande via ICQ till Tor Skude  
  (#4) Gammal
Mazdak Inte uppkopplad

Mazdaks avatar

Länk: #160736
Standard RE: Motion till Piratpartiet angående piratmynt. - 2009-06-26, 02:19

Personligen håller jag med... jag gillar Zeitgeist Addendums (dokumentärfilm) åsikter gällande detta...

Motionen kan göra att vi tar ställning i fördelningsfrågor...

Jag yrkar därmed att vi inte tar ställning i frågan/frågorna.

Mazdak Farrokhzad/Centril

(#5) Gammal

Länk: #160896
Standard RE: Motion till Piratpartiet angående piratmynt. - 2009-06-26, 20:54

Jag anser att ni missförstått motionen totalt. Läs noga utbilda er och lär er att förstå vad detta handlar om.

Denna motion handlar om att Piratpartiet inte ska ta ställning för något valutasystem, men om man är tyst så erkänner man dagens valuta system som styrs av det privata monopolet Federal Reserve. Det ska inte Piratpartiet göra, piratpartiet ska inte ta ställning för Federal reserve, vilket man gör idag om man inte står upp för rätten att få skapa egen fri valuta utanför det privata Federal reserves makt som även svenska kronan är slav under.

Fördelningsfrågor?????? Vakna upp nu!

Detta handlar om att skapa rätten för alla att skapa egen valuta. Har inget som helst med Zeitgeistfilmen eller fördelningspolitik. Kan för övrigt påpeka att jag hatar fördelningspolitik från staten. Detta gör bara att man styr över människors utveckling utifrån egna intressen och spelar ut människor emot varandra.

När det gäller Zeitgeist filmen så är den helt vansinnig, den filmen vill ha ett pengafritt samhälle. Då kommer en elit bestämma vad som är nödvändigt för oss via deras vetenskapliga religion. Friheten dör med Zeitgeist filmens tankar. Man ska ha pengar i ett samhälle men inte låta Federal Reserve ha monopol.

Det står klart och tydligt att det är ett informations projekt och dessutom en bra grej för piratpartiet. Om ni visste någonting om motioner så skulle ni ha lagt till egna att-satser. Det är att-satsterna man tar ställning till och man kan ge förslag på egna att-satser. Att man inte vill att Piratpartiet ska va politiskt är skrattretande.

Men om du inte gillar att-satserna får du ju säga varför och själv lägga till en annan att-sats. Men man kan aldrig komma ifrån politik, vad du än gör är det politiskt om man sätter det i ett sammanhang. Att gå ut och sola och bada är politik. Hur rent är vattnet. Är Ozonlagret okej. Ska man få dricka öl på stranden. Ska det vara inträde på stranden. Ska det vara böter på nedskräpning, ska man få röka? Etc.

Se även denna länk om vad som händer angående detta i USA.

http://www.ronpaul.com/on-the-issues...serve-hr-1207/

Nu lägger jag till en ny att sats.

Att Piratpartiet ska samarbeta med Libertysilver och skapa ett samlar mynt i silver och guld för piratpartiet med ett textdokument som informerar om guld och silver, samt federal reserve.

(#6) Gammal
megaman Inte uppkopplad

megamans avatar

Reg.datum: Mar 2007

Länk: #161002
Standard RE: Motion till Piratpartiet angående piratmynt. - 2009-06-27, 21:13

Jag gillar motionen, systemet vi har idag förslavar människor så att de tvingas jobba häcken av sig hela sina liv bara för att överleva. Jag skriver dessutom under den.

Jag, Marcus Borg skriver under denna motion

(#7) Gammal
Abel Inte uppkopplad

Länk: #161003
Standard RE: Motion till Piratpartiet angående piratmynt. - 2009-06-27, 21:33

Citat:
John Lind (2009-Jun-26)Denna motion handlar om att Piratpartiet inte ska ta ställning för något valutasystem, men om man är tyst så erkänner man dagens valuta system som styrs av det privata monopolet Federal Reserve. Det ska inte Piratpartiet göra, piratpartiet ska inte ta ställning för Federal reserve, vilket man gör idag om man inte står upp för rätten att få skapa egen fri valuta utanför det privata Federal reserves makt som även svenska kronan är slav under.

Det är både viktigt och korrekt att definiera det tysta erkännandet som ett ställningstagande i sig. Däremot är det kanske hjälpsamt om du utvecklar ditt resonemang kring vad Federal Reserve har att göra med det hela. På vilket sätt är den svenska kronan slav under Federal Reserve? Jag vet inte om detta framgår tydligt nog i motionen.

Citat:
Det står klart och tydligt att det är ett informations projekt och dessutom en bra grej för piratpartiet. Om ni visste någonting om motioner så skulle ni ha lagt till egna att-satser. Det är att-satsterna man tar ställning till och man kan ge förslag på egna att-satser. Att man inte vill att Piratpartiet ska va politiskt är skrattretande.

Jag håller med helt och hållet, även om jag till detta avseende inte vet om jag ska skratta eller gråta. Särskilt i dessa ekonomiska kristider är det ett bra förslag både för att informera och bedriva PR. Idén om Piratmynt är helt i linje med hur vi bör profilera oss och även om jag inte är överdrivet insatt i monetära frågor står motionen inte i motsats till vad Rick Falkvinge tidigare skrivit i detta ämne. Det var en riktig ögonöppnare, måste jag säga. Länken till denna finns i cornucopias blogg som postas i John Linds inlägg.

Citat:
Nu lägger jag till en ny att sats.

Att Piratpartiet ska samarbeta med Libertysilver och skapa ett samlar mynt i silver och guld för piratpartiet med ett textdokument som informerar om guld och silver, samt federal reserve.

+1 igen.

Jag tillägger:

Att Piratpartiet även förmedlar textdokumentet i andra sammanhang, så som i samband med kampanjer och på hemsidan.

Political tags... are never basic criteria. The human race divides politically into those who want people to be controlled and those who have no such desire.

Robert A. Heinlein

(#8) Gammal

Länk: #161025
Standard RE: Motion till Piratpartiet angående piratmynt. - 2009-06-28, 00:52

Tack för responsen. Angående att skriva mer utförligt om Federal reserve i motionen så är textförslag välkommet. Avstod för att jag inte kunde beskriva det kortfattat och tydligt och valde fokusera på andra delar istället. Men skriv gärna textförslag.

(#9) Gammal
megaman Inte uppkopplad

megamans avatar

Reg.datum: Mar 2007

Länk: #161026
Standard RE: Motion till Piratpartiet angående piratmynt. - 2009-06-28, 01:04

Bara en liten sak, om du vill lägga motioner måste du inte då koppla ditt namn på forumet så att det syns att du är medlem av piratpartiet?

(#10) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #161074
Standard RE: Motion till Piratpartiet angående piratmynt. - 2009-06-28, 15:12

Forumet är numera låst så endast partimedlemmar kan skriva motionsförslag. Megaman har dock skrivit under detta förslag så vi låter tråden ligga kvar.

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
A04. Motion till årsmöte angående införande av val till partiordförande Emil Isberg Motioner rörande partiets stadgar 24 2010-04-03 05:16
A03. Motion till årsmötet angående revidering av stadgarna Emil Isberg Motioner rörande partiets stadgar 12 2010-03-27 09:33
A11. Motion om tillägg till stadgarna angående valberedningar. Peter Johansson Motioner rörande partiets stadgar 7 2010-03-23 09:14
Motion angående hur ombuden till förbundkongressen väljs Nicke_W Motioner 21 2010-02-11 11:56
Motion till Piratpartiets möte den ”datum?” ”månad?” angående piratmynt. John Lind Motioner 0 2009-06-13 17:42