Piratpartiets mötesplattform

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Da_Nerd Inte uppkopplad

Da_Nerds avatar

Reg.datum: Dec 2008
Standard RE: Motion om att göra personnumret frivilligt - 2009-07-01, 13:27

Citat:
Jocce Hedberg (2009-Jun-30)Jag instämmer med "Kokkaffe"; jag kan inte se någon anledning till att ett (icke-?)system utan personnummer skulle vara bättre än ett system med personnummer.

Dessutom anser jag att socialen mycket väl ska få 'beslagta' barn som far illa; jag kan inte se någon anledning varför barn skulle tillhöra sina föräldrar mer än de tillhör staten. Barnen är barn och de ska skyddas mot all form av övergrepp, både från stat och från föräldrar. I detta avseendet anser jag det är mer rimligt att staten gör det. Och om nu personnummer skulle vara ett sätt att kontrollera detta 'so fine by me'.

Frågan man istället bör ta ställning till är vad staten bör få använda personnumret till och när det ska kunna avkrävas någon. Att kontrollera att barn inte far illa och inte göms undan (á la Fritzl) tycker jag är klart önskvärt.

I korthet;

Jag ställer mig klart emot denna motion av anledningarna nämnda ovan.

+1

(#2) Gammal
TeirdeZ Inte uppkopplad

TeirdeZs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #162499
Standard RE: Motion om att göra personnumret frivilligt - 2009-07-12, 20:12

En annan klar fördel med både personnummer och nationellt ID-kort (vi har båda i Sverige) som faktiskt berör integritetsfrågan är att de försvårar identitetsstölder. Vi har betydligt färre problem med det här än i länder utan personnummer och nationella ID-kort (jfr USA och GBR).

Amelia Andersdotter, Europaparlamentariker för Piratpartiet 2009-2014.

Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel
spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll

-Virus, Sture Lönnerstrand, 1960 (omslaget, baksidan)

(#3) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #163533
Standard RE: Motion om att göra personnumret frivilligt - 2009-07-20, 13:12

Citat:
megaman (2009-Jun-29)
Citat:
kokkaffe (2009-Jun-29)
Citat:
megaman (2009-Jun-29)Jag anser att en persons personnummer främst är till för att staten skall kontrollera och skaffa sig makt över dig och dina barn.

Ja förstår inte på vilkeet sätt staten skaffar sig kontroll och makt över mig och mina framtida barn genom mitt personnummer. Kan du ge några exempel på några negativa effekter av personnummer?

Staten ingår ett kontrakt med dig sedan du är född genom ditt personnummer. På den vägen kan de sedan få dig på laglig väg att tvingas på i skola, skolplikt, och försvara landet genom värnplikt även om värnplikten kan vara på väg att avskaffas. Staten kan även omhändertaga barn genom t. ex. socialtjänsten. Om man inte hade något slags kontrakt med staten så skulle man ha mer frihet. Utan personnummer så skulle man kunna ha mer av ett privatliv.

Jag ser inget positivt med den typen av privatliv som du förespråkar. Vi har faktiskt alla skyldigheter gentemot staten som faktiskt i förlängningen är vårt land.

Vill du att dina barn eller barnbarn ska bli statslösa? Vad är det för positivt med att stå utanför samhället på det viset? Inte för att jag läst på ang. statslösas rättigheter men i mina ögon borde inte människor som ställt sig medvetet utanför samhället kunna ställa krav på detsamma inom några områden.

(#4) Gammal
Rick Falkvinge Inte uppkopplad

Rick Falkvinges avatar

Reg.datum: Dec 2005

Länk: #163779
Standard RE: Motion om att göra personnumret frivilligt - 2009-07-22, 06:37

Jag har också funderat seriöst på personnumren bör avvecklas, men inte primärt av de anledningar som radas upp ovan. Snarare tänker jag på att de är s.k. unika nycklar som möjliggör samkörning av register i stor skala.

De behövs inte längre som kontaktuppgifter eller identifikatorer; så var fallet på stordatortiden men inte längre.

Ett första steg skulle kunna vara att göra som i Danmark, och bara tillåta myndigheter att hantera personnummer.

Sedan finns det förstås rent principiella invändningar också. Jag är inte ett nummer, jag är ett namn.

(#5) Gammal
Christoffer.Edlund Inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #163998
Standard RE: Motion om att göra personnumret frivilligt - 2009-07-23, 17:10

Citat:
Rick Falkvinge (2009-Jul-22)Jag har också funderat seriöst på personnumren bör avvecklas, men inte primärt av de anledningar som radas upp ovan. Snarare tänker jag på att de är s.k. unika nycklar som möjliggör samkörning av register i stor skala.

De behövs inte längre som kontaktuppgifter eller identifikatorer; så var fallet på stordatortiden men inte längre.

Ett första steg skulle kunna vara att göra som i Danmark, och bara tillåta myndigheter att hantera personnummer.

Sedan finns det förstås rent principiella invändningar också. Jag är inte ett nummer, jag är ett namn.

Jag tycker förslaget låter lockande men tror verkligen inte världen är redo för sådant än.

-------------------------------------------------------------------------------------

"No human really “invents” or creates anything on his or her own.

Every idea and creation that has emerged has been done so based on the contributions of prior generations work, environmental influences and/or peer feedback. As Isaac Newton once said: “If I have seen

further, it is only by standing on the shoulders of Giants”"

Christoffer Edlund, KL Örnsköldsviks Kommun.

(#6) Gammal
TeirdeZ Inte uppkopplad

TeirdeZs avatar

Länk: #164059
Standard RE: Motion om att göra personnumret frivilligt - 2009-07-24, 00:38

Citat:
Rick Falkvinge (2009-Jul-22)Jag har också funderat seriöst på personnumren bör avvecklas, men inte primärt av de anledningar som radas upp ovan. Snarare tänker jag på att de är s.k. unika nycklar som möjliggör samkörning av register i stor skala.

Om båda de här sakerna stämmer kommer det ju vid samkörning av register inte hjälpa att man tar bort personnumret. Tvärtom så har många länder utan personnummer eller nationella ID-kort alldeles utmärkt utvecklad förmåga att samköra de mest bisarra register (jfr USA och GBR).

Citat:

Namn kan och bör vara utbytbara när som helst. Personnummer är inte det. Personnummer och nationella ID-kort är ett väl fungerande skydd mot något av det obehagligaste som kan hända en människa idag: identitetsstöld.

Tänk om någon började ta ut pengar från ditt bankkonto för att de kunde uppge sig vara dig?

Och tänk så enkelt det är att skydda sig! Personnummer åt alla!

Vi borde snarare pusha för att hela EU ska införa personnummer och nationellt ID. Det kanske skulle ha besparat oss gisslet med biometriska data. Jag är övertygad om att många av de mest integritetskränkande biometriska datan och DNA-spårning som framhävs vid passkontroller och i polisarbete idag inte skulle ha bedömts behövliga om bara ursprungsländerna (oftast USA och GBR) skulle haft vettet att ha personnummer och nationellt ID.

Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel
spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll

(#7) Gammal
Mazdak Inte uppkopplad

Mazdaks avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #164117
Standard RE: Motion om att göra personnumret frivilligt - 2009-07-24, 15:59

Citat:
TeirdeZ (2009-Jul-24)
Citat:

Om båda de här sakerna stämmer kommer det ju vid samkörning av register inte hjälpa att man tar bort personnumret. Tvärtom så har många länder utan personnummer eller nationella ID-kort alldeles utmärkt utvecklad förmåga att samköra de mest bisarra register (jfr USA och GBR).

Citat:

Namn kan och bör vara utbytbara när som helst. Personnummer är inte det. Personnummer och nationella ID-kort är ett väl fungerande skydd mot något av det obehagligaste som kan hända en människa idag: identitetsstöld.

Tänk om någon började ta ut pengar från ditt bankkonto för att de kunde uppge sig vara dig?

Och tänk så enkelt det är att skydda sig! Personnummer åt alla!

Vi borde snarare pusha för att hela EU ska införa personnummer och nationellt ID. Det kanske skulle ha besparat oss gisslet med biometriska data. Jag är övertygad om att många av de mest integritetskränkande biometriska datan och DNA-spårning som framhävs vid passkontroller och i polisarbete idag inte skulle ha bedömts behövliga om bara ursprungsländerna (oftast USA och GBR) skulle haft vettet att ha personnummer och nationellt ID.

+1

Mazdak Farrokhzad/Centril

(#8) Gammal
Mazdak Inte uppkopplad

Mazdaks avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #164119
Standard RE: Motion om att göra personnumret frivilligt - 2009-07-24, 16:01

Citat:
Rick Falkvinge (2009-Jul-22)Sedan finns det förstås rent principiella invändningar också. Jag är inte ett nummer, jag är ett namn.

Jag då? Jag gillar att vara ett nummer... och nej... inte sarkastisk nu.

Utan personnummer får man roliga situationer... Tänk på alla personer som heter samma sak... Namn är inte tillräckligt unika...

Mazdak Farrokhzad/Centril

(#9) Gammal
megaman Inte uppkopplad

megamans avatar

Reg.datum: Mar 2007

Länk: #164151
Standard RE: Motion om att göra personnumret frivilligt - 2009-07-24, 21:19

Citat:
Mazdak (2009-Jul-24)
Citat:
Rick Falkvinge (2009-Jul-22)Sedan finns det förstås rent principiella invändningar också. Jag är inte ett nummer, jag är ett namn.

Jag då? Jag gillar att vara ett nummer... och nej... inte sarkastisk nu.

Utan personnummer får man roliga situationer... Tänk på alla personer som heter samma sak... Namn är inte tillräckligt unika...

Meningen med motionen är att PP skall ställa sig bakom att göra personnumret frivilligt och utreda hur man kan bygga ett system som fungerar trots att inte alla personer har ett personnummer, om du är fäst vid ditt nummer kan du få behålla det.

(#10) Gammal
TeirdeZ Inte uppkopplad

TeirdeZs avatar

Länk: #164158
Standard RE: Motion om att göra personnumret frivilligt - 2009-07-24, 22:42

Citat:
megaman (2009-Jul-24)Meningen med motionen är att PP skall ställa sig bakom att göra personnumret frivilligt och utreda hur man kan bygga ett system som fungerar trots att inte alla personer har ett personnummer, om du är fäst vid ditt nummer kan du få behålla det.

Skulle du kunna tänka dig att bemöta mina andra invändningar också? Mazdaks syn på personnummer härstammar nämligen troligen i att han, likt mig, ser en massa praktiska fördelar med personnummer och dessutom som personnummer varandes ett system som om det vore globalt accepterat skulle ha förhindrat mängder med betydligt grövre integritetskränkningar, både från brottslingar och från stater.

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Gör personnummret frivilligt megaman Övrig piratpolitik 26 2010-05-19 16:08
B02. Motion om att göra personnummer frivilligt Marcus Borg Motioner rörande principprogrammet och extern politik 40 2010-04-13 12:32
"Datalagringsdirektivet måste göras frivilligt" Martin Ekdahl PP i media 8 2010-03-11 13:15
Att frivilligt lämna mer information om en själv än man måste... svanstrom Integritet och privatliv 26 2006-07-04 03:22