Piratpartiets mötesplattform

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006
Standard RE: Motion till aarsmoetet om valteknisk samverkan - 2009-09-16, 09:32

Citat:
Jocce Hedberg (2009-Sep-15) Vidare bör alla möten i min mening ha utrymme för "övriga punkter" i slutet där man kan presentera även sådant som inte stått med i kallelsen men som annonserats minst en vecka i förväg innan mötet.

Tycker jag låter som en farlig väg att gå. Om det kallas till ett möte ska vi som medlemmar veta exakt vad det är vi ska rösta om för att kunna förbereda oss. Att dra igenom fler frågor under övriga frågor ska man passa sig för.

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

(#2) Gammal
Jocce Hedberg Inte uppkopplad

Jocce Hedbergs avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #169912
Standard RE: Motion till aarsmoetet om valteknisk samverkan - 2009-09-16, 10:18

Citat:
agnesson (2009-Sep-16)
Citat:
Jocce Hedberg (2009-Sep-15) Vidare bör alla möten i min mening ha utrymme för "övriga punkter" i slutet där man kan presentera även sådant som inte stått med i kallelsen men som annonserats minst en vecka i förväg innan mötet.

Tycker jag låter som en farlig väg att gå. Om det kallas till ett möte ska vi som medlemmar veta exakt vad det är vi ska rösta om för att kunna förbereda oss. Att dra igenom fler frågor under övriga frågor ska man passa sig för.

Jag förstår din poäng och har full förståelse för den. Men jag anser att kallelsen inte nödvändigtvis behöver innehålla alla punkter från början utan att de kan tillkomma eftersom. Givetvis ska det finnas en betänketid där medlemmar kan ta ställning till argument och motioner; jag föreslår en veckas betänketid och att det ska utannonseras tydligt och på lämplig plats att en ny punkt tillkommit. Så sköts t.ex. vårat sektionsmöte på Chalmers och jag tycker det fungerar alldeles ypperligt. Givetvis mindre komplexa frågor att ta ställning till, men eftersläntrare tycker jag vi kan vara något flexibla till då de har potential att tillföra precis lika mycket som ordinarie punkter; eventuellt mer då de också kan vara direkt akuta att ta ställning till.

"When I am sick, I stop being sick and be awesome instead, true story!"

The one and only Barney

(#3) Gammal
Folkkampanjen Inte uppkopplad

Reg.datum: Sep 2008

Länk: #169933
Standard RE: Motion till aarsmoetet om valteknisk samverkan - 2009-09-16, 12:16

Hej alla!

Tack för intressant debatt! Det är farligt om en viktig motion får svårigheter på grund av teknikaliteter. Enligt den information som vi fått från Piratpartiet i Västerbergslagen, skulle en ordinarie partistämma ske i Piratpartiet under våren 2010, då visserligen tiden skulle vara väl kort att inför valet att ta beslut om valsamverkan, men dock full motionsrätt skulle finnas. Om vi har uppfattat läget rätt att ett extra medlemsmöte nu skall besluta om hur valet ska läggas upp, skulle det vara mycket naturligt att vår motion fick prövas i detta sammanhang.

Antar att styrelsen har möjlighet att göra en komplettering, en kompletterande kallelse till partistämman,

om ytterligare en fråga av betydande vikt dykt upp, den möjligheten finns i många partier! Hur är det?

Vi skulle behöva mer info nu om arbetsordningen för riksstyrelsen, finns det en tråd om detta!?

Ber därför Er som läser detta som har kontakter med riksstyrelsen eller rentav själva sitter med i den, att komma med förslag hur vi ska lösa den uppkomna situatuationen, så att vår motion om möjligt kan prövas redan under partistämman i höst, där uppenbarligen mer tid finns att med omsorg utforma valfrågorna!

Vi vill betona att alla former av kupper är oss helt fråmmande, vi hoppas på en demokratisk prövning av ett angeläget motionsförslag och vi söker efter en "win win"-situatiuation, där alla parter ska stärkas i det samarbete som förhoppningsvis trots allt kan få starta. Vi lade ju till i den reviderade motionen, efter att synpunkter inkommit, att vi efterlyser ett avtalsförslag om valteknisk samverkan från Piratpartiets riksstyrelse, just för att samverkan ska utformas på ett sätt som känns tryggt och säkert för Er. Feminisitiskt initiativ och Junilistan är beredda att vänta en tid för besked om detta, men vi förutsätter att de dock vill ha besked i god tid före valet 2010, om intresse eller ej föreligger från Er sidan i Piratpartiet.

Tas inte chansen till samverkan till vara nu i valet 2010, ör det inte alls säkert att det finns något intresse från Fi och JL:s sida i valet 2014! -OBS! De besked vi har inhämtat från deras sida gäller alltså endast för valet 2010 och ingenting annat! Vi hoppas därför att fröet till dialog kan få rikligt med vatten och näring, så det kan växa sig starkt.

Personligen tror jag att vi småpartier behöver träffas personligen för att kunna lösa de här samverkansfrågorna, gärna på Er möteslokal på Gråmunken i Stockholm, där har även Nätverket för folkomröstningsgrupperna (NFF) och Stockholms sjukvårdsparti haft möten. Kan vi ses? Kan vi från Er som läser den här debatten få förslag på lämpligt datum för en träff?

-Elektronisk diskussion har vissa begränsningar, vi tror att vi som är intresserade behöver mötas personligen!

Vill avsluta vårt inlägg med att påpeka att rikspartistyrelsen i PP lär väl ha egen initiativrätt även i denna samverkansfråga, det högsta verkställande organet brukar alltid ha rätt att starta både externa som interna förhandlingar!

Om någon kunde skicka med aktuell tråd för info och diskussion om PP.s riksstadga välkomnas de

Vänligen

Ken Swedenborg

info@folkkampanjen.org

P S

Vill sist skicka med en angelägen hälsning från Stockholms sjukvårdsparti, som har haft en hel del kontakt med olika aktiva i Piratpartiet om eventull samverkan, och ser med viss förundran på den aktuella diskussionen:

"Om Piratpartiet skulle komma in riksdagen kommer man då att bli vågmästare? Svaret på detta är rungande nej, den chansen är nästintill obefintlig i dagens opinionsläge.

Ställer PP upp ensamma kan piraterna endast bli Vågmästare tillsammans med

Sverigedemokraterna, som läget nu står och som är det mest realistiska valutgången,

eftersom stora omslag i valmanskåren är sällsynta för svenska förhållanden.

Detta innebär att PP tvingas först att gå med på Sverigedemokraternas program för

att få Svd att stödja PPs punkter, för att erhålla vågmästarställnigen

Slutresultat är ett rödblå styre!

Ställer PP upp med oss övriga småpartier kan PP i en bred samverkan erhålla många av våra gemensamma samverkansmandat, om de lyckas med personvalskryssen och blir stora i vår plattform, vilket de har goda förutsättningar för. Då finns det en mycket liten chans för PP att bli vågmästare men i gengäld

lyckas antagligen Sverigedemokraterna inte att komma in, vilket är en stor vinst för alla vi som vill kämpa för ett pluralistiskt öppet samhälle, vilket väl är av stor vikti för piraterna vad vi har förstått!?

Vår röstkälla ligger främst hos systemkritiska väljare som vill proteströsta, låt oss inte kasta pärlor för svinen genom att ställa upp var för sig i riksdagsvalet och därmed ge Sverigedemokraterna hela potten!"

D S /KS

(#4) Gammal
megaman Inte uppkopplad

megamans avatar

Reg.datum: Mar 2007

Länk: #169938
Standard RE: Motion till aarsmoetet om valteknisk samverkan - 2009-09-16, 13:32

Bra initiativ, etablissemanget skulle verkligen inte gilla om PP, Junilistan, Sjukvårdspartiet med flera fick plats i riksdagen. Ett lyckat samarbeta inför valet 2010 skulle även kunna leda till ett än bättre samarbete inför valet 2014, eller kanske det inte behövs om vissa av partierna kan komma över 4% p.g.a den uppmärksamhet de får genom riksdagsplatser.

(#5) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #169958
Standard RE: Motion till aarsmoetet om valteknisk samverkan - 2009-09-16, 14:57

Citat:
Folkkampanjen (2009-Sep-16)

Detta innebär att PP tvingas först att gå med på Sverigedemokraternas program för

att få Svd att stödja PPs punkter, för att erhålla vågmästarställnigen

Slutresultat är ett rödblå styre!

Ställer PP upp med oss övriga småpartier kan PP i en bred samverkan erhålla många av våra gemensamma samverkansmandat, om de lyckas med personvalskryssen och blir stora i vår plattform, vilket de har goda förutsättningar för. Då finns det en mycket liten chans för PP att bli vågmästare men i gengäld

lyckas antagligen Sverigedemokraterna inte att komma in, vilket är en stor vinst för alla vi som vill kämpa för ett pluralistiskt öppet samhälle, vilket väl är av stor vikti för piraterna vad vi har förstått!?

Jag ser inget behov i att redan nu börja resonera kring hypotetiska samarbeten med andra partiet.

Är denna motion ett sätt för folkkampanjen att försöka stänga ute SD ur riksdagen ser jag ännu ett problem med motion. Även om jag aldrig skulle rösta på SD är alla knep att stänga ute ett parti dåligt.

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

(#6) Gammal

Länk: #169991
Standard RE: Motion till aarsmoetet om valteknisk samverkan - 2009-09-16, 23:29

Hej Piratkapten!

Du läste slarvigt, budskapet om Sverigedemokraterna var INTE Folkkampanjen för sjukvårdens ställningstagande utan Stockholms sjukvårdspartis uttalande som vi vidarebefordrade, dock utan att ha medverkat i framtagandet av deras formuleringar. Varje regionalt sjukvårdsparti inklusive Folkkampanjen för sjukvården ansvarar självständigt för sin politik och sina ställningstaganden! Själva är vi ett blocköverskridande regnbågsparti.

Motivet bakom motionen är för vår del rätt enkel, vi vill dels verka för en mer rättvis fördelning av resurserna där mer går till sjuka och handikappade, likt Frankrike där man trots ekonomisk kris har ökat andelen BNP som går till sjukvården till 11%! Hade vi i Sverige handlat likadant hade våra lasarett haft mer än 20% mer resurser.

Det andra viktiga motivet är för oss att säkra bättre demokrati, med obligatoriska beslutande folkomröstningar efter medborgarinitiativ och obligatoriska medborgarförslag för kommuner och landsting. Vi är självfallet för också att procentspärrarna i val ska slopas, vi samarbetar i dessa frågor med Nätverket för folkomröstningsgrupperna. Vad är Era motiv¨för att delta? -Vill Ni in i riksdagen på allvar eller är den blivande valrörelsen mera ett spel för galleriet? Obs! Junilistans fall visar att lätt fånget är lätt förlorat när det gäller EU-valet!

Kärnpunkten är om vi vill in i riksdagen eller inte. Var för sig kommer vi sanolikt att misslyckas igen,

är det verkligen rätt att så misshushålla med personlig tid och energi och inte minst om de rätt svaga finansiella resurser som står till oss småpartiers förfogande? Har ju sett att PP trots framgången i EU-valet nu gått ut med bön om nya ekonomiska bidrag, inte minst för Er partiordförandes del. Själv ser jag som partiordförande att jag har ett betydande ansvar att se till att medlemmarna får bästa möjliga utdelnig på sina insatser!

Valalliansen innebär en ny partibildning eftersom vallagen inte riktigt erkänner än förbundspartier, men erbjuder i övrigt en resurssnål förnuftig politik och dito valarbete, där mindre ger mer, inte minst medialt i pressen!

Ska vi pröva något nytt och inleda morgondagens samarbete eller gräva ner oss som så många gånger förr i skyttegravarna? Det är de stora partierna som främst tjänar på vår splittring!

Vänligen

Ken Swedenborg (ffs och pp)

info@folkkampanjen.org

(#7) Gammal
Mats Eriksson Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #170159
Standard RE: Motion till aarsmoetet om valteknisk samverkan - 2009-09-18, 22:58

Citat:
Folkkampanjen (2009-Sep-16)
Hej!

Du läste slarvigt, budskapet om Sverigedemokraterna var INTE Folkkampanjen för sjukvårdens ställningstagande utan Stockholms sjukvårdspartis uttalande som vi vidarebefordrade, dock utan att ha medverkat i framtagandet av deras formuleringar. Varje regionalt sjukvårdsparti inklusive Folkkampanjen för sjukvården ansvarar självständigt för sin politik och sina ställningstaganden! Själva är vi ett blocköverskridande parti.

Motivet bakom motionen är för vår del rätt enkel, vi vill dels verka för en mer rättvis fördelning av resurserna där mer går till sjuka och handikappade, likt Frankrike där man trots ekonomisk kris har ökat andelen BNP som går till sjukvården till 11%! Hade vi i Sverige handlat likadant hade våra lasarett haft mer än 20% mer resurser.

Det andra viktiga motivet är för oss att säkra bättre demokrati, med obligatoriska beslutande folkomröstningar efter medborgarinitiativ och obligatoriska medborgarförslag för kommuner och landsting. Vi är självfallet för också att procentspärrarna i val ska slopas, vi samarbetar i dessa frågor med Nätverket för folkomröstningsgrupperna. Vad är Era motiv¨för att delta? -Vill Ni in i riksdagen på allvar eller är den blivande valrörelsen mera ett spel för galleriet? Obs! Junilistans fall visar att lätt fånget är lätt förlorat när det gäller EU-valet!

Kärnpunkten är om vi vill in i riksdagen eller inte. Var för sig kommer vi sanolikt att misslyckas igen,

är det verkligen rätt att så misshushålla med personlig tid och energi och inte minst om de rätt svaga finansiella resurser som står till oss småpartiers förfogande? Har ju sett att PP trots framgången i EU-valet nu gått ut med bön om nya ekonomiska bidrag, inte minst för Er partiordförandes del. Själv ser jag som partiordförande att jag har ett betydande ansvar att se till att medlemmarna får bästa möjliga utdelnig på sina insatser!

Valalliansen innebär en ny partibildnig eftersom vallagen inte riktigt erkänner än förbundspartier, men erbjuder en resurssnål förnuftig politik och dito valarbete, där mindre ger mer, inte minst medialt i pressen!

Ska vi pröva något nytt och inleda morgondagens samarbete eller gräva ner oss som så många gånger förr i skyttegravarna? Det är de stora partierna som främst tjänar på vår splittring!

Vänligen

Ken Swedenborg (ffs och pp)

info@folkkampanjen.org

Nja. Såklart vill Piratpartiet in i riksdagen, men det viktigaste är inte att Piratpartiet "per se" kommer in, utan att politiken som förs i riksdagen är piratvänlig, oberoende om Piratpartiet har formell makt eller inte. Piratpartiet har idag rätt hyfsad informell makt, enligt mig mycket tack vare att man är ett nätverks/svärmparti. Skulle Piratpartiet börja liera sig med konventionella partier såsom Fi, JL och de otaliga "sjukvårdspartikonstellationerna" riskerar Piratpartiet att associeras med makthungrighet. Vi kan få en hel del problem med att förklara för våra väljare varför vi samarbetar med ett parti som har en fördelningspolitisk fråga som främsta punkt.

Jag delar Agnessons åsikt att alla knep att stänga ute ett parti är dåliga, och kan slå tillbaka mot Piratpartiet, göra (pp) till en del av etablissemanget och göra (sd) till "martyrer". Däremot skulle ett gemensamt påtryckande om ändring i vallagen för att tillåta förbundspartier vara intressant.

Utöver detta skulle jag gärna vilja ha en (hypotetisk) diskussion om hur en piratpartistisk sjukvårdspoltik skulle kunna se ut, ett område som drar enorma samhällsresurser och som karaktäriseras av korporativism (patent) och centralstyrning (monopol). Min första undran är varför samhället bedriver sjukvård och inte friskvård (min gissning är att sjukvård är mer lönsamt och skapar fler arbetstillfällen än friskvård).

//Mats Eriksson

(#8) Gammal
Jocce Hedberg Inte uppkopplad

Jocce Hedbergs avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #170169
Standard RE: Motion till aarsmoetet om valteknisk samverkan - 2009-09-19, 01:01

Citat:
Mats Eriksson (2009-Sep-18)Nja. Såklart vill Piratpartiet in i riksdagen, men det viktigaste är inte att Piratpartiet "per se" kommer in, utan att politiken som förs i riksdagen är piratvänlig, oberoende om Piratpartiet har formell makt eller inte. Piratpartiet har idag rätt hyfsad informell makt, enligt mig mycket tack vare att man är ett nätverks/svärmparti. Skulle Piratpartiet börja liera sig med konventionella partier såsom Fi, JL och de otaliga "sjukvårdspartikonstellationerna" riskerar Piratpartiet att associeras med makthungrighet. Vi kan få en hel del problem med att förklara för våra väljare varför vi samarbetar med ett parti som har en fördelningspolitisk fråga som främsta punkt.

Jag delar inte din åsikt att vi har "hyfsad informell makt". Har vi hörsammats något nämnvärt i något riksdagsbeslut so-far? I min mening är det viktigare att få in en fot i riksdagen och där kunna vara med och argumentera och föra diskussion; i nuläget räcker det för en politiker att slå ihop tidningen för att slippa oss. Jag ser inte heller några större problem med att förklara för de som tänkt förära oss med deras röst att vi har precis samma mål som innan, detta är endast ett sätt att komma runt 4%-spärren (som fortfarande är den enda anledningen till att det blir svårt att komma in). Det är ju egentligen ingen skillnad mot agerandet i vår hypotetiska vågmästaroll (jo, vi röstar inte med dessa partier som med det blocket vi allierar oss med).

<
Citat:
Mats Eriksson (2009-Sep-18)Utöver detta skulle jag gärna vilja ha en (hypotetisk) diskussion om hur en piratpartistisk sjukvårdspoltik skulle kunna se ut, ett område som drar enorma samhällsresurser och som karaktäriseras av korporativism (patent) och centralstyrning (monopol). Min första undran är varför samhället bedriver sjukvård och inte friskvård (min gissning är att sjukvård är mer lönsamt och skapar fler arbetstillfällen än friskvård).

För att inte tala om hur det ser ut med vårdköerna ... Är det inte billigare att anställa mer läkare och beta av alla som sitter sjukskrivna än att låta dem sitta där? Dessutom är det förfarandet det enda humana alternativet ... Men problemet blir ju då att folk istället för att vara sjukskrivna blir öppet arbetslösa, hur skulle det se ut?

"When I am sick, I stop being sick and be awesome instead, true story!"

The one and only Barney

(#9) Gammal

Länk: #170173
Standard RE: Motion till aarsmoetet om valteknisk samverkan - 2009-09-19, 01:43

Hej Mats med flera!

Valalliansen som alltså innebär en ny partibildning av och för suveräna självständiga partier är just bara ett sätt att komma runt den odemokratiska fyraprocentspärren och utnyttja den debatt som ABBA-stjänrnan startade runt de odemokratiska förhållandena som vi småpartier får arbete i för närvarande. Denna debatt kommer dock knappast att att vara längre än till 2010. Tillsammans kan vi göra så att de som sympatisera med våra idéer röstar på oss, idag är det många av våra sympatisörer som inte vågar rösta på oss för att de är rädda att kasta bort sin röst på grund av 4%:s spärren. Detta gäller även många av Piratpartiets väljare.

Kan sammanfatta diskussionen;

Vilket är bäst att ängsligt värna om sitt varumärke och då se till att varje parti gör en politisk ökenvandring eller tillsammans erbjuda väljarna ett nytt fräscht alternativ, där vi visar att progressiva småpartier kan förenas i en samverkan för att hjälpa varandra att komma över spärren!? Marxisterna som är ett radikalt men demokratiskt parti i Västerbergslagen och ändå sedan bildandet av Folkkampanjen för sjukvården varit en stabilk och pålitlig samarbetspartner till oss, hälsar via oss, att det är dags att bilda en riktig Folkfront, en folkfront som ställer upp för alla som stängs utanför vårt samhälle, en folkfront som ställer upp för alla sjuka som vägras sjukförsäkring och för alla arbetslösa som vägras A-kassa. Marxisterna hälsar till Er alla att tiden är förbi när varje parti kunde tänka bara på sitt och sina intressen;

En ny politik och ett nytt samhälle håller på att bildas i Sverige, där breda samarbeten premieras av befolkningen framför snöd partiegoism! De som inte hänger med på detta tåg kommer att bli akterseglade, avslutar de sin angelägna apell!

Hoppas vi alla kan ta till oss dessa manande ord och följa vad tjejen med de brinnande bruna ögona i Lund ofta avslutade sina tal med;

-Kontrollera att hjärnan är ansluten innan talapparaten inkoppas!

Hon hade blivit Sveriges yngasta riksdagsman någonson om den centrala partistyrelsen hade accepterat hennes krav på att få rösta efter sitt eget samvete i riksdagen utan att vara bunden av förhandslöften. Så gick Sverige miste om en verklig politiskt begåvad tjej som blev internationellt verksam läkare och pilot i biståndsarbete istället.

Tänk om innan det är för sent. "Enade vi stå, söndrade vi falla!"

Tack för vänliga berömmande ord till oss i denna debatttråd av tidigare debattör

-styrman-

om att vår samverkansmotion är ett viktigt politiskt initiativ!

Vänligen

Ken Swedenborg (ffs)

info@folkkampanjen.org

P S Om Ni undrar om vad marxiisterna skulle göra om de gick ett 12%:s mandat i riksdagen, är svaret att de första skulle motionera om en folkomröstning om införanadet av planekonomi i Sverige. De är liksom vi stora folkomröstningsvänner! D S

(#10) Gammal

Länk: #170174
Standard RE: Motion till aarsmoetet om valteknisk samverkan - 2009-09-19, 01:58

Hej Mats!

Om Du lästa våra aktuella landstingsmotioner lite mer uppmärksamt så hade Du sett att en av dem inbnehåller förslag om en mobil vårdcentral just för att kapa vårdköer! Vi är de första att hålla med Dig om att vårdköer är inhumana och dessutom kostar samhället mycket pengar för sjukskrivna som mest är sjukskrivna i väntan på undersökning och behandling.

-Vad beträffar friskvård förslog vi i en motion under förra mandatperioden att Tallmogården i Sunnansjö, Dalarnas skulle bli ett forsknings- och utvecklingscenter för alternativmedicin och förebyggande medicin.

Vilket samarbete rörande detta friskvårdsförslag är Piratpartiet villigt att erbjuda oss för att vi ska lägga ett sådant förslag igen!? Vi behöver bli flera partier som TILLSAMMANS driver denna fråga för att nå framgång!

Dörför begör vi att Ni piratpartister som är intresserade av friskvård börjar en öppenhjärtiga samtal med oss i Folkkampanjen för sjukvården som förhoppningsvis kan leda till förhandling där även riksstyrelsen involveras om hur vi går vidare här. Detta måste bli basen för att vi ska kunna lägga en ny motion i landstinget Dalarna liknande vår tidigare om friskvården!

Olika arbetsmetoder kompletterar varandra och vi tror att vi och andra småpartier kan korsbefrukta det arbete som sker i Piratpartiet, UNDER föritsättning att vi inleder samtal som grundar sig på ömsesidig respekt och hänsynstagande med god vilja från bägge parter!

Kom med goda idéer!

Låt oss komma igång!

Vänligen

Ken Swedenborg (ffs) (pp)

info@folkkampanjen.org

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Valteknisk samverkan agnesson Internopinion 0 2009-11-03 16:00
Valteknisk samverkan i praktiken Henry Rouhivuori Övrig piratpolitik 7 2009-10-03 21:38
Motion om valteknisk samverkan--tidigare publicerad i annan tråd! Folkkampanjen Organisationsutvecklingsgruppen 1 2009-10-01 00:38
Valteknisk samverkan V+PP Henry Rouhivuori Blandade trådar - övrigt 12 2009-04-25 18:55
Valteknisk samverkan? Petrograd Övrig piratpolitik 5 2006-05-13 22:51