Piratpartiets mötesplattform

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006
Standard RE: Motion om ändring av principprogrammet rörande patent - 2009-10-31, 22:03

Apropos denna http://www.svensktnaringsliv.se/mult...d_P_19685a.pdf så vill jag längre inte ta bort patenten utan anser att vi måste jämka oss med våra potentiella väljare och plocka bort det värsta urarterna inom patentväsendet.

Byt ut följande...

Citat:
Vi anser att patenten har spelat ut sin roll och att de idag aktivt hindrar innovation och tillkomsten av ny kunskap. Dessutom ser man på alla produktområden och innovationer som inte kan patenteras att patenten egentligen inte alls behövs — drivkrafterna från att vara först på en marknad är fullt tillräckliga för att skapa innovation. Uppfinnare skall konkurrera med innovation, kundnytta, pris och kvalitet istället för att få förlänat ett statsunderstött monopol på kunskap. Att slippa avlöna arméer av patentadvokater frigör resurser som istället kan användas för att skapa verklig innovation och förbättra produkterna i en snabbare takt, vilket i slutändan kommer alla tillgodo.

Vi vill successivt avskaffa patentsystemet.
...till:

Vi anser att mjukvarupatent och medicinpatent är skadliga och att de aktivt hindrar innovation.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#2) Gammal

Henry Rouhivuoris avatar

Länk: #177379
Standard RE: Motion om ändring av principprogrammet rörande patent - 2009-10-31, 22:26

Jag jämkar mig med Jan Lindgrens ursprungliga formulering.

Jag ser dock att vi motar mjukvarupatenten i grind både i EU och Sverige.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#3) Gammal
Winston Smith Inte uppkopplad

Winston Smiths avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #177417
Standard RE: Motion om ändring av principprogrammet rörande patent - 2009-11-01, 06:16

Att ändra politik baserat på en enstaka opinionsundersökning arrangerad av ett särintresse ställer jag inte upp på.

Avslag!

Edit: Det är ju puckat av mig att antyda att motionen står och faller med min syn på saken men det är ju på det viset HR själv brukar uttala sig.

(#4) Gammal

Henry Rouhivuoris avatar

Länk: #177426
Standard RE: Motion om ändring av principprogrammet rörande patent - 2009-11-01, 08:58

Citat:
Winston Smith (2009-Nov-01)Att ändra politik baserat på en enstaka opinionsundersökning arrangerad av ett särintresse ställer jag inte upp på.
Problemet är inte att undersökning är gjord av svenskt näringsliv, utan den visar på inget som helst intresse att avskaffa patenten. Kom ihåg att PP ville avskaffa upphovsrätten först, men sedan ändrade till det optimala.

Det låter också bättre att det i principer står att vi vill från grunden förändra, dvs bygga om.

Citat:
Edit: Det är ju puckat av mig att antyda att motionen står och faller med min syn på saken men det är ju på det viset HR själv brukar uttala sig.
Det är inte min motion, men jag hoppas Rick läser PDF:n och tänker till. Dokumentet är postat i nyhetsbrev.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#5) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #177429
Standard RE: Motion om ändring av principprogrammet rörande patent - 2009-11-01, 09:36

Citat:
Henry Rouhivuori (2009-Nov-01)

Problemet är inte att undersökning är gjord av svenskt näringsliv, utan den visar på inget som helst intresse att avskaffa patenten.

Nja, undersökningen säger att det är 5 % som vill avskaffa patent - med 9.2miljoner i Sverige så är det 460 000 personer som vill avskaffa patent.

I praktiken är det så att den stora allmänheten har väldigt liten eller inga kunskaper om hur patent fungerar utan följer den vanliga opinionen att patent skulle vara bra för samhället.

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

(#6) Gammal

Henry Rouhivuoris avatar

Länk: #177431
Standard RE: Motion om ändring av principprogrammet rörande patent - 2009-11-01, 09:53

Citat:
AndersLindbäck (2009-Nov-01)
Citat:
Henry Rouhivuori (2009-Nov-01)

Problemet är inte att undersökning är gjord av svenskt näringsliv, utan den visar på inget som helst intresse att avskaffa patenten.
Nja, undersökningen säger att det är 5 % som vill avskaffa patent - med 9.2miljoner i Sverige så är det 460 000 personer som vill avskaffa patent.
Undersökningen säger att 5% av våra potentiella väljare vill avskaffa patenten, 95% vill alltså behålla patenten. Det borde föranleda en diskussion om patentsystemet som den om upphovsrätten vad som är praktiskt möjligt att åstadkomma.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#7) Gammal
RUTROS Inte uppkopplad

RUTROSs avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #177612
Standard RE: Motion om ändring av principprogrammet rörande patent - 2009-11-02, 06:37

Eftersom nu en majoritet väljare tycks vara emot det extrema patent kravet så tycker jag att det är viktigt och att anständigheten kräver att alla valbara funktionärer och riksdagskandidater talar om vad de står i denna fråga. Då får vi vid omröstningarna möjlighet att kryssa för de som vi tycker representerar vår åsikt.

Kommer sedan tillräckligt många medlemmar och röstar så är saken klar och vi får representanter enligt opinionen.

Processen kallas demokrati.

Fd Partimedlem
Ett parti vars patentpolitik vill göra 40 000 av våra mest nyskapande utvecklingsingenjörer arbetslösa kan jag inte försvara även om resten är bra.

(#8) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #177614
Standard RE: Motion om ändring av principprogrammet rörande patent - 2009-11-02, 07:04

Citat:
RUTROS (2009-Nov-02)Eftersom nu en majoritet väljare tycks vara emot det extrema patent kravet så tycker jag att det är viktigt och att anständigheten kräver att alla valbara funktionärer och riksdagskandidater talar om vad de står i denna fråga. Då får vi vid omröstningarna möjlighet att kryssa för de som vi tycker representerar vår åsikt.

Kommer sedan tillräckligt många medlemmar och röstar så är saken klar och vi får representanter enligt opinionen.

Processen kallas demokrati.

En annan möjlighet är att den/de som vill förändra partiets linje motionerar om sådana ändringar av åsiktsprogrammet, och att medlemmarna sedan röstar om det på vårt årsmöte.

Den processen kallas också demokrati. Och är den jag skulle föredra när det gäller framtagandet av partiets ståndpunkter. För oavsett hur väl våra kandidater redovisar sin syn på patenten kommer valet där bero på fler saker än just den frågan (till exempel lämplighet, personlig karisma etc).

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
  (#9) Gammal
RUTROS Inte uppkopplad

RUTROSs avatar

Länk: #177995
Standard RE: Motion om ändring av principprogrammet rörande patent - 2009-11-03, 18:10

Ja. Det är ju det normala, men piratpartiet fungerar inte riktigt så. Endast en försvinnande liten del av medlemmarna deltar i medlems möten, dessvärre.

De relativt fåtal aktiva som idag styr partiet får ett alldeles för starkt inflytande. Det finns ett stort demokrati underskott. Jag förstår att det är ett problem man arbetar med. En situation där endast 5% av sympatisörerna stödjer partiet i en av partiets tre frågor tyder väl på att något är galet.

Det här med det personliga ställningstagandet är viktigt. Jag gjorde själv mitt kryssval för att en av kandidaterna visade en öppenhet i just den tredje frågan. Det var ett misstag och det var fler än jag som gjorde det. Det går inte att enbart försöka bilda sig en uppfattning utgående från bloggtexter.

Visst, personliga egenskaper väger normalt tyngst, men nu handlar det om 30% av partiprogrammet och då främst den kommunistiska delen. Att gå till val på att förstatliga något är en väldigt väldigt viktig fråga. Du såg väl kommentaren ovan

Fd Partimedlem
Ett parti vars patentpolitik vill göra 40 000 av våra mest nyskapande utvecklingsingenjörer arbetslösa kan jag inte försvara även om resten är bra.

(#10) Gammal
RUTROS Inte uppkopplad

RUTROSs avatar

Länk: #178004
Standard RE: Motion om ändring av principprogrammet rörande patent - 2009-11-03, 18:57

TeirdeZ (2009-Sep-16)
Citat:
Anders Hedberg (2009-Sep-07)Som alla vet så är det betydligt billigare och enklare att kopiera något färdigt, än vad kostnaden är för att ta fram det från scratch. Därför motiveras ibland patent med att den lilla uppfinnaren behöver ett skydd mot stora elaka bolag som exempel... Orsaken till att det är dyrare att utveckla något är alla felskär och misslyckanden som görs på vägen som ger kunskap om vad som inte funkar, men som leder fram till den lösning som är bra.

Just nu skyddar patent en del mot att någon ska kunna hoppa över investeringarna som gjorts i alla felskär och misslyckanden och direkt bara kopiera det lyckade konceptet.

Citat:
Det är väl inte riktigt sant. Patenten skyddar små investerare väldigt dåligt eftersom det är svårt att driva patentprocesser utan att ruinera sig (rättsprocessen kostar massor och tar dessutom sån tid att ett mindre företag förmodligen inte har råd att ens vänta på att den ska börja).
Jag har nu visat att 27 av sveriges 33 mest lovande nya teknikbolag är patentberoende. http://forum.piratpartiet.se/Topic171399-7-1.aspx

Jag visat på person efter person som med patent i ryggen

http://forum.piratpartiet.se/Topic170249-7-1.aspx

http://forum.piratpartiet.se/FindPost180102.aspx

utmanar marknadsdominanten. Jag har inget problem att ta fram nya personer, de dyker upp i pressen var och varannan dag.

Varför är denna verklighet inte riktigt sann?

Citat:
Det Rutros påpekade ovan att medicinbolagen gör en ekonomisk kalkyl på vilka läkemedel de ska ta fram, och att man därmed inte drar igång viss angelägen utveckling för att man inte får ihop ekonomikalkylen behöver vi kika på. Att cyniska läkemedelsbolag lägger ner mer pengar på kosmetiska saker för västerlänningar än att bota malaria är ett välkänt fenomen. Detta med det patentsystem vi har.

Det är inte korrekt. Det sker med den marknadsekonomi vi har. Det är marknadsekonomi som gör prioriteringarna som gör att de som kan betala gynnas.

Fd Partimedlem

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
B36. Motion om ändring av principprogrammet rörande patent Tommten Motioner rörande principprogrammet och extern politik 28 2010-04-14 10:31
B30. Motion om att uppdatera Principprogrammet rörande varumärkesrätt Mab Motioner rörande principprogrammet och extern politik 24 2010-04-12 07:17
B14. Motion: Ändring i principprogrammet Marcus Borg Motioner rörande principprogrammet och extern politik 12 2010-04-11 20:41
Motion om uppdaterande av principprogrammet rörande varumärkesrätten Mab Motionsförslag 13 2010-02-22 07:01
Tillbakatagen Motion: Ändring av principprogrammet - västerländsk demokrati Henry Rouhivuori Motioner 4 2009-02-05 13:19