Piratpartiets mötesplattform

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Apis Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009
Standard Vattentätt kuppskydd - 2009-10-26, 23:05

Bakgrund

I varje sammanhang där man har en demokratisk beslutsprocess men ett lågt valdeltagande, finns risk för en kupp. Denna risk blir större ju lägre valdeltagandet är.

I PP kan det tex innebära att 100 personer från en fientligt inställd grupp människor (tex antipiratbyrån) blir medlemmar i smyg och infiltrerar organisationen. På nästa årsmöte dyker allihopa upp. Eftersom de plötsligt är i majoritet kan de snabbt och lätt utse sina utvalda kandidater till styrelsen och ändrar stadgan så all makt finns hos dem.

Epic fail.

Stadgarna bör skydda mot att detta inträffar, men stadgarna är under utveckling och det finns brister och problem. Fram tills dess att alla är nöjda med stadgarna och hur allting fungerar föreslår jag följande för att förhindra att olösliga problem uppstår:

Under normala omständigheter fungerar allt precis som normalt, varken Rick eller någon annan har mer makt än idag. Men om partiet tas över eller på annat sätt kapsejsar så kan Rick ta över makten i partiet och få partiet på rätt köl igen. När problemet är åtgärdat återställer Rick allt till det vanliga igen.

Detta kan tex göras genom att vi i stadgan införs en paragraf om undantagstillstånd. Den ger Rick möjlighet att när som helst utlysa undantagstillstånd och ensam ta över all kontroll över Piratpartiet. Man kan också tänka sig att ett fåtal lämpliga personer har möjlighet att göra detta om dom fattar ett majoritetsbeslut. (Något kan trots allt hända Rick ).

Detta är något som i princip aldrig kommer att göras, utan bara om det är det enda sättet att förhindra att partiet helt går under!

Skulle mot förmodan utvalda personer missbruka denna makt kommer de naturligtvis förlora allt förtroende i Piratpartiet och då kommer alla överge skutan ändå. Om vi väljer personer som faktiskt var med och startade partiet tror jag inte det är någon risk, dom vill ju att partiet ska lyckas!

Detta skulle göra det mycket lättare att omarbeta stadgar och liknande dessutom, för vi skulle kunna strunta i övriga kuppskydd tills stadgor och regler fungerar bra. Eller i alla fall göra dem lite mindre hårda tillfälligt. När stadgan är fulländad och det inte finns risk för kupp eller andra problem längre kan denna paragraf enkelt tas bort av Rick eller 2 årsmöten.

OBS! Detta är ett förslag, jag kan partiet för dåligt för att veta vem/vilka som skulle vara mest lämpliga. Därför skriver jag här det val som för mig är det mest självklara: partiets grundare, Rick Falkvinge. Jag har dessutom ingen erfarenhet av att skriva stadgor eller liknande texter så förslaget behöver sannolikt skrivas om. Det borde lämpligen stå vad som gäller om något händer Rick tex.

Yrkande

Jag yrkar därmed:

- att i Piratpartiets stadgar lägga till följande sektion:

Citat:
§ 0 Undantagstillstånd

Om konflikt uppstår mellan § 0 Undantagstillstånd och övriga delar av partiets stadgar eller bestämmelser är det § 0 Undantagstillstånd som gäller.

Lydelsen i § 0 Undantagstillstånd får enbart ändras genom beslut på två på varandra följande års- eller medlemsmöten med minst 1 års mellanrum, om besluten tas med minst 75% majoritet.

Med undantagstillstånd menas att, partiets grundare, Rick Falkvinge (och endast Rick Falkvinge):

- när som helst kan anta en ny stadga för partiet,

- ensam fattar alla beslut i partiet.

Rick Falkvinge, kan när som helst utlysa undantagstillstånd för partiet.

Endast Rick Falkvinge kan utlysa undantagstillstånd.

OBS! igen, detta är ett förslag som behöver förbättras, men jag hoppas att grundpoängen går att förstå!

EDIT: min förhoppning är också att det göra att styrelsen vågar lägga över mer ansvar på medlemmarna och prova nya kreativa lösningar. På det här sättet kan Rick (eller kärnan i partiet) alltid säga stop om det blir helt fel.

(#2) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #176396
Standard RE: Vattentätt kuppskydd - 2009-10-27, 02:32

Jag tycker du ska lägga till nått om att viss procent av vårt totala antal medlemmar måste bocka i att de deltagar på mötet, annars ogillas mötet och skjuts upp. Det skulle ge partiet en anledning att göra mer reklam för mötet och de beslut som tas på mötet får en större förankring i partiet.

Möjligt att det inte passar på den här motionen..

(#3) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #176400
Standard RE: Vattentätt kuppskydd - 2009-10-27, 03:12

Citat:
Apis (2009-Oct-26)Bakgrund

I PP kan det tex innebära att 100 personer från en fientligt inställd grupp människor (tex antipiratbyrån) blir medlemmar i smyg och infiltrerar organisationen. På nästa årsmöte dyker allihopa upp. Eftersom de plötsligt är i majoritet kan de snabbt och lätt utse sina utvalda kandidater till styrelsen och ändrar stadgan så all makt finns hos dem.

Nej, den möjligheten finns inte idag eftersom vår stadga inte tillåter att en majoritet av styrelsen byts ut på ett och samma årsmöte. Det kvittar hur många personer man samlar ihop, partiet kan med dagens stadga ändå inte kuppas igenom på ett årsmöte.

Så även om tanken bakom motionen må vara god så är den faktiskt helt överflödig då den försöker lösa ett problem som inte finns.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
  (#4) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #176463
Standard RE: Vattentätt kuppskydd - 2009-10-27, 13:21

Jag skulle vilja tipsa om organisationsutvecklingsgruppen som just nu jobbar med att förändra stadgarna. Diskutera med dessa personer och kom fram till en gemensam ny stadga. Att förändra den nuvarande dåliga stadgan i enskilda motioner tror jag är en dålig idé, för organisationen.

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

(#5) Gammal
Apis Inte uppkopplad

Länk: #176465
Standard RE: Vattentätt kuppskydd - 2009-10-27, 13:39

Citat:
agnesson (2009-Oct-27)Jag skulle vilja tipsa om organisationsutvecklingsgruppen som just nu jobbar med att förändra stadgarna. Diskutera med dessa personer och kom fram till en gemensam ny stadga. Att förändra den nuvarande dåliga stadgan i enskilda motioner tror jag är en dålig idé, för organisationen.
Det har du nog helt rätt i.

(#6) Gammal
Apis Inte uppkopplad

Länk: #176467
Standard RE: Vattentätt kuppskydd - 2009-10-27, 14:00

Citat:
Mab (2009-Oct-27)
Citat:
Apis (2009-Oct-26)BakgrundI PP kan det tex innebära att 100 personer från en fientligt inställd grupp människor (tex antipiratbyrån) blir medlemmar i smyg och infiltrerar organisationen. På nästa årsmöte dyker allihopa upp. Eftersom de plötsligt är i majoritet kan de snabbt och lätt utse sina utvalda kandidater till styrelsen och ändrar stadgan så all makt finns hos dem.
Nej, den möjligheten finns inte idag eftersom vår stadga inte tillåter att en majoritet av styrelsen byts ut på ett och samma årsmöte. Det kvittar hur många personer man samlar ihop, partiet kan med dagens stadga ändå inte kuppas igenom på ett årsmöte.

Så även om tanken bakom motionen må vara god så är den faktiskt helt överflödig då den försöker lösa ett problem som inte finns.
Mja, § 13 STYRELSEN, som jag antar att du tänker på kan ju också ändras på årsmötet. Problemet är att stadgarna är, umm, dåliga, så det skulle kännas bra med både bälte och hängslen tills läget har stabiliserats något. Och vad säger stadgan om att lägga till en paragraf likt den jag förslagit? det är ju en uppenbar risk om det går att lägga till bitar enkelt.

(#7) Gammal
Alexander Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #181599
Standard RE: Vattentätt kuppskydd - 2009-11-19, 13:40

en lite mindre dramatisk lösning som är lite mindre dikatorisk är väl att årsmötet måste ha en viss mängd deltagare för att bli giltigt, exempelvis varje motionsomröstning måste ha minst 3-500 giltiga röster för att anses giltig, annars måste denna tas om.

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Motion 08: Kuppskydd och utökad styrelse Rick Falkvinge Motioner 52 2009-03-05 10:49