Piratpartiets mötesplattform

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008
Standard RE: Motion mot individuell diskriminering - 2010-01-20, 02:10

Jag följde rådet som jag fått på andra ställen och gjorde ett yrkande att redigera stadgarna istället för att bara ta ställning, så beslutet finns kvar i ett styrande dokument om det går igenom.

(#2) Gammal
arkhanari Inte uppkopplad

arkhanaris avatar

Reg.datum: Feb 2010

Länk: #193865
Standard RE: Motion mot individuell diskriminering - 2010-02-15, 13:32

Personligen så stöder jag denna motion då jag anser att kvotering inte har plats någonstans i samhället. Samtidigt vill jag vara försiktig eftersom jag inte har så stor koll på vad som är politiskt smart utåt sett. Det lämnar jag till dem i partiet som har bra koll på pr och liknande. Men, personligen så tycker jag att det vore bra att inte använda kvotering _inom_ Piratpartiet. Däremot skall vi inte driva politik om att kvotering skall upphöra i samhället i stort - det hör inte till vårt uppdrag.

(#3) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #193912
Standard RE: Motion mot individuell diskriminering - 2010-02-15, 18:10

Citat:
arkhanari (2010-Feb-15)Personligen så stöder jag denna motion då jag anser att kvotering inte har plats någonstans i samhället. Samtidigt vill jag vara försiktig eftersom jag inte har så stor koll på vad som är politiskt smart utåt sett. Det lämnar jag till dem i partiet som har bra koll på pr och liknande. Men, personligen så tycker jag att det vore bra att inte använda kvotering _inom_ Piratpartiet. Däremot skall vi inte driva politik om att kvotering skall upphöra i samhället i stort - det hör inte till vårt uppdrag.
Jag håller med dig och motionen tar bara ställning inom partiet som den ser ut nu.

(#4) Gammal
JorgenL Inte uppkopplad

JorgenLs avatar

Reg.datum: Aug 2006

Länk: #197414
Standard RE: Motion mot individuell diskriminering - 2010-03-07, 23:25

Jag tycker motionen bygger på en felsyn.

Felsynen är att partiet utser folk till olika saker för DERAS skull, att uppdraget är en slags förmån eller belöning. En vinst man kan vinna.

Om det var så så kan jag hålla med om att det vore "orättvist" att ta hänsyn till tex kön.

Med som sagt, det är en grundläggande felsyn. I partiet utser vi folk till olika uppdrag för att det ska gynna partiet, inte de som utses.

Om det då i något sammanhang, tex för att det ger politiska nackdelar att ha en väldigt könsobalanserad valsedel, eller om det är ett faktum att en könsblandad grupp i vissa sammanhang ger bättre resultat än en enkönad, skulle visa sig vara önskvärt att medvetet göra ett sånt övervägande, så skulle den här motionen förhindra att detta görs.

Om denna motion går igenom så kan det alltså i vissa situationer hindra partiet att göra det som är bäst för partiet.

Jag tycker det är dumt ifall vi bakbinder oss på det viset.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till JorgenL  
  (#5) Gammal
Jocce Hedberg Inte uppkopplad

Jocce Hedbergs avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #197466
Standard RE: Motion mot individuell diskriminering - 2010-03-08, 10:52

Citat:
JorgenL (2010-Mar-07)Jag tycker motionen bygger på en felsyn.
Felsynen är att partiet utser folk till olika saker för DERAS skull, att uppdraget är en slags förmån eller belöning. En vinst man kan vinna.
Om det var så så kan jag hålla med om att det vore "orättvist" att ta hänsyn till tex kön.
Med som sagt, det är en grundläggande felsyn. I partiet utser vi folk till olika uppdrag för att det ska gynna partiet, inte de som utses.
Om det då i något sammanhang, tex för att det ger politiska nackdelar att ha en väldigt könsobalanserad valsedel, eller om det är ett faktum att en könsblandad grupp i vissa sammanhang ger bättre resultat än en enkönad, skulle visa sig vara önskvärt att medvetet göra ett sånt övervägande, så skulle den här motionen förhindra att detta görs.
Om denna motion går igenom så kan det alltså i vissa situationer hindra partiet att göra det som är bäst för partiet.

Om det scenario du målar upp uppträder så är det ju per definition inte diskriminering att välja in en könsbalanserad grupp; det blir meriterande och således "behöver" inte de diskriminerande åtgärderna sättas i bruk.
Men att i förhand justera ett valresultat (som motionen i min mening i mångt och mycket handlar om) är inte att ta hänsyn till partiets bästa eftersom man inte vet alternativen som kommer fram; dessutom uppfattas det av en ganska stor andel av väljarna som antidemokratiskt vilket jag antar de flesta i partiet anser vara förkastligt.
Att inte ta hänsyn till röstningen är precis samma sak som att vi t.ex. skulle kvotera in kristdemokrater eller sverigedemokrater i riksdagen för att de gör ett dåligt val (för att folket väljer "fel"). Nej, skona oss kvotering, tack.

"When I am sick, I stop being sick and be awesome instead, true story!"

The one and only Barney

(#6) Gammal
Macco Inte uppkopplad

Maccos avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #197545
Standard RE: Motion mot individuell diskriminering - 2010-03-09, 20:15

tilläggsyrkande:

Medlemsmötet tillser att styrelsen arbetar fram de handlingsplaner som de har skydlighet till att upprätta enligt lag. Dessa kan vara likabehandlingsplaner, jämställdhetsplaner, handlingsplan mot diskriminering.

Fd. PiratPartist
Avgång: Jag kan inte stödja ett parti som inte är för skyddad integritet genom sekretess. Stöder man inte grova brottslingar som sprider sekretessmaterial så skall man inte rösta på dem.
"Life is eternal for you, When you pass the gate of Hel, come to the end of the row, The Beast and the God conjoined"

(#7) Gammal
of_darkness Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #197588
Standard RE: Motion mot individuell diskriminering - 2010-03-10, 04:28

Citat:
JorgenL (2010-Mar-07)Jag tycker motionen bygger på en felsyn.
Kan man utifrån psykologiska eller biologiska mekanismer peka på nödgan av att ta hänsyn av en annars irrelevant faktor så är det acceptabelt i min mening.

Men att ta hänsyn till, kön,ålder,läggning etc för att man har nån uppfattning om att tex stärka kvinnors rätt, eller att det skapar jämställdhet etc är inte giltiga skäl.

Så att visa på objektiva bevis på att det har betydelse är det helt okej men då ska det finnas en källhänvisning och en förklaring på hur källhänvisningen gör sig påtaglig och nödgad.

grunden ska vara att vi i normalfallet inte ser på personer som kvinna,man,20åring,30åring,homosexuell,funktionshindrad etc utan ser dem som deltagare och enskilda personer.

För i normalfallet har de faktorerna ingen bäring på sakens natur.
Däremot kan man behöva ta extra hänsyn till någon pga av tex funktionsnedsättning för att den ska uppnå den jämlikhet som uppstår när vi kan arbeta på lika premisser.

Det är frågan om en grundläggande ideologisk ståndpunkt som styr verksamheten.
Dock så måste den formuleras så att nödgad hänsyn går att ta där det är nödvändigt och befogat utifrån ovanstående resonemang.

Kontakt (e-post föredras):robert.nyberg@piratpartiet.se
Tel och sms:0763082850

(#8) Gammal
agnesson Inte uppkopplad
Ansvarig forumgruppen

agnessons avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #197670
Standard RE: Motion mot individuell diskriminering - 2010-03-10, 19:22

En liknande motion har skickats till Ung Pirats förbundskongress. Förbundsstyrelsens svar lyder på den motionen enligt följande:

Citat:
Kvotering är en radikal form av särbehandling där man t.ex reserverar platser för personer utifrån t.ex etnicitet och kön. Det finns flera exempel på kvoteringsfall som har prövats i domstol där de har ansetts olagliga. Ung Pirat har inga planer att på ett otillbörligt sätt ägna sig åt kvotering på detta viset. Positiv särbehandling däremot är en mildare form av kvotering där man t.ex ger en tjänst till underrepresenterat kön vid två likvärdiga ansökningar. Denna formen är i vissa fall helt okej att använda sig av, men är också en gråzon.

FS konstaterar att jämlikhetsarbetet är viktigt för oss, och att förbundet bör fortsätta jobba för att hålla en god balans av t.e.x kvinnor och män i våra styrelser och liknande. Detta igenom att i första hand ge tydliga riktlinjer åt valberedningar och liknande att i sitt arbete hålla ett extra öga uppe för att lyfta fram kandidater med egenskaper som stärker förbundet, t.ex då av underrepresenterat kön. Vi anser det positivt för vårt arbete att ha grupper av människor med olika kön och bakgrund.

Det är ett problem att vi i alltför hög utsträckning fortfarande anses vara ett förbund för män med teknisk bakgrund. Vi tror att det behövs ett aktivt arbete för att bemöta denna likriktning, vilket också hittills har gett goda resultat. Detta arbete är något som måste fortgå. Vi anser att denna motion inte möter det sätt vi helst av allt vill arbeta där vissa former av positiv särbehandling kan vara av godo.

Därför yrkar vi avslag på motionen.

Sitter i partiledningen med ansvar för lokala föreningar

Arbetar som lokal assistent åt Amelia Andersdotter i Sverige

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
A10. Motion mot individuell diskriminering Tommten Motioner rörande partiets stadgar 17 2010-04-06 17:15
Diskriminering? Peter_W Övrig diskussion 1 2009-09-02 19:06
Sluta med (köns)diskriminering - (ang Piratkvinnor, bla) Khenke Övrig piratpolitik 25 2009-08-20 11:44
Vem har skarpast argument emot integritetskränkning/diskriminering? radiolyssnare Integritet och privatliv 3 2009-05-17 13:04
Punkt 19 - Motion: Motion om stadgeändring rörande införandet av en värdegrund Stefan Flod Ung Pirats förbundskongress 2007 4 2007-06-15 22:13