Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009
Standard RE: Val av ny valkretsledare - 2009-12-17, 21:25

Jag anser att det vore olyckligt om ni drog ut mer på processen. Nedan ser ni två uppgifter som vi redan har i planeringen för januari och fler kommer säkert. Nog vore det skönt att börja året med en installerad VL.

Citat:
  • DL-valen
    Rick: DL-val ska hållas i samtliga distrikt i början av 2010. Processen påbörjas tidigt i januari för övrigt inget nytt.

• Kommunal- och landstingsval
    Rick meddelade att styrelsen har beslutat om justeringar i processen för lokalvalen.
    Ny deadline den 24 januari men nytt är även att de lokala medlemmarna ska godkänna plattformen innan den går vidare till styrelsen för godkännande. Lokala voteringar ska ske mellan 24 och 31 januari.
    Innan omröstningen måste alltså den lokala politiken vara 1) framtagen, 2) förklarad hur man får genomslag, 3) förklarad för medlemmarna om de ska rösta ja.
  •    
    Svara med citat
      (#2) Gammal
    Tsim Inte uppkopplad

Tsims avatar

Reg.datum: Nov 2009

Länk: #187401
    Standard RE: Val av ny valkretsledare - 2009-12-18, 00:41

Jag håller med både bitrot och Daniel Svensson. Det kommer inte bli någon större skillnad på människor som kommer eller engagerar sig om vi väntar till januari, vi har redan dratt på detta för mycket. Enda anledningen att det är uppe för diskussion är för att Kalle Vedin slutligen bestämde sig för att avgå, detta hade kunnat göras för evigheter sedan, och nu tog jag tag i det, och jag var en av de få som gjorde det, och har försökt förankra saker så mycket jag bara kan bland Göteborgs aktivister. Jag försöker organisera det så att saker och ting ska bli så demokratiskt som möjligt, trots den relativt korta tidsfristen, på ett ämne som varit på tal i månader. Läs gärna mer här: http://gbg.piratpartiet.se/wiki/Nya_...rsomr.C3.A5den Jag har nu uppdaterat dagordningen efter plädens förslag.

Tess "Tsim" Lindholm
    Press & Medieansvarig Ung Pirat

tess.lindholm@piratpartiet.se
    http://blogg.tsim.se/
      Skicka ett meddelande via Skype™ till Tsim  
    Svara med citat
      (#3) Gammal
    Pladen Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #187469
    Standard RE: Val av ny valkretsledare - 2009-12-18, 13:06

Ok, jag tycker som sagt att detta är olyckligt, men det har antagligen framgått tydligt.

För att göra det bästa av situationen, tycker jag att vi bör informera tydligt om detta. På vår hemsida osv. Den som vill kan kopiera mitt blogginlägg. Eventuellt kanske skicka ut ett till ebrev...

---------------------------------

This blog kills fascists

Svara med citat
      (#4) Gammal
    Tsim Inte uppkopplad

Tsims avatar

Reg.datum: Nov 2009

Länk: #187818
    Standard RE: Val av ny valkretsledare - 2009-12-20, 23:48

Nu mera är Jacob Hallén valkretsledare för Göteborg. Grattis Jacob! Ska bli intressant och se hur organisationen utvecklas.

Tess "Tsim" Lindholm
    Press & Medieansvarig Ung Pirat

tess.lindholm@piratpartiet.se
    http://blogg.tsim.se/
      Skicka ett meddelande via Skype™ till Tsim  
    Svara med citat
      (#5) Gammal
    dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #187822
    Standard RE: Val av ny valkretsledare - 2009-12-20, 23:52

Grattis Jacob!

Edit: Har nu sett att pipe blev vice. Grattis till dig oxå.

Jag ser fram emot att arbeta med dig er båda.

Svara med citat
      (#6) Gammal
    Jacob Hallén Inte uppkopplad

Länk: #187833
    Standard RE: Val av ny valkretsledare - 2009-12-21, 01:04

Jag ber att få tacka för förtroendet. Jag hoppas att vi ska ha roligt tillsammans och att det ska bli en utvecklande tid både för mig och alla andra aktiva.

Jag håller på att sätta ihop en ledningsgrupp med ett antal förtroendeposter. Gruppen kommer att växa efter hand, men idag finns följande tillsatta och utlysta poster

Valkretsledare - Jacob Hallén
    Ledre och samordnar valkretsens arbete, sköter kontakt mot distrikt och partiledning

Vice valkretsledare - Anders Andersson (pipe)
    Bistår och ersätter vid behov valkretsledaren

Informationsansvarig - Jimmy Callin
    Sköter informationen inåt mot valkretsens medlemmar, är redaktör för nyhetsbrevet

Media-ansvarig - Tess Lindholm
    Planerar och genomför mediekontakter

Webbansvarig - Ej tillsatt
    Sköter vår lokala webbsida

Kampanjledare - Ej tillsatt
    Leder och planerar kampanjarbetet, fraförallt när det gäller flygbladsutdelning, torgmöten och demonstrationer

Folkbildningsledare - Ej tillsatt
    Vi har genomfört ett antal seminarier och workshops i Göteborg, och de utgör en jättebra start för en verksamhet som inriktar sig på att utbilda medborgarna i viktiga IT-frågor och som också ska kunna leverera stöd och hjälp till icke IT-bevandrade partimedlemmar.

Aktiveringsansvarig - Ej tillsatt
    En post som jag inte har hittat ett riktigt beskrivande namn till. Posten går ut på att kontakta nya medlemmar, välkomna dem till partiet och ta reda på om de vill vara aktiva. För dem som vill vara aktiva ska man sedan göra en intruduktion till lämplig områdesansvarig och säkerställa att den nye medlemmen känner sig rätt omhändertagen.

Om du känner för att ta ansvar för ett av de lediga områdena, ta kontakt med mig. Om du vill ta en aktiv roll inom något av ansvarsområdena, prata direkt med den som är ansvarig.

Det här är bara en början. Vi kommer att behöva fler ansvarsroller efter hand som vi närmar oss valet. Någon gång under våren måste vi få fram någon som vill ansvara för valsedelsdistributionen. Jag kan också tänka mig att ledningen för aktivistinsatser delas på fler personer. Organisationen är inte en tvångströja utan ett redskap för att vi ska få så mycket effekt som vi kan för vår arbetsinsats. Efterhand som vi kommer på bättre sätt att arbeta eller behöver en annan rollfördelning för att nya personer ska kunna komma in och arbeta effektivt så förändrar vi organisationen.

Svara med citat
      (#7) Gammal

Länk: #187835
    Standard RE: Val av ny valkretsledare - 2009-12-21, 01:27

Mitt mål

Jag har ett mål som jag hoppas alla i valkretsen vill dela med mig. När mandaten till riksdagen fördelas så finns det en 4-procentsspärr för röster i hela riket, och den känner nästan alla människor till. Vad få peroner vet är att om man inte når upp till den spärren, men har minst 12% av rösterna i en valkrets så får man vara med och dela på de fasta mandaten i den valkretsen. Vi göteborgare är vana att kunna stå på egna ben, så därför är det min målsättning:

Vi ska ha minst 12% av samtliga röster i Göteborgs valkrets i valet 2010.

Jag är medveten om att det är ett våldsamt högt mål, speciellt med tanke på att vi har under 2% i opinionsundersökningarna idag. Däremot så är det inte så fantastiskt högt med tanke på att vi fick 8,1 % i Göteborg i EU-valet. Vi är mer erfarna och har fler aktiva idag än vad vi hade då.

Svara med citat
      (#8) Gammal

Länk: #187836
    Standard RE: Val av ny valkretsledare - 2009-12-21, 01:38

Kommunikationspolicy

Jag har skrivit ett utkast till kommunikationspolicy som finns här.

Synpunkter och frågor kan lämnas i den här tråden eller direkt till mig.

Syftet med policyn är att det inte ska råda någon oklarhet om hur man får tag på olika typer av information. Jag vill också eliminera problemet med att somliga inte får sin epost och därmed inte anser sig kallade till möten. I Göteborgs valkrets gäller utlysningar i detta forum som kallelse. Om man får informationen i ett email också, så är det att betrakta som en extra service.

Svara med citat
      (#9) Gammal
    pipe Inte uppkopplad

pipes avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #187839
    Standard RE: Val av ny valkretsledare - 2009-12-21, 03:03

Det såg jättebra ut, men skall man in och pilla med detaljer så tycker jag inte att man skall kräva att personer i #gothenburg skall vara medlemmar i partiet. Vi har inte haft några problem med troll och liknande innan, och jag tycker det är väldigt skönt att ha en helt öppen och välkomnande organisation där man kan gå in och "umgås" utan att faktiskt vara medlem. Man kanske funderar på medlemsskap, eller så blir man inspirerad efter att ha varit där ett tag. Skulle vilja se det lite som ett 24/7 piratfika.

---

Svara med citat
      (#10) Gammal
    Björn Felten Inte uppkopplad

Björn Feltens avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #187855
    Standard RE: Val av ny valkretsledare - 2009-12-21, 13:28

Citat:
    Daniel Svensson (2009-Dec-20)Edit: Har nu sett att pipe blev vice. Grattis till dig oxå.
    Jag ser fram emot att arbeta med dig er båda.
    Jag kom bara att tänka på en sak (och nu duckar jag direkt för all pajkastning vilken som vanligt följer när man ställer föreningsrelaterade frågor i den här organisationen).

Hur gick det egentligen till när du blev vald till DL2? Hur många röster fick du, och hur många alternativ fanns det att rösta på? Var finns protokollet från omröstningen?

--
    Bad officials are elected by good citizens who do not vote.
    -- George Jean Nathan (1882-1958)

Min gamla PP-blogg
    Min nya blogg

Svara med citat
    Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
    Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
    Visningsalternativ

Regler för att posta
    Du får inte posta nya ämnen
    Du får inte posta svar
    Du får inte posta bifogade filer
    Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
    Smilies är
    [IMG]-kod är
    HTML-kod är av

Liknande ämnen
    Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
    Val till valkretsledare Zillen VL-val Värmland 2010 39 2010-01-27 08:40
    Ny valkretsledare Andreas Svensson 20. Skaraborgs valkrets (Västra Götaland östra) 2 2009-05-21 13:14
    Ny Valkretsledare Andreas Rönnqvist 25. Gävleborgs län 1 2009-02-22 11:29
    Lägsta ålder för valkretsledare, vice valkretsledare, kommunledare och vice kommunledare Urban Sundström Meta-diskussioner för valkretsar (STÄNGD) 13 2006-09-16 00:17
    Guide för nya valkretsledare Rick Falkvinge Valkretsledare 0 2006-03-25 11:04