Piratpartiets mötesplattform

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Winston Smith Inte uppkopplad

Winston Smiths avatar

Reg.datum: Jun 2006
Standard Motion om demokratiskt statsskick - 2010-01-06, 20:23

Motion om införande av demokratiskt statsskick

Att välja statschef baserat på blodsband utan att folket någonsin får säga sitt är odemokratiskt. Piratpartiet står för demokrati.

Jag yrkar att följande avsnitt i principprogrammet:

Citat:
Piratpartiet tar inte ställning till det faktum att Sverige är medlem i EU, men när vi nu är det har vi rätt att kräva att det ska vara demokratiskt. Det demokratiska underskottet inom EU måste på sikt åtgärdas, och första steget är att förhindra det från att permanentas genom en illa genomtänkt konstitution. Det förslag till EU-konstitution som Nederländerna och Frankrike röstade nej till ska inte antas, vare sig i sin ursprungliga form eller med kosmetiska ändringar exempelvis genom Lissabonfördraget som Irland röstade nej till.

Beslutsfattandet och förvaltningen i både Sverige och EU ska präglas av transparens och öppenhet. Svenska representanter i EU ska på alla sätt verka för att EU närmar sig den svenska offentlighetsprincipen.

Demokratins grundvalar ska värnas, både i Sverige och inom EU.
ersätts med:

Citat:
Piratpartiet tar inte ställning till det faktum att Sverige är medlem i EU, men när vi nu är det har vi rätt att kräva att det ska vara demokratiskt. Det demokratiska underskottet inom EU måste på sikt åtgärdas, och första steget är att förhindra det från att permanentas genom en illa genomtänkt konstitution. Det förslag till EU-konstitution som Nederländerna och Frankrike röstade nej till ska inte antas, vare sig i sin ursprungliga form eller med kosmetiska ändringar exempelvis genom Lissabonfördraget som Irland röstade nej till.

Sverige ska ha ett demokratiskt statsskick. Statschefen har ett stort inflytande. I svensk inrikespolitik handlar det främst om ett informellt inflytande, genom att kungen t.ex. uttalar sig positivt om vargjakt. I utrikespolitiken är inflytandet desto större, då det handlar om vilka signaler Sverige skickar till andra länder. Med nuvarande ordning signalerar Sverige att det är acceptabelt att ha en icke demokratiskt vald statschef, i vårt fall en kung som reser runt i världen och bl.a. frotterat sig med och uttalat sig positivt om den diktatoriske sultanen av Brunei. Detta är oacceptabelt och knappast i Torekovskompromissens anda. Statschefen ska därför istället vara demokratiskt vald.

Beslutsfattandet och förvaltningen i både Sverige och EU ska präglas av transparens och öppenhet. Svenska representanter i EU ska på alla sätt verka för att EU närmar sig den svenska offentlighetsprincipen.

Demokratins grundvalar ska värnas, både i Sverige och inom EU.

(#2) Gammal
Mikael Holm Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #189525
Standard RE: Motion om demokratiskt statsskick - 2010-01-06, 22:06

Jag tycker att monarkins vara eller inte vara är något vi inte borde ta ställning till, vågmästarställningen blir ytterligare ett steg längre bort om vi ska ta ställning i monarki frågan med.

Mikael Holm
--

(#3) Gammal

Winston Smiths avatar

Länk: #189529
Standard RE: Motion om demokratiskt statsskick - 2010-01-06, 22:23

Citat:
acwder (2010-Jan-06)om vi ska ta ställning i monarki frågan
Demokrati-frågan menar du?

(#4) Gammal

Länk: #189535
Standard RE: Motion om demokratiskt statsskick - 2010-01-06, 23:50

Citat:
Winston Smith (2010-Jan-06)
Citat:
acwder (2010-Jan-06)om vi ska ta ställning i monarki frågan
Demokrati-frågan menar du?
Frågan menar du? Om du nu vill generalisera så mycket kan du lika gärna kalla det en fråga.

Det gäller Monarki helt enkelt, och din motion går ut på att PP ska ta avstånd från den konstitutionella monarki vi idag har, personligen kan jag tycka att kungafamiljen fungerar som bra ambassadörer även då de begår misstag då och då (som alla vi andra människor här i världen), visst kostar det lite pengar men samtidigt ger det en form av good will.

Så återigen, jag tycker inte att pp borde ta ställning i den här frågan.

Mikael Holm
--

(#5) Gammal

Winston Smiths avatar

Länk: #189538
Standard RE: Motion om demokratiskt statsskick - 2010-01-07, 00:20

Citat:
acwder (2010-Jan-06)Det gäller Monarki helt enkelt, och din motion går upp på att PP ska ta avstånd från den konstitutionella monarki vi idag har
Vi kan återgå till valkungadöme. Det spelar ingen roll om statschefen kallas president, talman eller kung, så länge som den är folkvald.

(#6) Gammal

Länk: #189542
Standard RE: Motion om demokratiskt statsskick - 2010-01-07, 01:45

Vår nuvarande monarki har ett starkt stöd hos folket, om din vilja är att PP ska lyckas med sin vågmästarställning så har jag svårt att se varför du skulle vilja se PP ta avstånd från det när det inte direkt ingår i PPs ideologi

Mikael Holm
--

(#7) Gammal

Winston Smiths avatar

Länk: #189545
Standard RE: Motion om demokratiskt statsskick - 2010-01-07, 03:16

Citat:
acwder (2010-Jan-07)Vår nuvarande monarki har ett starkt stöd hos folket, om din vilja är att PP ska lyckas med sin vågmästarställning så har jag svårt att se varför du skulle vilja se PP ta avstånd från det när det inte direkt ingår i PPs ideologi
Visst ingår det i vår ideologi, se principprogrammet: "Demokratins grundvalar ska värnas, både i Sverige och inom EU."

(#8) Gammal

Länk: #189549
Standard RE: Motion om demokratiskt statsskick - 2010-01-07, 03:55

Citat:
Winston Smith (2010-Jan-07)
Citat:
acwder (2010-Jan-07)Vår nuvarande monarki har ett starkt stöd hos folket, om din vilja är att PP ska lyckas med sin vågmästarställning så har jag svårt att se varför du skulle vilja se PP ta avstånd från det när det inte direkt ingår i PPs ideologi
Visst ingår det i vår ideologi, se principprogrammet: "Demokratins grundvalar ska värnas, både i Sverige och inom EU."
Menar du att vi inte har demokrati i Sverige gällande styrning av både inrikes- samt utrikespolitik?

Sverige har de senaste åren rankats högst i världen när det gäller demokrati.

Vilka befogenheter som Kungen just nu har är det som du vill ska överföras på någon valbar? Titlen Statschef? Så du vill avveckla monarkin för det är "orättvist" att någon kan få födas med en titel? En monarki som stöds av någonstans mellan 60-80% av den Svenska befolkningen.

Som ett rent tankeexperiment skulle du ha lust och göra två listor i ditt nästa svar, alla fördelar du ser med monarkin och alla nackdelar, snälla?

Mikael Holm
--

(#9) Gammal

Winston Smiths avatar

Länk: #189552
Standard RE: Motion om demokratiskt statsskick - 2010-01-07, 04:18

Citat:
acwder (2010-Jan-07)Menar du att vi inte har demokrati i Sverige gällande styrning av både inrikes- samt utrikespolitik?
Nej, det menar jag inte, eftersom kungen inte styr inrikes- eller utrikespolitiken. Däremot så har han som statschef ett inte obetydligt inflytande som han utnyttjar trots att han inte får göra det enligt Torekovskompromissen.

Kungafamiljen har konservativa värderingar och det märks i deras uttalanden. Vidare är kungen per definition protestant vilket är ett brott mot religionsfriheten, dels genom att kungen själv inte har religionsfrihet och dels genom att en ickeprotestant aldrig kan bli statschef.

Kungen försöker styra politiken för att gagna sina egna intressen, t.ex. genom att förespråka vargjakt för att han tror att det ska ge honom bättre jaktlycka, förmodar jag. Brott mot Torekovskompromissen!

Men det stora problemet är förstås symboliken i att vi har en kung. Det sänker vår trovärdighet varje gång vi försöker undervisa resten av världen om demokratins förträfflighet (eller åtminstone överlägsenhet över diktatur). Kungen är förstås själv väl medveten (såvida han inte är efterbliven på något sätt) om att han inte får åka till diktaturer och berömma diktatorns handlag med befolkningen. Ändå gör han det. Solklart brott mot Torekovskompromissen!

Citat:
Sverige har de senaste åren rankats högst i världen när det gäller demokrati.
Ja, enligt Torekovskompromissen har kungen ingen makt och tror man på att Torekovskompromissen följs så är läget ganska bra i Sverige.

Citat:
Vilka befogenheter som Kungen just nu har är det som du vill ska överföras på någon valbar? Titlen Statschef? Så du vill avveckla monarkin för det är "orättvist" att någon kan få födas med en titel?
Kungen har diverse rättigheter och skyldigheter som jag inte vill ska överföras utan bara upphöra. Titeln statschef tillfaller den demokratiskt valde statschefen. Huruvida statschefen ska direktväljas eller utses av riksdagen är mindre viktigt.

Citat:
En monarki som stöds av någonstans mellan 60-80% av den Svenska befolkningen.
Vi har ingen aning om vilket stöd kungen har eftersom folket aldrig har fått rösta om honom.

Citat:
Som ett rent tankeexperiment skulle du ha lust och göra två listor i ditt nästa svar, alla fördelar du ser med monarkin och alla nackdelar, snälla?
Nackdelarna framgår väl någorlunda av mina tidigare inlägg i den här tråden. Eventuella fördelar får väl förespråkarna lista.

(#10) Gammal

Länk: #189572
Standard RE: Motion om demokratiskt statsskick - 2010-01-07, 13:43

Citat:
Winston Smith (2010-Jan-07)
Nej, det menar jag inte, eftersom kungen inte styr inrikes- eller utrikespolitiken. Däremot så har han som statschef ett inte obetydligt inflytande som han utnyttjar trots att han inte får göra det enligt Torekovskompromissen.
När menar du att han utnyttjat sitt inflytande?

Citat:
Kungafamiljen har konservativa värderingar och det märks i deras uttalanden. Vidare är kungen per definition protestant vilket är ett brott mot religionsfriheten, dels genom att kungen själv inte har religionsfrihet och dels genom att en ickeprotestant aldrig kan bli statschef.
Att ha konservativa värderingar behöver inte vara negativt, beror lite på i vilken mängd det är förstås, kungafamiljen representerar ju ett arv, ett kulturellt arv. Vidare så tycker jag också att det är synd att kungen inte har religionsfrihet, det är något alla människor ska ha men jag tycker inte att det är PP's uppgift att avskaffa Kungen som Statschef etc för valet 2010. Jag tycker att det vore att skjuta sig själv i foten.

Citat:
Kungen försöker styra politiken för att gagna sina egna intressen, t.ex. genom att förespråka vargjakt för att han tror att det ska ge honom bättre jaktlycka, förmodar jag. Brott mot Torekovskompromissen!
Förmodar du? Om vi håller oss till fakta istället tack, förtal kan du syssla med på andra ställen. Han sa till SVT att han tyckte att vargstammen skulle beskattas, det står inte varför han tycker det annat än att han tycker att den blivit så pass stor att det behövs.

Vargjakten är ett ytterligare exempel på en infekterad debatt.

Citat:
Men det stora problemet är förstås symboliken i att vi har en kung. Det sänker vår trovärdighet varje gång vi försöker undervisa resten av världen om demokratins förträfflighet (eller åtminstone överlägsenhet över diktatur).
Vilken symbolik då? Att vi har en väl fungerande demokrati med en monark som statschef som inte har någon egentlig makt utan föds till att vara en ambassadör för Sverige, jag kan inte se hur det sänker vår trovärdighet alls, visst kan vissa tycka att talmannen borde vara statschef men jag är fortfarande helt övertygad att kungafamiljen gör bra PR för Sverige och att monarkins vara eller inte vara är något PP inte borde ta ställning i.

Citat:
Kungen är förstås själv väl medveten (såvida han inte är efterbliven på något sätt) om att han inte får åka till diktaturer och berömma diktatorns handlag med befolkningen. Ändå gör han det. Solklart brott mot Torekovskompromissen!
Syftar du på besöket 2004 till Brunei där han av medierna blev citerad att han upplevde att sultanen hade en närhet till folket i och med att han åkte ut på motsvarande eriksgata till tydligen varje by och hälsade på alla människor.

Att uttala sig om personer han besökt borde väl inte falla som ett brott mot "Torekovskompromissen"?

Citat:
Ja, enligt Torekovskompromissen har kungen ingen makt och tror man på att Torekovskompromissen följs så är läget ganska bra i Sverige.
Och du menar alltså att den inte följs för att Kungen uttalat sig om sälar i Norge, vargjakt i Sverige, Tsunamin i Thailand och sultanen i Brunei? Detta under en tidsrymd på ungefär 21 år?

Citat:
Kungen har diverse rättigheter och skyldigheter som jag inte vill ska överföras utan bara upphöra. Titeln statschef tillfaller den demokratiskt valde statschefen. Huruvida statschefen ska direktväljas eller utses av riksdagen är mindre viktigt.
Diverse? Vilka vill du ska upphöra?

Citat:
Vi har ingen aning om vilket stöd kungen har eftersom folket aldrig har fått rösta om honom.
Nja flera undersökningar har det väl ändå varit även om det inte varit någon omröstning om Kungens vara eller inte vara.

Mikael Holm
--

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Demokratiskt underskott Björn Felten Utfrågning och diskussion 16 2010-04-16 18:57
B01. Motion om demokratiskt statsskick Winston Smith Motioner rörande principprogrammet och extern politik 28 2010-04-12 20:13
Välfärd demokratiskt? Calandrella Övrig piratpolitik 2 2009-02-11 20:33
Inte särskilt demokratiskt Christian Engström PP i media 0 2008-03-11 09:28
Margot Wallström ”Nytt EU-fördrag – för ett mer demokratiskt och effektivt Europa” TeirdeZ 13. Skåne läns södra valkrets 6 2008-02-08 08:21