Piratpartiets mötesplattform

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
fno Inte uppkopplad

fnos avatar

Reg.datum: Jun 2006
Standard RE: Motion om demokratiskt statsskick - 2010-02-24, 21:08

Citat:
Winston Smith (2010-Feb-24)Jag vet inte vad de borgerliga partierna har för ursäkt för att motsätta sig demokratiskt statsskick. Och jag vet inte vad socialdemokraterna har för ursäkt att inte göra slag i saken och införa demokratiskt statsskick. Men det är säkert inga särskilt tungt vägande skäl. De behöver en spark i baken.
Gå med i Republikanska föreningen och lobba därifrån? Det borde vara ett bättre verktyg där du har 100% medhåll i stället för att garanterat ordna grus i maskineriet för PP?

(#2) Gammal
Winston Smith Inte uppkopplad

Winston Smiths avatar

Länk: #195436
Standard RE: Motion om demokratiskt statsskick - 2010-02-26, 00:52

Citat:
fno (2010-Feb-24)Gå med i Republikanska föreningen och lobba därifrån? Det borde vara ett bättre verktyg där du har 100% medhåll i stället för att garanterat ordna grus i maskineriet för PP?
Din åsikt är noterad.

(#3) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #195452
Standard RE: Motion om demokratiskt statsskick - 2010-02-26, 10:42

Kan du inte göra den lite snällare?
Tex att det ska vara en folkomröstning om saken.

(#4) Gammal

Winston Smiths avatar

Länk: #195631
Standard RE: Motion om demokratiskt statsskick - 2010-02-28, 01:32

Citat:
Tommten (2010-Feb-26)Kan du inte göra den lite snällare?
Hm, det kanske vore en bra idé.

(#5) Gammal
Blod-Svente Inte uppkopplad

Länk: #196627
Standard RE: Motion om demokratiskt statsskick - 2010-03-04, 22:14

Du förvånar mej mer och mer, Winston. Menar du på allvar att du tror att PP med denna fråga i sitt program skulle vinna väljare? Eller menar du att frågan är viktigare än PPs övriga frågor så du är beredd att offra en eventuell riksdagsplats för att få med frågan?

(#6) Gammal

Winston Smiths avatar

Länk: #196631
Standard RE: Motion om demokratiskt statsskick - 2010-03-04, 22:26

Citat:
Blod-Svente (2010-Mar-04)Du förvånar mej mer och mer, Winston. Menar du på allvar att du tror att PP med denna fråga i sitt program skulle vinna väljare? Eller menar du att frågan är viktigare än PPs övriga frågor så du är beredd att offra en eventuell riksdagsplats för att få med frågan?
Jag lägger fram förslaget eftersom jag tycker att det är den enda rimliga hållningen från ett demokratiskt parti. Jag lägger alltså inte fram förslaget i första hand för att locka väljare till partiet utan för att bidra till införandet av ett demokratiskt statsskick. Sedan får vi se hur medlemmarna röstar om motionen. Jag kan tänka mig att stödet för monarkin är mindre bland yngre väljare, och unga väljare är ju en viktig målgrupp för Piratpartiet.

(#7) Gammal
Blod-Svente Inte uppkopplad

Länk: #196644
Standard RE: Motion om demokratiskt statsskick - 2010-03-04, 23:05

Citat:
Winston Smith (2010-Mar-04)
Citat:
Blod-Svente (2010-Mar-04)Du förvånar mej mer och mer, Winston. Menar du på allvar att du tror att PP med denna fråga i sitt program skulle vinna väljare? Eller menar du att frågan är viktigare än PPs övriga frågor så du är beredd att offra en eventuell riksdagsplats för att få med frågan?
Jag lägger fram förslaget eftersom jag tycker att det är den enda rimliga hållningen från ett demokratiskt parti.
Ok. Jag håller inte med.

Citat:
Jag lägger alltså inte fram förslaget i första hand för att locka väljare till partiet utan för att bidra till införandet av ett demokratiskt statsskick.
Om nu PP ska vidga sej från sina tre kärnfrågor (vilket jag starkt ifrågasätter), finns det då inte viktigare frågor att driva än kungahusets vara eller inte vara? Det tycker jag.

Citat:
Sedan får vi se hur medlemmarna röstar om motionen.
Låt oss hoppas på ett fett NEJ.

Citat:
Jag kan tänka mig att stödet för monarkin är mindre bland yngre väljare, och unga väljare är ju en viktig målgrupp för Piratpartiet.
Varför är det viktigare med unga väljare? Menar du att vi ska forma vår politik så att den drar till sej en ännu större övervikt av unga? Märklig inställning tycker jag.

(#8) Gammal
SimonRosenqvist Inte uppkopplad

SimonRosenqvists avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #196766
Standard RE: Motion om demokratiskt statsskick - 2010-03-05, 15:16

Varför inte avskaffa statschefen helt?

Med det sagt håller jag med om att det i nuläget inte känns som en fråga för partiet.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till SimonRosenqvist  
  (#9) Gammal

Winston Smiths avatar

Länk: #196951
Standard RE: Motion om demokratiskt statsskick - 2010-03-06, 08:50

Citat:
Blod-Svente (2010-Mar-04)Menar du att vi ska forma vår politik så att den drar till sej en ännu större övervikt av unga?
Nej, det menar jag inte. Jag menar att din farhåga att det ska skrämma bort väljare förmodligen är överdriven.

(#10) Gammal

Winston Smiths avatar

Länk: #197051
Standard RE: Motion om demokratiskt statsskick - 2010-03-06, 16:27

Citat:
Tommten (2010-Feb-26)Kan du inte göra den lite snällare?
Jag lade in en snällare version i ett motyrkande här.

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Demokratiskt underskott Björn Felten Utfrågning och diskussion 16 2010-04-16 18:57
B01. Motion om demokratiskt statsskick Winston Smith Motioner rörande principprogrammet och extern politik 28 2010-04-12 20:13
Välfärd demokratiskt? Calandrella Övrig piratpolitik 2 2009-02-11 20:33
Inte särskilt demokratiskt Christian Engström PP i media 0 2008-03-11 09:28
Margot Wallström ”Nytt EU-fördrag – för ett mer demokratiskt och effektivt Europa” TeirdeZ 13. Skåne läns södra valkrets 6 2008-02-08 08:21