Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Andreas Rönnqvist Inte uppkopplad

Andreas Rönnqvists avatar

Reg.datum: Jan 2006
Standard Sv: #12 Sänk skyddstiden (Kultur) - 2010-08-08, 09:54

Jag håller med om "Som ett första steg..." tanken men borde det inte stå något om att vi ska arbeta mot att sänka skyddstiden, där målet denna mandatperiod är "livstid" exempelvis.

---
Andreas Rönnqvist
  Skicka ett meddelande via ICQ till Andreas Rönnqvist Skicka ett meddelande via MSN till Andreas Rönnqvist  
  (#2) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #223678
Standard Sv: #12 Sänk skyddstiden (Kultur) - 2010-08-08, 14:32

Livslängden är inte livstid + 70 år för musik och fotografier - så nya förslaget innehåller tyvärr sakfel i texten. Det behöver nyanseras.

Som ett första steg ska skyddstiden sänkas till det lägsta som de internationella konventionerna tillåter, vilket är livstid plus 50 år.

Byts ut mot

I ett första steg ska skyddstiden sänkas till det lägsta som de internationella konventionerna tillåter. Upphovsrätten sänks då från att generellt vara livstid + 70 år till livstid + 50 år. För företag, musik och fotografier sätts skyddstiden till 50 år.

Det motsvarar då vad som gäller idag men med en sänkning från 70 till 50 år.

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

(#3) Gammal
willenfort Inte uppkopplad

willenforts avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #223816
Standard Sv: #12 Sänk skyddstiden (Kultur) - 2010-08-08, 21:34

Citat:
Ursprungligen postat av AndersLindbäck Visa inlägg
Livslängden är inte livstid + 70 år för musik och fotografier - så nya förslaget innehåller tyvärr sakfel i texten. Det behöver nyanseras.

Som ett första steg ska skyddstiden sänkas till det lägsta som de internationella konventionerna tillåter, vilket är livstid plus 50 år.

Byts ut mot

I ett första steg ska skyddstiden sänkas till det lägsta som de internationella konventionerna tillåter. Upphovsrätten sänks då från att generellt vara livstid + 70 år till livstid + 50 år. För företag, musik och fotografier sätts skyddstiden till 50 år.

Det motsvarar då vad som gäller idag men med en sänkning från 70 till 50 år.
bra rättning. +1

(#4) Gammal
PeWi Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #223966
Standard Sv: #12 Sänk skyddstiden (Kultur) - 2010-08-09, 09:45

Citat:
Ursprungligen postat av Andreas Rönnqvist Visa inlägg
Jag håller med om "Som ett första steg..." tanken men borde det inte stå något om att vi ska arbeta mot att sänka skyddstiden, där målet denna mandatperiod är "livstid" exempelvis.
Jag håller med Andreas, vi bör även skriva in ett mål om en mer realistiskt skyddstid där en första nivå under mandatperioden kan vara livstid.
Vilken asfaltliggare får kilometerpeng för de bilar som kör på vägen efter 50 år?

//Peter W

(filosofen på torpet)
För övrigt anser jag att Ask-molnet bör upplösas.
Pandoras Ask - Vem vet vilka galna idéer som dyker upp nästa gång?

(#5) Gammal
Mikael Nilsson Inte uppkopplad

Mikael Nilssons avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #224422
Standard Sv: #12 Sänk skyddstiden (Kultur) - 2010-08-09, 22:52

Citat:
Ursprungligen postat av AndersLindbäck Visa inlägg
För företag, musik och fotografier sätts skyddstiden till 50 år.
Nu blir jag osäker.... låtskrivare har väl livstid + 70 idag. Medan en inspelning bara skyddas i 50 år.

Företag är väl inte alls upphovsrättsskyddade för den delen....

Det här behöver mer input.

(#6) Gammal
Nicholas Miles Inte uppkopplad

Nicholas Miless avatar

Reg.datum: Jun 2008

Länk: #224434
Standard Sv: #12 Sänk skyddstiden (Kultur) - 2010-08-09, 23:02

Jag motsätter mig att skyddstider överhuvudtaget kopplas till livslängd. Så länge det står i de internationella konventionerna har jag förståelse för det, men när vi kommer in på scenariot där vi frångår dem (eller omarbetar dem) ser jag mycket hellre skyddstider fastställda i ett absolut antal år. Livstidsskyddstider skapar nämligen ett juridiskt incitament för att ta kål på upphovsmän (hey, folk har mördat för mindre), vilket jag finner en smula... problematiskt.

Chef för Ung Pirats Organisationsutvecklingsgrupp, Ledamot i Ung Pirats förbundsstyrelse

(#7) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #224436
Standard Sv: #12 Sänk skyddstiden (Kultur) - 2010-08-09, 23:06

Citat:
Ursprungligen postat av Mikael Nilsson Visa inlägg
Nu blir jag osäker.... låtskrivare har väl livstid + 70 idag. Medan en inspelning bara skyddas i 50 år.

Företag är väl inte alls upphovsrättsskyddade för den delen....

Det här behöver mer input.
Det jag skrivit är korrekt.

Idag har låttexten/noterna livstid + 70 dvs det generella fallet som gäller idag och musiken har 50 år.

Efter våra ändringar så får de livstid + 50 och 50 år.

Företag lever inte så de får inte livstidsbiten utan får då givet PPs ändring 50 års skyddstid för de verk där de har upphovsrätten.

PS Jag såg ingen anledning och rapa upp allting som hade livstid + 70 sedan tidigare utan tog bara med undantagen från det.

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

(#8) Gammal

Mikael Nilssons avatar

Länk: #224456
Standard Sv: #12 Sänk skyddstiden (Kultur) - 2010-08-09, 23:42

Ny text, lite förtydligad:
Citat:
Sänk skyddstiden

I ett första steg ska skyddstiden sänkas till det lägsta som de internationella konventionerna tillåter. Upphovsrätten sänks då från att generellt vara livstid plus 70 år till att vara livstid plus 50 år. För företag som rättighetsinnehavare, för inspelad musik och för fotografier sätts skyddstiden till 50 år.

(#9) Gammal
TTorre Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2007

Länk: #224772
Standard Sv: #12 Sänk skyddstiden (Kultur) - 2010-08-10, 10:55

För att göra så att andra meningen också omfattas av 'Som ett första steg' bör man då skriva (om jag fattat det hela rätt) ... blir då skyddstiden 50 år ...

I ett första steg ska skyddstiden sänkas till det lägsta som de internationella konventionerna tillåter. Upphovsrätten sänks då från att generellt vara livstid plus 70 år till att vara livstid plus 50 år. För företag som rättighetsinnehavare, för inspelad musik och för fotografier blir då skyddstiden 50 år.

(#10) Gammal

Mikael Nilssons avatar

Länk: #225156
Standard Sv: #12 Sänk skyddstiden (Kultur) - 2010-08-10, 17:49

Citat:
Ursprungligen postat av TTorre Visa inlägg
För att göra så att andra meningen också omfattas av 'Som ett första steg' bör man då skriva (om jag fattat det hela rätt) ... blir då skyddstiden 50 år ...

I ett första steg ska skyddstiden sänkas till det lägsta som de internationella konventionerna tillåter. Upphovsrätten sänks då från att generellt vara livstid plus 70 år till att vara livstid plus 50 år. För företag som rättighetsinnehavare, för inspelad musik och för fotografier blir då skyddstiden 50 år.
Ändrat

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är