Piratpartiets mötesplattform

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Fiery_spirited Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2009
Standard Sv: #14 Förbud mot DRM (Kultur) - 2010-08-07, 12:33

Funderar lite...står det någonstans om problemet med regionskodade dvd-skivor?

Vet inte om det exakt är kopplat mot just DRM, men det borde vara piratpolitik att göra så att dvd-spelare som säljs i Sverige ska vara kunna spela dvd-skivor från andra regioner. Dels är det ju en bra frihets sak och dels kan vi föra jätte skjyssta resonemang om att regionsindelningen enbart är till men för konsumenterna och leder till högre pris och sämre service.

De enda som kramar regionskodningen idagsläget är väl egentligen biografnäringen som vill ha ensamrätt till sinna visningsfönster av filmer. Fast att ta den diskussionen om att marknaden förstörs av antika regler om visningsfönster är väl bara positivt för PP.

(#2) Gammal
CTNT Inte uppkopplad

CTNTs avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #223088
Standard Sv: #14 Förbud mot DRM (Kultur) - 2010-08-07, 14:23

DRM är samlingsnamnet för påtvingat skydd som begränsar användning av en produkt och omfattar även regionskodning för DVDfilmer/spelare.

Citat:
Ursprungligen postat av Fiery_spirited Visa inlägg
...
De enda som kramar regionskodningen idagsläget är väl egentligen biografnäringen som vill ha ensamrätt till sinna visningsfönster av filmer.
Det är en sund diskussion om vilken monopolställning biografnäringen har över spridning av filmer och därmed begränsar utbudet av global kultur. Filmer som har premiär samtidigt globalt har inte samma behov av digital spridning och kopiering.

(#3) Gammal
Fiery_spirited Inte uppkopplad

Länk: #223502
Standard Sv: #14 Förbud mot DRM (Kultur) - 2010-08-08, 09:12

Kommer genomsnittslig läsare förstå att DRM syftar på regionskodade DVDs. Min gissning är nej. DRM uppfattar jag föresten främst handlar om en teknisk lösning när en central server authensierar användning av mediat. Typ som Microsofts Zune sattsning.

Själv är jag osäker dock om det ska in här under DRM, eller om det ska in under kulturspridning.

(#4) Gammal
Blod-Svente Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #223638
Standard Sv: #14 Förbud mot DRM (Kultur) - 2010-08-08, 13:12

Vad är detta? Varför har vi en formulering där vi kräver ett förbud mot DRM? På årsmötet 2010 beslutades med klar majoritet att förbudstexten i principprogrammet skulle tas bort. Men den finns kvar. Och inte bara det - nu finns förbudskravet även i valmanifestet. Varför? Om vi beslutar att ta bort något från vårt principprogram så betyder det att vi ej längre tar ställning för det vi tagit bort. Årsmötet har alltså beslutat att PP ej längre ska förespråka ett förbud av DRM. Då ska vi heller inte göra det. Sen kan individuella medlemmar ha kvar sina personliga åsikter att förbud är bra (lika väl som dom kan vara för eller emot höjda skatter), men partiet skall ej förespråka DRM-förbud.

Sen undrar jag varför det inte finns någon tråd för "Upphovsrättsmissbruk kriminaliseras". Hela avsnittet bör enligt min mening tas bort. Jag tycker att Johannes Forssberg på Expressen uttrycker det bra:
Citat:
Piratpartiet vill göra det lagligt att i "ickekommersiellt syfte" fildela upphovsrättsskyddat material, vilket i sig är ett intressant förslag. Men samtidigt vill man att det ska bli olagligt att stämma någon för detta icke-brottsliga brott. I stället för att ärendet avslås och dör ska de som försökt få sin sak prövad kunna dömas till två års fängelse för "försvårande av kulturspridning".
En sådan idé kan bara födas i en bunker, där man har dragit ner alla persienner och stängt varje ventil.

(#5) Gammal
Helge Stenström Inte uppkopplad

Helge Stenströms avatar

Reg.datum: Apr 2010

Länk: #223692
Standard Sv: #14 Förbud mot DRM (Kultur) - 2010-08-08, 15:26

Citat:
I den mån DRM-begränsade produkter kommit till Sverige, till exempel genom privatinförsel är det alltid uttryckligen lagligt att gå runt DRM-begränsningen med tekniska eller andra hjälpmedel.
Detta torde vara oerhört vanligt, men ser i texten ut som ett undantagsfall. När vi köper DRM-skyddat material via nätet, är det privatinförsel från utlandet. Vi kan inte göra det olagligt för t.ex. Apple eller Amazon att leverera material med DRM. Vissa svenska företag arbetar på samma marknad, t.ex. Spotify. Om vi förbjuder den att leverera med DRM, så får de en konkurrensnackdel jämfört med t.ex. amerikanska företag.

För övrigt behöver meningsbyggnaden justeras i den citerade meningen, speciellt kommateringen.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Helge Stenström  
  (#6) Gammal
ÄlveKatt Inte uppkopplad

Länk: #223706
Standard Sv: #14 Förbud mot DRM (Kultur) - 2010-08-08, 15:43

Det finns ju DRM som nästan måste klassas som dataintrång.

Minns någon Starforce? (Tror jag det hette.)

Vissa former av DRM bör definitivt piratpartiet jobba för att förbjuda, jag syftar då främst på DRM som "ringer hem" och DRM som kan skada konsumentens system. Kommer ni ihåg det där spelet som helt slutade fungera när Ubisofts DRMservrar gick ner? Det där där man springer omkring med svärd och hoppar mellan hustak.

Om man ska göra en kompromiss mellan de argument som förts fram här, formulera texten så att vi förespråkar ett förbud mot DRM som ringer hem eller kan skada konsumentens system.

Jag yrkar att avsnittet om DRM stryks ur Kulturmanifestet och införlivas i Integritetsmanifestet under rubriken Konsumentskydd.

Att vi formulerar om texten så att vi förespråkar ett förbud mot DRM som ringer hem eller kan skada konsumentens system.

(#7) Gammal
Blod-Svente Inte uppkopplad

Länk: #223794
Standard Sv: #14 Förbud mot DRM (Kultur) - 2010-08-08, 19:59

Kan någon förklara varför vi öht ska ha med någonting om DRM-förbud när årsmötet beslutat att vi ej ska förespråka DRM-förbud?

(#8) Gammal
Krippa Inte uppkopplad

Krippas avatar

Länk: #223804
Standard Sv: #14 Förbud mot DRM (Kultur) - 2010-08-08, 20:29

Citat:
Ursprungligen postat av Blod-Svente Visa inlägg
Kan någon förklara varför vi öht ska ha med någonting om DRM-förbud när årsmötet beslutat att vi ej ska förespråka DRM-förbud?
+1

Jag tycker att vi ska följa principprogrammet. Vi har, om vi vill, möjlighet att ändra principprogrammet i framtiden och då kan vi, om vi vill, skriva in att vi ska verka för exempelvis ett DRM-förbud, begränsat eller totalt.

Men nu står det att vi inte beslutade årsmötet att stryka texten om att vi ska förespråka DRM-förbud så då ska det inte stå något om förbud i valmanifestet.

...om vi nu inte ser någon poäng i att specificera just att vi inte ska verka för något DRM-förbud.

Senast redigerad av Krippa den 2010-08-08 klockan 20:54.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Krippa  
  (#9) Gammal
Neowulf Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2010

Länk: #223806
Standard Sv: #14 Förbud mot DRM (Kultur) - 2010-08-08, 20:36

Citat:
Ursprungligen postat av Blod-Svente Visa inlägg
Vad är detta? Varför har vi en formulering där vi kräver ett förbud mot DRM? På årsmötet 2010 beslutades med klar majoritet att förbudstexten i principprogrammet skulle tas bort.
Bra fråga! Varför går manifestet emot medlemsmötesbeslut här? mobboffer's förslag tycks vara närmast det som beslutades på mötet.

(#10) Gammal
Krippa Inte uppkopplad

Krippas avatar

Länk: #223818
Standard Sv: #14 Förbud mot DRM (Kultur) - 2010-08-08, 21:49

Jag yrkar:
- att texten "Förbud mot" stryks ur titeln på avsnittet
- att brödtexten ändras till:
Citat:
Ursprungligen postat av mobboffer Visa inlägg
Produkter som innehåller DRM-teknik ska förses med tydliga varningstexter. Det får inte finnas några förbud mot att kringgå eller ta bort eller att skapa eller sälja mjukvara eller hårdvara som hjälper till att kringgå eller ta bort DRM-skydd, kopieringsskydd eller krypteringar.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Krippa  

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är