Piratpartiets mötesplattform

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
mobboffer Inte uppkopplad

mobboffers avatar

Reg.datum: May 2006
Standard Sv: Allmänfrihetlig inriktning - 2010-09-22, 23:38

Citat:
Ursprungligen postat av asdax Visa inlägg
Liberala partiet har en ekonomisk politik i första hand (vilket ju kan vara bra att vissa partier driver). Det tycker jag dock inte passar in i PP, utan vill att vi ska fortsätta vara utanför höger-vänster skalan, och bara fokusera på frihetliga frågor, utan blå eller röd inblandning.
Håller med helt och hållet. Tyvärr verkar det inte finnas speciellt mycket stöd för det bland medlemmarna. Men det kan ju alltid ändra sig i framtiden.

(#2) Gammal
Lobax Inte uppkopplad

Lobaxs avatar

Reg.datum: Nov 2007

Länk: #235962
Standard Sv: Allmänfrihetlig inriktning - 2010-09-22, 23:51

xix xeaon har en väldigt bra poäng. En think tank är nog det bästa sättet att på en långsiktigt plan bredda vår politik till att omfatta fler sociala områden (dock anser även jag att PP inte bör röra det ekonomiska området). De kan ta smällen för kontroversiella förslag utan att partiet behöver riskera ett väljartapp som påverkar våra möjligheter att ta oss in i riksdagen.

Lite OFT nu men Piratbyrån hade lite av den rollen tidigare, och de la egentligen fram grunden för piratpartiet. Så det vore väl inte orimligt att vi återupplivade organisationen för just de syftet.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Lobax  
  (#3) Gammal
of_darkness Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #235964
Standard Sv: Allmänfrihetlig inriktning - 2010-09-22, 23:55

Jag är per sig för många av de frihetliga förslagen, iaf de av sexuallibaral karraktär.

Dock så röstar vi många som är för många av dem ner dem på¨årsmöten pga att vi inte tror det hjälper partiet frammåt.

Nu kan vi iof fundera en gång till på iaf de sexualliberala frågorna som finns stortstöd för personligen hos många pirater.

man kan tom tänka sig att de är kultur frågor om vi glider lite på kulturbegreppet.. men ja det får vi tänka på och vrida och vända på.

Kontakt (e-post föredras):robert.nyberg@piratpartiet.se
Tel och sms:0763082850

(#4) Gammal
asdax Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #235968
Standard Sv: Allmänfrihetlig inriktning - 2010-09-23, 00:04

Det finns hyfsat många i Sverige som har frihetligare åsikter än den politik som bedrivs. Jag tror tiden är mogen. Inte för att vinna "allas" röster, men för att vinna en tillräckligt stor del för att påverka och komma in i riksdagen.

Det finns inget parti och ingen åsikt som kan vinna allas röst i vilket fall.

"krig är fred. frihet är slaveri. kopiering är stöld."

(#5) Gammal
Lobax Inte uppkopplad

Lobaxs avatar

Reg.datum: Nov 2007

Länk: #235972
Standard Sv: Allmänfrihetlig inriktning - 2010-09-23, 00:13

Citat:
Det finns hyfsat många i Sverige som har frihetligare åsikter än den politik som bedrivs. Jag tror tiden är mogen. Inte för att vinna "allas" röster, men för att vinna en tillräckligt stor del för att påverka och komma in i riksdagen.

Nja, jag tror tvärtom att vår potentiella väljarbas skulle minska samt att det skulle ta alldeles för mycket fokus ifrån våra kärnfrågor. Låt oss istället återuppliva Piratbyrån för att testköra och lobba för dessa idéer så att de blir mottagliga för allmänheten innan vi börjar driva på.

Jag yrkar därmed avslag.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Lobax  
  (#6) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #236020
Standard Sv: Allmänfrihetlig inriktning - 2010-09-23, 07:03

Citat:

Att förespråka en frihetlig politik för att det "finns hyfsat många i Sverige som har frihetligare åsikter än den politik som bedrivs" är antingen ren och skär populism (om man driver frågorna enbart i syfte att ta sig in i riksdagen) eller så är det enterism (om du använder argumentet att det finns ett brett stöd för att trycka in dina egna preferenser i partiets politik). Inget av det hör hemma i piratpartiet.

Piratpartiet har sysslat med informationspolitik sedan 2006. Frihetliga frågor utanför det området drivs med fördel någon annanstans.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
  (#7) Gammal
Winston Smith Inte uppkopplad

Winston Smiths avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #236030
Standard Sv: Allmänfrihetlig inriktning - 2010-09-23, 07:59

Citat:
Ursprungligen postat av Mab Visa inlägg
Att förespråka en frihetlig politik för att det "finns hyfsat många i Sverige som har frihetligare åsikter än den politik som bedrivs" är antingen ren och skär populism (om man driver frågorna enbart i syfte att ta sig in i riksdagen) eller så är det enterism (om du använder argumentet att det finns ett brett stöd för att trycka in dina egna preferenser i partiets politik). Inget av det hör hemma i piratpartiet.
Det där var onödigt hårt tycker jag. Nog kan det ligga sanning i att det finns många liberala/frisinnade som söker efter ett parti och varför skulle inte PP kunna sikta på att utgöra detta parti? Jag håller inte nödvändigtvis med men finns det stöd bland medlemmarna för detta så är det väl bara att köra på. Om du tycker att det är en dålig idé så lägg fram motargument (t.ex. att det tar fokus från viktigare frågor eller vad det nu kan vara) istället för att anklaga förslagsställaren för populism, enterism eller någon annan -ism.

Citat:
Piratpartiet har sysslat med informationspolitik sedan 2006. Frihetliga frågor utanför det området drivs med fördel någon annanstans.
Jag antar att utgångspunkten för den här diskussionen delvis är att informationspolitik verkar vara ett för smalt område för att vinna val i Sverige, bortsett från EU-parlamentsvalet som av många väljare uppfattas som mindre viktigt.

(#8) Gammal
asdax Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #236050
Standard Sv: Allmänfrihetlig inriktning - 2010-09-23, 09:44

" frihetligare åsikter än den politik som bedrivs" är antingen ren och skär populism (om man driver frågorna enbart i syfte att ta sig in i riksdagen) eller så är det enterism"

Det är bara populism om Piratpartiets medlemar inte tycker det själva. Eftersom det är en fråga som (iaf jag tror) att många inom Piratpartiet håller med om så är det inte populism utan bara att partiet driver de frågor som en majoritet av partiet vill driva.

PS: Jag vet inte säkert att en majoritet vill det. Jag chansar. Hurvida det faktiskt är det får en omröstning avgöra.

"krig är fred. frihet är slaveri. kopiering är stöld."

(#9) Gammal
PatrikG Inte uppkopplad

Reg.datum: Sep 2010

Länk: #236164
Standard Sv: Allmänfrihetlig inriktning - 2010-09-23, 15:59

Jag tycker det verkar logiskt att om man är mot statligt inskränkning av den personliga friheten på nätet så är man även mot övrig statlig inskränkning av den personliga friheten. Så jag röstar för förslaget om en almänfrihetlig inriktning. Jag tycker även att piratpartiet behöver en ekonomisk politik, men det kanske är en annan fråga.

(#10) Gammal
willenfort Inte uppkopplad

willenforts avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #236188
Standard Sv: Allmänfrihetlig inriktning - 2010-09-23, 16:20

Citat:
Ursprungligen postat av Mab Visa inlägg

Såvida inte en majoritet av medlemmarna tycker annorlunda det skulle inte vara första gången som ett parti byter inriktning.

/C

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är