Piratpartiets mötesplattform

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008
Standard Diverse demokratiförslag - 2010-09-27, 09:20

Det här är bara diskussion om förslag och jag orkade inte göra en tråd för varje förslag.
Jag tycker att nått sånt här skulle vara bra om PP ska jobba för ökad demokrati.
Andrahandsval
Om ett parti inte kommer in över % spärren tillfaller den rösten väljaren lagt på detta partiet istället ett andrahandsval väljaren valt, så alla sveriges röster alltid har möjlighet att göra skillnad. Då vågar befolkningen rösta på mindre fokuspartier. Det främjar demokratin.

Strykning vid personval
Stryka de deltagare som man inte vill ska representera sitt parti för att öka deltagandet. Det kan finnas tillfällen man gillar ett parti men ogillar dess representanter och därför väljer att avstå från att rösta.

Distrubering av valsedlar
Fri distrubering av valsedlar erbjuds alla partier, om de själva står för kostnaden att trycka upp valsedlarna.

Separera riksdag, kommun och landstingsval
Separera de tre valen vi gör vart fjärde år. Idag röstar vi till riksdagen, kommunen och landstinget på samma dag vilket gör att alldeles för mycket fokus hamnar på riksdagsvalet.

Partistöd
Inget partistöd ges ut på de ställen där ett parti står med tomma stolar.

Enmandatsspärr istället för 4% spärr
Alla partier som får mindre än 1/349 del av det totala antalet röster har fått mindre än 1 mandat och kommer därmed inte in i riksdagen med något mandat.

Mandatfördelning
Istället för dagens mandatfördelningssystem, så borde vi ha ett system som inte missgynnar småpartier. Professor Jörgen Hermansson och Olle Folke, assistant professor i statsvetenskap, Columbia University säger att det är så. Förslag:
1: Fördela antalet mandat till respektive parti i riksdagen som om Sverige vore en enda valkrets.
2: Fördela sedan partiernas mandat från valkretsarna baserad på deras röster i respektive valkrets.
3: Använd inte den jämkade uddatalsmetoden.

Kommunernas mandatfördelning
Inför samma mandatsystem på kommunal nivå som riksdagsnivå. I dag bestäms antal mandat och valkretsar av kommunerna själva inför varje val och det finns därmed stora möjligheter för de styrande partierna i kommunen att rigga mandatfördelningen till sin fördel.

Förtidsrösta via nätet
Utred om det kan finnas något sätt att förtidsrösta via nätet. Precis som vi idag kan deklarera och sköta bankärenden via nätet, så kanske det finns något sätt att kunna förtidsrösta via nätet men ändå behålla valhemligheten och undvika valfusk.

Deltagarkultur
PP tar ett ställningstagande för att det vi brukar kalla för deltagarkultur. Dvs att vi värdesätter människors möjligheter till att inte bara ha insyn i arbets- och beslutsprocesser, utan även kunna aktivt delta i och påverka dem. Det vill vi få in i kommuner och landsting.

(#2) Gammal
asdax Inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #237502
Standard Sv: Diverse demokratiförslag - 2010-09-27, 10:41

Ändra 4% spärren till enmandatspärr är jag för.

Ett andrahandsalternativ blir vell ganska överflödigt om det inte finns någon 4% spärr längre?

Jag är för att Piratpartiet går in och försöker förbättra i demokratifrågor i allmänhet. Informationsfrihet och Integritet ligger ganska nära demokrati.

"krig är fred. frihet är slaveri. kopiering är stöld."

(#3) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #237512
Standard Sv: Diverse demokratiförslag - 2010-09-27, 10:58

Citat:
Ursprungligen postat av asdax Visa inlägg
Ett andrahandsalternativ blir vell ganska överflödigt om det inte finns någon 4% spärr längre?
Haha, ja det har du rätt i! Man får väl välja ett av förslagen kanske. Jag tycker också enmandatsspärren är bättre.

(#4) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #237976
Standard Sv: Diverse demokratiförslag - 2010-09-28, 18:49

Lägger till detta i tråden för jag tycker det var ett intressant förslag!
Professor röstar för Melodifestivalens valsystem
Citat:
Peter Esaiasson syftar på den så kallade Bordamodellen, som innebär att de röstande kan välja flera kandidater och rangordna dem sinsemellan. Metoden innebär ett avsteg från principen en person en röst. I stället skulle varje väljare ha flera, exempelvis 20, röster att fördela på sina favoritkandidater.
Citat:
Bordaräkning
  • Bordaräkning är ett valsystem där de röstande rangordnar kandidaterna.
  • Rangordningen som varje röstande avger omvandlas till poäng. I ett system där väljare får rösta på 20 kandidater får den kandidat som väljaren rankar högst 20 poäng, tvåan 19 poäng och så vidare.
  • Totalvinnare blir den kandidat som får flest poäng när alla röstandes preferenser lagts ihop.
  • Bordaräkning anses ge större möjlighet till valtaktiska röster jämfört med system där varje röstande bara anger en kandidat.

(#5) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #238028
Standard Sv: Diverse demokratiförslag - 2010-09-28, 22:09

Citat:
Ursprungligen postat av Tommten Visa inlägg
Mandatfördelning
Istället för dagens mandatfördelningssystem, så borde vi ha ett system som inte missgynnar småpartier. Professor Jörgen Hermansson och Olle Folke, assistant professor i statsvetenskap, Columbia University säger att det är så. Förslag:
1: Fördela antalet mandat till respektive parti i riksdagen som om Sverige vore en enda valkrets.
2: Fördela sedan partiernas mandat från valkretsarna baserad på deras röster i respektive valkrets.
Hah Jag kom på detta oberoende av dessa lärda män.

Fast jag tog inte med att fördela mandaten i valkretsarna efter antal röster, men det var så jag menade. Uddatalsmetoden är utmärkt.

Jag ville harmonisera småpartispärrarna på så sätt att i alla fyra geografiska valen är 3% gränsen. 2% för partistöd 1% för valsedlar på alla nivåerna.

Jag köper att slopa spärren helt i alla de fyra geografiska valen och låta fullmäktiges storlek och uddatalsmetoden verka fullt ut.

Kyrkovalet och valet till sametinget är inte geografiska.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#6) Gammal
willenfort Inte uppkopplad

willenforts avatar

Länk: #238056
Standard Sv: Diverse demokratiförslag - 2010-09-28, 23:39

Citat:
Det här är bara diskussion om förslag och jag orkade inte göra en tråd för varje förslag.
Jag tycker att nått sånt här skulle vara bra om PP ska jobba för ökad demokrati.
Andrahandsval
Om ett parti inte kommer in över % spärren tillfaller den rösten väljaren lagt på detta partiet istället ett andrahandsval väljaren valt, så alla sveriges röster alltid har möjlighet att göra skillnad. Då vågar befolkningen rösta på mindre fokuspartier. Det främjar demokratin.
Detta går inte att införa utan att man ändrar väldigt många andra saker. Man behöver sätta det i samband med annat. och det finns ett bra system för det. det kallas single transferable vote.
Citat:
Strykning vid personval
Stryka de deltagare som man inte vill ska representera sitt parti för att öka deltagandet. Det kan finnas tillfällen man gillar ett parti men ogillar dess representanter och därför väljer att avstå från att rösta.
Tveksamt. vill snarare se sänkta gränser för personvalet det komer ge samma effekt men enklare.
Citat:
Distrubering av valsedlar
Fri distrubering av valsedlar erbjuds alla partier, om de själva står för kostnaden att trycka upp valsedlarna.
Det fins VÄLDIGT många partier. om detta skall införas så skall det åtminstone vara självkostnad även för distrubutionen.
Citat:
Separera riksdag, kommun och landstingsval
Separera de tre valen vi gör vart fjärde år. Idag röstar vi till riksdagen, kommunen och landstinget på samma dag vilket gör att alldeles för mycket fokus hamnar på riksdagsvalet.
Detta har fördelar och nackdelar. det kan resultera i avsevärt lägre valdeltagande i tex landstingsvalen. dock skulle man ev kunna hantera det i kombination med att man ändrar mandatperioderna så de matchar EU valen. då skulle man kunna köra 2 valdagar en för EU och riksdag och en för kommuner och landsting
Citat:
Partistöd
Inget partistöd ges ut på de ställen där ett parti står med tomma stolar.

Enmandatsspärr istället för 4% spärr
Alla partier som får mindre än 1/349 del av det totala antalet röster har fått mindre än 1 mandat och kommer därmed inte in i riksdagen med något mandat.
Detta skulle leda till väldigt stora problem med att bilda majoritet vi skulle se riksdagar med 15-20 partier och omval upprepade gånger. Det behöver finnas en viss småpartispärr. och om man har system msom ovan där ens röst "går vidare" så är spärren mindre viktig
Citat:

Mandatfördelning

Kommunernas mandatfördelning
Inför samma mandatsystem på kommunal nivå som riksdagsnivå. I dag bestäms antal mandat och valkretsar av kommunerna själva inför varje val och det finns därmed stora möjligheter för de styrande partierna i kommunen att rigga mandatfördelningen till sin fördel.
här finns vissa poänger men man skall inte behandla hela sverige som en valkrets. då skulle vi snart få ett läge där alla riksdagsledarmöter kommer från stockholm,göteborg och malmö och all kampanjande koncentreras till storstäderna eftersom det är där mest röster finns att vinna. vi behöver valkretsar för att hantera geografisk spridning. för kommuner däremot finns sällan anledning att ha valkretsar
Citat:
Förtidsrösta via nätet
Utred om det kan finnas något sätt att förtidsrösta via nätet. Precis som vi idag kan deklarera och sköta bankärenden via nätet, så kanske det finns något sätt att kunna förtidsrösta via nätet men ändå behålla valhemligheten och undvika valfusk.
väldigt svårt. det finns inget sätt att kontrolera att inte "micke battong" står backom dig och kontrolerar vad du röstar på. en av poängerna med vallokaler och det nuvarande systemet är att ingen kan övervaka röstningen eller kontrolera vem du röstat på. Det kan man inte garantera med internetröstning
Citat:
Deltagarkultur
PP tar ett ställningstagande för att det vi brukar kalla för deltagarkultur. Dvs att vi värdesätter människors möjligheter till att inte bara ha insyn i arbets- och beslutsprocesser, utan även kunna aktivt delta i och påverka dem. Det vill vi få in i kommuner och landsting.

--------------------------------
Christoffer Willenfort
Orggruppen
Energigruppen
0708-100 282

(#7) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #238170
Standard Sv: Diverse demokratiförslag - 2010-09-29, 14:21

Citat:
Ursprungligen postat av willenfort Visa inlägg
Tveksamt. Vill snarare se sänkta gränser för personvalet. Det kommer ge samma effekt men enklare.
Möjligheten med strykning har funnits tidigare och var populärt då enligt en tant som ringde in till "Ring P1" med förslaget.
Citat:
Det fins VÄLDIGT många partier. om detta skall införas så skall det åtminstone vara självkostnad även för distrubutionen.
Eftersom distrubitörerna ändå ska till samma plats med andra valsedlar, så borde det väl inte bli någon större extra kostnad med distrubutionen. Några extra buntar med papper i bilen lär väl göra varken till eller från i kostnad. Tänker jag fel?
Citat:
Detta skulle leda till väldigt stora problem med att bilda majoritet vi skulle se riksdagar med 15-20 partier och omval upprepade gånger. Det behöver finnas en viss småpartispärr.
Vi har haft minoritetsregeringar vid ett flertal tillfällen som jag förstår det, och kommer ha det även den här mandatperioden som det ser ut. Några få mandat till övriga partier skull nog göra varken till eller från i funktionallitet. Däremot tror jag det är bra för det demokratiska samtalet om mer oliktänkande synsätt deltar i debatten. Då blir ingen fråga tabu och nya idéer kan komma upp till ytan, vilket jag anser är bra.
Citat:
här finns vissa poänger men man skall inte behandla hela sverige som en valkrets. då skulle vi snart få ett läge där alla riksdagsledarmöter kommer från stockholm,göteborg och malmö och all kampanjande koncentreras till storstäderna eftersom det är där mest röster finns att vinna.
Jag tror du missförstod förslaget. Det är bara antalet totala mandat för varje parti som ska avgöras med att se hela Sverige som en enda valkrets. Varifrån de som tillsätts på mandaten sedan kommer ifrån geografiskt, delas ut från de olika valkretsarna runt om i landet med uddatalsmetoden .
Citat:
Det finns inget sätt att kontrollera att inte "micke batong" står bakom dig och kontrollerar vad du röstar på. En av poängerna med vallokaler och det nuvarande systemet är att ingen kan övervaka röstningen eller kontrollera vem du röstat på. Det kan man inte garantera med internetröstning.
Det har du rätt i, men det skulle teoretiskt kunna hända även idag. Följ med den hotade personen och kontrollera att personen enbart plockar "rätt" valsedlar från stället. Det finns inget sätt att veta om rösten inte kommer räknas pga att den hotade personen förstörde rösten på något sätt bakom skynket, men den som hotar har ändå lyckats få personen att INTE rösta på ett annat parti i alla fall.

Men tvångsröstande skulle väl troligen vara ett nästintill obefintligt problem ändå? Om det bara gäller förtidsröstning på nätet kan röstningen alltid "överklagas" med en riktig röst på valdagen. Men iofs kan ju personen bli fastbunden i sitt hem under valdagen och därmed inte ta sig till vallokalen. Eller varför inte under hela perioden från och med dagen förtidsröstningen börjar tills valet är över? Ett potentiellt problem som vi kan ha redan idag, om man nu tycker att det är roligt att problematisera orealistiska scenarion...

Senast redigerad av Tommten den 2010-09-29 klockan 14:31.

(#8) Gammal
willenfort Inte uppkopplad

willenforts avatar

Länk: #238174
Standard Sv: Diverse demokratiförslag - 2010-09-29, 14:54

Citat:
Möjligheten med strykning har funnits tidigare och var populärt då enligt en tant som ringde in till "Ring P1" med förslaget.
det stämmer att det fanns men det gav INGEN effekt. Jag vet inte om en enda politiker som togs bort pga strykande.
Citat:
Eftersom distrubitörerna ändå ska till samma plats med andra valsedlar, så borde det väl inte bli någon större extra kostnad med distrubutionen. Några extra buntar med papper i bilen lär väl göra varken till eller från i kostnad. Tänker jag fel?
Ja och nej. Om många partier begär så kommer det behöva större och/eller fler bilar, utslaget på hela sverige blir det inte triviala summor. Därför tycker jag att självkostnadspris är bra
Citat:
Vi har haft minoritetsregeringar vid ett flertal tillfällen som jag förstår det, och kommer ha det även den här mandatperioden som det ser ut. Några få mandat till övriga partier skull nog göra varken till eller från i funktionallitet. Däremot tror jag det är bra för det demokratiska samtalet om mer oliktänkande synsätt deltar i debatten. Då blir ingen fråga tabu och nya idéer kan komma upp till ytan, vilket jag anser är bra.
exakt vi har haft minoritetsregeringar med NUVARANDE systemet. Med ditt system skulle vi få bara minoritetsregeringar och de skulle falla som flugor. mend många omval. Det är bara och titta på omvärden och hur det har gått för länder med låga spärrar. Den andra saken som händer är att extremistpartierna får överdrivet stort inflytande ngt som man kan se från tex Israel där de extrema partierna har haft väldigt stort inflytande, långt större än deras stöd motiverar.
Citat:

Jag tror du missförstod förslaget. Det är bara antalet totala mandat för varje parti som ska avgöras med att se hela Sverige som en enda valkrets. Varifrån de som tillsätts på mandaten sedan kommer ifrån geografiskt, delas ut från de olika valkretsarna runt om i landet med uddatalsmetoden .
ok då kan jag acceptera det bättre.
Citat:
Det har du rätt i, men det skulle teoretiskt kunna hända även idag. Följ med den hotade personen och kontrollera att personen enbart plockar "rätt" valsedlar från stället. Det finns inget sätt att veta om rösten inte kommer räknas pga att den hotade personen förstörde rösten på något sätt bakom skynket, men den som hotar har ändå lyckats få personen att INTE rösta på ett annat parti i alla fall.

Men tvångsröstande skulle väl troligen vara ett nästintill obefintligt problem ändå? Om det bara gäller förtidsröstning på nätet kan röstningen alltid "överklagas" med en riktig röst på valdagen. Men iofs kan ju personen bli fastbunden i sitt hem under valdagen och därmed inte ta sig till vallokalen. Eller varför inte under hela perioden från och med dagen förtidsröstningen börjar tills valet är över? Ett potentiellt problem som vi kan ha redan idag, om man nu tycker att det är roligt att problematisera orealistiska scenarion...
Det cenariot du beskriver är MYCKET mindre sannolikt än de cenarion som finns för "hemmarösting" och det kommer alltid finnas sätt att förhindra att folk går och "rättar till" sin röst på valdagen (Nisse knäckare står utanför vallokalen med ett brett leende) Jag har inte tid och ork att gå igenom alla möjligheterna så här är en bra startlänk http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_voting
och bruce schneiders blog (Han har mycket klokt att säga om säkerhet.)

--------------------------------
Christoffer Willenfort
Orggruppen
Energigruppen
0708-100 282

(#9) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #238190
Standard Sv: Diverse demokratiförslag - 2010-09-29, 16:15

Citat:
Ursprungligen postat av willenfort Visa inlägg
det stämmer att det fanns men det gav INGEN effekt. Jag vet inte om en enda politiker som togs bort pga strykande.
Nu gissar jag, men borde inte det kunna bero på att det var för hög procenttröskel för antalet strykningar som behövdes?
Precis som att det är oerhört svårt att bli inkryssad i stora valkretsar idag.
Citat:
Om många partier begär så kommer det behöva större och/eller fler bilar, utslaget på hela sverige blir det inte triviala summor. Därför tycker jag att självkostnadspris är bra
Okej. Ja om det är rimliga konstnader för partier så de faktiskt kan utnyttja möjligheten i praktiken så är väl det kanske bättre.
Citat:
Det är bara och titta på omvärlden och hur det har gått för länder med låga spärrar. Den andra saken som händer är att extremistpartierna får överdrivet stort inflytande ngt som man kan se från tex Israel där de extrema partierna har haft väldigt stort inflytande, långt större än deras stöd motiverar.
Okej, men i Sverige skulle det inte nödvändigtvis vara på samma sätt. Jag tror det skulle bli fler fokuspartier liknande PP som inte har heltäckande partiprogram som får komma till tals. Det tycker jag vore en positiv utveckling för demokratin.
Citat:
Det scenariot du beskriver är MYCKET mindre sannolikt än de scenarion som finns för "hemmarösting"
Det är möjligt, men egentligen tycker jag inte någon hotbild är speciellt realistisk. Min bild av verkligheten är att de flesta anser att den demokratiska möjligheten att få välja själv och lägga en egen röst är något som respekteras och värdesätts väldigt högt i vårt samhälle, med en överväldigande majoritet. Men det är bara min bild av verkligheten som sagt. Ska kika på den där länken sen nån gång...

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är