Piratpartiets mötesplattform

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Paulsrud Inte uppkopplad

Paulsruds avatar

Reg.datum: Feb 2006
Standard Sv: Dödslinje för sjökort - 2011-01-08, 15:08

Citat:
Ursprungligen postat av troed Visa inlägg
Jag känner dock att vi kommit långt utanför ämnet. Min input kvarstår - det är helt omöjligt, och görs [därför?] inte i någon organisation jag någonsin hört talas om, att skapa en exakt lista av frågor och svar som talespersoner måste hålla sig till i alla lägen.
Om vi återgår till ämnet så handlade det om processerna kring framtagandet av sjökort och inte hur personer ska uttala sig.

Eftersom att sjökort, eller liknande dokument, troligtvis kommer utformas ännu än gång kommer det alltså att vara en "process" vare sig du tycker om "processer" eller inte.

Sen är vi helt klart väldigt tidigt ute, men det lär inte skada.

Emil Paulsrud

(#2) Gammal
troed Inte uppkopplad

troeds avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #253210
Standard Sv: Dödslinje för sjökort - 2011-01-08, 15:12

Citat:
Ursprungligen postat av Paulsrud Visa inlägg
Om vi återgår till ämnet så handlade det om processerna kring framtagandet av sjökort och inte hur personer ska uttala sig.
*shrugs*

Visst, vi kan låtsas som att det var det som menades, då blir det nämligen helt irrelevant

(#3) Gammal
willenfort Inte uppkopplad

willenforts avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #253232
Standard Sv: Dödslinje för sjökort - 2011-01-08, 19:58

Citat:
Det vore mycket olyckligt om någon får för sig att "tjata om processer på forumet" är liktydigt med "bedriva piratverksamhet".

Min personliga erfarenhet är att de som känner sig otrygga utan stadgar och processer inte är de som först tar en mikrofon och ställer sig och håller låda på ett torg. Hur tror du vi når ut med vårt budskap?

Du kan alltid göra följande lilla test: Hur många av partiets medlemmar har kopplat ett forumnick till sitt medlemskap?
du låter som div riksdagspolitiker som tycker att man inte skall "tjata om Lagar" utan gå och vara solidarisk med terroristpolitiken.

Vi skall leva som vi lär. och om vi skall peka på felen i vårt sammhälles lagar så måste vi även kunna peka på felen i vår organisation. Det är i allra högsta grad piratverksamhet. Jag ser INGA av oss "stadgenördar" som tvingar ngn att hjälpa till mot sin vilja, eller kastar okvävningsord mot de som inte har intresse av sådant. Men tvärtemot så ser jag många som ifrågasätter och förringar "stadgenördarna" både som pirater och personer. Det är inte acceptabelt.

det är ok att du inte vill hålla på med det men ställ dig för F-N i våld inte ivägen och hindra oss. var glad att ngn gör jobbet istället.

--------------------------------
Christoffer Willenfort
Orggruppen
Energigruppen
0708-100 282

(#4) Gammal
Winston Smith Inte uppkopplad

Winston Smiths avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #253278
Standard Sv: Dödslinje för sjökort - 2011-01-09, 07:38

Citat:
Ursprungligen postat av DrakeICN Visa inlägg
Bakgrund;
Jag tror alla redan vet prexis vad jag snackar om...

Yrkande;
Att ett första utkast till sjökort skall ligga tillhanda sex månader för valdagen under valår.

Definitiva sjökort skall vara fixat och färdigt tre månader före valdagen under valår.

Perioden tre månader före valdagen och fram till valet får sjökorten ändras om, och endast om, PP har ett extrainkallat möte där det beslutas att ett sjökort måste ändras.
Jag applåderar ditt initiativ!

Den enda relevanta frågan är huruvida styrelse/ledning klarar av att lägga upp och säkerställa en ordentlig plan på egen hand eller om medlemmarna behöver bestämma arbetsordningen över deras huvuden.

Förra årets erfarenheter tyder på det senare.

Det känns lite förmätat att komma och ha starka åsikter om saken när man inte tillhör den skara som utlovat ett engagemang i någon större utsträckning. Å andra sidan står det ganska klart att styrelse/ledning har brustit när det gäller valmanifestet. Jag satt själv och harvade med v2.0 av valmanifestet på natten innan det skulle vara färdigt. Sådan jävla planering kan man inte ha. Så vitt jag kan komma ihåg så deltog ingen av de personer som hittills har uttalat sig i den här tråden i det arbetet.

Om inte styrelse/ledning lyckas troliggöra att de kan planera saken på egen hand så tycker jag att medlemmarna gott kan speca tidsramarna för de viktigaste uppgifterna och leverablerna såsom valmanifest.

Senast redigerad av Winston Smith den 2011-01-09 klockan 07:53.

(#5) Gammal
troed Inte uppkopplad

troeds avatar

Länk: #253294
Standard Sv: Dödslinje för sjökort - 2011-01-09, 11:18

Citat:
Ursprungligen postat av willenfort Visa inlägg
du låter som div riksdagspolitiker som tycker att man inte skall "tjata om Lagar" utan gå och vara solidarisk med terroristpolitiken.
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om det på något sätt går att tolka något jag skriver så. Jag finner det iofs intressant, men kan bara anta att det har med språkförståelse att göra.

Citat:
Det är i allra högsta grad piratverksamhet. Jag ser INGA av oss "stadgenördar" som tvingar ngn att hjälpa till mot sin vilja, eller kastar okvävningsord mot de som inte har intresse av sådant. Men tvärtemot så ser jag många som ifrågasätter och förringar "stadgenördarna" både som pirater och personer. Det är inte acceptabelt.
Strikta processer och hierarkiska beslutsorganisationer står i stark kontrast till meritokrati och deltagarkultur. Jag finner det intressant att personer som påstår att de idkar piratideologi inte ens känner till grunderna i sagda ideologi.

Det är lite som att påstå att oavsett kvaliteten på koden man producerar så ska man ha "rätt" att trycka in den i ett öppen källkodsprojekt. Man har ju trots allt gjort ett arbete. Man kanske t.o.m har postat väldigt mycket på ett forum, och då är man minsann mycket mer aktiv än den som inte postat lika mycket [men som däremot kanske skrivit helt fantastisk och innovativ kod].

Nu förutsätter jag iofs att du känner till att den rörelse Piratpartiet är en del av har gemensamma rötter med rörelsen som öppen källkod bygger på. Vi kanske behöver börja där.

Speciellt intressant var det att lyssna på Don Tapscott, som är författare till ett tjugotal böcker om hur den nya informationsteknologin kommer att förändra samhället i grunden. Hans senaste bok heter Wikinomics, och handlar om svärmarbete på nätet.

Jag pratade med honom efteråt, och utan att ha läst boken är jag övertygad om att den är värdefull för alla som vill förstå Piratpartiet. Svärmar som jobbar tillsammans är det nya sättet att bedriva politik, och det är precis så som Piratpartiet är organiserat.

http://christianengstrom.wordpress.c...24/hemma-igen/

(#6) Gammal
DrakeICN Inte uppkopplad

DrakeICNs avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #253310
Standard Sv: Dödslinje för sjökort - 2011-01-09, 14:37

Citat:
Strikta processer och hierarkiska beslutsorganisationer står i stark kontrast till meritokrati och deltagarkultur. Jag finner det intressant att personer som påstår att de idkar piratideologi inte ens känner till grunderna i sagda ideologi.
Men okej, jag förstår inte problemet med att vara ute i god tid.

Sjökorten kommer ju fortfarande skrivas av de som är bäst på det, alltså meritokrati och deltagarkultur, bara det att nu blir det inte sista minuten panik.

“What are the differences between Mark Zuckerberg and me? I give private information on corporations to you for free, and I’m a villain. Zuckerberg gives your private information to corporations for money and he’s Man of the Year.” – Julian Assange

(#7) Gammal
troed Inte uppkopplad

troeds avatar

Länk: #253336
Standard Sv: Dödslinje för sjökort - 2011-01-09, 19:11

Citat:
Ursprungligen postat av DrakeICN Visa inlägg
Men okej, jag förstår inte problemet med att vara ute i god tid.

Sjökorten kommer ju fortfarande skrivas av de som är bäst på det, alltså meritokrati och deltagarkultur, bara det att nu blir det inte sista minuten panik.
Åh det är inte det jag vänder mig mot. Det är tanken på att man KAN slå "fast" saker vid specifika tidpunkter och att de sedan ska vara auktoritära (och dessutom bindande*) för en viss tid. Vi pratar trots allt om någon form av mediabudskap.

Varför inte regelbundet fundera över på vilka områden vi kan få mycket uppmärksamhet och dokumentera innehållet på en wiki? Att sedan producera dem i t.ex pdf-format och låta dem vara grund för vad vi vill uttrycka i kontakt med media blir då inte lika kontroversiellt.

En organisation kan aldrig ha "allt" nedtecknat. Vad man kan ha är en vision kommunicerad, där sedan folk jobbar med mål som de anser uppfyller den.

/Troed

*) Jag hittar tyvärr inte inlägget jag tänkte på just nu vilket förminskar min poäng, men jag vill minnas att någon skrev att PL enbart skulle få säga sånt som stod i sjökorten och att för att få säga något annat behövdes styrelsebeslut. Jag tittade mig noga omkring för att se att jag inte hade hamnat i någon alternativ verklighet.

(#8) Gammal

willenforts avatar

Länk: #253344
Standard Sv: Dödslinje för sjökort - 2011-01-09, 20:24

Citat:
Jag har två STORA problem med detta uttalandet.

1) Att du insinuerar att vi som pratar organisation vill ha "Strikta processer och hierarkiska beslutsorganisationer" Vad jag vet så är det ingen som vill ha det. Det vi vill ha är tillräcklig stadga så att inte allting faller ihop som ett korthus eller saker missas för att svärmen var upptagna med att göra annat. Den nadra biten är att ha demokratisk förankring. till skillnad för tex ett FOSS projekt så moste vi faktiskt ta hänsyn till alla medlemmars åsikter oavsett om de är bra på att uttrycka dem i bloggar och liknande. och detta kräver ett visst mått av formalia.

2) Att processer och beslutsorg står i motsatts till meritokrati och deltagarkultur. Även meritokratier har processer för hur man tex får in ny kod i ett projekt. JAg anser att vi skall jobba för att använda de bästa delarna från båda systemen, inte stirra oss blinda på ett system.

Bara för att Piratrörelsen enligt dig är sprungen ur en typ av system betyder INTE att den måste fortsätta vara sådan alltid eller att det är bästa sättet att vara. Sen känns det väldigt otrevligt då du hela tiden insinuerar att de som inte håller med dig inte vet saker. Det är en "von oben" attityd som jag anser inte hjälper till ett vettigt debattklimat.

Om du vill att vi skall ha mindre processer och hierarki (Hur det ska kunna gå då vi i princip inte har några sådana), så kom då med klara argument med nackdelarna och vilka fördelar dina lösningar har. då kan vi diskutera istället för att debattera.

Christoffer Willenfort
Orggruppen
Energigruppen
0708-100 282

(#9) Gammal

willenforts avatar

Länk: #253352
Standard Sv: Dödslinje för sjökort - 2011-01-09, 20:45

Citat:
Åh det är inte det jag vänder mig mot. Det är tanken på att man KAN slå "fast" saker vid specifika tidpunkter och att de sedan ska vara auktoritära (och dessutom bindande*) för en viss tid. Vi pratar trots allt om någon form av mediabudskap.

Varför inte regelbundet fundera över på vilka områden vi kan få mycket uppmärksamhet och dokumentera innehållet på en wiki? Att sedan producera dem i t.ex pdf-format och låta dem vara grund för vad vi vill uttrycka i kontakt med media blir då inte lika kontroversiellt.

En organisation kan aldrig ha "allt" nedtecknat. Vad man kan ha är en vision kommunicerad, där sedan folk jobbar med mål som de anser uppfyller den.
Ännu en gång så smäller man i problemet med demokrati här. Saker som principprogram och sjökort skall i största möjliga mån representera de åsikter som våra medlemmar har. därför måste de godtjänna dessa direkt eller indirekt. och eftersom vi inte kan begära att medlemmarna läser genom en wiki 4gr/vecka och ger tummen upp eller tummen ner för varje punkt så måste man "låsa" stälningstagandena vid en viss tid. Det har även en praktiskt aspekt i det att info/ affisher/ broshyrer mm skall skapas och produceras och då måste man ha en genomtänkt bas att utgå ifrån.

våra åsikter kommer inte ändras så snabbt att vi måste uppdatera dem ofta så det är bättre att faktisk ha vissa fasta punkter där man uppdaterar på ett ordentligt och genomtänkt sätt. Parallellt med detta kan man ha diskussioner om förändringar och säkra att de inte krockar med andra ställningstaganden. (lite grand som skillnaden mellan "stable" och "nightly" builds i ett mjukvaruprojekt.)

Christoffer Willenfort
Orggruppen
Energigruppen
0708-100 282

(#10) Gammal
troed Inte uppkopplad

troeds avatar

Länk: #253366
Standard Sv: Dödslinje för sjökort - 2011-01-09, 21:44

Citat:
Ursprungligen postat av willenfort Visa inlägg
1) Att du insinuerar att vi som pratar organisation vill ha "Strikta processer och hierarkiska beslutsorganisationer" Vad jag vet så är det ingen som vill ha det.
Det här forumet är fyllt med sådana inlägg.

Citat:
Bara för att Piratrörelsen enligt dig är sprungen ur en typ av system betyder INTE att den måste fortsätta vara sådan alltid eller att det är bästa sättet att vara.
Har du läst någon litteratur på området? Frågan är seriös, och är inte tänkt att uttrycka någon "von oben"-attityd. Åas, bara det att du skrev så får mig att anta att du känner till väldigt lite om meritokrati

Citat:
Om du vill att vi skall ha mindre processer och hierarki (Hur det ska kunna gå då vi i princip inte har några sådana), så kom då med klara argument med nackdelarna och vilka fördelar dina lösningar har. då kan vi diskutera istället för att debattera.
Se ovan fråga. Det här handlar inte om "mina lösningar" eller någon diskussion kring fördelar och nackdelar.

Citat:
Ännu en gång så smäller man i problemet med demokrati här. [---] eftersom vi inte kan begära att medlemmarna läser genom en wiki 4gr/vecka och ger tummen upp eller tummen ner för varje punkt så måste man "låsa" stälningstagandena
Då är vi tillbaks till en tidigare fråga jag ställde - hur många av Piratpartiets medlemmar har registrerat sig på forumet? För jag har väl förstått rätt - den extremt lilla falangen av alla aktiva i partiet som anser att det här genom att posta här man utför piratverksamhet påstår väl att det är det som är vår demokrati?

Tvärtom skulle jag vilja påstå att det fångar åsikterna hos våra väljare/medlemmar väldigt dåligt. Det är så klart populärt hos dem som tycker att det är här man ska vara, deras möjlighet att påverka bli så mycket större. (Jag har en teori om att det är därför dessa personer reagerade så starkt på Ricks "fösning" dessutom - en fösning som är fullständigt demokratisk och som de flesta utför på valdagen till vänner och bekanta).

Säg mig; Är din naturliga reaktion när jag postar att alla borde läsa The Future of Ideas (Lawrence Lessig) att beställa boken eller blänga irriterat på skärmen och ifrågasätta hur någon kan påstå att DU kanske kan lära dig något relevant för din roll i Piratpartiet?

Själv filmade jag Larry när han fick en fråga om Piratpartiet när jag var på Etech '08, skickade direkt länken till Rick och om jag minns rätt tog han och Larry en kaffe när han var över i USA nästa gång. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om jag inte postade något om det på forumet dock. Som så många andra jag känner reggade vi oss först när vi insåg att vi uppenbarligen behövde rösta med Rick på saker.

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är