Piratpartiets mötesplattform

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
willenfort Inte uppkopplad

willenforts avatar

Reg.datum: Nov 2008
Standard Sv: Dödslinje för sjökort - 2011-01-09, 23:30

Citat:
Ursprungligen postat av troed Visa inlägg
Det här forumet är fyllt med sådana inlägg.
Då får du gärna visa upp den oerhörda mängd inlägg som jag uppenbart har missat trots att jag läser forumet ganska noggrant.
Citat:

Har du läst någon litteratur på området? Frågan är seriös, och är inte tänkt att uttrycka någon "von oben"-attityd. Åas, bara det att du skrev så får mig att anta att du känner till väldigt lite om meritokrati
Hur påläst jag är eller inte är har INGET med detta påståendet att göra. Och Jag ser ingen anledning att komma med påståenden om hur otroligt kunnig jag är. Jag låter mina argument prata för mig.
Citat:

Se ovan fråga. Det här handlar inte om "mina lösningar" eller någon diskussion kring fördelar och nackdelar.
Jo det är EXAKT det som det handlar om. fördelar och nackdelar. om vi inte kan bedöma dessa och komma fram till en väg framåt så är hela denna diskussionen endast ett enormt slöseri med tid.
Citat:

Då är vi tillbaks till en tidigare fråga jag ställde - hur många av Piratpartiets medlemmar har registrerat sig på forumet? För jag har väl förstått rätt - den extremt lilla falangen av alla aktiva i partiet som anser att det här genom att posta här man utför piratverksamhet påstår väl att det är det som är vår demokrati?
Tvärtom skulle jag vilja påstå att det fångar åsikterna hos våra väljare/medlemmar väldigt dåligt. Det är så klart populärt hos dem som tycker att det är här man ska vara, deras möjlighet att påverka bli så mycket större. (Jag har en teori om att det är därför dessa personer reagerade så starkt på Ricks "fösning" dessutom - en fösning som är fullständigt demokratisk och som de flesta utför på valdagen till vänner och bekanta).
VAD ända in i H-vete har detta att göra med diskutionen om hur vi skall hantera sjökort och principprogram ? kan du försöka hålla dig till ämnet ?
Citat:

Säg mig; Är din naturliga reaktion när jag postar att alla borde läsa The Future of Ideas (Lawrence Lessig) att beställa boken eller blänga irriterat på skärmen och ifrågasätta hur någon kan påstå att DU kanske kan lära dig något relevant för din roll i Piratpartiet?
Motfråga, Slår du fortfarande din fru. Du får endast svara JA eller NEJ.
Eller för att vara tydligare, sluta att använda laddade frågor. Det finns en hel hoper olika reaktioner och oddsen att min skulle vara några av de ovan är minimal. (och för övrigt är frågan inte ens relevant i denna kontexten)
Citat:
Själv filmade jag Larry när han fick en fråga om Piratpartiet när jag var på Etech '08, skickade direkt länken till Rick och om jag minns rätt tog han och Larry en kaffe när han var över i USA nästa gång. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om jag inte postade något om det på forumet dock. Som så många andra jag känner reggade vi oss först när vi insåg att vi uppenbarligen behövde rösta med Rick på saker.
Ännu en gång små anekdoter som inte har med diskussionen att göra. min fråga till dig är. Varför använder du inte argument för att försvara din äsikt. Det enda jag ser är påståenden om hur otroligt påläst och kunnig du är med undertonen att vi skall tro dig pga din stora kunskap. Detta är ett klastiskt logiskt felslut. Kom med argument istället och sluta ducka frågorna.

--------------------------------
Christoffer Willenfort
Orggruppen
Energigruppen
0708-100 282

(#2) Gammal
troed Inte uppkopplad

troeds avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #253386
Standard Sv: Dödslinje för sjökort - 2011-01-10, 00:07

Citat:
Ursprungligen postat av willenfort Visa inlägg
VAD ända in i H-vete har detta att göra med diskutionen [sic]
Det är onekligen där problemet ligger. Mina förslag till hur du kan sätta dig in mer i ämnet kvarstår sedan tidigare, och så även min uppfattning om den negativa korrelationen mellan kunskap om de ideologier och samhällsskiften piratrörelsen är en del av och paragrafrytteri

Jag har de senaste veckorna här (bl.a) citerat Rick, Oscar, Hax och Christian till stöd för att det inte på något sätt är endast jag som resonerar så kring vad partiet och piratrörelsen är baserad på. Om du inte anser att det finns mer eller än mer kompetent insatta personer (du kanske anser att vi ska rösta demokratiskt om hur väl insatt någon är på en skala från 1 till 10 på varje fråga?) gör det dig säkert ingen skillnad, men själv är jag otroligt nöjd med kvaliteten på den argumentationen.

/Troed

PS: Dina ordval får mig att tro att svaret på min fråga onekligen var "blänga irriterat". Det är tråkigt, boken är väldigt bra.

(#3) Gammal
IsakGerson Inte uppkopplad

IsakGersons avatar

Länk: #253390
Standard Sv: Dödslinje för sjökort - 2011-01-10, 00:16

Citat:
Har du läst någon litteratur på området? Frågan är seriös, och är inte tänkt att uttrycka någon "von oben"-attityd. Åas, bara det att du skrev så får mig att anta att du känner till väldigt lite om meritokrati

Säg mig; Är din naturliga reaktion när jag postar att alla borde läsa The Future of Ideas (Lawrence Lessig) att beställa boken eller blänga irriterat på skärmen och ifrågasätta hur någon kan påstå att DU kanske kan lära dig något relevant för din roll i Piratpartiet?
Jag ser ett problem i att du å ena sidan argumenterar för att organisationen ska växa fram på ett ostyrt, oreglerat och "vildvuxet" sätt, och att du å andra sidan tycker att alla bör läsa mängder av litteratur som beskriver Sättet med stort S att arbeta på. Hade jag inte vetat bättre hade jag kanske tolkat det som att du inte ville att vi skulle växa fram på ett ostyrt och oreglerat sätt, utan bara på ditt sätt.

---

Scienta donum scienta est, unde vendi non potest

(#4) Gammal
troed Inte uppkopplad

troeds avatar

Länk: #253396
Standard Sv: Dödslinje för sjökort - 2011-01-10, 01:19

Citat:
Ursprungligen postat av IsakGerson Visa inlägg
Jag ser ett problem i att du å ena sidan argumenterar för att organisationen ska växa fram på ett ostyrt, oreglerat och "vildvuxet" sätt, och att du å andra sidan tycker att alla bör läsa mängder av litteratur som beskriver Sättet med stort S att arbeta på. Hade jag inte vetat bättre hade jag kanske tolkat det som att du inte ville att vi skulle växa fram på ett ostyrt och oreglerat sätt, utan bara på ditt sätt.
Mja. Ironin är nog snarare att den enda orsaken till att du kan uppvisa tre grava missförstånd ovan är just att du valt att inte söka fram information om det ämne du väljer att uttala dig kring.

Jag argumenterar inte för, jag återger. Jag pratar inte om ett Sätt med stort S, jag har tagit upp ett samhällsskifte som fortgår oavsett vad du, jag eller Piratpartiet tycker och tänker. Därav följer även att det inte är "mitt" sätt, något du dessutom är väl medveten om med tanke på tidigare inlägg.

Det är helt ok om du vill påstå att Piratrörelsen inte är kopplad till deltagarkultur, meritokrati och svärmar - men jag föreslår att INNAN du försöker påskina det kanske ska läsa på ämnena så att du framstår som någorlunda seriös?

Jag rekommenderar The starfish and the spider på ämnet toppstyrning jämfört med distribuerad styrning av stora organisationer. Jag blir bara glad om du kan ge mig liknande tips - jag har en, här något kontroversiell, idé om att kunskap är positivt.

(#5) Gammal
willenfort Inte uppkopplad

willenforts avatar

Länk: #253402
Standard Sv: Dödslinje för sjökort - 2011-01-10, 01:57

Citat:
Det är onekligen där problemet ligger. Mina förslag till hur du kan sätta dig in mer i ämnet kvarstår sedan tidigare, och så även min uppfattning om den negativa korrelationen mellan kunskap om de ideologier och samhällsskiften piratrörelsen är en del av och paragrafrytteri

Jag har de senaste veckorna här (bl.a) citerat Rick, Oscar, Hax och Christian till stöd för att det inte på något sätt är endast jag som resonerar så kring vad partiet och piratrörelsen är baserad på. Om du inte anser att det finns mer eller än mer kompetent insatta personer (du kanske anser att vi ska rösta demokratiskt om hur väl insatt någon är på en skala från 1 till 10 på varje fråga?) gör det dig säkert ingen skillnad, men själv är jag otroligt nöjd med kvaliteten på den argumentationen.

/Troed

PS: Dina ordval får mig att tro att svaret på min fråga onekligen var "blänga irriterat". Det är tråkigt, boken är väldigt bra.
Och ännu en gång så kommer du inte med argument utan bara med "ni borde läsa på" påståendet. Sorry men jag har inte tid och ork i mitt liv för att hålla på med denna typen av onödigheter. Jag väljer att jobba för att partiet skall komma vidare istället.

ps. se upp så du inte sticker dig på halmgubbarna som du ställer upp då du lägger ord i andras munnar.

--------------------------------
Christoffer Willenfort
Orggruppen
Energigruppen
0708-100 282

(#6) Gammal
Winston Smith Inte uppkopplad

Winston Smiths avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #253406
Standard Sv: Dödslinje för sjökort - 2011-01-10, 02:29

Moderators uppmaning: Se till att hålla god samtalston i forumet och att hålla er till trådens ämne.

(#7) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #253460
Standard Sv: Dödslinje för sjökort - 2011-01-10, 16:22

Citat:
Ursprungligen postat av Johan mlg Karlsson Visa inlägg
Klart för sent och *massivt* för tungrott.

Sjökorten måste kunna uppdateras på vettigt sätt om ny information tillkommer.

Jag tyckte processen för version 2 av årets sjökort fungerade tillräckligt bra för att vi ska ta och försöka göra något liknande nästa gång. Fast i betydligt bättre tid.
+1 Om motionen ska handla om sjökort tycker jag den ska innehålla den biten att medlemmarna får vara med i en version 2 process igen. Vi borde ta tillvara på det som fungerade bra.

Det är bättre att valmanifestet blir klart tidigare, men kanske ännu viktigare att det arbetas på under en längre tid, så det slipper kännas som i ett supermariospel när tiden håller på att ta slut, eller sonic när man är under vattnet och söker en luftbubbla? Utkast tidigare alltså, för att arbeta längre med version 2 processen.

Dessutom borde inte sjökort heta sjökort utan helt enkelt kallas för valmanifest redan från början för att undvika missförstånd. Jag tycker fortfarande att sjökortsbenämningen är en smula förvirrande. När motionen ändå handlar om sjökort kanske det passar att trycka in här också?

(#8) Gammal
of_darkness Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #253496
Standard Sv: Dödslinje för sjökort - 2011-01-10, 20:16

Citat:
Ursprungligen postat av Tommten Visa inlägg

Dessutom borde inte sjökort heta sjökort utan helt enkelt kallas för valmanifest redan från början för att undvika missförstånd. Jag tycker fortfarande att sjökortsbenämningen är en smula förvirrande. När motionen ändå handlar om sjökort kanske det passar att trycka in här också?
Nej eftersom sjökorten är mer ett spånande och är enskilda dokument som sen ska bearbetas till ett färdigt manifest.

dvs det är benämningen på manifestets alpha och beta versioner.

det istället för att säga
Partpartiet valmnifest år 2014 -kultur sektionen - alpha 1
så säger vi
Piratpartiets kultur sjökort 2014

Kontakt (e-post föredras):robert.nyberg@piratpartiet.se
Tel och sms:0763082850

(#9) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #253498
Standard Sv: Dödslinje för sjökort - 2011-01-10, 20:19

Citat:
Ursprungligen postat av of_darkness Visa inlägg
det istället för att säga
Partpartiet valmnifest år 2014 -kultur sektionen - alpha 1
så säger vi
Piratpartiets kultur sjökort 2014
Det första alternativet med alpha 1 tycker jag var tydligare och därmed bättre även fast det inte var jättebra då.

(#10) Gammal
DrakeICN Inte uppkopplad

DrakeICNs avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #254334
Standard Sv: Dödslinje för sjökort - 2011-01-16, 18:03

Citat:
Då är vi tillbaks till en tidigare fråga jag ställde - hur många av Piratpartiets medlemmar har registrerat sig på forumet? För jag har väl förstått rätt - den extremt lilla falangen av alla aktiva i partiet som anser att det här genom att posta här man utför piratverksamhet påstår väl att det är det som är vår demokrati?

Tvärtom skulle jag vilja påstå att det fångar åsikterna hos våra väljare/medlemmar väldigt dåligt. Det är så klart populärt hos dem som tycker att det är här man ska vara, deras möjlighet att påverka bli så mycket större. (Jag har en teori om att det är därför dessa personer reagerade så starkt på Ricks "fösning" dessutom - en fösning som är fullständigt demokratisk och som de flesta utför på valdagen till vänner och bekanta).
Har detta med motionen att göra egentligen?

Men om jag förstår dig rätt tycker du att för få medlemmar engagerar sig under årsmötet? Se till att gaffla dem i arslet nästa gång då så att de sätter lite fart - någonstans måste man väl ta beslut, och ska dessa tas av och med medlemmarna, då är väl just detta forum ett utmärkt medel för detta? Eller tycker du att det finns en snyggare teknisk lösning?

“What are the differences between Mark Zuckerberg and me? I give private information on corporations to you for free, and I’m a villain. Zuckerberg gives your private information to corporations for money and he’s Man of the Year.” – Julian Assange

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är