Piratpartiets mötesplattform

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
IsakGerson Inte uppkopplad

IsakGersons avatar

Reg.datum: Apr 2009
Standard Motion om vapenexport - 2011-01-23, 11:00

Bakgrund:
Piratpartiet är ett parti som kämpar för att människans rättigheter mot staten ska respekteras. Ändå kränks mänskliga rättigheter världen om varje dag av totalitära regimer, krigförande grupper och länder, militärjuntor och organiserade brottsliga nätverk. Vi måste komma ihåg att dessa krafter aldrig är självförsörjande på vapen. Sverige är det sjunde landet i världen vad gäller mängden exporterade vapen. Vi har en stor del av skulden till dessa brott som oftast inte kunnat begås utan de vapen som säljs till krafterna. Kränkningar av mänskliga rättigheter börjar här, och vi kan göra någonting åt det.

Yrkande:
Vi yrkar
att följande text läggs till i principprogrammet mellan det som idag är stycke fyra (4) och stycke fem (5) i delen "Demokrati och medborgerliga rättigheter och friheter":

"Vi ser även att Sverige har ett stort ansvar i för demokratin och de medborgerliga rättigheterna och friheterna som en av världens största vapenexportörer. Vi vill att Sverige på sikt helt upphör med sin vapenproduktion och vapenexport för att försäkra att de vapen som används i krig, mot oliktänkande eller för att kränka mänskliga rättigheter inte har tillverkats av svenska företag. Målet bör bli och förbli att inte ett enda svenskt vapen ska sluta i händerna på en person eller en regim som kränker demokratiska värden eller mänskliga rättigheter. Det enda sättet att se till det är att upphöra med vapenproduktionen och vapenexporten.

Vapenexporten i Sverige och EU ska på sikt upphöra för att säkerställa att Sverige och EU-länder inte bidrar till att demokratiska värden eller mänskliga rättigheter kränks."

Motionsförslag av Isak Gerson och Klara Ellström.

---

Scienta donum scienta est, unde vendi non potest

(#2) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #254854
Standard Sv: Motion om vapenexport - 2011-01-23, 11:57

Vilka är de svensktillverkade vapen och system som regimer använder mot egna befolkningar? Ska vi debattera ämnet tycker jag att ni bör presentera lite fakta annars fylls tråden med tyckande utan konsistens.

(#3) Gammal

IsakGersons avatar

Länk: #254856
Standard Sv: Motion om vapenexport - 2011-01-23, 12:07

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Svensson Visa inlägg
Vilka är de svensktillverkade vapen och system som regimer använder mot egna befolkningar? Ska vi debattera ämnet tycker jag att ni bör presentera lite fakta annars fylls tråden med tyckande utan konsistens.
En bra plats att börja på är att diskutera Sveriges vapenexport till Tunisien, som man kan läsa om här. Vidare rekommenderar jag att du läser "Fyra saker du inte vill veta om svensk vapenexport" som gavs ut 2010 där man tar upp många exempel på länder som Sverige exporterar vapen till som för väpnade konflikter och/eller begår grova brott mot mänskliga rättigheter.

---

(#4) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Länk: #254862
Standard Sv: Motion om vapenexport - 2011-01-23, 12:17

Inte mycket fakta där. Du hävdar på din blogg att:
Citat:
Våra vapen används just nu för att skjuta upprorsmakare i Tunisien. Kanske till och med en och annan piratpartist?
Har du något som helst belägg för det? Jag tror knappast att någon demonstrant blivit skjuten med granatgevär i Tunisien. Som sagt mer fakta behövs om vi ska få en vettig debatt. Jag kommer inte bemöta fler innehållsfattiga inlägg utan väntar på ett ordentligt underlag.

(#5) Gammal

IsakGersons avatar

Länk: #254870
Standard Sv: Motion om vapenexport - 2011-01-23, 12:43

Citat:
Inte mycket fakta där. Du hävdar på din blogg att:
Har du något som helst belägg för det? Jag tror knappast att någon demonstrant blivit skjuten med granatgevär i Tunisien. Som sagt mer fakta behövs om vi ska få en vettig debatt. Jag kommer inte bemöta fler innehållsfattiga inlägg utan väntar på ett ordentligt underlag.
Okej. Ignorera mina källor och sänk nivån på debatten, så kanske vi andra kan ha en vettig debatt.

---

(#6) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Länk: #254878
Standard Sv: Motion om vapenexport - 2011-01-23, 13:16

OK, eftersom du uppenbarligen inte förstått vad jag är ute efter så får du en chans till.
Citat:
Vilka är de svensktillverkade vapen och system som regimer använder mot egna befolkningar?
INGEN av dina länkade referenser visar var i världen svenska vapen används mot den egna befolkningen. Tunisien nämns bara som ett av de icke demokratiska länder vi exporterar vapen till vilket absolut inte är samma sak.

(#7) Gammal

IsakGersons avatar

Länk: #254884
Standard Sv: Motion om vapenexport - 2011-01-23, 13:26

Citat:
OK, eftersom du uppenbarligen inte förstått vad jag är ute efter så får du en chans till.

INGEN av dina länkade referenser visar var i världen svenska vapen används mot den egna befolkningen. Tunisien nämns bara som ett av de icke demokratiska länder vi exporterar vapen till vilket absolut inte är samma sak.
Jag tror att du missar vad min argumentation utgår ifrån. Poängen med motionen är att vi ska driva en politik som helt och hållet försäkrar att vi inte exporterar vapen till länder som bryter mot demokratiska värderingar eller mänskliga rättigheter. Jag menar att vi idag exporterar vapen till just sådana länder. Vill du diskutera specifika formuleringar hos bloggposten får du gärna göra det i kommentarerna, men håll dig gärna till topic här. Vad jag ville med bloggposten var att visa dig källor på att vi exporterade vapen till regimen i Tunisien.

---

(#8) Gammal
TeirdeZ Inte uppkopplad

TeirdeZs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #254886
Standard Sv: Motion om vapenexport - 2011-01-23, 13:41

Jag vill lägga tilläggsyrkande:

Att texten istället formuleras på detta vis (ändringar är bold-markerade):

Citat:
"Sverige har enligt oss ett stort ansvar för demokratin och för demokratiska fri- och rättigheter. Som en av världens största vapenexportörer. Vi vill att Sverige på sikt helt upphör med sin vapenexport och vapenproduktion för att försäkra att vapen som används i krig, mot oliktänkande, i rättighetskränkningarar, och i frihetsberövande, inte har tillverkats av svenska företag. Målet bör bli och förbli att inte ett enda svenskt vapen ska sluta i händerna på en person eller en regim som kränker de demokratiska värden eller mänskliga rättigheter som grundar sig individens autonomi. Det enda sättet att se till det är att upphöra med vapenproduktionen och vapenexporten.

Vapenexporten i Sverige och EU ska på sikt upphöra för att säkerställa att Sverige och EU-länder inte bidrar till att demokratiska värden eller mänskliga rättigheter kränks."
Detta för att undvika:
* Referenser till rättigheter som redan idag visats lättkränkta, trots fina dokument och skrivelser (EKMR, UNDoHR)

Amelia Andersdotter, Europaparlamentariker för Piratpartiet 2009-2014.

Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel
spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll

-Virus, Sture Lönnerstrand, 1960 (omslaget, baksidan)

(#9) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Länk: #254890
Standard Sv: Motion om vapenexport - 2011-01-23, 13:59

Det är du själv som krattat manegen.
Citat:
Ursprungligen postat av IsakGerson Visa inlägg
Sverige är det sjunde landet i världen vad gäller mängden exporterade vapen. Vi har en stor del av skulden till dessa brott som oftast inte kunnat begås utan de vapen som säljs till krafterna.
Citat:
Ursprungligen postat av IsakGerson Visa inlägg
Jag tror att du missar vad min argumentation utgår ifrån. Poängen med motionen är att vi ska driva en politik som helt och hållet försäkrar att vi inte exporterar vapen till länder som bryter mot demokratiska värderingar eller mänskliga rättigheter. Jag menar att vi idag exporterar vapen till just sådana länder. Vill du diskutera specifika formuleringar hos bloggposten får du gärna göra det i kommentarerna, men håll dig gärna till topic här. Vad jag ville med bloggposten var att visa dig källor på att vi exporterade vapen till regimen i Tunisien.
Du antyder i din inledning att svenska vapen används i kränkningarna och jag vill ha bevis. Klarar du inte av att argumentera utan att nedvärdera folk kommer du nog inte att få stöd från andra än de som redan är emot vapenexporten.

(#10) Gammal
TeirdeZ Inte uppkopplad

TeirdeZs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #254892
Standard Sv: Motion om vapenexport - 2011-01-23, 14:06

Citat:
Du anser att alltså att motionen skulle ha innehållet "kan" eller "kanske kan" innan "användas" istället för "de används"? Jag tror nämligen att ett tillägg av de orden inte substantiellt förändras innehåll och syfte, men däremot då kan uppfylla de formella faktakrav och hårda mätdata som verkar krävas av ett ideologiskt ställningstagande.

Jag antar att du också tycker att det egentligen inte är piratpolitik och att Bofors/Svergige bara står på nionde plats över världens största vapenexportörer. Kina kommer ta en större roll i framtiden, likt USA och Ryssland har idag. Det är inte säkert att det är intressant eller önskvärt att släppa marknadsandelar till de länderna. Bofors har dock, tror jag, tillverkat klusterbomber som väl egentligen inte anses giltiga krigsvapen, men jag kan blanda ihop dem med någon amerikansk vapenexportör. I vilket fall oroar jag mig inte så mycket för Bofors. Nedskärningarna i svenskt försvar gör att vi knappast kommer behålla vår roll som ledande utvecklare av stridsflygplan.

Amelia Andersdotter, Europaparlamentariker för Piratpartiet 2009-2014.

Fråga om ni fattar det som sker i vad ni ser, plåga er och skratta åt er del i detta spel
spana, det viktigt!, ty ni bör innan ni dör ana att man riktigt har er roll under kontroll

-Virus, Sture Lönnerstrand, 1960 (omslaget, baksidan)

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är