Piratpartiets mötesplattform

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Sven Petersson Inte uppkopplad
Avstängd användare

Reg.datum: Dec 2008
Standard Sv: Tillåt PPs riksdagskandidater olika politiska ståndpunkter - 2011-02-22, 22:28

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Svensson Visa inlägg
Inte nog med att du vill skjuta partiets grundförutsättning i sank. Du postar dessutom två snarlika förslag utan att motivera varför.

Ett parti (oavsett vilket) måste kunna lita på att dess företrädare generellt sett följer den linje som partiet förespråkar. Det kommer alltid dyka upp undantag där enskilda personer väljer att gå emot partilinjen men om man säger att det är generellt tillåtet har man kastat partiprogrammet på soptippen.
Att kasta en av de ”grundförutsättningar” (den så kallade ”vågmästarstrategin”, som i verkligheten inte ens är en strategi, men en taktik) som förorsakade det katastrofala valresultatet på sophögen förefaller mig vara en utsökt god idé.

(#2) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #258282
Standard Sv: Tillåt PPs riksdagskandidater olika politiska ståndpunkter - 2011-02-23, 03:17

Citat:
Ursprungligen postat av Sven Petersson Visa inlägg
Att kasta en av de ”grundförutsättningar” (den så kallade ”vågmästarstrategin”, som i verkligheten inte ens är en strategi, men en taktik) som förorsakade det katastrofala valresultatet på sophögen förefaller mig vara en utsökt god idé.
Nu var det inte vågmästarställningen som Borg tog sikte på och det var inte heller den jag syftade på. Jag syftade på det faktum att vi existerar fortfarande endast tack vare att vi inte breddat oss för fort. Borg eftersträvar helt uppenbart total anarki bland våra eventuella representanter i beslutande församlingar, något som skulle ta död på oss snabbare än något annat.

(#3) Gammal
DrakeICN Inte uppkopplad

DrakeICNs avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #258284
Standard Sv: Tillåt PPs riksdagskandidater olika politiska ståndpunkter - 2011-02-23, 09:21

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Svensson Visa inlägg
Nu var det inte vågmästarställningen som Borg tog sikte på och det var inte heller den jag syftade på. Jag syftade på det faktum att vi existerar fortfarande endast tack vare att vi inte breddat oss för fort. Borg eftersträvar helt uppenbart total anarki bland våra eventuella representanter i beslutande församlingar, något som skulle ta död på oss snabbare än något annat.
Du menar att det kan bli värre än 0,7%?

Jag tror att kanske piratpartiets piska viner lite väl hårt. Olika pirater har olika uppfattning; de pragmatiska piraterna håller ju inte med frihetsfundamentalisterna i mycket rent ideologiskt, det bara råkar vara så att vi alla för tillfället har samma fiende.

Nu tycker jag förslaget går lite långt, och jag ser inte hur ett förslag ska se ut som tillåter lite att man går sin egen väg men inte för mycket - däremot kanske, när smärre överträdelser sker, man inte ska gå på offensiven direkt och kväsa varje tillstymmelse till egna tankar. Lite spännvidd i åsikterna, innan piskan börjar vina, helt enkelt. Vad har vi att förlora?

“What are the differences between Mark Zuckerberg and me? I give private information on corporations to you for free, and I’m a villain. Zuckerberg gives your private information to corporations for money and he’s Man of the Year.” – Julian Assange

(#4) Gammal
Marcus Borg Inte uppkopplad

Marcus Borgs avatar

Reg.datum: Oct 2009

Länk: #258486
Standard Sv: Tillåt PPs riksdagskandidater olika politiska ståndpunkter - 2011-02-24, 20:24

Detta är som sagt bara ett förslag. Det kan brytas upp i flera motioner eller begränsas.

Hur som helst måste fler politiska åsikter tillåtas och drivas inom PP förutom vad som finns i principprogrammet så länge de inte bryter mot principprogrammet. Tycker inte att det är en bra taktik att låta andra partier bestämma PPs politik i många frågor. Det lär även locka folk till partiet som inte endast är intresserad av vad som står i principprogrammet.

(#5) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #258494
Standard Sv: Tillåt PPs riksdagskandidater olika politiska ståndpunkter - 2011-02-24, 21:19

Citat:
Ursprungligen postat av DrakeICN Visa inlägg
Du menar att det kan bli värre än 0,7%?
Ja, det kan bli mycket värre.
Citat:
Vad har vi att förlora?
Att det kan bli värre istället för bättre...
Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Borg Visa inlägg
Hur som helst måste fler politiska åsikter tillåtas och drivas inom PP förutom vad som finns i principprogrammet så länge de inte bryter mot principprogrammet.
Inom PP kan medlemmar (och andra) driva frågor för att övertyga andra medlemmar (och andra) om att partiet ska ändra ståndpunkt. Det tycker nog de allra flesta är väldigt bra.
Citat:
Tycker inte att det är en bra taktik att låta andra partier bestämma PPs politik i många frågor.
Det är en annan fråga. Vågmästarstrategitaktiken fungerar väl inte så jättebra nu när SD finns med i bilden som de gör heller.
Citat:
Det lär även locka folk till partiet som inte endast är intresserad av vad som står i principprogrammet.
Och skrämma bort folk som är/var intresserad av partiet...

Senast redigerad av Tommten den 2011-02-24 klockan 21:33.

(#6) Gammal
Peter Johansson Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2009

Länk: #259354
Standard Sv: Tillåt PPs riksdagskandidater olika politiska ståndpunkter - 2011-03-07, 12:08

En mycket sen reflektion på att riksdags kandidaterna får driva egna hjärtefrågor.
Jag anser att grund iden är bra MEN att dessa frågor inte bör gå för långt ifrån de frågor PP har under sin flagg. Att få lov att driva hjärte frågor kan sporra till ökat eget engagemang.
Vidare har du en poäng i detta med att parti piskan viner hårt.
I följande nyhetsbrev har vår PL en länk till ett blogg inlägg där hon uppmanar riksdagsledamöterna att gå emot sina partis viljor även om jag minns att PPs partipiska ven mycket hårt på alla kandidater hur går detta ihop??
https://forum.piratpartiet.se/showthread.php?t=33540

Carl Bildts fantastiska förmåga att bry sig om sin aktieportfölj.

Där emot tror jag att både vågmästar strategin och de så kallade kandidaternas hjärtefrågor(partipiskan) måste förnyas till 2014

Peter Johansson
http://Pejj31.blogspot.com

(#7) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #260633
Standard Sv: Tillåt PPs riksdagskandidater olika politiska ståndpunkter - 2011-03-20, 13:53

Så länge vi inte är ett tjugofemprocentsparti ligger vår chans att få genom våra åsikter i våra profilfrågor i att sälja våra röstar i andra frågor till högstbjudande. Utan partidiciplin blir värdet på det vi har att sälja mycket litet, och därmed också värdet på vad vi kan få i utbyte. Vilket kraftigt försvagar argumenten för att rösta på oss!

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

(#8) Gammal
Sven Petersson Inte uppkopplad
Avstängd användare

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #260634
Standard Sv: Tillåt PPs riksdagskandidater olika politiska ståndpunkter - 2011-03-20, 14:01

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Brändén Visa inlägg
Så länge vi inte är ett tjugofemprocentsparti ligger vår chans att få genom våra åsikter i våra profilfrågor i att sälja våra röstar i andra frågor till högstbjudande. Utan partidiciplin blir värdet på det vi har att sälja mycket litet, och därmed också värdet på vad vi kan få i utbyte. Vilket kraftigt försvagar argumenten för att rösta på oss!
Den som för en strategi som omöjliggör det att vinna mandat har inga röster att sälja!

(#9) Gammal
Johan mlg Karlsson Inte uppkopplad

Johan mlg Karlssons avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #260641
Standard Sv: Tillåt PPs riksdagskandidater olika politiska ståndpunkter - 2011-03-20, 15:43

Citat:
Den som för en strategi som omöjliggör det att vinna mandat har inga röster att sälja!
Så en bättre lösning är alltså att inte centralt tycka något alls utan låta alla kandidater rösta efter eget huvud? För det kommer ju verkligen öka vårt inflytande och incitamentet att rösta på oss. "50% av partiet kanske kommer tycka som du, men vi vet inte. Vi får se sen efter omröstningen. Vi kan iaf garantera att vi kommer rösta helt slumpmässigt så vi inte får någon genomslagskraft."

Det här är min signatur. Its my sig.

(#10) Gammal
Winston Smith Inte uppkopplad

Winston Smiths avatar

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #260648
Standard Sv: Tillåt PPs riksdagskandidater olika politiska ståndpunkter - 2011-03-20, 17:32

Citat:
Vad är din strategi då? Du verkar ju sitta inne med alla svaren.

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är