Piratpartiets mötesplattform

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Michael Anderson Inte uppkopplad

Michael Andersons avatar

Reg.datum: May 2009
Standard Förslag om att personval i partiet skall vara rena majoritetsval - 2011-02-19, 23:04

Förslag om att personval i partiet skall vara rena majoritetsval.

Personval som genomförs i partiet, tex. DL, VL osv. skall genomföras på så sätt att totala antal röster avgör vem som blir vald.
I motsats till dagens slentrianmässiga system med ranking via Schulze-metoden.
Ranking systemet resulterar i vad vi nyligen såg i VL-valet i Värmland där den "vinnande" kandidaten hade EN förstahands röst mer än då sittande VL medans denne hade flest antal röster totalt.
Demokratiskt och rättvist?
Det borde ju vara en självklarthet att EN kandidat är lika med EN röst och inte "multiple choice".

Därför yrkas:
Att Piratpartiet genomför personval som rena majoritetsval där den person som fått flest röster totalt anses som vald.

"I'm going to blow them off the face of the earth with the fury of God's own thunder."
- President Josiah 'Jed' Bartlet
  Skicka ett meddelande via MSN till Michael Anderson Skicka ett meddelande via Skype™ till Michael Anderson  
  (#2) Gammal
JPAnderson Inte uppkopplad

JPAndersons avatar

Länk: #257908
Standard Sv: Förslag om att personval i partiet skall vara rena majoritetsval - 2011-02-19, 23:07

Ja, majoritetsval borgar för att vald kandidat får största möjliga förtroende och det är ju önskvärt kan tyckas.

Ledamot av valberedningen.
Tidigare; Ledamot av partistyrelsen 2012-2014, Sekreterare för Piratpartiet Värmland

Bloggar som Värmlandspiraten
Partimail | Facebook | Twitter
  Skicka ett meddelande via MSN till JPAnderson Skicka ett meddelande via Skype™ till JPAnderson  
  (#3) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #257914
Standard Sv: Förslag om att personval i partiet skall vara rena majoritetsval - 2011-02-19, 23:36

Kan hålla med om att när styrelsen anser att till och med val av interna grupper ska ske med enkel addition av röster att då interna personval skall ske på liknande sätt. Valet kan ändå hållas i pirateweb för att inte det skall krävas ett kopplat forumkonto för att avlägga sin röst.

Det är nog enklast att maila argumenten för detta till partiledningen. Vad jag vet så finns inte ett styrelsebeslut på hur interna val skall ske.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Senast redigerad av Henry Rouhivuori den 2011-02-20 klockan 00:07.

(#4) Gammal
Johan mlg Karlsson Inte uppkopplad

Johan mlg Karlssons avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #257920
Standard Sv: Förslag om att personval i partiet skall vara rena majoritetsval - 2011-02-20, 01:26

Snälla, motionera inte om saker som bryter mot stadgan. Det blir så dåligt då..

Citat:
3.3.6 Ansvarskedjan måste vara obruten, det vill säga, mandat och ansvarsutkrävande måste alltid följas åt. Då funktionärs- eller förtroendeposter tillsätts, så får detta inte ske på ett sätt som gör en annan funktionär ansvarig för den tillsatte funktionärens agerande utan möjlighet att avsätta/ersätta denne.

Det här är min signatur. Its my sig.

(#5) Gammal
JPAnderson Inte uppkopplad

JPAndersons avatar

Länk: #257922
Standard Sv: Förslag om att personval i partiet skall vara rena majoritetsval - 2011-02-20, 01:54

Snälla nån, var nånstans bryter denna motion mot stadgan?
Funktionärer som DL och VL väljs redan via medlemsval.
Motionen, som jag förstår det, syftar till att ändra hur valen genomförs. Via majoritetsval istället för dagens rankingsystem vilket jag kan hålla med om är helt barockt.

Ledamot av valberedningen.
Tidigare; Ledamot av partistyrelsen 2012-2014, Sekreterare för Piratpartiet Värmland

Bloggar som Värmlandspiraten
Partimail | Facebook | Twitter

Senast redigerad av JPAnderson den 2011-02-20 klockan 02:05.
  Skicka ett meddelande via MSN till JPAnderson Skicka ett meddelande via Skype™ till JPAnderson  
  (#6) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #257948
Standard Sv: Förslag om att personval i partiet skall vara rena majoritetsval - 2011-02-20, 12:10

Citat:
Ursprungligen postat av Johan mlg Karlsson Visa inlägg
Snälla, motionera inte om saker som bryter mot stadgan. Det blir så dåligt då..
Om man lusläser den stadgepunkten som du refererar till så ser man att den faktiskt bara reglerar att det måste finnas mandat att avsätta folk i enlighet med ansvarskedjan, inte hur de tillsätts.

Jag tror inte det var så Rick tänkte när han skrev texten, men det är på det hela taget irrellevant, eftersom stadga ska tolkas utifrån vad som faktiskt står i texten.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
  (#7) Gammal
Johan mlg Karlsson Inte uppkopplad

Johan mlg Karlssons avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #257954
Standard Sv: Förslag om att personval i partiet skall vara rena majoritetsval - 2011-02-20, 12:51

Citat:
Ursprungligen postat av JPAnderson Visa inlägg
Snälla nån, var nånstans bryter denna motion mot stadgan?
Funktionärer som DL och VL väljs redan via medlemsval.
Motionen, som jag förstår det, syftar till att ändra hur valen genomförs. Via majoritetsval istället för dagens rankingsystem vilket jag kan hålla med om är helt barockt.
Nope nope och nope.

Det var bara i väst som ranking användes för att "välja" VL. Alla andra ställen där val till VL har hållts var varit genom relativ majoritet.

Och inget av dom valen som har varit har varit bindande, det både har och är upp till DL att tillsätta VL precis enligt eget smak och tycke.

3.3.6 säger väl strängt inte att vi inte kan ha riktiga val. Men om vi faktiskt ska ha någon form av riktiga val där medlemmarna får välja så känns det lite väl mycket Mubarak över det hela om det ska gå att bara avsätta personen igen två minuter senare..

Det här är min signatur. Its my sig.

(#8) Gammal
of_darkness Inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2006

Länk: #257976
Standard Sv: Förslag om att personval i partiet skall vara rena majoritetsval - 2011-02-20, 15:17

Citat:
Ursprungligen postat av Johan mlg Karlsson Visa inlägg
Nope nope och nope.

Det var bara i väst som ranking användes för att "välja" VL. Alla andra ställen där val till VL har hållts var varit genom relativ majoritet.

Och inget av dom valen som har varit har varit bindande, det både har och är upp till DL att tillsätta VL precis enligt eget smak och tycke.

3.3.6 säger väl strängt inte att vi inte kan ha riktiga val. Men om vi faktiskt ska ha någon form av riktiga val där medlemmarna får välja så känns det lite väl mycket Mubarak över det hela om det ska gå att bara avsätta personen igen två minuter senare..

Eg så är det inget problem, för någon blir alltid vald, även i en rådgörande omröstning.

Frågan är vad personen blir vald _som_.

Antingen blir den vald som funktionär direkt,
Eller så blir den vald som medlemmarnas kandidat till funktionärsposten, vilket är det som sker vid "rådgörande omröstning".

Det den här motionen tar fasta på är hur själva valet sker till posten som avses, och post kan vara en kandidat post, se som vi väljer inte riksdagsledamöter utan kandidater till någon av de riksdagsledamots poster som finns i riksdagen, men det är sveriges röstberättigade som avgör vilka som ska slutgiltigheten ska bli valda.

Kontakt (e-post föredras):robert.nyberg@piratpartiet.se
Tel och sms:0763082850

(#9) Gammal
Jan-Olof Ruuska Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2010

Länk: #258004
Standard Sv: Förslag om att personval i partiet skall vara rena majoritetsval - 2011-02-20, 20:03

Om jag inte är felinformerad, vilket jag inte tror, så väljs inte någon ledare överhuvudtaget i Piratpartiet direkt av medlemmarna. Partiledaren tillsätts av styrelsen. Partiledaren i sin tur, som är toppen i funktionärshierarkin, tillsätter formellt sett alla under sig själv i funktionärshierarkin.

De så kallade valen är bara rekommendationer och blå dunster i ögenen på alla som önskar verklig demokrati. Detta är kontentan av den i mina ögon befängda "ansvarskedjan".

Riktigt ansvarsutkrävande är när medlemmarna i respektive geografikt område kan tillsätta och avsätta sina ledare i demokratisk ordning. Det går inte nu eftersom de är partiledarens förlända arm, hans/hennes tjänstemän.

Som sagt, rätta mig om jag har fel.

(#10) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #258006
Standard Sv: Förslag om att personval i partiet skall vara rena majoritetsval - 2011-02-20, 20:10

Citat:
Ursprungligen postat av Jan-Olof Ruuska Visa inlägg
De så kallade valen är bara rekommendationer och blå dunster i ögenen på alla som önskar verklig demokrati.
Kan du leta fram något VL/DL-val där inte medlemmarna fått sin vilja fram? Jag har inte hört talas om något i alla fall. Jag ser det som att demokratin spridits ut i organisationen snabbare än vi hunnit fastställa en reglering i stadgan och ser inte det negativa i att hålla valen.

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är