Piratpartiets mötesplattform

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Jan-Olof Ruuska Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2010
Standard Sv: Förslag om att personval i partiet skall vara rena majoritetsval - 2011-02-20, 20:29

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Svensson Visa inlägg
Kan du leta fram något VL/DL-val där inte medlemmarna fått sin vilja fram? Jag har inte hört talas om något i alla fall. Jag ser det som att demokratin spridits ut i organisationen snabbare än vi hunnit fastställa en reglering i stadgan och ser inte det negativa i att hålla valen.
Jag påstår inte att rekommendationerna inte följts hittills.
Jag påstår att rekommendationerna är rekommendationer, att det formellt sett inte är verklig demokrati.

Att vi inte hunnit fastställa en reglering i stadgan är inte en korrekt beskrivning. Starka krafter har arbetat emot en demokratisering av partiet, till förmån för det luddiga begreppet "ansvarskedjan", som ju döljer vad det handlar om.

Det negativa med att hålla valen är att de felaktigt framställs som verkliga val, när de egentligen bara är rekommendationer.

Håll gärna dessa omröstningar:
  • Medlemsrekommendation till DL
  • Medlemsrekommendation till VL
  • Medlemsrekommendation till KL
Dölj inte var makten finns, det är ohederligt. Det är ytterst partiledaren som bestämmer tillsättningar och avsättningar av DL, VL och KL.

(#2) Gammal
JPAnderson Inte uppkopplad

JPAndersons avatar

Reg.datum: May 2009

Länk: #258012
Standard Sv: Förslag om att personval i partiet skall vara rena majoritetsval - 2011-02-20, 20:53

Citat:
Ursprungligen postat av Johan mlg Karlsson Visa inlägg
Det var bara i väst som ranking användes för att "välja" VL. Alla andra ställen där val till VL har hållts var varit genom relativ majoritet.

Och inget av dom valen som har varit har varit bindande, det både har och är upp till DL att tillsätta VL precis enligt eget smak och tycke.
Jo, jag vet hur den s.k. ansvarskedjan ser ut och att valen är "rekommenderande" till närmsta beslutsfattare. Vilket bara det hämmar interndemokratin i dess rätta mening.
Men att övriga landet kör majoritetsval, GREAT! Varför inte se till att så sker också i väst?

Egentligen skulle man tro att alla initiativ till demokrati inom partiet vore önskvärt.... men, tyvärr vet jag bättre.

Ledamot av valberedningen.
Tidigare; Ledamot av partistyrelsen 2012-2014, Sekreterare för Piratpartiet Värmland

Bloggar som Värmlandspiraten
Partimail | Facebook | Twitter
  Skicka ett meddelande via MSN till JPAnderson Skicka ett meddelande via Skype™ till JPAnderson  
  (#3) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #258014
Standard Sv: Förslag om att personval i partiet skall vara rena majoritetsval - 2011-02-20, 21:13

Citat:
Ursprungligen postat av Jan-Olof Ruuska Visa inlägg
Att vi inte hunnit fastställa en reglering i stadgan är inte en korrekt beskrivning. Starka krafter har arbetat emot en demokratisering av partiet, till förmån för det luddiga begreppet "ansvarskedjan", som ju döljer vad det handlar om.
Jo, det är en helt korrekt beskrivning av läget. De finns starka krafter som arbetar för stärkt medlemsstyre men anledningen till att vi inte kommit dit är att vi hittills inte kunnat enas om formen för det. Bara att styrelsen har en remiss ute visar att vi är på väg åt det hållet.

Citat:
Det negativa med att hålla valen är att de felaktigt framställs som verkliga val, när de egentligen bara är rekommendationer.

Håll gärna dessa omröstningar:
  • Medlemsrekommendation till DL
  • Medlemsrekommendation till VL
  • Medlemsrekommendation till KL
Dölj inte var makten finns, det är ohederligt. Det är ytterst partiledaren som bestämmer tillsättningar och avsättningar av DL, VL och KL.
Du har fel på två punkter.
1. PL utser DL, som utser VL, som utser KL. Det är inte samma sak som att PL utser alla nivåer.
2. Att vi skulle framställa valen som annat än rekommendationer är inte heller sant. Se hur jag formulerade informationen till medlemmarna inför senaste omgången VL-val i väst.

Citat:
Hej medlemmar, det är nu dags för er att välja er valkretsledare för år 2011.

Rent formellt tillsätts valkretsledaren idag av distriktsledaren men orsaken till valet är att vi vill skapa en bättre medlemsförankring.
EXAKT samma text gick ut som medlemsutskick per e-post.

(#4) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Länk: #258018
Standard Sv: Förslag om att personval i partiet skall vara rena majoritetsval - 2011-02-20, 21:18

Citat:
Ursprungligen postat av JPAnderson Visa inlägg
Men att övriga landet kör majoritetsval, GREAT! Varför inte se till att så sker också i väst?
Du var förstahandsval för sex personer i VL-valet och CMB var det för sju personer. Vad är du ute efter?

(#5) Gammal
JPAnderson Inte uppkopplad

JPAndersons avatar

Länk: #258024
Standard Sv: Förslag om att personval i partiet skall vara rena majoritetsval - 2011-02-20, 21:25

Citat:
Du var förstahandsval för sex personer i VL-valet och CMB var det för sju personer. Vad är du ute efter?
Jag är inte ute efter något och faktum att du insinuerar något dyligt är lågt Daniel, tom för dig.
VL-valet i Värmland som nyligen avslutades gick ju såpass demokratiskt till som det var möjligt, jag har accepterat
medlemmarnas önskan och gett mitt fulla stöd till CMB, men det var inte detta saken handlar om.

Motionären däremot förespråkar majoritetsval till funktionärsposter och jag stödjer det. Något som var otydligt?

Ledamot av valberedningen.
Tidigare; Ledamot av partistyrelsen 2012-2014, Sekreterare för Piratpartiet Värmland

Bloggar som Värmlandspiraten
Partimail | Facebook | Twitter

Senast redigerad av JPAnderson den 2011-02-21 klockan 11:04.
  Skicka ett meddelande via MSN till JPAnderson Skicka ett meddelande via Skype™ till JPAnderson  
  (#6) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Länk: #258030
Standard Sv: Förslag om att personval i partiet skall vara rena majoritetsval - 2011-02-20, 21:28

Citat:
Ursprungligen postat av JPAnderson Visa inlägg
Jag är inte ute efter något.
Motionären däremot förespråkar majoritetsval och jag stödjer det. Något som var otydligt?
Ja

(#7) Gammal
Michael Anderson Inte uppkopplad

Michael Andersons avatar

Länk: #258032
Standard Sv: Förslag om att personval i partiet skall vara rena majoritetsval - 2011-02-20, 21:35

Citat:
Ja
Kan du specifiera närmare vad som är oklart?

I ett personval där man har X antal kandidater, så ska varje röst endast lägga EN röst på EN kandidat. Såsom har skett i exempelvis Värmland (och många tidigare interna val), är att folk röstar enligt "1:a handsval, 2:a handsval, 3:e handsval". Vem som helst förstår väl att det bör väl vara endast 1:a handsval i personval där medlemmarna röstar fram vem dom vill ha som ledare för sitt distrikt, eller valkrets eller kommun?

Däremot, om man har en lista på 15-20 olika kandidater (eller mer) till exempel vid val av vilka som ska hamna på valsedeln till Riksdagen, då får man gärna "Ranka" personerna från 1-20 (dock inte behov av att ranka allihopa).

"I'm going to blow them off the face of the earth with the fury of God's own thunder."
- President Josiah 'Jed' Bartlet
  Skicka ett meddelande via MSN till Michael Anderson Skicka ett meddelande via Skype™ till Michael Anderson  
  (#8) Gammal
dansve Inte uppkopplad

Länk: #258036
Standard Sv: Förslag om att personval i partiet skall vara rena majoritetsval - 2011-02-20, 21:43

Citat:
Ursprungligen postat av Michael Anderson Visa inlägg
Kan du specifiera närmare vad som är oklart?
Det var syftet med JP:s kommentar som var oklart eftersom han så uppenbart syftade på att något var fel i väst.

Jag valde att använda funktionen i Pirateweb till VL-valet för att jag såg det som en bättre lösning än omröstning i forumet. Det har inget med den beryktade algoritmen att göra. Helst hade jag velat spärra så att man bara kunde välja 1 kandidat men ansåg inte att det fanns tid till att jaga Rick för att modifiera funktionen.

(#9) Gammal
Jan-Olof Ruuska Inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2010

Länk: #258068
Standard Sv: Förslag om att personval i partiet skall vara rena majoritetsval - 2011-02-21, 10:07

Citat:
Du har fel på två punkter.
1. PL utser DL, som utser VL, som utser KL. Det är inte samma sak som att PL utser alla nivåer.
2. Att vi skulle framställa valen som annat än rekommendationer är inte heller sant. Se hur jag formulerade informationen till medlemmarna inför senaste omgången VL-val i väst.
Partiledaren är i toppen på ansvarskedjan och kan få sin vilja igenom med hjälp av råttan-på-repet-metoden.

Din information är undantaget som bekräftar regeln. Se till exempel namnet på denna tråd. Jag påstår att de flesta inte känner till fakta i den här frågan på grund av ett medvetet undanhållande av sanningen om "valen" som egentligen är rekommendationer.

(#10) Gammal
Johan mlg Karlsson Inte uppkopplad

Johan mlg Karlssons avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #258102
Standard Sv: Förslag om att personval i partiet skall vara rena majoritetsval - 2011-02-21, 15:23

Om man nu anser att vi ska ha direkta val till posterna, vore det inte en synnerligen bra ide att då samtidigt propagera för att funktionären ovanför i kedjan a) inte kan avsätta personen och b) inte är ansvarig för den valda funktionärens handlingar.

a) känns som en väldigt bra ide ifall vi vill ha demokratiska val och inte bara parodi på demokratiska val. Och

b) känns som hyffsat nödvändig för att inte förvandla hela partiet till en juridisk parodi. Som det är nu så är VL ansvarig för vad KL ställer till med. Och jag tror inte jag behöver förklara varför vi inte har ett system som gör någon ansvarig för någon annans handlingar.

Så, innan någon börjar propagera för demokratiska val av funktionärer, kan ni snälla ta och komma med förslag på hur vi ska bygga om organisationen så det är praktiskt möjligt att hålla sådanna?

Och nu min egen åsikt i frågan: Demokratiska val just nu vore rent utsagt skadligt för partiet. Med så få aktiva som vi är just nu så vore det trivialt att kuppa in sig som KL eller till och med VL. Det räcker att övertyga två kompisar att rösta på en så har man vunnit. På vissa ställen kan det räcka med att man röstar på sig själv.

Sedan har vi sådanna platser som Stockholm som är lite speciella. Här finns det fruktansvärt många inaktiva medlemmar, ett hundratal nästan helt inaktiva medlemmar och en handfull som faktiskt gör något. Är det verkligen rimligt att man ska ta och låta detta hundratalet halvt inaktiva medlemmar rösta om vem som ska vara KL eller VL trots att dom absolut flesta inte ens träffat personerna dom ska rösta på och inte har någon aning om vilka dom är eller vad dom gjort? Ska verkligen den som har snyggast foto och som skrivit det bästa CV:t vinna?
I min mening är det en betydligt bättre lösning som det är nu att DL/VL försöker vara lyhörd på vad dom aktiva medlemmarna vill och utser den personen som är mest lämpad.

Det här är min signatur. Its my sig.

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är