Piratpartiets mötesplattform

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008
Standard Förslag och diskussion för utarbetande av eventuell motion rörande PP skolpolitik - 2011-03-25, 09:22

Om PP ska ha bry sig mer om skolpolitik så har jag ett förslag som jag tycker passar PP av lite olika anledningar. Informationsstruktur känns PP för mig.
  • I slutet på alla kurser så skall alla elever få delta i en utvärdering där eleverna kan ge betyg på olika moment i kursen, ge kommentarer om vad som är/var problematiskt och ge förändringsförslag för framtiden.
  • Alla elever som deltar i utvärderingarna ska få vara anonyma.
  • Eleverna ska kunna komma åt och läsa sammanställningen av utvärderingen med kommentarer.
  • I början av kursen ska eleverna få ta del av förra årets kritik och utvärdering, så de har något att jämföra med under kursens gång för att se om det blivit någon förbättring. Har det blivit förbättring från förra året så ser eleverna att deras röst faktiskt kan göra skillnad. Det är viktigt.
Jag har goda erfarenheter av en skola som använder sig av ungefär detta, fast jag utvecklade det lite nu. Sista punkten hade inte den skolan tex. Det här tycker jag är bra informationspolitik, där eleverna skulle få ett paket av inflytande, insyn, medbestämmande och dessutom kunna få vara anonym.

Skulle ni ställa upp på en skolpolitik som grundar sig på det här? Är det något att motionera om?

Man skulle kunna lägga till att skolorna på något bra sätt ska kunna kopiera andra skolors bra erfarenheter. Något bra informationssystem som skolor emellan kan lära av varandras goda och dåliga erfarenheter, men det vet jag inte hur det ska se ut i praktiken.

När jag tänker efter så kanske liknande utvärderingstänk skulle gå att applicera internt inom partiet också, som en årsutvärdering medlemmarna får göra. Men det är en annan fråga.

Senast redigerad av Tommten den 2011-03-25 klockan 09:44.

(#2) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #260783
Standard Sv: Förslag och diskussion för utarbetande av eventuell motion rörande PP skolpolitik - 2011-03-25, 09:50

Det står i stadgan att STYRELSEN skall ta fram förslag på reviderat principprogram.

Så att mata med dussintals med motioner är mindre lämpligt. Styrelsen bör ge ledningen i uppdrag att starta diskussioner om en breddning av partiprogrammet för att sedan ledningen rapportera in hur det går.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#3) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #260786
Standard Sv: Förslag och diskussion för utarbetande av eventuell motion rörande PP skolpolitik - 2011-03-25, 10:14

Jag förstår inte din kritik. Vad vill du att jag ska göra?
Och viktigast av allt... Vad tycker du om själva förslaget och det jag skrev?

(#4) Gammal

Henry Rouhivuoris avatar

Länk: #260789
Standard Sv: Förslag och diskussion för utarbetande av eventuell motion rörande PP skolpolitik - 2011-03-25, 10:30

Citat:
Ursprungligen postat av Tommten Visa inlägg
Jag förstår inte din kritik. Vad vill du att jag ska göra?
Och viktigast av allt... Vad tycker du om själva förslaget och det jag skrev?
Min kritik var inte riktat bara till dig eller detta motionsförslaget utan är kritik mot att motionera om ditten och datten när det står specifikt i stadgan att det ligger på styrelsen att hålla koll på principprogrammet.

Att man anonymt kan ge sin syn på utbildning är typ vad man i vissa fall inom vården kan ge detaljerade synpunkter på hur man upplever vården. Det är alltså helt rätt enligt min mening och att det finns folk som gillar att delta i enkäter. Huruvida dessa enkäter kommer påverka utbildningen är en annan femma.

Skillnaden mot sjukvården är att utbildningen i sig är "mer" verksamhet då eleverna går varje vardag till skolan istället för att en patient träffar läkaren en gång om året. Det är nog upp till varje skola om dom har resurser till att administrera detta.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Senast redigerad av Henry Rouhivuori den 2011-03-25 klockan 11:15.

(#5) Gammal
Sven Petersson Inte uppkopplad
Avstängd användare

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #260793
Standard Sv: Förslag och diskussion för utarbetande av eventuell motion rörande PP skolpolitik - 2011-03-25, 11:16

Citat:
Ursprungligen postat av Henry Rouhivuori Visa inlägg
Det står i stadgan att STYRELSEN skall ta fram förslag på reviderat principprogram.

Så att mata med dussintals med motioner är mindre lämpligt. Styrelsen bör ge ledningen i uppdrag att starta diskussioner om en breddning av partiprogrammet för att sedan ledningen rapportera in hur det går.
Styrelsen misslyckades katastrofalt med valet 2010.

Styrelsen misslyckades därefter helt med att utreda varför man misslyckades katastrofalt i valet 2010.

Det må stå i stadgan att styrelsen ska ”ta fram förslag på reviderat principprogram”, men även det har styrelsen undanlåtit att göra.

Jag finner, under dessa omständigheter, att det är både föredömligt och beundransvärt att enskilda medlemmar framlägger förslag.

Jag finner vidare att Tommtens förslag är värt allt stöd.

Senast redigerad av Sven Petersson den 2011-03-25 klockan 11:17. Anledning: typo

(#6) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #260794
Standard Sv: Förslag och diskussion för utarbetande av eventuell motion rörande PP skolpolitik - 2011-03-25, 11:32

Citat:
Min kritik var inte riktat bara till dig eller detta motionsförslaget utan är kritik mot att motionera om ditten och datten när det står specifikt i stadgan att det ligger på styrelsen att hålla koll på principprogrammet.
Tyvärr uppfattade jag ditt första inlägg som ett STFU GTFOOH som i stort sett temporärt drev ner mitt ambitionsvilja att vilja engagera mig till den absoluta nollpunkten... Det är knappast en önskvärd effekt, så tänk på det nästa gång.

Det var dock roligt att höra att du gillade själva förslaget i sig. Erfarenheten från skolan jag går på är att enkäterna faktiskt har påverkat och förändrat saker till det bättre, även fast diverse besparingar och dylikt kanske har försämrat på andra punkter, men det har inte så mycket med saken att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av Sven Petersson Visa inlägg
Jag finner, under dessa omständigheter, att det är både föredömligt och beundransvärt att enskilda medlemmar framlägger förslag.

Jag finner vidare att Tommtens förslag är värt allt stöd.
Tack så mycket! Det värmer och var väldigt roligt att höra!

Senast redigerad av Tommten den 2011-03-25 klockan 11:47.

(#7) Gammal
RikMatts Inte uppkopplad

RikMattss avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #260801
Standard Sv: Förslag och diskussion för utarbetande av eventuell motion rörande PP skolpolitik - 2011-03-25, 13:07

Citat:

Du har en poäng i att det är styrelsen som ansvarar för partiprogrammet.

Det är därför som jag i de två motioner jag skrivit (hittills?) inte yrkar på någon specifik ändring i programmet, utan bara att PP skall "verka för". En sådan principyttring kan absolut medlemsmötet besluta om. Sedan är det upp till styrelsen att stöpa om det till något lämpligt i programmet.

----------------------------------------------------------------
Jag blev och är Bengt Jonsson.

blogg: http://viktualiebrodern.wordpress.com

(#8) Gammal
willenfort Inte uppkopplad

willenforts avatar

Länk: #260834
Standard Sv: Förslag och diskussion för utarbetande av eventuell motion rörande PP skolpolitik - 2011-03-27, 15:03

Citat:

om vi skall slänga oss med stadge texter så står det exakt
"5.2.2 I partistyrelsens ansvar ingår särskilt:
a) att utforma förslag på reviderat principprogram"

Det står även
"1.3.1 Partiets medlemsmöte tar, genom antagandet av ett principprogram, ställning inom ett antal politiska frågor och områden.
1.3.2 Förslag till ändring av principprogrammet kan endast läggas genom proposition eller motion till ordinarie medlemsmöte."

Notera proposition OCH motion. så det är på inget sätt fel att lägga motion om hur man vill ha principprogrammet. däremot är det styrelsens uppdrag att om det blir felaktigt (konflikt mm) pga en motion påpeka detta och lägga förslag på bättre text. Så jobba vidare på motionen och motivera dig väl.

--------------------------------
Christoffer Willenfort
Orggruppen
Energigruppen
0708-100 282

(#9) Gammal
Emil Isberg Inte uppkopplad

Emil Isbergs avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #260867
Standard Sv: Förslag och diskussion för utarbetande av eventuell motion rörande PP skolpolitik - 2011-03-27, 22:01

Citat:

Man bör undvika att skriva ovanstående av flera anledningar, men först och främst är det principiellt felaktigt och det är dessutom förödande för den enskildes motivation och engagemang.

Vad som står i stadgan är naturligtvis viktigt att ta hänsyn till, men man ska också betänka varför det är viktigt med förslag från medlemmar och andra.

Jag går först igenom vad som står i stadgan som Henry refererar till för att senare gå igenom varför det är principiellt fel det Henry skriver.

Stadgan säger (jag höll på att skriva klart och tydligt, men det är det bara för oss stadgenördar):
Citat:
1.3.2 Förslag till ändring av principprogrammet kan endast läggas genom proposition eller motion till ordinarie medlemsmöte.
Citat:
5.2.2 I partistyrelsens ansvar ingår särskilt:
a) att utforma förslag på reviderat principprogram,
Vad innebär då den formuleringen? Jo först och främst har Henry missuppfattat en aspekt av andra delens formulering och helt missat 1.3.2 nämligen att styrelsen har ansvar över ATT förslag på reviderat principprogram tillhandahålls medlemsmötet och det är alltså inte så att styrelsen har ensamrätt till att föreslå förändringar på principprogrammet. Det blir särskilt tydligt om man läser 1.3.2 eftersom styrelsens förslag är just proposition, medans medlems förslag är motion. Styrelsen ska lägga förslag på förändring till principprogram, och enskild medlem FÅR lägga förslag på förändring till principprogram.

Men säg om det skulle vara så som Henry säger och det skulle vara förbjudet för enskild medlem att lägga en viss typ av motion, varför skulle det fortfarande vara principiellt fel att ange de skäl som Henry gör. Först och främst är det naturligtvis för att Henry försöker formulera det hela snällt. Det är absolut inget fel, men det innebär att uppfattningen blir annorlunda än vad som faktiskt står. För det som står är både "Nej du får inte lägga en sådan motion" och "Man bör undvika att lägga massor med motioner med sådan inriktning". Naturligtvis är det fortfarande bara en motion det handlar om.

Sedan kan man ju tycka att förslaget om ledning borde vara en egen motion, för det är faktiskt en bra idé: "Styrelsen bör ge ledningen i uppdrag att starta diskussioner om en breddning av partiprogrammet för att sedan ledningen rapportera in hur det går." Men det hindrar naturligtvis inte enskilda att motionera om ändringar.

Avslutningsvis är det väldigt demoraliserade att höra Nej du gör/har fel. när man försöker föreslå en förändring. Särskilt med argumentationen att man inte ska lägga många motioner inom det ämnet. Om man har en fundering om en motions giltighet är det bättre att ta upp det med presidiet som på ett bättre sätt kan välja tillvägagångsätt som förhoppningsvis håller kvar motionärens motivation och engagemang om det nu skulle vara så att motionen faktiskt är felaktig på något sätt. Det är inte en sakupplyssning att känslomässigt förlöjliga i motionstråden.
  Skicka ett meddelande via ICQ till Emil Isberg Skicka ett meddelande via Skype™ till Emil Isberg  
  (#10) Gammal

Henry Rouhivuoris avatar

Länk: #260870
Standard Sv: Förslag och diskussion för utarbetande av eventuell motion rörande PP skolpolitik - 2011-03-27, 22:11

Ouch.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer