Piratpartiets mötesplattform

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008
Standard Motions och beslutsförfarande - 2011-03-27, 16:28

Detta förslaget kom fram i en chatt. Jag gillar det och tycker att vi ska arbeta fram en motion kring detta.
Citat:
Vem som helst får motionera. De motioner som går igenom hamnar i en pool. Författarna plus en arbetsgrupp (ny grupp, eller exempelvis orggruppen) sätter sig samman och skapar en mer praktiskt heltäckande formulering baserat på de involverade motionerna. Den motionen hamnar sedan som en proposition (från styrelsen) till nästa möte och får därmed en andra genomläsning i en mer genomarbetad form.
Det finns visserligen lite mer tröghet i detta, men jag tycker det skulle bejaka förädlingsresonemanget och tror att det kanske skulle minska konflikter mellan olika beslut och att bra idéer går i graven pga dåligt formuleringar yrkanden. Och minska en mängd ändringsyrkanden med petitessförändringar som strular till. De exakta detaljerna kommer ju presenteras i propositionen istället.

Det skulle också vara mer inkluderande för alla medlemmar. Det kanske kan finnas många medlemmar som har bra idéer, men som är dålig på att konkretisera dem i en motion och därför väljer att inte ens testa. Det är bra för alla att vi hjälps åt och får hjälp med att förädla förslag till det bättre.

(#2) Gammal
JohanL Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #260924
Standard Sv: Motions och beslutsförfarande - 2011-03-28, 18:19

Låter som det kan vara farligt för demokratin om alla förslag måste gå igenom samma grupp människor.

Däremot låter det som en bra idé att göra en arbetsgrupp som kan utföra förädlingsarbetet åt dem som känner att de vill ha hjälp. Kan inte det räcka? Så får personen tillbaka sitt förslag bearbetat och kan skicka in det i sitt eget namn.

---
Är numera enkel medlem i partiet och har inga offentliga uppdrag från partiet.
---
  Skicka ett meddelande via ICQ till JohanL Skicka ett meddelande via MSN till JohanL  
  (#3) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #260929
Standard Sv: Motions och beslutsförfarande - 2011-03-28, 19:39

Citat:
Ursprungligen postat av JohanL Visa inlägg
Låter som det kan vara farligt för demokratin om alla förslag måste gå igenom samma grupp människor.

Däremot låter det som en bra idé att göra en arbetsgrupp som kan utföra förädlingsarbetet åt dem som känner att de vill ha hjälp. Kan inte det räcka? Så får personen tillbaka sitt förslag bearbetat och kan skicka in det i sitt eget namn.
Motionärerna skulle också vara med och diskutera ihop propositionen i så fall, och det blir egentligen ett säkrare demokratiskt resultat på att PP vill ha motionens förslag om det röstas igenom två gånger, men iofs, experterna som ska hjälpa till har kanske lätt att med någon finurlig formulering bedra den som behöver hjälp. Men det skulle blir ju samma risk med en arbetsgrupp som ska hjälpa till. Jag tror att den risken är ganska obefintlig om inte alla som hjälper till är rötägg, och det vet jag ju att alla inte är. Nästan ingen, eller kanske till och med ingen som jag tror skulle vilja hjälpa till med detta är rötägg.

Kanske ditt förslag är bättre, jag vet inte. Det låter ju lite enklare och det kan ju vara bra.

Senast redigerad av Tommten den 2011-03-28 klockan 20:33.

(#4) Gammal
Johan mlg Karlsson Inte uppkopplad

Johan mlg Karlssons avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #260931
Standard Sv: Motions och beslutsförfarande - 2011-03-28, 19:57

Om vi någon gång skulle få ett medlemsmöte där presidiet faktiskt får en sportmössa att göra sitt jobb ordentligt inför ett möte så är jag ganska så övertygad om att presidiet kommer göra sitt bästa för att hjälpa motionärer att förbättra sina motioner och att försöka medla mellan liknande motioner för att få till jämkningar.

Det här är min signatur. Its my sig.

(#5) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #260933
Standard Sv: Motions och beslutsförfarande - 2011-03-28, 20:08

Citat:
Ursprungligen postat av Johan mlg Karlsson Visa inlägg
Om vi någon gång skulle få ett medlemsmöte där presidiet faktiskt får en sportmössa att göra sitt jobb ordentligt inför ett möte så är jag ganska så övertygad om att presidiet kommer göra sitt bästa för att hjälpa motionärer att förbättra sina motioner och att försöka medla mellan liknande motioner för att få till jämkningar.
Ja jo, så är det kanske. Men det gäller kanske bara om de personligen tycker att det är bra att motionen förbättras. Annars finns risken att det saknas engagemang, eller att det nedprioriteras så hårt att det aldrig blir någon hjälp. Jag tycker det är lite vanskligt. Det borde vara bättre att ha en arbetsgrupp som har som uppdrag att hjälpa till med detta, oavsett vad de tycker personligen om motionen. Det är klart att de i den arbetsgruppen också kan ignorera motionen, fast då misslyckas de med sitt uppdrag. Det skulle iofs kunna vara mötespresidiet som får det uppdraget, men är det verkligen det bästa? Organisationsgruppen är ju också ett bra alternativ. Det är en lite större grupp.

(#6) Gammal
Johan mlg Karlsson Inte uppkopplad

Johan mlg Karlssons avatar

Reg.datum: Mar 2009

Länk: #260935
Standard Sv: Motions och beslutsförfarande - 2011-03-28, 20:12

Har vi inte ett mötespresidum som är neutralt till innehållet i motionerna har vi redan förlorat på walkover.

Det här är min signatur. Its my sig.

(#7) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #260937
Standard Sv: Motions och beslutsförfarande - 2011-03-28, 20:30

Citat:
Ursprungligen postat av Johan mlg Karlsson Visa inlägg
Har vi inte ett mötespresidum som är neutralt till innehållet i motionerna har vi redan förlorat på walkover.
Hehe, okej. Jag tänkte att det är mindre risk med en större grupp, och att det kanske inte är det bästa att stjäla mötespresidiets tid med sånt. Det kan ju också vara så att mötespresidiet inte är så duktig på just detta, eller att ingen i mötespresidiet har lust med det. Det beror på vilka som hamnar i mötespresidiet. Det borde vara större risk för att ingen vill om det är en mindre grupp och organisationsgruppen är tex en större grupp om man ska lägga uppdraget på en redan existerande arbetsgrupp istället för att göra en ny.

(#8) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #260950
Standard Sv: Motions och beslutsförfarande - 2011-03-29, 01:04

Det finns en grupp här i forumet där man kan posta förslag till motioner och få diskussion om dem. Så egentligen har vi redan detta så de som tänkt sig sitta i en sådan grupp får gärna deltaga där och hjälpa till i motionsskrivandet.

Att göra det generellt och tvingande vore imho helt fel då de finns de som kan själv.

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

(#9) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #260963
Standard Sv: Motions och beslutsförfarande - 2011-03-29, 12:16

Citat:
Ursprungligen postat av AndersLindbäck Visa inlägg
Det finns en grupp här i forumet där man kan posta förslag till motioner och få diskussion om dem.
Va, vad är det för grupp? Det enda jag känner till är att det här motionsförslagsforumet finns, inte att det finns någon tillhörande grupp som ska hjälpa till här. Mer än alla medlemmar som har lust att göra det förstås. Jag håller med om att en grupp bör hjälpa till i motionsförslagsforumet.
Citat:
Att göra det generellt och tvingande vore imho helt fel då de finns de som kan själv.
Tvingande och tvingande.... Det bör höra till arbetsgruppens uppdrag att hjälpa motionären när motionären söker hjälp. Ett av arbetsgruppens syfte vore ju att hjälpa motionärerna. Om arbetsgruppen sen väljer att göra det eller inte är ju en annan femma.

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är