Piratpartiets mötesplattform

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
IsakGerson Inte uppkopplad

IsakGersons avatar

Reg.datum: Apr 2009
Standard Sv: Finansieringsförslag: Lägg ner SST - Nämnden för statligt stöd till trossamfund - 2012-02-01, 09:34

Citat:
Ursprungligen postat av Tommten Visa inlägg
Däremot kan man ifrågasätta särbehandlingen mellan olika trossamfund. Om inte alla får så bör väl ingen få. Det finns ju egentligen ingen bra motivering till att något trossamfund får. Jag har då inte hört den. Varför ska de vara berättigad bidrag för att de tror att det finns ett liv efter döden eller har en viss livsåskådning?
Hur menar du att särbehandling sker mellan trossamfund?

Varför ska de få stöd? För att trossamfundet sysselsätter väldigt många personer i samhällspositivt ideellt engagemang. De samlar ihop till välgörenhet, de hjälper anhöriga vid dödsfall. De har en bred ungdomsverksamhet och en bred verksamhet för äldre. De har verksamhet för gravida och småbarnsföräldrar. De hjälper ensamma, utstötta, hemlösa och fattiga. De organiserar volontärarbete i fattigare länder. Och det är bara en bråkdel av verksamheten.

Sedan kan man självklart fråga Skulle de inte kunna göra det utanför samfund, så att vi på grund av våra ideologiska skäl kan sluta betala ut pengar till samfundet? Efter mina dryga sex år i olika kyrkliga och kristna sammanhang känner jag min kvalificerad att svara: Nej, det skulle vi inte kunna.

---

Scienta donum scienta est, unde vendi non potest

(#2) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #271536
Standard Sv: Finansieringsförslag: Lägg ner SST - Nämnden för statligt stöd till trossamfund - 2012-02-01, 10:23

Citat:
Ursprungligen postat av IsakGerson Visa inlägg
Hur menar du att särbehandling sker mellan trossamfund?
Som redan konstaterats så är det bara vissa som får stöd. Kopimisterna får väl inte stöd, eller hur? Det är bara 22 samfund som är bidragsberättigade idag. Dessa 22 samfund får tillsammans 50 miljoner kr per år. De särbehandlas alltså.
Citat:
Varför ska de få stöd? För att trossamfundet sysselsätter väldigt många personer i samhällspositivt ideellt engagemang. De samlar ihop till välgörenhet, de hjälper anhöriga vid dödsfall. De har en bred ungdomsverksamhet och en bred verksamhet för äldre. De har verksamhet för gravida och småbarnsföräldrar. De hjälper ensamma, utstötta, hemlösa och fattiga. De organiserar volontärarbete i fattigare länder. Och det är bara en bråkdel av verksamheten.

Sedan kan man självklart fråga Skulle de inte kunna göra det utanför samfund, så att vi på grund av våra ideologiska skäl kan sluta betala ut pengar till samfundet? Efter mina dryga sex år i olika kyrkliga och kristna sammanhang känner jag min kvalificerad att svara: Nej, det skulle vi inte kunna.
Jag tror att några av Frivilligorganisationernas Insamlingsråds 138 medlemmar kan gälla som bevis på att välgörenhet inte behöver bedrivas av just trossamfund. Välgörenhet verkar existera utan att samfund får bidrag för att de har en speciell tro.

(#3) Gammal

IsakGersons avatar

Länk: #271543
Standard Sv: Finansieringsförslag: Lägg ner SST - Nämnden för statligt stöd till trossamfund - 2012-02-02, 08:03

Citat:
Som redan konstaterats så är det bara vissa som får stöd. Kopimisterna får väl inte stöd, eller hur? Det är bara 22 samfund som är bidragsberättigade idag. Dessa 22 samfund får tillsammans 50 miljoner kr per år. De särbehandlas alltså.
Jag tror att några av Frivilligorganisationernas Insamlingsråds 138 medlemmar kan gälla som bevis på att välgörenhet inte behöver bedrivas av just trossamfund. Välgörenhet verkar existera utan att samfund får bidrag för att de har en speciell tro.
Kopimistsamfundet har inte ansökt om samfundsstöd än. Har du fler exempel?

Jag menar alltså inte att kyrkorna krävs för att bedriva välgörande verksamhet. Vad jag menar är att de ohyggligt många personer som är engagerade inom kyrkor och andra samfund idag skulle inte automatiskt börja jobba för Amnesty för att man slutade att finansiera kyrkornas verksamhet. Det vore synd om de slutade.

---

(#4) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #271549
Standard Sv: Finansieringsförslag: Lägg ner SST - Nämnden för statligt stöd till trossamfund - 2012-02-02, 16:52

Citat:
Kopimistsamfundet har inte ansökt om samfundsstöd än. Har du fler exempel?
Jag frågade Kammarkollegiet efter en lista på alla trossamfund som finns. Här har du den.
Av dessa samfund så är det 22 som får stöd. 10 av dessa svarar nej på frågan "Är det förenligt med er lära att leva i en homosexuell relation?". Dessa samfund får 18,4 miljoner kronor av staten så att samfunden kan missionera om sin lära som diskriminerar och begränsar homosexuellas liv.
Citat:
Jag menar alltså inte att kyrkorna krävs för att bedriva välgörande verksamhet. Vad jag menar är att de ohyggligt många personer som är engagerade inom kyrkor och andra samfund idag skulle inte automatiskt börja jobba för Amnesty för att man slutade att finansiera kyrkornas verksamhet. Det vore synd om de slutade.
Stödet ger ca 50 kr per medlem och år. Det är rimligt att anta att de som är medlemmar i dessa organisationer kan betala dessa pengar själva. Ännu ett argument för att hela stödet till trossamfund borde avskaffas. Regeringen ökar istället stödet.

(#5) Gammal
willenfort Inte uppkopplad

willenforts avatar

Länk: #271550
Standard Sv: Finansieringsförslag: Lägg ner SST - Nämnden för statligt stöd till trossamfund - 2012-02-02, 17:06

Rätt fråga här (i just detta fallet så komm inte med jämförelser med tex idrottsföreningar. vi tar dem i annan tråd.) är:

Finns det ngt speciellt skäl till varför trossamfund skall ha ett speciellt bidrag.

och isåfall vilket är det.
Att medlemmarna är snälla och trossamfunden håller på med välgörenhet är irellevant för även andra organisationer gör samma sak. så då kan vi heldre ha ett bidrag till välgörenhetsorganisationer.

Så ni som propagerar för bidragandets bevarande. VARFÖR ?

/C

--------------------------------
Christoffer Willenfort
Orggruppen
Energigruppen
0708-100 282

(#6) Gammal

IsakGersons avatar

Länk: #271569
Standard Sv: Finansieringsförslag: Lägg ner SST - Nämnden för statligt stöd till trossamfund - 2012-02-03, 14:30

Citat:
Ursprungligen postat av willenfort Visa inlägg
Rätt fråga här (i just detta fallet så komm inte med jämförelser med tex idrottsföreningar. vi tar dem i annan tråd.) är:

Finns det ngt speciellt skäl till varför trossamfund skall ha ett speciellt bidrag.

och isåfall vilket är det.
Att medlemmarna är snälla och trossamfunden håller på med välgörenhet är irellevant för även andra organisationer gör samma sak. så då kan vi heldre ha ett bidrag till välgörenhetsorganisationer.

Så ni som propagerar för bidragandets bevarande. VARFÖR ?

/C
If it aint broken, don't fix it. Själv ser jag gärna att man ger mer bidrag till andra organisationer också. Ideellt engagemang är överhuvudtaget bra.

---

(#7) Gammal
willenfort Inte uppkopplad

willenforts avatar

Länk: #271571
Standard Sv: Finansieringsförslag: Lägg ner SST - Nämnden för statligt stöd till trossamfund - 2012-02-03, 16:10

Citat:
If it aint broken, don't fix it.
"appeal to history" Grattis du har just argumenterat för att hålla slavar.
Citat:
Själv ser jag gärna att man ger mer bidrag till andra organisationer också. Ideellt engagemang är överhuvudtaget bra.
Fortfarande inget argument för specialbidrag till organisationer för att de kräver att man tror på en (eller flera) imaginära vänner som styr ens liv.

sorry Isak men det var Fail på den argumentationen.

--------------------------------
Christoffer Willenfort
Orggruppen
Energigruppen
0708-100 282

(#8) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #271572
Standard Sv: Finansieringsförslag: Lägg ner SST - Nämnden för statligt stöd till trossamfund - 2012-02-03, 17:39

Citat:
Ja, jag håller med. Det var ett intressant inlägg Mab. Tack!
Däremot kan man ifrågasätta särbehandlingen mellan olika trossamfund. Om inte alla får så bör väl ingen få. Det finns ju egentligen ingen bra motivering till att något trossamfund får. Jag har då inte hört den. Varför ska de vara berättigad bidrag för att de tror att det finns ett liv efter döden eller har en viss livsåskådning?

Jag börjar ifrågasätta själva registreringsformen trossamfund helt och hållet. Varför finns den?
Staten särbehandlar även mellan olika idrottsföreningar, mellan olika ungdomsföreningar och mellan alla grupper som tänkas kan. Det är nämligen den exakta effekten av ett regelverk. Vissa uppfyller reglerna och får bidrag, andra gör det inte och får inte bidrag.

Du kan ju börja med att läsa reglerna för vilka som ska få bidrag enligt SST innan du förutsätter att särbehandlingen är godtycklig eller dålig.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
  (#9) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #271580
Standard Sv: Finansieringsförslag: Lägg ner SST - Nämnden för statligt stöd till trossamfund - 2012-02-04, 02:11

Citat:
Ursprungligen postat av Mab Visa inlägg
Vissa uppfyller reglerna och får bidrag, andra gör det inte och får inte bidrag.
Ja, men när det gäller att skänka pengar för att bedriva just religiös verksamhet så är det omöjligt att sätta upp några rimliga kriterer för staten att skänka pengar, eftersom religiös tro inte är ett rimligt skäl att utgå ifrån från första början när det gäller bidrag, vilket gör att alla trossamfund är lika lite värd att få pengar från staten av just detta skäl. Då blir det orättvist att vissa får.

Det uppsatta målet är alltså inte eftersträvansvärt tycker jag
Citat:
Mål för stödet

2 § Stödet skall bidra till att skapa förutsättningar för trossamfunden att bedriva en aktiv och långsiktigt inriktad religiös verksamhet i form av gudstjänst, själavård, undervisning och omsorg.
Jag tycker inte att det finns någon bra anledning till att trossamfund får pengar från staten för att bedriva sin religiösa verksamhet. Men jag är för att trossamfund kan ansöka att få bidrag från exempelvis Arvsfonden för handikappsanpassningar utifrån samma förutsättningar som andra ideella föreningar har när de ansöker.

(#10) Gammal

IsakGersons avatar

Länk: #271582
Standard Sv: Finansieringsförslag: Lägg ner SST - Nämnden för statligt stöd till trossamfund - 2012-02-04, 07:56

Citat:
Ursprungligen postat av willenfort Visa inlägg
"appeal to history" Grattis du har just argumenterat för att hålla slavar.
Men herregud, du kan väl inte allvarligt mena att hållandet av slavar var/är oproblematiskt? Och om du tycker det faller ändå hela din argumentation.

---

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg