Piratpartiets mötesplattform

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008
Standard Sv: Tvinga inte Konungen att vara av den evangeliska läran - 2012-01-13, 17:09

Citat:
Ursprungligen postat av IsakGerson Visa inlägg
Scenariot är inte så troligt. Om jag hade hamnat i den situationen hade jag nog behövt abdikera snarast för att kunna leva med mig själv. Oavsett religion. Ner med monarkin!
Det kan hända att de känner att de inte vill dra vanära över Sverige och det arv de är priviligerade nog att representera. Tänk dig själv rubrikerna om kungen skulle abdikera. Många människor skulle troligen bli förkrossade och Sverige skulle ställas i dålig dager.

Att de egentligen inte är av den rena evangeliska läran enligt den Augsburgiska bekännelsen tycker jag verkligen inte på något sätt är ett osannolikt scenario. Jag ser inte nackdelen med att avskaffa detta underliga religionstvång. Jag tvivlar på att det finns många, om ens någon, som seriöst vill att Sverige ska behålla detta religionstvång.

(#2) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #271259
Standard Sv: Tvinga inte Konungen att vara av den evangeliska läran - 2012-01-13, 18:37

Citat:
Ursprungligen postat av Tommten Visa inlägg
Varför ska man vänta med att uttrycka en åsikt att en religionsförtryckande lag ska förbättras så den inte är längre är religionsförtryckande,
För att vi inte är i en politisk situation där vi kan förändra den lagen, och för att jag misstänker att våra chanser att hamna i en sådan position minskar av att lyfta fram frågan. (orsak: se skogsmongo nedan)

Citat:
och hur motiverar du att ett religionsförtryck inskrivet i lagen är en ickefråga?
Jag brukar göra ett test. Om jag hittar en lag som jag förkastar utifrån principiella grunder så ställer jag mig två frågor:

1) Kan den nuvarande lagen utgöra ett hot mot samhällets stabilitet?

2) Finns det en signifikant grupp individer som upplever sig som särskilt drabbade av lagen?

Är svaret på bägge dessa frågorna nej bedömmer jag det hela som en ickefråga. Och innan du frågar så varierar antalet individer som jag anser vara signifikant från fall till fall i relation till deras upplevda lidande.

Citat:
Jag tvivlar på att det finns många, om ens någon, som seriöst vill att Sverige ska behålla detta religionstvång.
Det tror inte jag heller. Men jag är övertygad om att den som kräver ändringar i grundlagen för en sådan här bagatell är dömd att hängas ut som ett skogsmongo.

Med det sagt ser jag inget som helst problem i att du startar en offentlig debatt, exempelvis på Newsmill, där du ondgör dig över det här religiösa förtrycket. Det vore ju ett utmärkt lackmusstest för att se om det finns någon opinion för att förändra lagen.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
  (#3) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #271261
Standard Sv: Tvinga inte Konungen att vara av den evangeliska läran - 2012-01-13, 18:56

Citat:
Ursprungligen postat av Mab Visa inlägg
Det tror inte jag heller. Men jag är övertygad om att den som kräver ändringar i grundlagen för en sådan här bagatell är dömd att hängas ut som ett skogsmongo.
Eftersom i stort sett varenda människa i hela Sverige håller med om att det står fel idag, så tror jag snarare att det skulle vara tvärtom. Den som försvarar att lagen inte ska förändras om en förändring föreslås, och därmed alltså försvarar nuvarande idiotiska skrivelse, skulle ses som ett högreligiöst skogsmongo som argumenterar för nuvarande skrivelse.
Citat:
Med det sagt ser jag inget som helst problem i att du startar en offentlig debatt, exempelvis på Newsmill, där du ondgör dig över det här religiösa förtrycket.
Det ser jag ett problem med. Jag kan inte med det där med att föra långa monologer i artikelform, det är inget för mig. Av samma anledning bloggar jag inte heller.
Citat:
Det vore ju ett utmärkt lackmusstest för att se om det finns någon opinion för att förändra lagen.
Jag tvivlar på att det finns många, om ens någon, som seriöst vill att Sverige ska behålla detta religionstvång, och det tror ju inte du heller. Det är knappast något som behöver undersökas.

(#4) Gammal
RikMatts Inte uppkopplad

RikMattss avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #271262
Standard Sv: Tvinga inte Konungen att vara av den evangeliska läran - 2012-01-13, 19:55

Anledningen till att ingen vill röra i det här är förstås att hela monarkin vilar på lös grund och börjar man ändra i lagarna som rör monarkin med argumentet att de är irrelevanta och tokiga, då finns det sedan inget stopp för att helt avskaffa monarkin. Därför är det hela en het potatis.

Sedan vill jag minnas att det hela går tillbaka till Uppsala möte 1593, och var ett villkor från kyrkan för att acceptera Sigismund, som var katolik, som svensk regent att han accepterade att Sverige var ett reformerat, lutherskt land. (Religionsfrihet var förstås inte aktuellt - enbart leva och låta leva vilket redan det var stort 1593).Och kravet på att kungen senare skulle erkänna Augsburgska bekännelsen var en sorts markering mot enväldet, att en svensk kung skulle bli påmind om att kungadömet av guds nåde egentligen ytterst var av folkets nåde, med folket definierat som de fyra stånden.

Intressant var att några biskopar höll fast vid det när hertig Karl utropade sig själv till Karl IX, och vägrade erkänna honom som kung, trots att han var mera lutheran än den katolske Sigismund. Lite guts, faktiskt.

Lite amatörhistoria utfyllt med gissningar.

----------------------------------------------------------------
Jag blev och är Bengt Jonsson.

blogg: http://viktualiebrodern.wordpress.com

(#5) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #271265
Standard Sv: Tvinga inte Konungen att vara av den evangeliska läran - 2012-01-13, 22:45

Hmm.. Okej. Fast det var ju faktiskt inte så oerhört längesen man förändrade i successionsordningen. En proposition från 1977 som förändrade i successionsordningen trädde i kraft den 1 januari 1980 vad jag förstår?

Proposition 1977/78:71 om kvinnlig tronföljd
Propositionen i PDF format

Det är för övrigt skamligt att det innehåller så mycket stavfel på riksdagens hemsida. Läs vad det står:
Citat:
Successlonsrält till Sveriges tron tiU*kommer manliga och kvinnliga efter*kommande till kronprins Johan Bap*tist JiUli, sedermera Konung Kari XIV Johans, avkomUng i rätt nedstigande led, Konung Cari XVI Gustaf. Åldre syskon och äldre syskons efterkom*mande ha därvid företräde framför yngre syskon och yngre syskons efter*kommande.
Det ser ju ut som dynga. Hur mycket stavfel som helst. Vad fan håller de på med egentligen?

(#6) Gammal
IsakGerson Inte uppkopplad

IsakGersons avatar

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #271269
Standard Sv: Tvinga inte Konungen att vara av den evangeliska läran - 2012-01-14, 11:08

Citat:
Eftersom i stort sett varenda människa i hela Sverige håller med om att det står fel idag, så tror jag snarare att det skulle vara tvärtom. Den som försvarar att lagen inte ska förändras om en förändring föreslås, och därmed alltså försvarar nuvarande idiotiska skrivelse, skulle ses som ett högreligiöst skogsmongo som argumenterar för nuvarande skrivelse.
Märk väl, att det vi inte försvarar är lagen (absolut inte, lagen är grotesk). Vad vi kritiserar är att lägga ner tid, energi och politiska resurser på en text som inte är mer än en relativt bortglömd text. Lagen i sig är bara bisarr. Det är vi nog överens om.

---

Scienta donum scienta est, unde vendi non potest

(#7) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #271270
Standard Sv: Tvinga inte Konungen att vara av den evangeliska läran - 2012-01-14, 12:26

Citat:
Vad vi kritiserar är att lägga ner tid, energi och politiska resurser på en text som inte är mer än en relativt bortglömd text.
Okej, fast jag förstår inte på vilket sätt det är mer resurskrävande att stå för att lagen ska förändras istället för "ingen åsikt"? Det är gratis att ha åsikter.

(#8) Gammal

IsakGersons avatar

Länk: #271276
Standard Sv: Tvinga inte Konungen att vara av den evangeliska läran - 2012-01-14, 23:47

Citat:
Okej, fast jag förstår inte på vilket sätt det är mer resurskrävande att stå för att lagen ska förändras istället för "ingen åsikt"? Det är gratis att ha åsikter.
Jag värnar om en organisationskultur där man försöker att minimera mängden dokument och text som produceras. För mig är det en fråga om deltagande. För att göra sig kunnig om organisationen ska man inte behöva lägga ner mycket tid på att läsa igenom dokument. Organisationens åsikter och form ska vara lätta att ta till sig. Därför tycker jag att vi inte kan skaffa åsikter om allt.

---

(#9) Gammal
Robobengt Inte uppkopplad

Robobengts avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #271288
Standard Sv: Tvinga inte Konungen att vara av den evangeliska läran - 2012-01-16, 13:00

Citat:
Jag värnar om en organisationskultur där man försöker att minimera mängden dokument och text som produceras. För mig är det en fråga om deltagande. För att göra sig kunnig om organisationen ska man inte behöva lägga ner mycket tid på att läsa igenom dokument. Organisationens åsikter och form ska vara lätta att ta till sig. Därför tycker jag att vi inte kan skaffa åsikter om allt.
Så om frågan inte har lika mycket politisk vikt som andra frågor så bör vi strunta i den för att det är "jobbigt att läsa på om partiet" annars?

Flyter bra du korkknopp..
  Skicka ett meddelande via MSN till Robobengt  
  (#10) Gammal

IsakGersons avatar

Länk: #271292
Standard Sv: Tvinga inte Konungen att vara av den evangeliska läran - 2012-01-16, 14:00

Citat:
Ursprungligen postat av Robobengt Visa inlägg
Så om frågan inte har lika mycket politisk vikt som andra frågor så bör vi strunta i den för att det är "jobbigt att läsa på om partiet" annars?
Det är en extrem förenkling av mitt resonemang, med en lite förminskande attityd. Men ja, ungefär så. Jag vill ha en organisationskultur där dokument kan användas för att lära sig hur organisationen fungerar. Det gör det mycket lättare för medlemmar att delta på lika villkor. Tro mig, jag har varit del av alldeles för många organisationer som inte fungerar så.

---

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg