Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Mötespresidiet Inte uppkopplad

Mötespresidiets avatar

Reg.datum: Nov 2010
Standard Kandidat, Valberedning: Jan Tegnér - 2012-03-12, 23:53

Jan Tegnér

Kandiderar till Sammankallande i valberedningen.

Ålder: 45
Bostadsort: Uppsala

Jag är för närvarande tillförordnad sammankallande i valberedningen.

Jag vill hitta kandidater som brinner för att utveckla Piratpartiet och dess politik både på riksplanet och på lokal nivå. Tycker även att det är viktigt med livserfarenhet och kunskap från andra områden än typiska piratområden.

Svara med citat
  (#2) Gammal
erik78se Inte uppkopplad

erik78ses avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #272506
Standard Sv: Kandidat, Valberedning: Jan Tegnér - 2012-03-20, 00:59

Jag har haft förmånen att arbeta med Jan Tegnér i Valberedningssammanhang och vill som medlem berätta om mina högt personliga erfarenheter av Jan.
  • Jan blev framröstad som ersättande Sammankallande i Valberedningen våren 2012 efter ett avhopp och lyckades på kort tid räta upp hela processen, vilket på inget sätt kan ses var en enkel uppgift.

• Jan genomförde över tio möten med nominerade personer, bokade dem, genomförde dem (c:a 30-45 minuter per intervju) och dokumenterade dem på ett tydligt och bra sätt.

• Jan sammanställde även samtliga protokoll, renskrev och delgav resten av Valberedningen detta på ett exemplariskt sätt.

• Det är min åsikt att Valberedningen våren 2012 lyckades mycket tack vare Jan, få ihop ett resultat.

• Jan författade även ett utförligt "Erfarenhetsdokument" som är tänkt hjälpa framtida Valberedningars arbete. Något som är långt över vad som kan förväntas i uppdraget.

Senast redigerad av erik78se den 2012-03-20 klockan 01:01. Anledning: Tog bort min egen referens som är irrelevant i den här texten

Svara med citat
  (#3) Gammal
Anna Troberg Inte uppkopplad

Anna Trobergs avatar

Reg.datum: Apr 2008

Länk: #272580
Standard Sv: Kandidat, Valberedning: Jan Tegnér - 2012-03-22, 11:12

Piratpartiet är inne i ett viktigt breddningsskede. Det gör det än viktigare än någonsin att partiet aktivt vänder sig utåt och talar med människor som kanske inte ens vet att Piratpartiet är ett perfekt parti för dem. Det ställer en hel del krav på oss som parti. Vi måste se till att alla nyfikna som närmar sig oss alltid möts av ett trevligt, välkomnande och inkluderande parti. Det gäller allt vi gör, från hemsidan till lokala fikor, demonstrationer, seminarier, etc.

Som förtroendevald (eller funktionär) har man ett speciellt ansvar att tänka på hur man själv och andra bör agera i olika sammanhang för att skapa det där trevliga, välkomnande och inkluderande partiet som vi vill vara.

Jag har knåpat ihop några frågor. Det finns inget rätt och fel svar på dem. Jag vill bara veta hur ni tänker kring olika situationer då ett gott omdöme är det allra bästa verktyget.

Alla frågorna är baserade på verkliga händelser som våra förtroendevalda eller funktionärer (från KL till PL) tvingats hantera. Det är också saker som, när omdömet sviktat, varit en direkt anledning till att människor fått en dålig bild av partiet och därför valt att inte engagera sig.

1. Du befinner dig på ett piratevenemang. Du känner dig attraherad till en annan pirat och/eller råkar ut för en pirat som är attraherad av dig. Vad gör du?

2. Du befinner dig på ett piratevenemang. Du ser att någon annan är verbalt eller fysiskt närgående på någon annan på ett sätt som inte känns helt okej. Vad gör du?

3. Du sitter i en piratchatt och ser att någon behandlar sina medpirater nedlåtande och otrevligt. Vad gör du?

4. Du sitter i en piratchatt och ser att någon verbalt attackerar tex: män, kvinnor, invandrare, homosexuella, feminister, tjocka, smala, kristna, muslimer, unga, gamla eller vad det nu kan vara. Vad gör du?

5. Du är på ett evenemang där det bjuds på alkohol. Vad gör du?

Du behöver inte alls svara långt, bara ge en liten bild av hur du tänker.
Tack för mig!

Partiledare
Blogg: http:www.annatroberg.se
Mejl: anna.troberg@piratpartiet.se
Facebook: http://www.facebook.com/annatroberg1
Mobil: 0704-676 273

Svara med citat
  (#4) Gammal
Jante Inte uppkopplad

Jantes avatar

Reg.datum: Feb 2009

Länk: #272623
Standard Sv: Kandidat, Valberedning: Jan Tegnér - 2012-03-23, 13:43

Citat:
1. Du befinner dig på ett piratevenemang. Du känner dig attraherad till en annan pirat och/eller råkar ut för en pirat som är attraherad av dig. Vad gör du?
Skiljer väl inte så mycket mellan om man är på ett piratevenemang eller i någon annan situation i livet. Man får dock vara försiktig eftersom det kan bli jobbigt om det inte går bra och någon känner sig sårad. Det är ju viktigt att det ska fungera om man behöver träffas och arbeta ihop även framöver. Om det är man själv som blir attraherad, så får man väl använda känselspröten för att känna av om det finns någon ömsesidig koppling och inte klampa fram som en elefant och sätta den andra i en jobbig situation. Om någon annan blir attraherad av mig, så gäller det att vara lyhörd, ärlig och behandla den andra med respekt.

Citat:
2. Du befinner dig på ett piratevenemang. Du ser att någon annan är verbalt eller fysiskt närgående på någon annan på ett sätt som inte känns helt okej. Vad gör du?
Inte helt lätt fråga, eftersom det delvis beror på hur väl man känner personerna i fråga. Känner man den som är närgående är det lätt att säga till att han/hon får skärpa sig. Är det några man inte känner, så är väl tröskeln högre för att man ska blanda sig i och det är ju viktigt att man känner av hur den som blir utsatt upplever det hela. Är de nära vänner, så kan det som upplevs som oföskämdheter vara vänskapligt gnabb. Märker man att den som är utsatt är obehagligt berörd, så skulle jag dock säga till snabbt.

Citat:
3. Du sitter i en piratchatt och ser att någon behandlar sina medpirater nedlåtande och otrevligt. Vad gör du?

Det här är ett rätt stort problem inom Piratpartiet. Många kommentarer är väldigt kategoriska och kan brista i både lyhördhet och respekt, vilket är ett bra sätt att skrämma bort både gamla och nya medlemmar. Jag försöker säga till om jag tycker att någon beter sig illa, men en del människor klarar inte av att ta till sig den typen av kritik utan hittar bara fel hos andra och då är det ibland inte konstruktivt att ge sig in i en dialog. Däremot så är det viktigt att stötta den som blir utsatt.

Citat:
4. Du sitter i en piratchatt och ser att någon verbalt attackerar tex: män, kvinnor, invandrare, homosexuella, feminister, tjocka, smala, kristna, muslimer, unga, gamla eller vad det nu kan vara. Vad gör du?
Finns väl få saker som gör mig mer upprörd än fördomar, så jag skulle definitivt säga till. Är rätt verbal själv, så jag hade även på ett sakligt sätt bemött det de hade sagt. Men som i svaret på förra frågan, så är det inte säkert att man kan påverka den som fäller uttalandena men det är viktigt att tydligt visa vad man själv står.

Citat:
5. Du är på ett evenemang där det bjuds på alkohol. Vad gör du?
Jag är rätt måttlig med alkohol, även om mat & dryck är ett av mina största intressen (var utbildningsansvarig för Munskänkarna i Uppsala under sex år). Kan lika gärna välja alkoholfritt som att ta ett glas vin eller en öl. Har representerat mycket i mitt jobb och där kan man råka ut för situationer där man förväntas dricka, t ex i Sydkorea så går man ut och dricker tillsammans och lär känna varandra innan man börjar göra affärer, men det gäller att se till att inte dricka för mycket. Man får lite grann ta seden dit man kommer, men samtidigt inte göra något man inte tycker är ok själv. Skulle ha väldigt svårt att sitta och hälla i mig ren sprit som man gör t ex i Ryssland. Det är även viktigt att respektera om andra i din omgivning väljer att inte dricka.

I grunden gäller sunt förnuft för alla av de ovanstånde frågorna samt att man har respekt för andra och har civilkurage och vågar säga till när någon går över gränsen...
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Jante  
Svara med citat
  (#5) Gammal
Mikael Holm Inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2008

Länk: #276295
Standard Sv: Kandidat, Valberedning: Jan Tegnér - 2012-05-06, 00:07

jag får gratulera till vinsten och önska lycka till Om ni behöver någe hjälp med lokal, boende eller liknande (om ni är i Uppsala vid tillfälle) så är det bara att höra av sig.

gl hf

Mikael Holm
--

Svara med citat
  (#6) Gammal
erik78se Inte uppkopplad

erik78ses avatar

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #276545
Standard Sv: Kandidat, Valberedning: Jan Tegnér - 2012-05-09, 00:45

Grattis piratpartiet till en mycket bra sammankallande i Valberedningen.

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är