Piratpartiets mötesplattform

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008
Standard Sakpolitiskt förslag: Avskaffa sommartiden - 2012-03-25, 22:52

• Förr i tiden fanns det anledning att byta mellan sommartid och vintertid då vi var beroende av solen mer. Nuförtiden finns el och konstgjorda ljuskällor.
  • På internet finns det alltid någon som är vaken. Internet har gjort oss mer oberoende av vad klockan är då konversationer äger rum dygnet runt.
  • Nu för tiden är byte mellan sommartid och vintertid enbart en förvirrande onödighet. Tidsomställningen skapar onödiga missförstånd som ibland kan leda till problem för många.
I denna DN artikel kan man se följande argument:
  • Enligt DN visar forskning från Karolinska institutet att ungefär trettio svenskar kommer att dö av hjärtinfarkt som en direkt följd av den stress som orsakas av bytet till sommartid de närmaste två veckorna.
  • Enligt Till Roenneberg, professor i kronobiologi och en av världens ledande experter på levande organismers dygnsrytm, har sommartiden införts av okunniga makthavare och byråkrater, med obefintliga kunskaper om människokroppens biologiska klocka.
  • Antalet allvarliga gruvolyckor ökar första arbetsdagen med sommartid.
Citat:
– Våra biologiska klockor kontrollerar våra kroppar ned till minsta cell. Den styr våra gener och hormoner, när vi ska sova och vara vakna, hur bra vi är på matematik, vår reaktionsförmåga, vårt immunsystem och hur bra vi är på att läsa av andra människor i sociala samspel. Och den viktigaste faktorn för att ställa den biologiska klockan är ljus och mörker, i synnerhet dagsljus på morgonen, säger Till Roenneberg.
Andra tyska forskare har visat att tonåringar lider särskilt mycket av omställningen, särskilt de som klassade sig själva som kvällsmänniskor.

– Folk upplever att de får längre dagar med sommartid. Men dagarna kan inte bli längre. Dygnet har den längd det har, säger Till Roenneberg. Vi håller med.

Men det främsta argumentet för att bytet mellan sommartid och vintertid ska bort är att det är en jobbig, irriterande och fullständigt onödig företeelse. Om man nu nödvändigtvis måste förändra när folk går till jobbet och skolan kan ansvariga istället säga:

- Från och med imorgon börjar vi klockan 7:00 istället för 8:00.

Omställning av klockan är fullständigt onödig. Vi yrkar:
att mötet slår fast att Piratpartiet anser: att bytet skall avskaffas efter en utredning för det bästa valet för permanent tid i sverige.
att mötet slår fast att Piratpartiet anser: att piratpartiet ska arbeta för att förmedla fördelarna av en permanent tid till de länder där man använder sig av byte mellan sommartid och vintertid.
Motionärer
Tommy Mogren
Christoffer Willenfort
Henry Rouhivuori
Anders Lindbäck

Är det någon fler som kan tänka sig att stå med som medmotionär?

Senast redigerad av Tommten den 2012-03-26 klockan 23:59.

(#2) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #272835
Standard Sv: Sakpolitiskt förslag: Avskaffa sommartiden - 2012-03-25, 23:13

Jag stödjer detta.

Ett alternativ vore att göra som Ryssland permanenta sommartiden istället. Fast det är inte rätt i min astronomibok.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#3) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #272838
Standard Sv: Sakpolitiskt förslag: Avskaffa sommartiden - 2012-03-25, 23:39

Härligt. Jag la till dig på listan.

(#4) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #272841
Standard Sv: Sakpolitiskt förslag: Avskaffa sommartiden - 2012-03-26, 02:08

Bra initiativ - det bör självklart vara en fråga att driva.

bort med byte mellan sommartid och vintertid så vi räddar liv.

jag är gärna på.

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

(#5) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #272843
Standard Sv: Sakpolitiskt förslag: Avskaffa sommartiden - 2012-03-26, 02:49

Citat:
Ursprungligen postat av AndersLindbäck Visa inlägg
Bra initiativ - det bör självklart vara en fråga att driva.

bort med byte mellan sommartid och vintertid så vi räddar liv.

jag är gärna på.
Trevligt! Du är nu på listan du med.

(#6) Gammal
willenfort Inte uppkopplad

willenforts avatar

Länk: #272845
Standard Sv: Sakpolitiskt förslag: Avskaffa sommartiden - 2012-03-26, 09:00

Citat:
Ursprungligen postat av Henry Rouhivuori Visa inlägg
Jag stödjer detta.

Ett alternativ vore att göra som Ryssland permanenta sommartiden istället. Fast det är inte rätt i min astronomibok.
vilken av sommartid och vintertid man väljer är ganska egalt. det går säkert att göra en snabbutrednign på vilkentt som get bäst synkning med resten av världen/soltider/annat.

Den viktiga principen är att ta bort "hopperiet"

så frågan är om vi borde ändra yrkandet till att vi vill införa antingen sommartid elelr vintertid. permanent.

--------------------------------
Christoffer Willenfort
Orggruppen
Energigruppen
0708-100 282

(#7) Gammal
Hanna Dönsberg Inte uppkopplad

Hanna Dönsbergs avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #272846
Standard Sv: Sakpolitiskt förslag: Avskaffa sommartiden - 2012-03-26, 11:15

Håller med Willenfort, yrkandet borde kopplas till det samhälle vi lever i globaliserat, icke dygnsbundet samhälle. Det är kropparna som är dygnsbundna, inget annat.

~ Hanna TOQig Dönsberg ~
valberedare för Ung Pirat och Ung Pirat Västerås samt
lekmannarevisor Distriktsstyrelsen Öst, Ung Pirat
Läs gärna min blogg!
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Hanna Dönsberg  
  (#8) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #272849
Standard Sv: Sakpolitiskt förslag: Avskaffa sommartiden - 2012-03-26, 15:16

Ja, jag håller också med. För mig är det fullständigt skitsamma om man kallar det för kl 8 eller kl 7. Bara det är samma jämt. Så hur ska man formulera det yrkandet?
att mötet slår fast att Piratpartiet anser: att bytet mellan sommartid och vintertid är en förlegad onödighet som bör avskaffas.
att mötet slår fast att Piratpartiet anser: att när PP kommer in i riksdagen, ska verka för att tillsätta en utredning där Till Roenneberg och andra experter tillfrågas om vad som är det bästa valet för en permanent tid i Sverige.

Nått sånt?

(#9) Gammal
willenfort Inte uppkopplad

willenforts avatar

Länk: #272850
Standard Sv: Sakpolitiskt förslag: Avskaffa sommartiden - 2012-03-26, 15:44

Citat:
Ursprungligen postat av Tommten Visa inlägg
Ja, jag håller också med. För mig är det fullständigt skitsamma om man kallar det för kl 8 eller kl 7. Bara det är samma jämt. Så hur ska man formulera det yrkandet?
att mötet slår fast att Piratpartiet anser: att bytet mellan sommartid och vintertid är en förlegad onödighet som bör avskaffas.
att mötet slår fast att Piratpartiet anser: att när PP kommer in i riksdagen, ska verka för att tillsätta en utredning där Till Roenneberg och andra experter tillfrågas om vad som är det bästa valet för en permanent tid i Sverige.

Nått sånt?
mindre ändring. (vi skall inte mamnge expertier i ett politiskt program.)

att mötet slår fast att Piratpartiet anser: att bytet skall avskaffas efter en utredning för det bästa valet för permanent tid i sverige.

--------------------------------
Christoffer Willenfort
Orggruppen
Energigruppen
0708-100 282

(#10) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #272851
Standard Sv: Sakpolitiskt förslag: Avskaffa sommartiden - 2012-03-26, 15:53

+1 på willenfort