Piratpartiets mötesplattform

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006
Standard Sv: Sakpolitiskt förslag: Avskaffa sommartiden - 2012-03-26, 21:57

Citat:
Ursprungligen postat av Tommten Visa inlägg
Genom tvång eller samtal?
EU:s lagar är tvingande, ja. Fast att ta bort sommartiden kränker ingens integritet.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#2) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008

Länk: #272889
Standard Sv: Sakpolitiskt förslag: Avskaffa sommartiden - 2012-03-26, 21:59

Jag kan sträcka mig till termen "internationella överenskommelser" som Karl Sigfrid använde. Ska det vara ett EU direktiv på saken så kommer jag rösta avslag.

(#3) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #272890
Standard Sv: Sakpolitiskt förslag: Avskaffa sommartiden - 2012-03-26, 22:02

Citat:
Jag kan sträcka mig till termen "internationella överenskommelser" som Karl Sigfrid använde. Ska det vara ett EU direktiv på saken så kommer jag rösta avslag.
Ja det räcker för mig. Den termen.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#4) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #272891
Standard Sv: Sakpolitiskt förslag: Avskaffa sommartiden - 2012-03-26, 23:07

Citat:
Kan du ge ett enda exempel på ett EU-direktiv som påtvingats ett medlemsland?

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
  (#5) Gammal
Christoffer Eldengrip Inte uppkopplad

Christoffer Eldengrips avatar

Reg.datum: Mar 2011

Länk: #272892
Standard Sv: Sakpolitiskt förslag: Avskaffa sommartiden - 2012-03-26, 23:50

Jag är med emot dessa onödiga omställningar av dygnsrytmen, dock så har jag personligen hellre "sommartid" året om än "vintertid"
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Christoffer Eldengrip  
  (#6) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #272895
Standard Sv: Sakpolitiskt förslag: Avskaffa sommartiden - 2012-03-27, 00:01

Citat:
Ursprungligen postat av Christoffer Eldengrip Visa inlägg
Jag är med emot dessa onödiga omställningar av dygnsrytmen, dock så har jag personligen hellre "sommartid" året om än "vintertid"
Jag ändrade i motionstexten nu så den är mer kritisk till själva tidsbytet istället för sommartid. Ser det bättre ut?

(#7) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #272898
Standard Sv: Sakpolitiskt förslag: Avskaffa sommartiden - 2012-03-27, 00:57

Om man lyssnade på radion senare på måndagen så visade det sig att huvuddelen av de liv som förloras genom bytet till sommartid fås tillbaka vid bytet till vintertid. Ja, rent statistiskt alltså, inte på individbasis: Då man får en timmes extra sömn går dödligheten i hjärtinfarkt ner nästan lika mycket som den gick upp när man stal en timme! Så se över brödtexten, vänner! Vi vill ju grunda oss på vetenskap och inte journalistiska förvrängningar av densamma ...

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

(#8) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #272901
Standard Sv: Sakpolitiskt förslag: Avskaffa sommartiden - 2012-03-27, 01:50

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Brändén Visa inlägg
Om man lyssnade på radion senare på måndagen så visade det sig att huvuddelen av de liv som förloras genom bytet till sommartid fås tillbaka vid bytet till vintertid. Ja, rent statistiskt alltså, inte på individbasis: Då man får en timmes extra sömn går dödligheten i hjärtinfarkt ner nästan lika mycket som den gick upp när man stal en timme! Så se över brödtexten, vänner! Vi vill ju grunda oss på vetenskap och inte journalistiska förvrängningar av densamma ...
Det var intressant. Var det det här inslaget du menade? Faktarutan var också intressant:
Citat:
Sverige införde sommartid 1980 och sedan 1997 ställer alla EU-länder samtidigt om till sommartid den sista söndagen i mars. Fast Sverige prövade sommartid redan 1916. Försöket upprepades inte då bönderna hade så många klagomål om svårmjölkade kor.

(#9) Gammal
Anders Troberg Inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008

Länk: #272903
Standard Sv: Sakpolitiskt förslag: Avskaffa sommartiden - 2012-03-27, 08:38

Citat:
Ursprungligen postat av Mab Visa inlägg
Jag är ju en uttalad supporter av subsidarietsprincipen och skulle därför råda motionsskrivarna att rikta om fokuset och istället motionera om att PP bör driva ett avskaffande av sommartiden inom EU samt att EU ska arbeta för ett globalt avskaffande av sommartid i de delar av världen där man använder sommartid. Att Sverige som enda land inom EU skulle avskaffa sommartiden skulle vara direkt kontraproduktivt om man tittar på rörligheten över gränserna.
Varför skulle det påverka den rörligheten över gränserna? EU har redan olika tidszoner, kan man hantera det så kan man hantera olika tidsomställningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Christoffer Eldengrip Visa inlägg
Nej, det känns fel. Den astronimiskt korrekta tiden är normaltid, inte sommartid. Det känns galet att permanenta en felaktighet.

/Anders Troberg

(#10) Gammal
willenfort Inte uppkopplad

willenforts avatar

Länk: #272904
Standard Sv: Sakpolitiskt förslag: Avskaffa sommartiden - 2012-03-27, 08:43

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Brändén Visa inlägg
Det beror lite på vad man menar med "huvuddelen" från orginalartickeln (som jag antar att radion reffererade till)
Citat:
"De närmaste två veckorna kommer ungefär trettio svenskar att dö av hjärtinfarkt som en direkt följd av den stress som orsakas av bytet till sommartid.

Det visar forskning från Karolinska institutet. Visserligen kommer hjärtinfarkterna att minska med ungefär tio fall i oktober, när normal*tiden kommer tillbaka och vi får sova en timme längre."
Och detta är endast i en sjukdom som är stressrelaterad och endast i Sverige.

Sen angående EU så har ju mab mer rätt än han viste. vi har redan direktiv om saken (imponerande kort och koncist för att vara eu direktiv men det är väl svårt att förvränga ngt så enkelt som sommartid.)
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...00L0084:SV:NOT

Så vi behöver ändra till att vi vill uppdatera detta direktiv så att vi jobbar för avskaffande av sommartiden i hela europa.

/C

--------------------------------
Christoffer Willenfort
Orggruppen
Energigruppen
0708-100 282

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta