Piratpartiets mötesplattform

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008
Standard Riksdagskandidatsdebatt - 2012-04-05, 11:04

Jag gör så här så länge.. Redigerar tråden senare. (Kommer från en chatt)

Skulle ni rösta bifall på ett yrkande om att alla riksdagskandidatskandidater måste debattera forumets motioner på ett fysiskt möte?

Jag är ute efter att vi ska kunna bedömma deras färdigheter istället för att det ska bli en överraskning om vi kommer in i riksdagen, så vi väljer lämpliga kandidater. När det gäller riksdagen är det muntliga viktigt eftersom man ska hålla anföranden och replikera på andra.

Hm... en kandidatdebatt om sakpolitik maybe?
Precis

Som jag tänker mig så ska de ha en kandidatdebatt och så ska vi ha ett medlemsmöte och rösta fram de bästa. Hur vi placerar dem i röstantal bestämmer hur de hamnar på PPs lista. Jag tycker att det låter demokratiskt i alla fall.

Men de måste ju förstås ha något att debattera, det var där motioner kom in. Då är det bara att hoppas att alla inte håller med varandra så det blir bifall på allt och debatten är slut..

(#2) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Länk: #274073
Standard Sv: Riksdagskandidatsdebatt - 2012-04-05, 19:42

Det låter som en bra idé. Om en person inte är villig att ställa sig och fysiskt debattera våra frågor hör den inte hemma i riksdagen. Jag tror dessutom vi har tillräckligt många kandidater för att det inte ska vara en risk att skrämma iväg för många.

Jag antar att du syftar på de motioner som kommer att finnas till vårmötet (eller dess like) 2014?

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
  (#3) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #274080
Standard Sv: Riksdagskandidatsdebatt - 2012-04-05, 20:10

Ja precis Jag vet inte exakt när vi ska välja kandidater, men när vi ska välja dem så tycker jag att vi ska veta vad de går för, och dessutom vore det bra att få ett annat sätt att följa mötet för dem som inte orkar eller kan följa forumdiskussionerna. Så det kan vara två bra syften med detta.

Jag kommer förstås redigera första inlägget senare så det blir ett motionsförslag, men det är ingen brådska med det. Det räcker att ha tankegången här så länge.

(#4) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #277730
Standard Sv: Riksdagskandidatsdebatt - 2012-08-23, 12:02

Så här kanske en motion kan se ut?

Några färdigheter som behövs i riksdagen är att kunna hålla anföranden och replikera på andra muntligt. Därför föreslår jag att vi inför valet till PPs riksdagskandidater anordnar en debatt där våra kandidater för att bli riksdagsledamot för PP debatterar frågor muntligt. Detta ska användas som beslutsunderlag till mötet. Om en person inte är villig att ställa upp för att fysiskt debattera våra frågor så hör den personen inte hemma i riksdagen.

Syftet är alltså att medlemmarna skall få en rimlig chans att kunna bedöma hur de nominerade riksdagskandidaterna kommer klarar sig i fysiska debatter i riksdagen. Det kommer vi inte kunna bedöma enbart genom att läsa bloggposter och forumtrådar.

Jag yrkar på att ovanstående tillämpas för riksdagskandidatsval inom PP.

(#5) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #277731
Standard Sv: Riksdagskandidatsdebatt - 2012-08-23, 15:25

Att kunna debattera i plenum inför 348 andra ledamöter och TV-kameror är en av många egenskaper, som det vore bra om en riksdagsledamot har.

Andra sådana egenskaper är:
  • att på relativt kort tid klara av att läsa in relativt omfattande handlingar inför möten, identifiera huvudsaken i dessa, snabbt se hur partiets värderingar kan appliceras på dessa och lista ut vilka andra partiers representanter i ens utskott, som det skulle kunna vara framkomligt att samverka med i frågan.
  • social kompetens, för att bygga allianser i det utskott man sitter i, och få handläggande tjänstemän med sig och inte mot sig.
  • förmåga att kunna formulera sig begripligt i skrift.
  • att kunna tänka strategiskt.
  • att kunna tänka taktiskt.
  • att förstå när det är meningsfullt att driva sin åsikt hårt, och när man bara minskar chanserna att få genom viktigare saker genom att bråka.
Den människa är knappast född av kvinna som kombinerar alla dessa egenskaper. Vad vi kan hoppas på är att få en riksdagsgrupp, där gruppen som helhet har alla dessa egenskaper.

Jag tycker det är en bra idé med frivilliga öga mot öga-debatter och diskussioner för dem i partiet som kandiderar till viktiga poster. Men de som tror att muntlig talarkonst är en nödvändig förutsättning för att klara ett riksdagsuppdrag kan inte ha riktigt klart för sig hur tillvaron som riksdagsledamot ser ut, och hur arbetet i riksdagen är upplagt.

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

(#6) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #277736
Standard Sv: Riksdagskandidatsdebatt - 2012-08-23, 21:13

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Brändén Visa inlägg
Jag tycker det är en bra idé med frivilliga öga mot öga-debatter och diskussioner för dem i partiet som kandiderar till viktiga poster. Men de som tror att muntlig talarkonst är en nödvändig förutsättning för att klara ett riksdagsuppdrag kan inte ha riktigt klart för sig hur tillvaron som riksdagsledamot ser ut, och hur arbetet i riksdagen är upplagt.
Dessutom så har vi betydligt fler kandidater än de som kommer in vid ett riksdagsinträde. 15-25 kommer in av de 60-70 som en rikslista bör ha. De är ganska rättfram vilka som kommer in också ifall det är en lista.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#7) Gammal

Henry Rouhivuoris avatar

Länk: #277739
Standard Sv: Riksdagskandidatsdebatt - 2012-08-24, 00:31

Kandidater av typ position:

A 1 till 25: Ha det som krävs att sitta i riksdagen plus köra egna kampanjer, debattera etc.

B 26 till 39: Vara beredd på att få ställa upp som ersättare. Delta i valkampanjen enligt C.

C 40 till max: Hjälpa till valkampanjen, flyers affischer etc. (valsedlar)

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#8) Gammal
Peter Johansson Inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2009

Länk: #277750
Standard Sv: Riksdagskandidatsdebatt - 2012-08-24, 19:47

Henrik Bränden skrev:

Att kunna debattera i plenum inför 348 andra ledamöter och TV-kameror är en av många egenskaper, som det vore bra om en riksdagsledamot har.

Andra sådana egenskaper är:

• att på relativt kort tid klara av att läsa in relativt omfattande handlingar inför möten, identifiera huvudsaken i dessa, snabbt se hur partiets värderingar kan appliceras på dessa och lista ut vilka andra partiers representanter i ens utskott, som det skulle kunna vara framkomligt att samverka med i frågan.
  • social kompetens, för att bygga allianser i det utskott man sitter i, och få handläggande tjänstemän med sig och inte mot sig.
  • förmåga att kunna formulera sig begripligt i skrift.
  • att kunna tänka strategiskt.
  • att kunna tänka taktiskt.
  • att förstå när det är meningsfullt att driva sin åsikt hårt, och när man bara minskar chanserna att få genom viktigare saker genom att bråka.
Den människa är knappast född av kvinna som kombinerar alla dessa egenskaper. Vad vi kan hoppas på är att få en riksdagsgrupp, där gruppen som helhet har alla dessa egenskaper.

Peter svarar: Jag måste hålla med Henrik i ovanstående.
Det är viktigt att vi har det hela på en nivå så medlemmar verkligen vågar kandidera.
Jag har inte hört om någon som misslyckats med sitt uppdrag som riksdagsledamot.

Ska jag tolka valet 2014 likt det 2010 så var där max tre debatter vi var inbjudna till i mitt närområde och ett jag var med på, det spelade inte så stor roll om det var ett bra eller dåligt framträdande, utan gick det bra på riksnivå av PL osv samt mycket framträdande i gammel media av PL så gick det bra. Eftersom vi INTE fick något av det så blev det bara 0,2 %

Henry Rouhivuori skrev:

A 1 till 25: Ha det som krävs att sitta i riksdagen plus köra egna kampanjer, debattera etc.

B 26 till 39: Vara beredd på att få ställa upp som ersättare. Delta i valkampanjen enligt C.

Peter svarar: Vi har diskuterat detta förut och jag håller inte med dig i praktiken väljs 15 ledamöter in vid 4 % kanske möjligen 2 ersättare till blir ständigt adjungerad till riksdagsgruppen och får lön av riksdagen eller partiet totalt 17st resten är bara utfyllnadsmaterial.

Jag förordar rena distriktslistor säg 20-25 kandidater per lista gör inget om det blir färre på en del listor om kandidater inte finns. Har vi 6 distriktslistor blir det cirka 120 kandidater.
Säg 100 kandidater eller mindre är mer rimligt.
Om som du skrivit i tidigare diskussion om detta att Stockholms listan tar 4 platser sen bör 10- 11 platser tas av övriga listor cirka 2 personer per lista.

Peter Johansson
http://Pejj31.blogspot.com

(#9) Gammal

Henry Rouhivuoris avatar

Länk: #277752
Standard Sv: Riksdagskandidatsdebatt - 2012-08-24, 20:02

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Johansson Visa inlägg
Henry Rouhivuori skrev:

Peter svarar: Vi har diskuterat detta förut och jag håller inte med dig i praktiken väljs 15 ledamöter in vid 4 % kanske möjligen 2 ersättare till blir ständigt adjungerad till riksdagsgruppen och får lön av riksdagen eller partiet totalt 17st resten är bara utfyllnadsmaterial.

Jag förordar rena distriktslistor säg 20-25 kandidater per lista gör inget om det blir färre på en del listor om kandidater inte finns. Har vi 6 distriktslistor blir det cirka 120 kandidater.
Säg 100 kandidater eller mindre är mer rimligt.
Om som du skrivit i tidigare diskussion om detta att Stockholms listan tar 4 platser sen bör 10- 11 platser tas av övriga listor cirka 2 personer per lista.
Distriktlistor leder till närhet till väljarna vilket är positivt. Det stämmer att STHLM tar 4 eller 5 platser om man räknar upp till 7% (25 mandat) som vi har haft tidigare i euvalet. Jag är inne på rena distriktlistor jag också sedan tidigare. I ovan klassificering så räknar jag på det förslag som styrelsen skall lägga proposition om till höstmötet.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#10) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #277753
Standard Sv: Riksdagskandidatsdebatt - 2012-08-24, 20:05

Jag vill fortfarande att vi som ska välja vilka kandidater PP ska ställa upp med ska få ett bra beslutsunderlag för att göra det valet. En fysisk debatt tycker jag är ett bra underlag. Mycket bättre än att vi inte får se en sådan.

Jag anser inte att kandidaterna för att få representera PP som riksdagsledamot ska vara rädd att stå i rampljuset. Om någon blir avskräckt att ställa upp som kandidat pga en debatt så tycker jag inte den personen är en lämplig person att representera piratpartiet utåt som riksdagskandidat heller. Detta är tex varför jag anser att jag vore olämplig att representera piratpartiet utåt.

@ Henrik
Är det formuleringen du stör dig på, men du gillar själva förslaget med debatt?

@ Peter
Om någon inte vågar kandidera pga en sådan här debatt så anser jag att det är bra att personen inte kandiderar.

@ Henry
Jag begriper inte hur jag ska förhålla mig till dina kommentarer överhuvudtaget. Är du för eller emot förslaget med en riksdagskandidatsdebatt?

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är