Piratpartiets mötesplattform

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2008
Standard Det ska vara tillåtet att ifrågasätta historien - 2012-08-26, 23:04

I Tyskland finns det en lag som förbjuder att man ifrågasätter förintelsen. (Saknar källa till den lagen) Man får alltså inte säga att förintelsen inte ägde rum. Vad finns det i övrigt för historiska händelser som inte får ifrågasättas? Jag anser att människor måste få ifrågasätta historiska händelser.

Enligt wikipedia har frågan om harmonisering inom EU av lagarna om hets mot folkgrupp, förintelseförnekelse och mer allmänt förnekande av folkmord diskuterats under Tyskland och Luxemburgs ordförandeskap, men bland annat de nordiska länderna samt Storbritannien och Italien har blockerat frågan då man anser att förbud skulle innebära en alltför långtgående inskränkning av de demokratiska rättigheterna.

Dumt prat ska bemötas med bra prat, och inte med förbud mot dumt prat.
Detta är en åsikt som jag tycker PP också ska ta ställning för. Jag yrkar att
Piratpartiet både inom Sverige och på EU-nivå tar ställning mot lagar, införande av lagar och harmoniseringar av lagar som innebär att man inte får ifrågasätta historiska händelser.
Piratpartiet både inom Sverige och på EU-nivå tar ställning för yttrandefrihet, åsiktsfrihet och mänskliga rättigheter genom att anse att människor måste få ifrågasätta samhällets vedertagna beskrivning av historiska händelser och skeenden, och få uttrycka sin egen tro utan att lagföras för det.

Senast redigerad av Tommten den 2012-08-27 klockan 21:14.

(#2) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #277782
Standard Sv: Det ska vara tillåtet att ifrågasätta historien - 2012-08-26, 23:27

Utmärkt krav att driva ifall vi vill ha hela massmedia-etablissemanget efter oss och behöva använda varje intervjutillfälle som skulle kunnat användas till viktigare saker åt att försäkra att vi inte består av nazistiska förintelseförnekare.

Vill man absolut att vi ska slå fast ungefär den åsikten skulle man kunna tänka sig att formulera den på ett något mer lättsmält sätt, t ex

"Piratpartiet anser att det är den vetenskapliga forskningen och inte politiska församlingar som ska stå för samhällenas historieskrivning. Lagar som förbjuder människor att uttrycka tvivel över vedertagna beskrivningar av historiska illdåd motverkar sina syften."

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

(#3) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #277783
Standard Sv: Det ska vara tillåtet att ifrågasätta historien - 2012-08-26, 23:37

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Brändén Visa inlägg
Utmärkt krav att driva ifall vi vill ha hela massmedia-etablissemanget efter oss och behöva använda varje intervjutillfälle som skulle kunnat användas till viktigare saker åt att försäkra att vi inte består av nazistiska förintelseförnekare.
Nazistiska tjuvande pedofiler?

Allvarligt talat tror jag bara att det vore till Piratpartiets fördel om någon skulle försöka hävda något så fånigt som att Piratpartiet har en nazistisk agenda...

(#4) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #277784
Standard Sv: Det ska vara tillåtet att ifrågasätta historien - 2012-08-26, 23:40

Citat:
Ursprungligen postat av Tommten Visa inlägg
Allvarligt talat tror jag bara att det vore till Piratpartiets fördel om någon skulle försöka hävda något så fånigt som att Piratpartiet har en nazistisk agenda...
Tror inte jag att det skulle vara fördel. Avslag.

Jag vill se ett valvinnade program.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#5) Gammal
Tommten Inte uppkopplad

Länk: #277785
Standard Sv: Det ska vara tillåtet att ifrågasätta historien - 2012-08-26, 23:47

Citat:
Ursprungligen postat av Henry Rouhivuori Visa inlägg
Jag vill se ett valvinnade program.
Jag med förstås. Jag tror att detta vore en åsikt som hör till ett valvinnande program då den både är lätt att argumentera för, logisk att försvara, och resonerar bra med Piratpartiets åsikter att det är bra med en öppen debatt där åsikter och argument bäst bemöts med motargument.

(#6) Gammal

Henrik Brändéns avatar

Länk: #277786
Standard Sv: Det ska vara tillåtet att ifrågasätta historien - 2012-08-27, 00:48

Jag håller naturligtvis med i sak, men man skrämmer bort även många som i princip håller med när man formulerar det så spetsigt:

(1) Det är alltid bättre att skriva hur man tycker något ska vara än att vi är emot motsatsen. Positivt språk väcker varma känslor, negativt språk kalla.

(2) Om man så kategoriskt och omständligt räknar upp alla situationer där man är emot en viss sak frågar sig läsaren närmast automatiskt: Varför? Och eftersom många läsare tror lika illa om oss som många av oss tror om de etablerade partierna dyker misstanken lika automatiskt upp: Kanske för att de vill driva någon hållning som idag är förbjuden?

Så vill du motionera om den saken, överväg en positivare skrivning. T ex den jag föreslog ovan:

Citat:
Piratpartiet anser att det är den vetenskapliga forskningen och inte politiska församlingar som ska stå för samhällenas historieskrivning. Lagar som förbjuder människor att uttrycka tvivel över vedertagna beskrivningar av historiska illdåd motverkar sina syften.

Henrik Brändén, Uppsala

(#7) Gammal

Henrik Brändéns avatar

Länk: #277787
Standard Sv: Det ska vara tillåtet att ifrågasätta historien - 2012-08-27, 01:02

Dessutom finns en logisk loop i ditt ursprungliga förslag. Du skriver om "lagar som innebär att man inte får ifrågasätta historiska händelser". Men hela poängen med att det ska vara tillåtet att ifrågasätta och diskutera den vedertagna historieskrivningen är ju att vi inte kan vara 100% säkra på att den är sann. Dvs att händelsen över huvud taget ägt rum. Dvs att den är en händelse. Du borde istället skriva något i stil med " ... ifrågasätta den vedertagna eller av makthavarna fastslagna beskrivningen av historiska händelser och skeenden".

Henrik Brändén, Uppsala

(#8) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #277788
Standard Sv: Det ska vara tillåtet att ifrågasätta historien - 2012-08-27, 12:01

Det räcker att skriva:

Piratpartiet anser att det är den vetenskapliga forskningen och inte politiska församlingar som ska stå för samhällenas historieskrivning.

Andra meningen är överflödig (och negativ ).

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

(#9) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #277789
Standard Sv: Det ska vara tillåtet att ifrågasätta historien - 2012-08-27, 12:17

Citat:
Ursprungligen postat av AndersLindbäck Visa inlägg
Piratpartiet anser att det är den vetenskapliga forskningen och inte politiska församlingar som ska stå för samhällenas historieskrivning.
samhällets

Jag kan skriva under på detta.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

(#10) Gammal
RikMatts Inte uppkopplad

RikMattss avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #277791
Standard Sv: Det ska vara tillåtet att ifrågasätta historien - 2012-08-27, 13:41

Citat:
Ursprungligen postat av AndersLindbäck Visa inlägg

Jag håller med. Men jag undrar om alla förstår att om det är den "vetenskapliga forskningen" som står för historieskrivningen så betyder det att man kan tycka egentligen hur som helst?

Vi förstår kanske det, men jag misstänker att många tror att också vetenskapen skall står för en SANNING och nåde den som ifrågasätter den!

Den här frågan handlar egentligen inte om vad "vetenskapen" kommer fram till, utan om att få uttrycka åsikter fritt.

Tänk en slagruta: Vetenskapen är så gott som överens om att det är humbug. Men det betyder inte att sådana som tror på det skulle förbjudas att säga det. Eller?

----------------------------------------------------------------
Jag blev och är Bengt Jonsson.

blogg: http://viktualiebrodern.wordpress.com

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer