Piratpartiets mötesplattform

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Anton Nordenfur Inte uppkopplad

Anton Nordenfurs avatar

Reg.datum: Nov 2008
Standard Sv: Det ska vara tillåtet att ifrågasätta historien - 2012-08-30, 19:42

Citat:
Ursprungligen postat av Apis Visa inlägg
1. De gör något åt det ju: "bland annat de nordiska länderna samt Storbritannien och Italien har blockerat frågan då man anser att förbud skulle innebära en alltför långtgående inskränkning av de demokratiska rättigheterna".
Ha gärna med en källa på citat. Vem har sagt det? Oavsett, det vi diskuterar här är ju inte hur det ser ut i Sverige år 2012, utan dels hur det kan se ut framöver, dels hur det ser ut i EU generellt.

Citat:
2. Nej, det är så klart inte bara vad Sverige tycker som spelar någon roll men svenska medborgare kommer rösta på svenska partier, därmed är det det svenska utbutdet som är intressant här.
Njae. Allt handlar inte om att vinna röster. Om även PP jobbar för mänskliga rättigheter internationellt finns betydligt större chans att dessa blir standard i EU. Exakt samma princip gäller samkönade äktenskap - de flesta partier anser att de ska gälla över EU, men om även vi lägger krut på det går det bättre.

Citat:
Kanske är det då vettigare att lägga krutet på förslag som inte får PP att framstå som förintelseförnekarnas beskyddare istället.
Det är en helt annan diskussion. Jag anser dock inte att den senaste versionen av yrkandet får det att framstå så, men det är mycket subjektivt.

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Partiorganisatör 2014-2016
Partisekreterare 2016-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

Bloggar på antonnordenfur.com och är krönikör på frihetssmedjan.se.
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Anton Nordenfur  
  (#2) Gammal
Apis Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009

Länk: #277885
Standard Sv: Det ska vara tillåtet att ifrågasätta historien - 2012-08-31, 01:44

Det är ju från Tommtens motivering (han har med källa där).

Nej allt handlar inte om att vinna röster men det vore dumt att ta uttrycklig ställning för saker som alla andra realistiska alternativ håller med om men som samtidigt av många kommer att uppfattas som att PP består av en grupp förintelseförnekare.

Vi tycker inte heller att man ska få dumpa gift i havet antar jag, ändå har vi inte tagit ställning mot giftdumpning.

Jämförelse med samkönade äktenskap haltar för det har inte alls varit något de flesta partier håller med om, tvärt om.

Är detta verkligen något du tycker är viktigt att PP fokuserar på, att skydda förintelseförnekares möjligheter att ifrågasätta förintelsen?

PP tycks ha problem att förstå att det man säger kommer tolkas i ett större sammanhang, inte bara utifrån vad man faktiskt säger.

Lägg detta förslag på hyllan tills den dag då det mot förmodan blir en aktuell fråga.

(#3) Gammal
RikMatts Inte uppkopplad

RikMattss avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #277889
Standard Sv: Det ska vara tillåtet att ifrågasätta historien - 2012-08-31, 20:58

Jag tycker grundtanken är bra. Sådana här yttrande- och tankeförbud är skämmiga och vilka psykologiska mekanismer som än ligger bakom, så är människor som förespråkar sådana här förbud idioter. No more, no less. "Idiot", inte sagt som skällsord då, utan som en relevant, saklig och balanserad utsaga.

Jag säger som en annan Pirat, Fritiof Nilsson Piraten sa en gång: "Nuförtiden kan man inte ens säga stoppnål utan att det finns någon enögd som känner sig träffad"

----------------------------------------------------------------
Jag blev och är Bengt Jonsson.

blogg: http://viktualiebrodern.wordpress.com

(#4) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #277893
Standard Sv: Det ska vara tillåtet att ifrågasätta historien - 2012-09-01, 10:58

Citat:
Ursprungligen postat av RikMatts Visa inlägg
Tänk en slagruta: Vetenskapen är så gott som överens om att det är humbug. Men det betyder inte att sådana som tror på det skulle förbjudas att säga det. Eller?
Japp, även dumskallar skall får säga sin mening utan att kastas i fängelse för det.

Citat:
Om PP ska ha den minsta lilla chans så bör man satsa på sådant som PP väljare bryr sig om, alltså klassiska liberala värderingar som exempelvis mänskliga rättigheter och demokratifrågor, speciellt i det framväxande informationssamhället. Inte totalitärt ****. (Tyvärr har man istället valt att ta bort mänskliga rättigheter från principprogrammet bl.a., något som också kan ifrågasättas...)
Vi skall inte bekymra oss om yttrandefrihet ?

Som jag ser det skulle det förslag till ställningstagande som tagits fram i denna tråden vara helt i övernestämmelse med hur riksdagen idag redan ser på frågan. Så det är inget kontroversiellt ställningstagande från piratpartiet att ha den åsikten och är helt överens med partiets ställningstagande gällande yttrandrfriheten på andra områden.

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

(#5) Gammal
Apis Inte uppkopplad

Länk: #277896
Standard Sv: Det ska vara tillåtet att ifrågasätta historien - 2012-09-02, 12:15

Citat:
Ursprungligen postat av AndersLindbäck Visa inlägg
Som jag ser det skulle det förslag till ställningstagande som tagits fram i denna tråden vara helt i övernestämmelse med hur riksdagen idag redan ser på frågan. Så det är inget kontroversiellt ställningstagande från piratpartiet att ha den åsikten och är helt överens med partiets ställningstagande gällande yttrandrfriheten på andra områden.
Precis! Därmed onödigt att ställning i denna fråga då det riskerar att få folk att tro PP är förintelseförnekare. Lägg krutet på sådant som faktiskt gör skillnad.

(#6) Gammal
RikMatts Inte uppkopplad

RikMattss avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #277897
Standard Sv: Det ska vara tillåtet att ifrågasätta historien - 2012-09-02, 12:42

Citat:
Precis! Därmed onödigt att ställning i denna fråga då det riskerar att få folk att tro PP är förintelseförnekare. Lägg krutet på sådant som faktiskt gör skillnad.
I Sverige kanske det inte är så kontroversiellt, men frågan om att förbjuda förintelseförnekelse har redan varit uppe en gång i Europaparlamentet (och blivit nedröstat), och man vet inte om det kan dyka upp igen. Vad jag förstår finns det personer i den gröna gruppen som kan tänka sig ett förbud och i så fall behöver våra MEP:ar vägledning hur de skall förhålla sig till frågan.

I tyska Piratenpartei är frågan definitivt kontroversiell. Därför anser jag att Piratpartiet bör ta klar ställning i frågan.

----------------------------------------------------------------
Jag blev och är Bengt Jonsson.

blogg: http://viktualiebrodern.wordpress.com

(#7) Gammal
Apis Inte uppkopplad

Länk: #277907
Standard Sv: Det ska vara tillåtet att ifrågasätta historien - 2012-09-04, 01:18

Jag håller med om att det är oroväckande om sådana förslag drivs igenom på EU-nivå, men jag tror inte våra MEPs behöver någon vägledning i denna fråga. Jag tror det är en helt okontroversiell fråga för Sverige i allmänhet och våra MEP:ar i synnerhet.

Det är självklart en annan situation i Tyskland där det är olagligt att förneka förintelsen idag och minnet av förintelsen är mer påtaglig, där är det rimligt att de tar ställning om det är något de vill förändra. Bryr sig tyska PP vad svenska PP tycker i denna fråga?

Jag får erkänna att jag blev förvånad när jag såg hur vanligt ett sådant förbud är, jag trodde enbart det var Tyskland och en handfull länder som förbjudit det, men Wikipedia säger att det är 17 länder i Europa?

Jag tycker dock man ska tänka sig för vilka signaler man sänder ut genom det urval av frågor man prioriterar, speciellt när ett sådant ställningstagande inte tillför något i praktiken.

(#8) Gammal

Anton Nordenfurs avatar

Länk: #277915
Standard Sv: Det ska vara tillåtet att ifrågasätta historien - 2012-09-04, 14:01

Citat:
Jag håller med om att det är oroväckande om sådana förslag drivs igenom på EU-nivå, men jag tror inte våra MEPs behöver någon vägledning i denna fråga. Jag tror det är en helt okontroversiell fråga för Sverige i allmänhet och våra MEP:ar i synnerhet.

Det är självklart en annan situation i Tyskland där det är olagligt att förneka förintelsen idag och minnet av förintelsen är mer påtaglig, där är det rimligt att de tar ställning om det är något de vill förändra. Bryr sig tyska PP vad svenska PP tycker i denna fråga?
Det finns en viss chans att tyska PP kan bry sig om vi har en konkret åsikt i frågan.

Sen får vi heller inte glömma att våra MEPs sitter i en internationell grupp (Greens) och har potential att påverka dem i frågor. Jag vill inte behöva lita på Amelias och Christers personliga åsikter i någon fråga, inte för att jag inte litar på dem utan för att det öppnar för misstag och missförstånd.

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Revisor 2018-nutid

Ingenting jag skriver ska betraktas som ett formellt uttalande från mig som revisor, förutsatt att jag inte explicit skriver det. Fråga om du är osäker.

(#9) Gammal
Henrik Brändén Inte uppkopplad

Henrik Brändéns avatar

Reg.datum: Oct 2010

Länk: #277917
Standard Sv: Det ska vara tillåtet att ifrågasätta historien - 2012-09-04, 19:58

Om man diskuterar att inte bara tycka det hela i största allmänhet, utan att vi specifikt ska tycka att det ska drivas just i EU bör vi minnas beslutet på vårmötet under prop om ett mer demokratiskt EU, P02-Y02
Citat:
att mötet slår fast att Piratpartiet anser att EU måste leva efter sina egna principer om subsidaritet, och bara besluta om sådana frågor som inte bättre avgörs på nationell, regional eller lokal nivå.
Eftersom olika länder har olika historiska erfarenheter som har bäring på denna fråga finns ett hyfsat starkt case för att fundera ett varv över om detta ska avgöras på nations- eller EU-nivå. Jag har en känsla av att ifall de länder som drabbades hårdare av andra världskriget än Sverige hade drivit genom den tyska åsikten på EU-nivå, skulle vi nog tycka tycka att det var något resten av Europa borde låta oss bestämma över själva.

Henrik Brändén, Uppsala
Bloggar på Henrik B och Henrik Brändén, Molekylärbiolog

(#10) Gammal

Anton Nordenfurs avatar

Länk: #277920
Standard Sv: Det ska vara tillåtet att ifrågasätta historien - 2012-09-05, 09:48

I en koalition bör någonting så grundläggande som mänskliga rättigheter vara så universellt som det går. Att så många länder i EU går emot yttrandefriheten är inte okej.

aki

Partistyrelsen 2012-2017
Revisor 2018-nutid

Stängt ämne

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är