Piratpartiets mötesplattform

Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
  (#1) Gammal
Apis Inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2009
Standard Sv: Bifallna yrkanden som behöver förbättras. - 2012-11-11, 00:14

Citat:
Ursprungligen postat av Henry Rouhivuori Visa inlägg
Jag tycker yrkandet är tydligt och anser inte Piratpartiet skall ha en lång lista på fall där klädseln skall vara si och så. Det är inte ett politiskt partis uppgift.
Hur är det tydligt? Läser du diskussionen i propositionen framgår det att det går att tolka på väldigt dåliga sätt.

Svara med citat
  (#2) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #283286
Standard Sv: Bifallna yrkanden som behöver förbättras. - 2012-11-11, 10:24

I rättsväsendet måste exempelvis attityder förändras så att en målsägares eller ett vittnes trovärdighet inte sänks av att någon visar ilska eller sorg i ett läge där det i Sverige är social norm att dölja sådana känslor, och så att män slutar missgynnas vid vårdnadstvister.

Jag förstår vad som menas men håller med Riksmats och tycker P23-Y06 är dåligt uttryckt. Detta borde kunna uttryckas på ett bättre sätt än det exempel som tas fram. Dessutom så är den dålig i att den inte säger hur attityder skall förändras.

yrkandet är en beskrivning av ett problem - inte en beskrivning av en lösning.

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Svara med citat
  (#3) Gammal
RikMatts Inte uppkopplad

RikMattss avatar

Reg.datum: Sep 2006

Länk: #283291
Standard Sv: Bifallna yrkanden som behöver förbättras. - 2012-11-11, 15:51

Citat:
Ursprungligen postat av Mab Visa inlägg
Oavsett vad man tycker om yrkandet är det här en straw man.

Att alla individer, oavsett socioekonomisk eller etnisk bakgrund, ska bedömas efter en viss, svensk, norm om vad ett beteende signalerar gällande trovärdighet är att behandla alla lika inför lagen.

Att alla individer, oavsett socioekonomisk eller etnisk bakgrund, ska bedömas utifrån individens egna kulturella kontext där den specifika socioekonomiska eller etniska bakgrund kan vara en förklarande faktor till ett visst beteende och måste vägas in i bedömningen av det beteendet är att behandla alla lika inför lagen.

Det handlar helt enkelt om man med lika menar identiskt eller om man med lika menar likvärdigt.
Känsloteater ÄR manipulationsförsök. Det är möjligt att sådant beteende är vanligare/olika mycket accepterat i olika kulturer.

Men det är inte kulturer, och jag hoppas verkligen, verkligen att det alldrig blir så, som står inför rätta, utan individer.

Framförallt skall inte politiken, och förhoppningsvis i alla fall inte Piratpartiet, arbeta fram nån sorts "checklista" för domstolarna, där exempelvis finnar och iranier (för att ta några kulturer som enligt förutfattade meningar är återhållsamma med känslor) som visar upprördhet eller gråter skall dömas hårdare än individer för kulturer som enligt en sådan checklista "får lov" att visa känslor.

Kulturell kontext är ett faktum. Men faktum får inte bli norm och lag. Där går skillnaden.

----------------------------------------------------------------
Jag blev och är Bengt Jonsson.

blogg: http://viktualiebrodern.wordpress.com

Svara med citat
  (#4) Gammal
Apis Inte uppkopplad

Länk: #283293
Standard Sv: Bifallna yrkanden som behöver förbättras. - 2012-11-11, 16:44

Citat:
Ursprungligen postat av RikMatts Visa inlägg
Men det är inte kulturer, och jag hoppas verkligen, verkligen att det alldrig blir så, som står inför rätta, utan individer.
Jag är rädd att jag tyvärr röstade för P23-Y06, men ser nu att RikMatts har rätt i att formuleringen är väldigt problematisk. Det utgår från en idé om att man enkelt kan kategorisera människor utifrån etnicitet och kön vilket är mycket olyckligt. Jag hoppas att den också tas bort nästa möte.

---
(Jag har redan klagat (för mycket antagligen) på att propositionerna varit för dåligt motiverade och ibland tvetydiga, men de har också varit alldeles för många för att på allvar sätta sig in i och hantera på ett enda mötestillfälle. I alla fall för mig.)

Svara med citat
  (#5) Gammal
Plux Inte uppkopplad

Pluxs avatar

Reg.datum: Jan 2006

Länk: #283295
Standard Sv: Bifallna yrkanden som behöver förbättras. - 2012-11-11, 16:59

Citat:
Ursprungligen postat av AndersLindbäck Visa inlägg
Dessutom så är den dålig i att den inte säger hur attityder skall förändras.

yrkandet är en beskrivning av ett problem - inte en beskrivning av en lösning.
Ett yrkande handlar om att antingen säga (eller både och):
  • Vi ser ett problem här
  • Vi tycker något

Ett yrkande som sådant skall inte komma med en lösning på hur man implementerar det, eller hur man löser problemet. Att göra det är att skjuta sig själv i foten.

Genom att inte komma med lösningen i själva yrkandet så har man en möjlighet att fördjupa sig i problematiken och anpassa exakt hur man löser problemet på ett lämpligt sätt efter verkligheten.
Slår man fast i sten "vi måste lösa det här på det här sättet" och sen inser man att det inte alls går att lösa på det sättet så har man problem av två anledningar:
  1. Vi kan inte lösa problemet, för att lösningen inte passar verkligheten.
  2. Eftersom vi har lovat att lösa problemet men förmodligen inte kan det, så sviker vi våra väljare för att vi inte kan hålla vad vi lovar.

Så nej, ett yrkande ska inte komma med lösningar. Det ska formulera en åsikt eller beskriva ett problem. Inte hur man löser det i praktiken. Också för att det många gånger kan vara väldigt svårt att se utan olika typer utredningar.

Plux Stahre
  Skicka ett meddelande via Skype™ till Plux  
Svara med citat
  (#6) Gammal
Henry Rouhivuori Inte uppkopplad

Henry Rouhivuoris avatar

Reg.datum: Feb 2006

Länk: #283296
Standard Sv: Bifallna yrkanden som behöver förbättras. - 2012-11-11, 18:05

Citat:
Ursprungligen postat av Apis Visa inlägg
Hur är det tydligt? Läser du diskussionen i propositionen framgår det att det går att tolka på väldigt dåliga sätt.
Det är tydligt då vi antar ett ställningstagande om att få klä sig som man vill.

Det två områdena som nämns i yrkandet är också rimliga undantag. När styrelsen skriver ett komplett program så tror jag inte de tolkar enskilda antaganden på dåligt sätt, varför skulle de göra det.

Ekonomiansvarig

ingsoc.eu

Svara med citat
  (#7) Gammal
Apis Inte uppkopplad

Länk: #283297
Standard Sv: Bifallna yrkanden som behöver förbättras. - 2012-11-11, 18:32

Citat:
Det är tydligt då vi antar ett ställningstagande om att få klä sig som man vill.
Nej det är inte tydligt att det är det yrkandet innebär. I Sverige är det redan så att man får ha vilka kläder man vill i normalfallet. Det är undantagen som innebär en förändring mot hur det är nu, och de innebär i praktiken mindre frihet för religiösa minoriteter.
Citat:
När styrelsen skriver ett komplett program så tror jag inte de tolkar enskilda antaganden på dåligt sätt, varför skulle de göra det.
För att de i styrelsen (Aki och Henrik Brändén) som har bemödat sig att svara på kritiken har förklarat att det är så de tänker om undantagen:
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Brändén Visa inlägg
I situationerna ovan med personal och idrottsutövare är det hela mycket enkelt: Har den anställde/idrottaren i sitt anställningsavtal förbundit sig restriktioner vad gäller sin egen klädsel, t ex att ha bussbolagets uniform med bussbolagets standardiserade keps, följer man det avtalet.
D.v.s. arbetsgivaren kan då förhindra möjligheten att ha turban för en Sikh som vill jobba som busschaufför vilket gör att de inte kan få jobbet. Det innebär i praktiken att arbetsgivare godtyckligt kan diskriminera mot minoriteter. Ett sådant fall var tyvärr aktuellt för några år sedan.

PP borde ha antagit ett yrkande som gjorde det tydligt att man INTE får diskriminera mot religiösa minoriteter genom att förbjuda olika klädesplagg. Nu har styrelsen istället fått igenom ett yrkande som innebär motsatsen.

Svara med citat
  (#8) Gammal
Mab Inte uppkopplad

Mabs avatar

Reg.datum: Apr 2006

Länk: #283299
Standard Sv: Bifallna yrkanden som behöver förbättras. - 2012-11-11, 18:53

Citat:
Känsloteater ÄR manipulationsförsök. Det är möjligt att sådant beteende är vanligare/olika mycket accepterat i olika kulturer.
1) Endast om det sker medvetet med uppsåt att vilseleda.
2) Inte i högre utsträckning än en sakligt framförd lögn.

Citat:
Ingen har påstått något annat.

Citat:
Framförallt skall inte politiken, och förhoppningsvis i alla fall inte Piratpartiet, arbeta fram nån sorts "checklista" för domstolarna, där exempelvis finnar och iranier (för att ta några kulturer som enligt förutfattade meningar är återhållsamma med känslor) som visar upprördhet eller gråter skall dömas hårdare än individer för kulturer som enligt en sådan checklista "får lov" att visa känslor.
Ingen har påstått något sådant och det är inte vad beslutet säger.

Citat:
Kulturell kontext är ett faktum. Men faktum får inte bli norm och lag. Där går skillnaden.
Ingen har sagt att kulturell kontext ska bli norm och lag. Yrkandet innebär ett erkännande av kulturell kontext som en variabel, inte som normen.

www.mab.nu
  Skicka ett meddelande via ICQ till Mab Skicka ett meddelande via MSN till Mab  
Svara med citat
  (#9) Gammal
AndersLindbäck Inte uppkopplad

AndersLindbäcks avatar

Reg.datum: Jun 2009

Länk: #283302
Standard Sv: Bifallna yrkanden som behöver förbättras. - 2012-11-11, 21:15

Citat:
Ursprungligen postat av Plux Visa inlägg
Ett yrkande som sådant skall inte komma med en lösning på hur man implementerar det, eller hur man löser problemet. Att göra det är att skjuta sig själv i foten.
Nej, tvärt om.

Målet med en valrörelse är att beskriva hur vi vill förändra sverige. Att uppmåla en massa problem utan att beskriva några förslag till lösningar är ett rätt bra sätt att inte bli invald någonstans.

Det politiska partier gör är att de visar på vägen som landet skall ta och har konkreta förslag till hur vi skall förbättra landet.

Vi kan inte komma in i en församling om vi bara gnäller om en massa problem - vi måste presentera förslag till lösningar på problemen.

Följande medlemmar gillar debattinlägget:
Apis, Tommten

Ordförande PP Västmanland. Blogg: http://kunskapssamhallet.se/
Mitt vita rena mjöl och andras smutsiga fingrar gör degen oätlig.
Upphovsrättsmonopol är ingen äganderätt utan en statlig garanterad nyttjanderätt med extremt lång tidsbegränsad rätt att bestämma över verket.

Svara med citat
  (#10) Gammal
troed Inte uppkopplad

troeds avatar

Länk: #283305
Standard Sv: Bifallna yrkanden som behöver förbättras. - 2012-11-11, 23:51

Citat:
Ursprungligen postat av AndersLindbäck Visa inlägg
Att uppmåla en massa problem utan att beskriva några förslag till lösningar är ett rätt bra sätt att inte bli invald någonstans.

Det politiska partier gör är att de visar på vägen som landet skall ta och har konkreta förslag till hur vi skall förbättra landet.

Vi kan inte komma in i en församling om vi bara gnäller om en massa problem - vi måste presentera förslag till lösningar på problemen.
Hur mycket jag än vill hålla med dig i sak om vad vi ska göra så får jag nog påpekade att Sverigedemokraterna visat att det går alldeles utmärkt att bli Sveriges tredje största parti genom att enbart gnälla och utmåla problem.

(Världen är inte så rationell som man skulle önska. Så icke heller människor - därför inte heller väljare)

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är